גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העירייה מציגה: חריגות עצומות בעלויות הקמת הארנה בראשל"צ

ב-2011 זכתה העירייה במכרז של הטוטו לבניית אולם ■ דב צור הקפיא את הפרויקט בטענה כי השטח לא מתאים ■ הפרויקט הועבר למתחם ה-1,000, שמככב בפרשת השחיתות הנוכחית, ותומחר מחדש בכמעט כפול ■ העירייה: "לאחר התייעצות, הוחלט שהמיקום הטוב ביותר הוא במתחם ה-1,000"

הדמיית הארנה  בראשון לציון / מתוך אתר מרגולין ברוס
הדמיית הארנה בראשון לציון / מתוך אתר מרגולין ברוס

בנובמבר 2011 חגגה עיריית ראשון-לציון זכייה באחד ממכרזי הספורט הגדולים בישראל - מכרז של הטוטו לבניית "ארנה" עם כ-6,000 מקומות ישיבה. עלות הפרויקט נאמדה ב-150 מיליון שקל, שמתוכם 50 מיליון שקל מכספי קרן המתקנים של הטוטו.

האולם היה אמור, על פי מה שהוצג לטוטו, להיות ממוקם בצמוד לבית מכבי החדש ברחוב גולדה מאיר. מלבד אולם נכללו בתוכנית מתקן צמוד לאימונים על שטח של 1,200 מ"ר, חדרי עיתונות, חדרי כושר, חדרי מנוחה ועוד. בטוטו ומינהלת הליגה בכדורסל אומרים שתאריך תחילת העבודות נקבע לאמצע 2013.

אנחנו נכנסים לשנת 2018. ארנה עדיין אין, למען האמת אפילו יציקה אחת טרם הוטמנה באדמה. אבל כמה דברים בכל זאת השתנו במהלך השנים: מיקום הארנה הועבר ל"מתחם ה-1,000", העומד כיום במרכז פרשת השחיתות שבה נחקרת העירייה והעומדים בראשה. מה שעוד השתנה הוא הסכום הכספי שהתחייבה העירייה לממן לצורך הפרויקט: בסוף החודש שעבר בישר ראש העיר דב צור כי אולם הספורט במתחם ה-1,000 יעלה 270 מיליון שקל - כמעט פי שניים מהעלות הראשונית. זאת למרות שהיקף המימון מהטוטו לא השתנה.

מה קרה שהפרויקט עבר למתחם ה-1,000 ומדוע התנפח לממדים כאלה בהשוואה לעלות המתוכננת?

הסיפור הזה מזכיר במובנים רבים את האופן שבו בונים מתקן ספורט בישראל. יוצאים למכרז, הרשות מציגה תוכנית לבנייה בעלות מסוימת, היא זוכה במכרז - ואז מתברר שאין שטח, העלות מתנפחת לעלות אחרת, והשנים עוברות.

ניצן פלג, מנכ"ל החברה הכלכלית ראשון-לציון, שאחראית על הפרויקט מטעם העירייה, אומר ל"גלובס": "אנחנו מקווים להשיג את ההיתר בקרוב, ובמארס 2018 לצאת למכרז קבלנים. ואם הכול יהיה בסדר - אז במאי-יוני 2018 להתחיל את העבודות, ומאותו רגע בתוך 3 שנים הבניין אמור לעמוד". במילים אחרות: ארנה בראשון-לציון תעמוד על תלה במקרה הטוב בקיץ 2021.

חברת אדריכלות עולמית

למה הטוטו שלא מצליח להוציא כספים לפרויקטים ונתקע עם מזומנים שחונים בתיקי ההשקעות שלו (ושילם על כך לאחרונה ביוקר - עם ההחלטה של האוצר "להלאים" 600 מיליון שקל מהכספים החונים של הטוטו) לא אוכף על עיריות לוחות זמנים כפי שנקבעו במכרז? בעיקר כי אין לו שום מנוף. "אם היינו אומרים להם שהמכרז מבוטל כי הם לא עומדים בלוחות הזמנים - אתה חושב שיש עירייה אחרת שעומדת בתור לבנות מתקן בהשקעה כזאת? אז לא היה נבנה אולם, והכסף לא היה יוצא", אומר גורם בכיר בטוטו. "אז נתנו להם ארכה של עוד 24 חודשים למצוא שטח".

בטוטו גם מודים שפרויקטים בסדר הגודל הזה לרוב לא עומדים בלו"ז המתוכנן לתחילת העבודה, ודאי לא במועד הסיום. כך קרה גם עם בניית האצטדיון בנתניה, עם הבריכה בווינגייט. היוצא מאוד מהכלל הוא בניית האולם החדש בחולון, שנחנך ב-2014 והורם במונחים מקומיים במהירות שיא.

"כשעיריית ראשון-לציון ניגשה למכרז ב-2011 לא היו יותר מדי קופצים גם ככה על הקמת מתקן בהיקף כספי כזה", אומר אותו גורם בטוטו. "אחרי שהם הציגו לנו את התוכניות וזכו במכרז, הם טענו שיש להם בעיה עם השטח, כי הוא קרוב מדי לטעמם לאולם החדש שייבנה בחולון והם מחפשים שטח חדש". בעיריית ראשון-לציון טוענים שהבעיה הייתה אחרת: "רצינו לבנות את המתקן צמוד לאולם מכבי בעיר", אומר מנכ"ל החברה הכלכלית פלג, "אבל הייתה שם בעיה עם האדמה שהיה בה המון פסולת ורק לפנות אותה היה עולה לנו 10 מיליון שקל. חוץ מזה שהאזור שליד בית מכבי הוא אזור מגורים צפוף, ולשים אולם גדול באולם הזה ייצר הרבה מאוד מפגעים. לראש העיר דב צור רעדה הבטן, הוא התלבט והתלבט, ובשלב מסוים החליט להקפיא את בניית האולם עד שיימצא מיקום".

- ואיך הגעתם דווקא למתחם ה-1,000?

"כשהתחלנו לדבר על התוכנית האסטרטגית של פארק ה-1,000, התייעצנו עם החברה שליוותה את התוכנית שאמרה שמאוד חשוב שהתוכנית תכלול אייקון עירוני. אחרי הרבה מחשבה אילו אייקונים עירוניים לשים, הוחלט שהארנה הכי תתאים".

העלות התנפחה בן לילה. נשכרה חברת אדריכלות בריטית Populous, אחת הגדולות והמפורסמות בעולם בתחום אדריכלות ספורט; לצדה עובדת חברת האדריכלות הישראלית גולדשמיט ארדיטי בן נעים; הפיקוח נמסר למרגולין ברוס.

- מה הוצג לטוטו במכרז מבחינת אומדן כספי?

"סביב ה-150 מיליון שקל, אבל זה היה אולם אחד ולא שניים, וגם יותר קטן".

אז ככה להקפיץ את העלות פי שניים? "תראה", אומר פלג, "זה קונספט אחר לגמרי. במקור כשבאנו לטוטו דובר על שני אולמות שיהיה מעבר ביניהם במינהרה, כשהאולם הישן בבית מכבי יהפוך לאולם אימונים. ואז דובר על 150-160 מיליון שקל. אבל פה כבר הקונספט הוא שונה - מדובר על שני אולמות צמודים עם קיר אקוסטי מודולרי שאפשר לפתוח אותו - וכך אתה יכול לעבור מאולם ספורט תוך הרמת הקיר ושינוי תצורה לאולם הופעות שמכיל 11,000 מקומות".

- ותוספת המימון, מאיפה? הטוטו לא ייתן יותר.

"מכירת הקרקעות במתחם ה-1,000 תכניס הרבה מאוד כסף לעירייה, אז היא תשקיע באולם הזה".

מעיריית ראשון-לציון נמסר בתגובה: העירייה מבקשת להצעיד את העיר קדימה, ובהתאם להתפתחות במספר התושבים, להקים ארנה גדולה וראויה, שתשרת את תושבי העיר והמבקרים בה, כנהוג בערים המובילות בעולם. לשם כך, נבדקו לאורך השנים כמה אופציות, הראשונה ביניהן הייתה הרחבת בית מכבי. לאחר בדיקות רבות, והתייעצות עם מומחים מובילים בעולם, הוחלט שהמיקום הטוב ביותר להקמת הארנה הוא במתחם האלף, וזאת בשל הנגישות הגבוהה שתהיה למקום, שתעבור בו גם רכבת קלה, גם רכבת כבדה, וגם מפגש כביש 431 ואיילון. מקורות המימון של הארנה הן מהתב"ר, מתשואות הנדל"ן של מתחם האלף ומהטוטו. הטוטו אישר 50 מיליון שקל לצורך הקמת הארנה. סכום זה לא השתנה לאורך השנים".

מהטוטו נמסר: "הכסף עבור הקמת היכל טוטו ראשון-לציון טרם הועבר לעירייה, כמקובל בטוטו, המעביר כסף אך ורק בהתאם להתקדמות הבנייה. בפרויקטים מורכבים מסוג זה יש לעתים עיכובים מסיבות שונות. במקרה זה העיכוב נבע מבקשת העירייה להחליף את מיקום ההיכל. בקשות הדחייה מטעם העירייה נשקלו ואושרו בדירקטוריון הטוטו, וזאת כדי לאפשר את הקמת היכל הספורט. לפי הודעת העירייה האחרונה, בימים אלה יוצא מכרז לבחירת החברה הקבלנית".

החריגות הפכו לשגרה

בניית מתקני ספורט בישראל נעשית מכספי ציבור, מה שמקל מאוד כנראה על חריגות בעלויות הסופיות. לאורך השנים נרשמו בכל המתקנים חריגות עצומות, הנה כמה מהן:

שיפוץ היכל הספורט ביד אליהו כיכב בדוח מבקר המדינה, אחרי שחברת היכלי הספורט בע"מ, הגוף שמנהל את ההיכל עבור עיריית תל-אביב, הציגה אומדן ראשוני של 29.4 מיליון שקל לשיפוץ. בסופו של דבר הסתכם, לפי המבקר "ב-216.8 מיליון שקל".

הארנה פיס בירושלים שנחנכה ב-2014 נכנסה לסחרור: העלות המתוכננת עמדה על 240 מיליון שקל, אבל בספר התקציב של עיריית ירושלים נקבע כי העלות הכוללת של המתקן התנפחה ל-399 מיליון שקל. בריכת מכון וינגייט תוכננה לפי כ-60 מיליון שקל, והסתיימה באיחור ועלות של כ-95 מיליון שקל.

בימים אלה משופץ אצטדיון בלומפילד ביפו, שלמעשה נבנה מחדש אחרי שנהרס מהיסוד. עיריית ת"א יצאה לדרך עם אומדן של 190 מיליון שקל, אבל בהמשך, עם ההחלטה להרחיב את תכולת היציעים ותוספת של תאי הצפייה, בנייתו צפויה להסתיים ב-2019 ולפי מקור בעירייה העלות תעמוד על כ-400 מיליון שקל. "עם הצטיידות זה יגיע ל-450 מיליון שקל".

מתקני הספורט

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?