גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: כסף לרווחה? תקציב החינוך הוא הפתרון למעגל העוני

רואים את האור בקצה המנהרה: מדדי העוני מצביעים על שיפור איטי ועקבי, אבל זה עדיין לא מספיק

1. לממשלה הנוכחית יש את כל הסיבות הנכונות לנפנף בדוח העוני של הביטוח הלאומי שפורסם היום. בטובתה או שלא בטובתה, בזכותה או בגללה, בזכות נתניהו או למרות נתניהו, זה ממש לא משנה. עובדות הן עובדות, והמספרים מדברים בעד עצמם: יש שיפור במדדי העוני, שיפור שצפיתי כבר לפני כשבועיים ("מדדי העוני של ישראל משתפרים, והקרדיט מגיע גם להסתדרות", "גלובס", 20.11.2017).

השיפור הזה מתבטא בשורה של פרמטרים, כפי שבאו לידי ביטוי בדוח השנתי של הביטוח הלאומי - ירידה במרבית הפרמטרים שמודדים את העוני: ירידה בעוני של משפחות, ירידה בעומק העוני, ירידה בחומרת העוני, ירידה במדד ג'יני למדידת האי-שוויון באוכלוסייה, ואף ירידה במדדי העוני של ילדים (בנטרול האוכלוסייה הבדואית שנכנסה השנה לראשונה לאחר 5 שנים של חוסר הצלחה לאסוף מידע על הבדואים בדרום). הנקודה השלילית הבולטת לרעה היא עלייה בתחולת העוני של משפחות חד-הוריות שהביטוח הלאומי מגדיר אותה כ"תיקון סטטיסטי".

נתניהו, אם כן, יכול לנפנף בדוחות העוני כדי להצדיק את אמירתו לפני כשלושה שבועות שמדדי האי-שוויון בישראל יורדים בהתמדה מאז הקמת הממשלה בראשות הליכוד ב-2009. נתניהו אכן צודק, מדדי אי-שוויון, מדדי העוני ומצבם של השכבות החלשות אכן השתפרו בשתי הממשלות האחרונות של הליכוד. זו התוצאה, אלו העובדות, השאלה אם הקרדיט מגיע לנתניהו? לא ממש.

הוא אכן עמד ועומד בראש המערכת בשנות השיפור, אבל הקרדיט לשיפור מגיע הרבה יותר לשר האוצר כחלון, ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ולארגוני המעסיקים שהיו שותפים לדחיפת השכר כלפי מעלה, בין אם מדובר על העלאת שכר המינימום ומענקי עבודה (מס הכנסה שלילי) או בהסכמי שכר בתחומים מסוימים, כמו למשל אצל עובדי השמירה והניקיון, עובדים סוציאליים ועוד.

2. מה הביא לשיפור? כל הצעדים שגרמו לגידול בהכנסה הפנויה של השכבות החלשות. ראשית, כאמור, דחיפת השכר כלפי מעלה, ובראשו עלייה של קרוב ל-7% בשכר המינימום ב-2016; שנית: העלאת קצבאות הילדים וקצבאות הקשישים - מדובר בתוספת בהשלמת הכנסה שהיא קצבה המיועדת לקשישים החיים בעוני; והגורם השלישי: יותר ויותר אנשים שנכנסים למעגל התעסוקה, בעיקר אוכלוסיות שהתקשו בכך בעבר כמו חרדים וערבים, צעירים ובעלי משפחות גדולות. כשיש יותר מפרנסים בבית, ההכנסה הפנויה גדלה וכך גדל הסיכוי לצאת ממעגל העוני.

כאמור, שילוב של פעולות ממשלתיות והסכמות בין המעסיקים לארגוני העובדים (בעיקר ההסתדרות), איפשרו את דחיפת השכר והקצבאות כלפי מעלה.

3. האם זה מספיק? האם אפשר להסתפק בשיפור הזה? בהחלט לא, נתוני העוני בישראל עדיין מדאיגים מאוד וחמורים מאוד, אבל אפשר לראות את האור החלש בקצה המנהרה. מצבן של המשפחות העניות משתפר בשנים האחרונות וצריך לקוות שהוא ימשיך להשתפר. למה זה לא מספיק? א. למרות שיותר ויותר אנשים נכנסים למעגל התעסוקה, יש עוד מקום לשיפור רב באיכות התעסוקה, כלומר באיכות השכר. העובדה שיותר מדי משפחות עובדים (כלומר, ששני בני הזוג עובדים) נחשבות עניות לפי הדוח, מדברת בעד עצמה; ב. למרות השיפור העקבי במדדי העוני בשנים האחרונות, ישראל ממשיכה "לככב" בצמרת העוני בדירוג מדינות ה-OECD, למרות שהיא התרחקה קמעא ממנו.

בסך הכול, במדדי האי-שוויון יש 7 מדינות הגרועות מישראל: מקסיקו, צ'ילה, טורקיה, ארה"ב, אנגליה, לטביה וניו-זילנד; ג. מצבן של משפחות חד-הוריות גרוע במיוחד: הן מתקשות להימנע ממצב של עוני או לצאת ממנו לנוכח פערי השכר בין נשים וגברים, עבודות במשרות חלקיות, ברובן לא מרצון, קצבת קיום נמוכה ומענק עבודה נמוך יחסית.

צריך לעזוב לרגע את כל המדדים וכל הסטטיסטיקות ולהתמקד בדוגמה שנותן פרופ' דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון בביטוח הלאומי, בדברים שכתב בקדמת הדוח. הוא מתאר מצב שבו אם חד-הורית, שעובדת במשרה מלאה בשכר מינימום, אפילו אם יש לה רק ילד אחד - איננה יכולה להשתכר בכבוד. היא איננה יכולה להשתכר בכבוד גם היא מקבלת מענק עבודה, ופרופ' גוטליב כותב במפורש שמצב שבו אם עצמאית שעובדת במשרה מלאה ומקבלת שכר מינימום על-פי חוק אינה יכולה להשתכר בכבוד - אינו סביר ומחייב תיקון באמצעות שיפור משמעותי של מענקי העבודה.

4. האם השיפור במדדי העוני ובמדדי האי-שוויון יימשך גם בשנה הבאה? כן, בהחלט. והביטוח הלאומי בעצמו מפרט למה. ראשית, עוד דחיפה של שכר המינימום כלפי מעלה שהגיע השנה ל-5,300 שקל; ב. המשך העלייה בקצבאות הזקנה והשאירים בתוספת השלמת הכנסה; ג. תוכנית "נטו משפחה" של כחלון שתקל בצורה משמעותית על משפחות עובדות, בעיקר במעמד הביניים. על-פי הערכות הביטוח הלאומי הרחבת מנגנון נקודות הזיכוי בתוכנית והגדלת מענקי העבודה צפויים להקטין את תחולת העוני בעיקר בקרב משפחות עובדות עם ילדים.

5. האם אפשר לסמוך באופן מוחלט על נתוני העוני של הביטוח הלאומי? ממש לא, נהפוך הוא - חייבים וצריכים לגלות ספקנות בריאה מדי שנה לגבי שיטות המדידה ואיכות-אמינות הנתונים.

כזכור, קו העוני מתבסס על סקר ההכנסות של הלמ"ס שבו נשאלים ראשי משק הבית על הכנסותיהם החודשיות השוטפות הכוללות הכנסות משכר עבודה, הכנסות מנכסים, הכנסות מקצבאות או מכל הכנסה אחרת. כל מי שעיניו בראשו, כולל הלמ"ס שאוסף ומנתח את הנתונים והן הביטוח הלאומי שמשתמש ומעבד את הנתונים, מבין שמדידת עוני המתבססת על סקר איננה יכולה לייצג את המציאות כהווייתה. זאת ואף זאת, בסקר הספציפי הזה של הכנסות משק בית יש למסוקרים נטייה לא להסגיר את כל האמת ולא לספק לסוקרים את מספרי האמת (למשל, איש לא מעלה על דעתו שהכנסות ב"שחור" ידווחו במסגרת הסקרים).

לכן, לכולם ברור שנתוני העוני, כפי שהם משתקפים בדוח של הביטוח הלאומי, מחמירים עם המציאות. כלומר, יש כנראה פחות עניים מכפי שהדוח משקף - לא שזה צריך לנחם איש. זו עוד תוצאה של נפלאות הסטטיסטיקה ונפלאות הסקרים: הם נוטים לבלף, בדיוק כמו שמצביעים בסקרים פוליטיים גם נוטים לבלף.

6. מקובל מאוד לעשות השוואה של מדדי העוני לפני התערבות ממשלתית בתשלומי העברה ובמסים ישירים ואחרי התערבות כזו. הביטוח הלאומי עושה את ההשוואות הללו מדי שנה והמסקנה היא אותה מסקנה: תחולת העוני בישראל נמצאת אף מתחת לממוצע ב-OECD לפני תשלומי העברה, ובמקום הראשון המפוקפק בתחולת העוני אחרי תשלום הקצבאות ותשלומי חובה.

ההשוואות הללו תמיד מובילות לאותה מסקנה - שהוצאות הרווחה בישראל נמוכות מאוד יחסית לממוצע ב-OECD והן הגורם מס' אחד בממדי העוני ובמדדי האי-שוויון. זו כמובן מסקנה טבעית כי מדינות עם שיעורי עוני נמוכים כמו איסלנד, הולנד, דנמרק, שוודיה ונורבגיה מתאפיינות במערכת רווחה נדיבה, יחסי עבודה הוגנים שיעורי התאגדות גבוהים ושכר הוגן. מצד שני, מדינות עם שיעורי עוני גבוהים מתאפיינות במערכת רווחה מצומצמת או קצבאות ברמה נמוכה, יחסי עבודה לא ממש הוגנים, תרבות העסקה לא הוגנת ושיעורי התאגדות נמוכים - ומדובר במדינות כמו ישראל, טורקיה, מקסיקו, ארה"ב וקוריאה. לכן, שוב ושוב נשמעות הקריאות להגדלה משמעותית בתקציבי הרווחה.

7. בואו נעזוב שוב את האקסיומות: גידול בהוצאות הרווחה זו סיסמה טובה אבל איננה ממש ברת-ביצוע במבנה הפוליטי ובמבנה התקציבי כרגע בישראל. זו סיסמה טובה כי בשביל להגדיל הוצאות רווחה צריך להעלות מסים - ובשביל להעלות מסים צריך להגדיל עוד ועוד את הנטל על מעמד הביניים בישראל והעשירונים הגבוהים (שהם בעיקר מעמד ביניים), שכבר משלם היום את המס השולי מהגבוהים בעולם. הכסף, אם כן, לא יכול להגיע מהאשליה של גידול בהוצאות הרווחה ובהוצאות המסים, אלא הוא נמצא במקום אחר: בתקציב החינוך. שם הכסף הגדול, כי תקציב החינוך הוא המנוע מס' אחד בהרחבת הפערים החברתיים בישראל בעשרות השנים האחרונות. הוא זה שהשקיע בתלמיד במרכז הרבה יותר מתלמיד בפריפריה, והוא זה שהגדיל את הפערים החברתיים.

הדברים האלה אמנם השתנו מעט בשנים האחרונות, אבל אי-אפשר לתקן מערכת עיוותים כלכלית רבת-שנים בהוקוס-פוקס. צריך להבין: הסיכוי שילדים שנולדו למשפחות עניות ימשיכו במסלול העוני הוא מאוד גבוה. מדובר בעוני בין-דורי, שהוא המחלה הקשה ביותר של העוני, שמוביל עוד ועוד דורות במסלול שאין לו מוצא. והמוצא הוא בתשתית החינוכית שמעניקה השכלה, ועם ההשכלה בא התגמול והיציאה מהעוני.

כך גדל תקציב משרד החינוך

תקציב החינוך גדל משמעותית בשנים האחרונות והוא למעשה התקציב הגבוה ביותר בישראל יחד עם תקציב הביטחון (ראו טבלה). הפתרון נמצא אצלו - בהפניית יותר תקציבים לחלשים, בין אם בשימוש בעמותות פרטיות, או ביוזמות של משרד החינוך. זה נעשה, אבל לאט מדי ומעט מדי.

כסף יש ויש ממנו די והותר, רק צריך לדעת להפנות אותו לחלשים ולעניים.

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-14%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק