גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פייסבוק מסנג'ר לילדים? נו באמת

כשיהיו לצוקרברג ילדים בני 12, הוא יבין עד כמה ההנחה שלו מופרכת

מארק צוקרברג / צילום:  פייסבוק
מארק צוקרברג / צילום: פייסבוק

השבוע הודיעה פייסבוק כי אחרי שנים של קריצת עין ומדיניות מוצהרת של דחייה, היא פונה באופן מכוון ושיטתי אל הקהל הכי חשוב שעדיין איננו שלה, לפחות לא באופן רשמי: ילדים. פייסבוק משיקה, לפי שעה בשימוש מוגבל וניסיוני (בארצות-הברית בלבד ולקהל סגור של משתמשי אייפון ואייפד), אפליקציית מסנג'ר המיועדת לילדים שגילם צעיר יותר מגילה, כלומר - הם עדיין אינם בני 13.

האפליקציה מאפשרת לילדים צעירים גישה ליכולות השונות של אפליקציות המסרונים המיידיים כמו שליחת הודעות, שיחות וידאו ותוספת של קישוטים שונים לעצמם ולהודעותיהם. אבל פרטיהם האישיים של הילדים לא ייחשפו לחיפוש, הם יוכלו לתקשר אך ורק עם אנשים שאושרו על-ידי הוריהם, ופייסבוק גם ציינה כי היא השקיעה משאבם רבים ביצירת מנגנוני הגנה מובנים שישמרו על פרטיות הילדים המשתמשים ועל ביטחונם האישי.

כמו שפייסבוק מתארת את השימוש הראשוני באפליקציה, לא הילדים הם אלה שיורידו אותה בפעם הראשונה ויירשמו בה לשימוש, אלא שהוריהם יעשו זאת עבורם, תוך בקרה על אופן השימוש ועל מרחב אנשי הקשר המורשים עבור ילדיהם. החיבור עם ילדים אחרים יתבצע רק לאחר שהוריהם של אותם ילדים יאשרו את יצירת הקשר החדש הזה. רק לאחר אישור הקשר על-ידי הורים משני הצדדים יוכלו ילדים לחסום או לאשר בעצמם את הילדים האחרים שקיבלו את רשות הוריהם לתקשר איתם דרך המסנג'ר.

על-פי הודעת פייסבוק, לפחות כרגע היא איננה מתכוונת לאסוף מידע מתוך תוכן ההודעות המועברות באפליקציית המסנג'ר לילדים, ולפיכך גם לא תכוון אליהם פרסומות באמצעות מנגנוני ההתאמה הכל-כך מתוחכמים שלה. כמו כן, נחסמו לשימוש תכונות הקיימות באפליקציה המקבילה למבוגרים, כגון מיקום הילד המשתמש, תשלומים דרך האפליקציה, חיפוש וכל תכונה אחרת המאפשרת חשיפה של זהות הילד המשתמש או פרטים על מיקומו.

במסגרת ההגנה על הילדים, הורים יקבלו התראה מיידית על תוכן פוגעני המועבר באפליקציה בין ילדיהם לבין ילדים אחרים, אך לא יוכלו לקרוא את התוכן הזה, אלא אם כן יקבלו אישור מילדיהם. פייסבוק גם תפעיל מוקד מאויש מסביב לשעון, על-מנת לענות לתלונות בנושא תוכן פוגעני או כל איום אחר על המשתמשים הצעירים.

רשת חברתית מזדקנת

הפנייה הזו של פייסבוק אל אחד הקהלים המשמעותיים ביותר שהיא עדיין איננה מכסה באופן שיטתי ורשמי כיום, באה אחרי שנים של קריצת עין והסטה צדקנית של המבט הדיגיטלי שלה הצידה. שכן, ילדים צעירים משתמשים בפייסבוק כבר מזמן. כלומר, לפחות אותם ילדים שלא השתעממו עדיין מהרשת החברתית המזדקנת לטעמם ומצאו בה עניין למרות זאת. שלא לדבר על השימוש ההולך ומתגבר של ילדים באינסטגרם, הנמצאת בבעלותה של פייסבוק, וכמובן בוואטסאפ, אפליקציית המסרונים המתחרה, אף היא בבעלות ענקית הרשת החברתית.

הסיבה שפייסבוק לא הסכימה לקבל באופן רשמי ילדים מתחת לגיל 13 היא החוק האמריקאי שמאלץ אותה לאמצעי זהירות מיוחדים בהגנה על הילדים, חוק שפייסבוק העדיפה שלא להתמודד עמו עד היום. מנגנון האכיפה של פייסבוק עד כה מאפשר לילד צעיר שנפשו חפצה בהקמת פרופיל אישי ברשת לזייף את גילו ללא בעיות מיוחדות.

פייסבוק איננה בודקת ברצינות את גילאי המשתמשים שלה, פרט לאזהרה הרשמית שלה שהיא זכאית למחוק חשבונות החשודים ברישום באמצעות נתונים כוזבים. לצורך כך, החברה מפעילה "מלשינון" המאפשר לכל אחד לדווח לה על פרופיל שהמשתמש בו חשוד בזיוף הגיל. אם ההלשנה מתבררת כאמינה, פייסבוק פועלת מיידית למחיקת אותו פרופיל של ילד או ילדה מתחת לגיל 13. הם יוכלו לחזור אליה כשיתבגרו, בהנחה שלא תנטור להם טינה.

אבל מיליוני הילדים ברחבי העולם, המשתמשים בפייסבוק למרות מגבלות הגיל, היו ראויים מזמן להגנה שיטתית. כתבנו כאן בעבר בביקורת מסוימת על כך שפייסבוק הרשמית התעלמה מילדים צעירים המשתמשים בה כבר זמן רב על-ידי זיוף גילם. היא לא השקיעה את המיליארדים הנחוצים כדי להגן על הילדים האלה באמצעי תכנה מתוחכמים, ורבים מהם סבלו מכל אותן תופעות קשות בהן תילחם כעת פייסבוק עבור המשתמשים הצעירים במסנג'ר החדש.

על-פי הודעת פייסבוק, היא עבדה באופן צמוד עם הרגולטור האמריקאי, האמון על אכיפת החוק להגנה על ילדים המשתמשים ברשת, בזמן פיתוח המוצר, על-מנת לוודא תאימות להוראות החוק ומענה מלא לצורכי ההגנה והפרטיות של הילדים המשתמשים.

יש לפייסבוק סיבות מצוינות להשקיע כל מה שצריך על-מנת לכוון באופן רשמי אל הקהל הענק הזה של ילדים צעירים ברחבי העולם. כי הילדים של היום הם הצעירים של המחר והמבוגרים של קצת אחרי זה. ולמרות שפייסבוק טוענת שלא תעביר מידע בין מסנג'ר לבין השירותים האחרים שלה, ומשתמשים לא יועברו באופן אוטומטי לרשת החברתית של פייסבוק, ניתן להניח כי המעבר הזה יהיה הכי נוח שאפשר והכי טבעי שניתן לעשות אותו, אם במקרה יחליט המשתמש הצעיר לעבור יום אחד, לכשיגיע לגיל המותר, להיות משתמש רשמי בעל פרופיל חוקי בפייסבוק עצמה. כך מבטיחה פייסבוק לעצמה דור חדש של משתמשים, שלפחות כיום לא מביעים עניין רב ברשת החברתית, שאיבדה משהו מהזוהר שלה עבור בני הגיל הצעיר ברחבי העולם.

עולם שאין בו לייקים

מי שיירשמו עכשיו לפייסבוק מסנג'ר לא מכירים עולם שאין בו פייסבוק, לייקים ושיירים. הם גדלו במציאות שבה שיתוף מידע בטקסט, בווידאו, בקול או בכל דרך אחרת, הוא חלק מאורח החיים ומהנורמות החברתיות המקובלות. לא יהיה צורך ללמד את הילדים האלה שום דבר חדש שהם אינם מכירים. להיפך. אם כבר, יהיה צורך לשכנע אותם לעבור לפלטפורמה החדשה מאפליקציה אחרת, בה הם כבר התרגלו להשתמש. אפשר לסמוך על פייסבוק שהיא תעשה כל מאמץ אפשרי לשכנע את הילדים האלה לעבור למסנג'ר שלה, ומי אם לא ההורים הם אמצעי השכנוע הראשון במהלך הזה.

לפי תפיסת פייסבוק, ההורים הם אלה שיורידו את האפליקציה לשימוש עבור הילדים שלהם. כשיהיו למארק צוקרברג ילדים בני 12 בבית, הוא יבין עד כמה ההנחה הזו בין מופרכת למגוחכת. אבל זה לא משנה את החשיבות שבתפיסה, שההורים חייבים להיות חלק מהחינוך הדיגיטלי של הילדים שלהם. גם כי בכך יוכלו למנוע תופעות מסוכנות כמו התעללות ואיומים וחרם וגם, כי ילמדו את ילדיהם להשתמש ברשתות חברתיות באחריות ומתוך מודעות ליכולות ולסכנות.

דיויד מרקוס, מנהל פרויקט המסנג'ר של פייסבוק, היה לא מזמן בארץ. הוא סיפר לקהל לא גדול של מוזמנים על האתגר העצום שהוצע לו על-ידי מארק צוקרברג, ששכנע אותו לעזוב את עבודתו המצוינת כמנכ"ל פייפאל כדי לבוא לבנות את המסנג'ר של פייסבוק ולהפוך אותו לאפליקציית המסרונים המובילה בעולם. כשהיה בארץ, הוא חגג את ניפוץ מחסום מליארד המשתמשים הראשונים של המסנג'ר.

הפנייה הנוכחית לקהל הילדים תגדיל את המספר הזה בעוד מאות מליוני משתמשים צעירים תוך שנים ספורות. והם ימשיכו להשתמש במסנג'ר כשיגדלו ומן הסתם יעברו גם להשתמש בשירותים נוספים של הרשת החברתית.

אלה הן כנראה בשורות רעות מאוד לסנפצ'אט, המתחרה שסירבה להיקנות על-ידי צוקרברג ושמכוונת לאותו קהל צעיר ונמרץ. וזהו עוד שלב בצמיחתה של פייסבוק להיות הכלי הנפוץ ביותר שתוכנן אי-פעם על ידי אנשים ועבור אנשים. בקצב הזה, ניתן לנחש שלא רחוק היום בו יותאם מסנג'ר לשימוש גם על-ידי תינוקות וילדים שעדיין לא למדו קרוא וכתוב, על-מנת לאפשר להם לתקשר באופן יעיל ומאובטח עם כל מי שאוהבים אותם. לפחות הם, כנראה, לא יתלוננו על כך שההורים שלהם הם אלה שיטענו עבורם את האפליקציה לשימוש הראשון בה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל. 

עוד כתבות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל