גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העסקה למכירת השליטה בבזק: ככה לא מוכרים חברה | פרשנות

מסתבר שאפשר למכור חברה כמו בזק תוך פחות מ-24 שעות ■ אם הכול נעשה כל-כך מהר לשביעות-רצון כל הצדדים, אם הכול כל-כך טוב - אז מה כל-כך רע בעסקה הזו? פרשנות

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

1. כנראה שהעסקה המתגבשת למכירת השליטה בבזק יכולה לקבוע שיא חדש. שיא חדש במהירות שבה נמכרת חברה. עוד לפני הדיון היום (ב') בבית המשפט על חדלות הפירעון של חברת יורוקום של שאול אלוביץ', רק כמה ימים בודדים אחרי הפנייה לבית המשפט, רק יממת עבודה בקושי אחרי שמשפחת סיידוף הפסידה למוטי בן-משה במאבק על אפריקה - והנה, לתוך הלילה בין ראשון לשני - יש עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת הגדולה בישראל.

עסקה שמחכה אמנם לאישורם של הבנקים הנושים, בראשם פועלים ודיסקונט, אבל בהתחשב בעובדה שפועלים כבר נתן את הסכמתו בחצי-פה, אז מסתבר שאפשר למכור חברה כמו בזק תוך פחות מ-24 שעות. אם הכול נעשה כל-כך במהירות, אם הכול עומד להיסגר לשביעות-רצון כל הצדדים, אם הכול כל-כך טוב - אז מה כל-כך רע בעסקה הזו?

2. יש בכל זאת רע בעסקה הזו, כי ככה לא מוכרים חברה, בטח לא קבוצה כמו בזק - קבוצת התקשורת הגדולה בישראל. הרי אם הבנקים טוענים שמיד אחרי הפנייה לבית המשפט הם קיבלו זרם של הצעות, או זרם של התעניינות ברכישת השליטה של בזק, אז מה בדיוק בוער עכשיו?

בבקשה, אם יש זרם הצעות ואם יש זרם של מתעניינים ואם יש ביקוש לסחורה הזו שנקראת חברת בזק - קיימו מכרז. זה א'-ב' בכלכלה. אם יש שורה של מתעניינים בחברה מסוימת צריך לקיים ביניהם מכרז-התמחרות כדי למקסם את התמורה. במקרה של יורוקום, הנקודה הזו מתחדדת משום שהעסקה שנחתמה כוללת בפועל הסדר חוב עם מחיקה מוערכת של כ-400 מיליון שקל. ככה מוותרים הבנקים על האפשרות שהמחיקה הזו תצומק במקרה שיתקיים מכרז?

צריך להבין: בסיטואציה כזו, כשמשקיע חדש נכנס בנעלי מי שלא יכול לפרוע את חובותיו, הוא תמיד דורש תספורת כתנאי להשקעתו. לכן, מחיקת החוק היא עובדה מוגמרת, השאלה היא רק כמה, ומכרז, מעצם טבעו, היה יכול לצמצם את הנזק. וצריך לזכור עוד דבר: הבנקים טעו מלכתחילה שלא קיבלו מאלוביץ' ערבות אישית, ויתרו משום מה על האפשרות שאלוביץ' יביא כסף מהבית (והוא אכן סירב להביא אותו, למרות שיש לו מהשנים הטובות שלו), וכעת הם עשויים לוותר על האפשרות, לפחות האפשרות, לצמצם את הנזק שהם היו אחראים לגרימתו. למה? אולי כי הם רוצים לסגור את הסיפור הזה כמה שיותר מהר, בלי שיחטטו יותר מדי בפרטים - קרי בפאשלות שלהם. 

סימני שחיקה קלים במכונת המזומנים האדירה של בזקמספר מנויי yesכך צמח מספר מנויי האינטרנט הסיטונאי


3. סיבה שנייה שהעסקה הזו היא רעה, תהא מכירה לסיידוף או לכל איש עסקים אחר, היא העיקרון המעוות שנשמר. סיידוף נכנס בנעלי אלוביץ' ובנעלי יורוקום, כלומר הוא ישלוט על חברה ענקית כמו בזק באמצעות החזקה משורשרת של 10% מהמניות בלבד. כפי שכתבתי כאן בעבר, דווקא הפנייה של הבנקים לבית המשפט הייתה הזדמנות לפזר את גרעין השליטה בבזק וגם לפזר את כוחה של בזק באמצעות מכירה מלמטה של החזקותיה בפלאפון ו-וואלה. חבל שכל הרגולטורים שאחראים על בזק - ממשרד התקשורת ועד משרד האוצר ודרך רשות ההגבלים - לא פוצים פה נוכח האירועים בבזק.

סוגיית גרעין שליטה או שלטון מנהלים איננה אמנם סוגיה חד-משמעית, ויש דוגמאות לכאן ולכאן. ראינו לאן הוביל שלטון המנהלים בטבע, למשל, ואנחנו רואים איך גרעין שליטה בבנק מזרחי טפחות דווקא מיטיב עם הבנק. אבל, מצב שבו יש גרעין שליטה די חלש, שמאפשר ל"בעל שליטה" שאין לו ממש שליטה, לשלוט בשורה של חברות מרכזיות, לשלוט במינוי מנהלים, דירקטורים וכדומה, שהוא יכול להיטיב איתם, והם בתורם יטיבו איתו (כמו שהתרחש בבזק בעסקאות בעלי העניין) - כי כך זה תמיד עובד: שמור לי ואשמור לך - פלא שהדירקטוריונים הופכים לדירקטוריונים לא עצמאיים לחלוטין, מאוד תלותיים, בבעל השליטה?

4. נדמה לי שבנק הפועלים להוט מאוד להיפטר מהגיבנת הזו של בזק ושל אלוביץ'. כמה שיותר מהר. אפשר להבין את הבנק: אחרי כל מה שאירע עם בעלי חוב גדולים אחרים ולפני "ועדת פישמן", הבנק, ואיתו כל הבנקים האחרים, מתאמצים להוכיח שהם פועלים במהירות ובנחישות ואוכפים את כל האמצעים המשפטיים נגד בעלי החוב גדולים. אבל, חבל שהנחישות והאכיפה הזו בררנים.

כזכור, כחלק מהאשראי שנתן הבנק לאליעזר פישמן, לבנק הפועלים משועבדים כשליש ממניות קבוצת "ידיעות אחרונות", עדיין קבוצת התקשורת הגדולה בישראל וגם המשפיעה שמביניהן. אמנם קיים שוני רב בין בזק ואלוביץ' לידיעות אחרונות: האחרונה היא חברה פרטית ובמצב שנוצר שבו יש לה בעל שליטה מאוד דומיננטי כמו נוני מוזס, אין הרבה קופצים על רכישת מניות מיעוט בחברה שאינה סחירה. ועדיין, נראה שבנק הפועלים לוקח את זמנו בידו במקרה זה. וזה בלשון עדינה. הבנק מורח את הזמן - זה התיאור האמיתי למצב שנוצר. השעבוד הזה נוצר בעקבות הלוואה של 1.1 מיליארד שקל שלא הוחזרה על-ידי פישמן, וכעת הבנק, לכאורה, "תקוע" עם המניות.

תקוע? לא בטוח. כשפניתי לבנק בעבר תשובתו הייתה ש"הבנק בוחן ושומר לעצמו את כל הדרכים למימוש מיטבי של הבטוחות בידיו". אז יש לי הצעה לבנק: קיים מכרז על מניות ידיעות אחרונות, פתח חדר מידע עם נתוני ידיעות אחרונות, ותראה איך כל זה מפעיל לחץ על מוזס, המועמד הטבעי לרכוש את המניות.

זה נחמד שפועלים "בוחן ושומר לעצמו את כל הדרכים למימוש מיטבי של המניות", אבל בפועל הוא משמר מצב אבסורדי שבו הבנק הגדול במדינה מחזיק שליש ממניות קבוצת התקשורת הגדולה בישראל. כנראה לשני הצדדים נוח שהמצב הזה יישמר לעולמי עד.

5. נדמה לי גם שלמשפחת סיידוף אצה הדרך לרכוש את השליטה בבזק, כדי לרכוש "משהו" בישראל, אחרי שהתמודדו על כלכלית ירושלים ואפריקה ישראל. זו זכותם. אבל עליהם לזכור כי בזק איננה ולא תהיה בזק של השנים האחרונות. היא לא תהיה, משום שהתחרות תוקפת אותה בכל תחומי הפעילות שלה. היא תקפה אותה זה מזמן בתחום הסלולר, והיא תוקפת אותה בשנה האחרונה ביתר שאת בליבת הרווחים שלה - החטיבה הנייחת והאינטרנט שלה.

הרפורמה בשוק הסיטונאי, למרות הביקורת עליה, דווקא עובדת, וגם השירותים שמציבים סלקום ופרטנר בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ובתחום הטלפוניה הנייחת מתחילים לעשות את שלהם. עושים לאט, אבל בהחלט עושים (ראו אינפואים מצורפים). מספר קווי האינטרנט מתקרב לחצי מיליון, כלומר, מדובר בקווי אינטרנט באמצעות שירות סיטונאי לספקי שירות אחרים (קרוב לשליש מהקווים). בעוד שההכנסה של בזק מקו מקורי עומדת על יותר מ-90 שקל בממוצע, ההכנסה על קו סיטונאי עומדת על כ-40-50 שקל בלבד.

מגמת השחיקה של מנויי yes גם ניכרת לעין, כך שבזק היא אמנם עדיין מכונת מזומנים, אבל זו נשחקת לאיטה. ולעובדה החשובה מכולן: בזק היא גם חברה יחסית ממונפת ונושאת על גבה חוב של כ-13 מיליארד שקל (!), רובו באג"ח ומרביתו אמנם לטווח הארוך. אלא, שנורות האזהרה צריכות להידלק כבר עכשיו: זה מצב קלאסי שבו חוב יחסית גבוה ממומן על-ידי פעילות תזרימת חזקה, אלא שהתזרים החזק הזה נחלש אט-אט כשהתחרות הולכת ומתגברת. מה שקורה בדרך-כלל במקרים הללו - כדי שבזק תצליח לשמור על תזרים שישרת את חובותיה - הוא ניסיון לחתוך בהוצאות כי התחרות שוחקת את ההכנסות. כלומר, התייעלות. כלומר, פיטורים. ואלו יגיעו גם לבזק, במוקדם או במאוחר. 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו