גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הזינוק בביטקוין יוביל לעליית שכר בהייטק"

נתונים מצביעים על זינוק של 10%-15% בשכר בסייבר וירידה של 5% בביג דאטה ■ רונן רטנר: "עכשיו המעסיקים ייקחו כל מי שיש לו הכשרה, ואם יש לו הסמכה וניסיון - יחטפו אותו"

כך תגנו על עצמכם מפני התקפת סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כך תגנו על עצמכם מפני התקפת סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בזמן שהמטבעות הדיגיטליים ובראשם הביטקוין מסחררים את השוק, ועשויים לשנות את הכלכלה כפי שאנחנו מכירים אותה, הם עשויים לבשר גם על מגמה תעסוקתית מסקרנת בטווח הקצר. לצד הציפייה הגדולה, או לחילופין החששות מבועה, יש הסבורים שהשפעת הבלוקצ'יין (הטכנולוגיה לניהול עסקאות מאובטחות שבבסיס הביטקוין) על שוק עובדי ההייטק כבר מתחילה להיות מורגשת, בדמות ביקוש חסר תקדים למומחים בתחום.

המקצועות שיתפתחו סביב הטכנולוגיה עשויים להיות הדבר הגדול הבא, שעבור המומחים בהם יהיו המעסיקים מוכנים לשלם שכר גבוה במיוחד. ומאחר שאנחנו מדברים על עולם ההייטק, שהשכר בו גבוה ממילא, אפשר בשלב זה רק לדמיין עד כמה באמת הוא יהיה גבוה.

רונן רטנר, מנכ"ל קבוצת ESR אסרמטק, שעוסקת בגיוס וההשמה בעולם ההייטק והמוסדות הביטחוניים, מעריך כי עולמות הבלוקצ'יין והפינטק שמתפתחים בקצב מהיר, כבר יוצרים עולם תעסוקתי חדש. לצד הבלוקצ'יין, הוא מצביע גם על עולמות המציאות המוגברת והמציאות המדומה כבסיס למשרות מבוקשות.

"עולמות ה-VR וה-AR מתפתחים בקצבים עצומים", מסביר רטנר, "חברות כמו אפל, גוגל, ומיקרוסופט משקיעות מיליארדים בעולם הזה, ואפשר להגיד שהן בונות את המטריקס".

- יש כבר מספיק מומחים ואנשי מקצוע בשוק הזה?

"יש צורך עצום ומחסור באנשים טכנולוגיים. לכן ההמלצה שלי היום היא לעשות הסמכות. בשלב הזה המעסיקים ייקחו כל מי שיש לו הכשרה, ואם יש לו הסמכה וניסיון - יחטפו אותו". לדבריו, הביקוש העצום מביא לכך שהחברות יהיו נכונות "להסתפק" בצעירים שלמדו את התחום בעצמם, גם אם אין להם הסמכה אקדמית.

"סייבר זה צורך עולמי עצום"

בינתיים נחזור לשוק הנוכחי. סקר שכר שערכה לאחרונה קבוצת אסרמטק וחברת הבת Cyber-Jobs המתמחה בהשמה בעולם הסייבר מציג שכר ממוצע על-פי תחומי התמחות, בהסתמך על ותק ובהשוואה לשכר הממוצע באותו התפקיד בשנת 2016. "אנחנו עובדים עם חברות ביטחוניות כמו אלביט ורפאל לצד HP, צ'ק פוינט, משרד ראש הממשלה, סטארט-אפים, חברות קמעונאיות ובנקים שיש בהם משרות הייטק, תוכנה וסייבר. יותר ממאה חברות ואלפי משרות, שמאפשרות להצביע על מצב השוק", מאמין רטנר.

תחום הסייבר, כך מראה הסקר, ממשיך גם בשנת 2017 להציע את התנאים הטובים יותר לעובדים, שכרם ממשיך ועולה ב-10%-15% בהשוואה לאשתקד. "זה צורך עולמי עצום", טוען רטנר, "המועמדים של היום לא מספיקים להדביק אותו. יש עשרות מועמדים חזקים במיוחד, שהם יוצאי יחידת 8200, ועוד מאות מועמדים שעברו הכשרה. אבל הצורך הנוכחי הוא באלפים אם לא מעבר לכך".

באשר לתפקידים והתמחויות בתוך עולם הסייבר, רטנר מדבר על צורך גובר בארכיטקטים בתחום אבטחת המידע, חוקרים ואנשי בדיקת חדירות (Penetration Testing).

"אם הקמנו מערכת בנקאית לסליקת אשראי, למשל, הם האנשים שמתפקידם לנסות לחדור למערכת. ברגע שהם מזהים פרצות הם מתריעים עליהן. בנוסף, יש ביקוש לחוקרי Malware, כלומר חקר נוזקות".

- למעשה מדובר בהאקרים.

"הם לחלוטין האקרים, רק עם כובע לבן".

רחלי דדון, ראש צוות תוכנה וסייבר בחברה, מציינת את העלייה בתחום בדגש על הצורך בארכיטקטים, שם ניתן לראות עלייה מרשימה של 25% בשכר. "זה תפקיד שדורש יותר מומחיות", היא מבהירה, "ארכיטקט בעולמות הסייבר זה מישהו שצריך להבין את התחום כבר ברמת התשתית. הוא מוביל טכנולוגית, ולכן זה תפקיד נדיר יותר, שדורש יותר ניסיון. לכן לא הגדרנו אותם בטבלאות כתפקיד ללא ניסיון, אלא כתפקיד שמצריך לפחות שנתיים נסיון".

נקודה מעניינת נוספת בביקוש בעולמות הסייבר, הוא השכר הגבוה (חוצה את ה-40 אלף שקל לבעלי ניסיון רב) בתפקיד המכונה Reverse Engineer. דדון מסבירה זאת בכך שמדובר בתפקידים נדירים שקשה לאתרם בשוק, מאחר שהם משלבים מיומנויות גבוהות הן בעולמות אבטחת המידע והן בכישורי קידוד ספציפיים.

- יש תחומים בירידה בעולם הסייבר?

דדון: "לא. זיהינו עלייה בתחום באופן די גורף".

תחומים שנכנסו למגמת היחלשות

בעולם התוכנה הביקוש ממשיך לצמוח ברוב הענפים, אך לא בכולם: דווקא בעולם הביג דאטה, שנחשב לאחד החמים ביותר בשנים האחרונות, הנתונים מראים במפתיע על ירידה של 5% בשכר הממוצע. "לא הייתי אומרת שהמגמה הזו משמעותית ולא הייתי מסיקה שיש ירידה מתמשכת", טוענת דדון חרף המספרים, "תחום הביג דאטה נמצא בשימוש בעולמות שונים מאוד, ממסחר, דרך ביו-רפואה ועד התעשיות הביטחוניות, ולכן לא אגיד שיש פה ירידה כוללת", עם זאת, מציינת דדון כי "בעוד שאצל מפתחי ווב שפת הפיתוח קריטית, בביג דאטה יש ביקוש ולכן גם יש יותר גמישות - אם אין מישהו שמפתח בשפה אחת, ייקחו מישהו שמפתח בשפה אחרת".

- ומה קורה בעולם הפיתוח במובייל?

דדון: "גם ב-IoS וגם באנדרואיד יש עלייה כוללת של 15%. התחום צומח, כאשר בארץ יש יותר דרישה למפתחי אנדרואיד. הדרישה הזו מתחברת גם לביקוש למפתחים בסביבת לינוקס".

ויש גם תחומים שמאבדים פופולריות לאורך זמן. לדברי רטנר חברות, בעיקר בתחום הסייבר, נוטשות את הפיתוח בסביבת C , ולכן אפשר לראות ירידה של כ-5% בשכר המפתחים בשפה זו לעומת עליית שכר של כ-11% בקרב מפתחי פייתון. ירידה נוספת בביקוש ובשכר מתרחשת בתחום החומרה, בקרב מהנדסי RF (תדר רדיו). הדבר, לפי רטנר, נובע מהמעבר לתקשורת דיגיטלית, אם כי יש יישומים ביטחוניים שלא יחליפו את ה-RF משיקולי אבטחה.

בכל הנוגע להנדסת אינטגרציה, לדברי רטנר לא נראה שינוי משמעותי בשכר. "באופן כללי בחומרה אין הרבה שינויים. השוק שומר על סטטוס. לדעתי יש מספיק אנשים, והדרישה נמשכת", הוא מעריך, "בחומרה יש צורך נקודתי, למשל במהנדסי וריפיקציה - מהנדסים שעושים אימות פיתוח, EDA, שנדרש בחברות הצ'יפים. אבל אלה פלחים נקודתיים".

המשכורות בענף הסייבר

עוד כתבות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?