גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד התחבורה נוסע לשום מקום

על "שיטת הממטרה" שמונעת שיפור בתחבורה בישראל

פקקים
פקקים

בשנתיים האחרונות בלבד עלו על כבישי הארץ כ-560 אלף כלי רכב חדשים. מספר שמקביל ברמתו לזה של מדינות עם שטח גיאוגרפי גדול פי כמה מישראל ועם גבולות פתוחים ותשתית תחבורה משוכללת משמעותית משלנו. גם אם נקזז את כל כלי הרכב שהתיישנו ונגרעו, אנחנו עדיין עומדים על תוספת נטו של כעשרת אלפים מכוניות חדשות - מדי חודש.

המספר הזה אומר דבר אחד: הבעת חוסר אמון גורפת של הציבור (לפחות הציבור הבוגר) בתחבורה הציבורית, עם חריג אחד בדמות הרכבות. הן צפופות, לא נוחות, דורשות שימוש ברכב כדי להגיע לתחנה וממנה, אבל עדיין מהוות פתרון של אין ברירה למי, שאין לו שעות מיותרות לבזבז.

למה זה קורה? אם תשאלו את משרד התחבורה הוא יגיד לכם, שכל זה נובע ממחסור בהשקעות בתחבורה ציבורית בעבר. "חייבים להזרים עוד כסף לתחבורה ציבורית", אומרים במשרד לאוצר מדי שנה ובשם אותה סיסמה פותח האוצר את השיבר. לא פחות מ-6 מיליארד שקלים הוקצו בתקציב השנתי הנוכחי לסבסוד ישיר של תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ.

הכסף הזה מפוזר באופן מסורתי ב"שיטת הממטרה". כלומר חלק נופל על היעד, חלק מתאדה בדרך באוויר וחלק לא מבוטל נופל בדשא של השכן, מה שמסביר מדוע הוא ירוק יותר. ואם מישהו חושב שזו רק דעתנו הצינית והביקורתית, הוא מוזמן לעיין בדוח העבה על משרד התחבורה, שפרסם בנובמבר אשתקד מבקר המדינה.

"המדיניות המוצהרת זה שנים של משרד התחבורה היא לטפל בבעיות התחבורה באמצעות קידום השימוש בתחבורה ציבורית - על חשבון השימוש בכלי רכב פרטיים", כותב המבקר, "בפועל, קצב ההתקדמות של הפרויקטים הפיתוח בתחום זה אטי ורמת השירות אינה מדביקה את הצרכים. עקב כך היקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, היקף השימוש ברכב פרטי גדל - ובעיית עומס התנועה בכבישים הולכת ומחריפה".

מבקר המדינה גם הצביע באותה הזדמנות על ליקויים קשים שמצא בניהול תקציב התחבורה על ידי משרד התחבורה ועל ידי אגף התקציבים במשרד האוצר - לעתים עד כדי הפרת חוק התקציב - וקישר בינם לבין הפיגור בתחבורה הציבורית בישראל והגודש בכבישים.

משרד התחבורה מתחיל כנראה להכיר בכך, שגם אם יתעלם מהמצב, יטביע אותו בתקציבים ויאשים במחדלים את כל העולם (ובעיקר את התקשורת), הדבר לא ישחרר את הפקקים ולא ירגיע את מאות אלפי נהגים/בוחרים, שמבזבזים כל יום שעות מיותרות מחייהם על הכביש, או שנאלצים להאריך את המסלול ואת הלו"ז בעשרות אחוזים בתחבורה הציבורית.

במשרד גם מודעים לכך, שפעילות הפנאי והקשרים החברתיים של חלק גדול מתושבי המדינה החילוניים מתבצעת בשבת ובהיעדר אלטרנטיבות רכישת רכב היא הדרך היעילה ביותר לנצל את זמן הפנאי.

לפיכך, במסיבת העיתונאים שערך, בחר המשרד לרקוד את ריקוד הטנגו הידוע: צעד קדימה, שני צעדים לאחור ו"טיזינג", שאין מאחוריו שום כוונות רציניות. המשרד התנגד בשנים האחרונות בתוקף לניסויי שטח שנועדו לבדוק את האפקטיביות של מס גודש. היום הם הפכו פתאום לפרויקט מחמד של משרד התחבורה. "נבצע עוד ניסויים בשטח כדי לראות האם הנהגים מוכנים לנטוש את הרכב שעות העומס ולעבור לתחבורה ציבורית תמורת תמריץ כספי (הם מוכנים, ומחקרי העבר הוכיחו זאת), נרוויח עוד שנתיים שלוש, ועד אז כולם ישכחו, שאת מס הגודש כבר אפשר היה ליישם כבר לפני שלוש שנים, כפי שהומלץ באוצר".

התחבורה הציבורית לא אפקטיבית בשבת? נגדיל את מספר מוניות השירות מה שעשוי, בעקיפין, להגדיל את זמינות התחבורה הציבורית בשבת ולהקטין את הצורך ברכב פרטי. והכל "במסגרת הסטטוס קוו" - כלומר שום דבר לא רשמי ולא באישור המדינה. ולבסוף נמטיר עוד ועוד גשמי ברכה כלכליים על ענף המוניות כי כלל הברזל לכל פוליטיקאי ששואף לצמרת הוא "אל תשכח לרגע מאין באת, לאן אתה הולך ומי יעזור לך להגיע לשם".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר