ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

אפי כהן / צילום: יונתן בלום
אפי כהן
ממייסדי דאטורמה וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה
גיל: בן 39
אישי: נשוי + 3, מתגורר בהרצליה
השכלה: תואר ראשון במדעי המחשב מהאוניברסיטה הפתוחה

אפי כהן מודה שתחילת הדרך שלו היא "ממש כל הקלישאות של עולם הסטארט-אפ". מי שייסד את חברת דאטורמה, המתמחה באופטימיזציה של קמפיינים ברשת, רצה ללמוד קולנוע, "אבל התגלגלתי איכשהו לאיזה סטארט-אפ של ארבעה מייסדים שעבדו מדירה ברעננה, ולא היו סגורים בכלל מה המוצר שלהם ואת מי הם צריכים לגייס".

הוא גדל בהרצליה ("העיר, לא פיתוח") לאם שעבדה כאחות ולאב שהיה חבר אגד, התגייס לתותחנים וכשהשתחרר ב-1999 מצא את עצמו בלב בועת הדוט.קום. "ההורים של החברה שלי באותה תקופה התגרשו, ואבא שלה הלך לחפש דירה ואיכשהו פגש את מייסדי אותו סטארט-אפ, שנקרא iBlaster ומאוחר יותר שינה את שמו ל- Mediamind . הם רצו שהוא אולי ישקיע בהם כסף, אבל במקום לעשות את זה, הוא הכיר להם אותי. משום מה, זה קסם להם והגעתי לראיון. שבועיים אחר כך הם אמרו לי לבוא לעבוד איתם בלי להסביר לי בכלל מה המשרה. הם השקיעו בי המון ולימדו אותי לתכנת ופיתחתי חלקים במוצר שהפך להיות כלי המאפשר לאתרי מסחר לשדר הודעות ללקוחות שגולשים באותו רגע באתר. הרעיון היה לעשות משהו שדומה לכרוז שמכריז על מבצעים בסופרמרקט, והם גם הצליחו לגייס קצת כסף".

אבל אז, הוא אומר, הבועה התפוצצה, החברה הצטמצמה ושינתה פוקוס ליצירת פרסומות לאתרים. "נוצרה סיטואציה שלקחתי על עצמי תפקיד מאוד מרכזי בחברה, ואז פתאום המוצר תפס והפך למאוד רווחי. זו הייתה ממש הצלחה של בין יום. המפרסמים פנו אלינו בהמוניהם ומשם החברה צמחה וגדלה. ב-2002 היא הפכה להיות רווחית וב-2010 הייתה הנפקה מוצלחת והיינו כבר 500 עובדים ב-60 מדינות בעולם, עם מחזור של 100 מיליון דולר מכירות. אני הייתי סוג של סמנכ"ל טכנולוגיות. הובלתי את הארכיטקטורה ואת המחקר והפיתוח, ובאיזשהו שלב הבנתי שאני צריך תואר, והלכתי ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה ".

ב-2011 החברה נרכשה תמורת כחצי מיליארד דולר, וכהן הרגיש שהוא בשל לדבר הבא: יחד עם שותפו רן שריג, השניים חברו ב-2012 לקתרין ריבנט, שהייתה קניינית מדיה גדולה, ומהר מאוד גייסו כסף ויצרו גרסה ראשונית של המוצר, שהפך מאוחר יותר לדאטורמה. "הבאנו לקוחות שיעזרו לנו לבנות את המוצר כמו שצריך, וככה מהר מאוד היו לנו לקוחות משלמים. יש לנו כ-300 עובדים, ש-100 מהם התווספו בשנה האחרונה, וזה כל הזמן גדל לא רק מבחינת מספר העובדים אלא גם מספר הלקוחות וההכנסות. עם זאת, אני עדיין רואה בחברה סטארט-אפ. אני רואה אותה כסוג של טינייג'ר שלא סיים את הצמיחה שלו. יש לו גוף קטן ופתאום הידיים שלו ארוכות והקול שלו רק התחלף".

כתב: שחר סמוחה