גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הכוונה להוריד את מרווחי השיווק בדלק שגויה ותפגע בצרכן"

ערן וקנין, מנכ"ל רשת טן, נלחם בתחנות הדלק של 4 החברות הגדולות באמצעות מחיר נמוך ■ בראיון ל"גלובס" הוא מזהיר מפני פגיעה בתחרות והגברת הריכוזיות אם יוחלט להוריד את מרווח השיווק

ערן ועקנין/ צילום: איל יצהר
ערן ועקנין/ צילום: איל יצהר

ב-1 בינואר הקרוב עשוי ליפול דבר בענף הבנזין לרכב - מרווח השיווק, המהווה 10% ממחיר הדלק בישראל ואחראי להכנסות של תחנות הדלק, עשוי לרדת מ-60 אגורות ל-52 אגורות, הפחתה של 14% שאמורה לבוא לידי ביטוי במחיר לצרכן. מדוע "אמורה"? משום שמחיר הדלק המצוי תחת פיקוח אמנם נקבע על ידי הממשלה, אבל במסגרת התחרות בין התחנות הן מורידות אותו אל מתחת למחיר המפוקח. "צמצום מרווח השיווק", אומר ערן וקנין, מנכ"ל רשת טן בראיון מיוחד ל"גלובס", "ייאלץ אותנו לצמצם את שיעור ההנחה שאנחנו נותנים ובמקום לעודד תחרות - הוא יפעל לרעת הצרכן".

מטרת הממשלה, המעדכנת את מרווח השיווק אחת ל-5 שנים, היא להוזיל את המחיר הגבוה שמשלם הצרכן בישראל על בנזין. אלא שרוב הכסף שאנחנו משלמים עבור הבנזין לכלי הרכב שלנו הולך לקופת המדינה: כ-50% כמס בלו ועוד מע"מ - סך הכל 65% ממחיר הדלק. הכנסות המדינה ממס הדלק ב-2016 שברו שיא היסטורי כשהגיעו ל-17.679 מיליארד שקל - ועם גידול של 6% בצריכת הדלק, שנת 2017 תסתיים עם הכנסות שישברו את השיא הקודם.

"הכוונה להוריד את מרווחי השיווק לרמה שלא הייתה בעשור האחרון היא דרמטית ושגויה", מדגיש וקנין. "החישובים שעל בסיסם פועלת הממשלה שגויים. היכולת לספק תחרות תיפגע בצורה דרמטית כשירידה במרווח השיווק תסתור גם את כוונת הרשות להגבלים עסקיים, שמנסה לקדם תחרות בענף באמצעות רפורמה הכוללת שורת הקלות ועידוד השחקנים הקטנים והבינוניים. הממונה עצמה פרסמה בדוח שלה שהחברות הבינונית והקטנות מעניקות הנחה ממוצעת של 18 אגורות ממחיר הדלק. ביום שאחרי הורדת המרווחים לא נוכל לתת הנחה כזו. הרגולטור צריך לשאול את עצמו אם הוא רוצה לעודד תחרות או לפעול נגדה. כאן הוא פועל נגדה. הורדת המרווח היא בשורה אנטי-צרכנית ותוביל לכך שלאורך זמן נקבל שוק שמורכב ממספר מצומצם של חברות גדולות בלי תחרות".

בשימוע שנערך בשבוע שעבר שטחו החברות את עמדתן מול חברי ועדת המחירים. גם גופים צרכניים נטלו חלק בדיונים, כשהשאלה שנשאלה היא האם הורדת מרווח השיווק תעודד את הריכוזיות בענף ותפגע בתחרות. החלטה צפויה להתקבל במהלך החודש הקרוב.

רפורמה אחרת שתשנה את כללי המשחק בענף היא רפורמת ה"דלקן אוניברסלי" שתיכנס לתוקף ב-1.1.19. הדלקן האוניברסלי יאפשר לנהגים שברכבם מותקן דלקן, לתדלק בכל תחנות הדלק ולא רק בתחנות של החברה שעמה הם בהתקשרות. "זו רפורמה שלקח שנים להוציא אותה אל האור וגם זה מתחבר לעולם מרווחי השיווק", אומר וקנין. "החברות הקטנות והבינוניות שיש להן מספיק כוח ויכולת והון עצמי יוכלו למנף את זה למהפך שיבוא עם חינוך שוק לצרכנים. הרפורמה הזו והמהלכים שהממונה להגבלים תנקוט בהם מבוססים על חברות קטנות מחוללות תחרות, ובאופן פרדוקסלי הורדת מרווח השיווק תפגע בדיוק באותן חברות. יש לנו מודל עסקי שמבוסס על מחיר אטרקטיבי ללקוח. כדי שנוכל להמשיך להציג מודל של רווחיות, נהיה מחויבים לצמצם את ההנחה שאנחנו מעניקים כיום. זה אבסורד".

ירידה

צעדים ראשונים בעולם הקמעונאות

אחת ממסקנות הדוח שפרסמה לאחרונה רשות ההגבלים, היא כי תחנות תדלוק של חברות דלק קטנות מציעות בממוצע הנחות משמעותיות יותר מהתחנות של ארבע חברות הדלק הגדולות, פז, דלק, סונול ודור אלון. סעיף אחר קבע כי "לא קיימת תחרות משמעותית בין ארבע חברות הדלק הגדולות בעוד שקיומה של חברת דלק קטנה מביאה להורדת מחירים בתחנות התדלוק הנמצאות בקרבה גיאוגרפית לה". המלצות הדוח הן להסיר חסמים למתחרים קטנים וחדשים ולהגדיל את היצע תחנות התדלוק, בין היתר דרך הסכמים קרקעיים.

לדברי וקנין, אחד החסמים הוא קבלת היתר בנייה לתחנת דלק. "באזורי ביקוש השטחים הולכים וקטנים והתשואה הנד"לנית אטרקטיבית פחות. גם אם הגענו לשטח פנוי, צריך לנהל דין ודברים עם 14-15 רגולטורים שונים. פרוצדורת קבלת היתר בנייה בולמת את היכולת שלנו לגדול. בנוסף, כדי להפעיל תחנת דלק צריך הון חוזר משמעותי משום ש-65% מההכנסות על הדלק שאנחנו מוכרים הוא מס".

- חברות הדלק מפתחות אפיקי הכנסה מחוץ לעולמות הדלק עם מכירת מוצרים ושירותים בחנויות נוחות. מהם אפיקי הצמיחה של טן?

"טן מתבססת על מכירת דלקים, זה לב הפעילות שלנו. אנחנו חברה צעירה יחסית ונפתח ערוצי הכנסה נוספים. כרגע, אנחנו לא עושים הפרדה בין הכנסות מדלק או ממכירת שתייה וכריך. בסוף אתה רוצה שכל אחד מהסגמנטים ירוויח, אבל ההסתכלות על ההכנסות בתחנה היא כמקשה אחת. חנויות נוחות הן כלי לייצר בידול וערך ללקוח, אבל העסק העיקרי של כל השחקנים, ואסור להתבלבל - הוא מכירת דלקים".

המתחרות שלך בונות על זה שניכנס לתחנות לקנות משהו לאסוף את החבילה שהזמנו באינטרנט ועל הדרך נתדלק. רובן מתחזקות מותג קפה עולמי בשיתוף פעולה כאפיק הכנסות וחלקן מציעות שטיפת רכב חינם.

"אנחנו עושים את צעדינו הראשונים והמהותיים בעולם הקמעונאות. מיתגנו את רוב החנויות והן עובדות יפה. יש לנו שיתוף פעולה עם המותג קימבו (שמשווקת טמפו). מוצר שהשקנו לאחרונה הוא טן אקספרס שמציע לנהגים לקבל עד האוטו מוצרים מהחנות. יש לנו תחנות שאין בהן חנות נוחות והכוונה היא לייצר כמה שיותר טן אקספרס עם 20 המוצרים הנמכרים ביותר בחנויות הנוחות. ברור לנו ששטיפת רכב מושכת קהל, יש מספר תחנות שבהן אנחנו מציעים את השירות ונרחיב את זה ככל שניתן".

דריסת רגל בתל אביב

טן הגיעה השנה לפריסה של 60 תחנות. "אנחנו החברה הכי צומחת בשוק עם קצב של 4-5 תחנות חדשות בשנה", אומר וקנין, המכהן כבר 4 שנים בתפקיד. שתיים מהתחנות החדשות מהוות דריסת רגל מהותית מבחינתו, לאור כניסה ראשונה לתל אביב. שתיהן החליפו תחנות של חברת דלק.

"אם היו אומרים לי לפני כמה שנים שנגיע לתל אביב, הייתי אומר שזה חלום. והנה זה קרה. הבאנו בשורה של מחיר והמרנו תחנות ממותג גדול למותג קטן. ענף הדלק דומה לענף רשתות המזון שבו מתנהלת תחרות לוקלית, כשמה שקובע הוא המחיר של המתחרות באזור. ההנחה הממוצעת שלנו היא כמעט 35 אגורות מהמחיר בשירות מלא, וכעת הבאנו את הבשורה גם לצרכנים בתל אביב שבאופן כללי נהנים פחות מהתחרות. החברה מעניקה שירות מלא במחיר נמוך מהשירות העצמי".

היקף הצריכה של בנזין לרכב גדל ב-6% בשנה שעברה. המספר הזה הוא פועל יוצא גם של כמות המכוניות העצומה בכבישים בישראל. ב-2016 נשבר שיא גם במספר מכירות מכוניות חדשות: 286,728 מכוניות חדשות נמסרו במהלכה - 33 אלף יותר מאשר ב-2015, נתון המהווה צמיחה של 12.6%.

- בישראל פרוסות כ-1,100 תחנות דלק. מדובר בשוק רווי ביחס להיקף האוכלוסייה?

"כמות התחנות שיש בארץ מספיקה, אם כי היה נכון לסדר את המיקומים אחרת".

- המדינה כפי שהזכרת גובה מס של 65% על הדלק, פעלתם כדי לנסות לקזז את המרווחים מהנתח הזה?

"לו הייתי הרגולטור הייתי בודק את המצב שלנו ביחס למדינות ה-OECD. אנחנו במקום 'טוב' ברמת שיעור המס פר ליטר לדלק, וזה קורה בשנה שיש בה עודפים של מיליארדים ממסים. אפשר להביא את הבשורה על מחירי הדלק מפה".

- לאחרונה פרסמנו ב"גלובס" כי רשות ההגבלים בוחנת להסיר את הפיקוח על מחירי הבנזין. האם על מחירי הסולר שלא מפוקחים יש תחרות עמוקה יותר?

"אני לא משוכנע שהתחרות בסולר היא עמוקה יותר ועדיין אני חושב שצריך להסיר את הפיקוח על מחיר הדלק. מה שהוכיח את קיומה של התחרות זה לא בהכרח פיקוח, אלא נוכחות של חברות קטנות ובינוניות. הישועה לצרכן לא תגיע מה-8 אגורות שמנסים להוריד ממרווח השיווק, זה נזיל. מחירי הנפט יחסלו את זה ברגע ומספיק שתהיה עלייה במע"מ. השאלה אם הרגולטור רוצה ירידה נקודתית או לאפשר הוזלה לאורך זמן".

- מחירי הדלק אינם אחידים בין התחנות, אולם נדמה שרוב הצרכנים לא מודעים להבדלים והם בוחרים בתחנות דלק על בסיס נוחות וצורך נקודתי.

"המחאה החברתית גרמה לצרכן להחכים גם בעולם הדלק. כשיש אלטרנטיבה זולה אנשים מגיעים במיוחד ולא מתדלקים רק 'על הדרך'. עם הזמן יותר ויותר מבינים שיש הבדלים בין החברות. אנשים מבינים שהמוצר הוא אותו מוצר אז למה לשלם יותר? יש לנו מועדון לקוחות חינמי שמעניק הנחה קבועה של 5 אגורות ממחיר התדלוק. ללא מודעות צרכנית, לא היו עשרות אלפי חברים במועדון הזה".

"להפוך לשם דבר בענף"

טן הייתה בבעלות קבוצת פישמן, והחליפה בעלים בשנה האחרונה. ב-31 במארס הושלמה רכישת טן על ידי קרן אייפקס. על השפעת הבעלים החדשים על החברה אומר וקנין: "יש לנו חופש פעולה נרחב. אייפקס שואפת להפוך את טן להיות שם דבר בענף הדלקים בישראל. ההשתייכות לקרן מאפשרת לנו להסתכל על עסקאות ועל השקעות בצורה שונה מבעבר".

תחנות הדלק של טן פועלות במבנה של בעלות ולא של זכיינות. "זה מודל תפעולי מרוכז ואנחנו משקיעים מאמץ להפוך למודל יעיל והיררכי, ועל בסיסו נגזר מודל השכר של המנהל והעובדים".כיצד משפיע עליכם העלאת שכר המינימום?

"מבנה העלויות צומח וזה רק חלק: שכר המינימום עלה ב-30% בשנתיים, הארנונה עלתה, עמלות הסליקה עולות, עלויות השמירה על איכות הסביבה ועוד. המחיר האטרקטיבי הוא האסטרטגיה שלנו. אם נשקיע את כל המרווח בלשלם משכורות ושכר דירה לא נוכל לספק את זה ולא נהיה בסביבה הזו. נצטרך לייצר פתרונות שיאפשרו לשמר רווחיות".

- הכוונה לצמצום כוח אדם?

"כן, אם לא תהיה ברירה. כבר חווינו מהלך כזה שנאלצנו להצטמצם ב-2013 בצורה משמעותית. באותה שנה היו לנו 38 תחנות, לעומת זאת את 2017 נסיים עם 62 - זה גידול דרמטי. כיום אנחנו השחקן החמישי בגודלו בשוק. ביותר ממחצית התחנות שלנו יש מנהלות נשים. זה מקור גאווה".

טן

בעלים: קרן אייפקס

סניפים: 60 תחנות תדלוק ו-26 חנויות נוחות

עובדים: כ-500

מחזור: כ-2 מיליארד ש'

64% מהמחיר הוא מס

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס