גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגורמים המרכזיים שישפיעו על ענף הרכב ב-2018 | ניתוח

בשנה הבאה יתמודדו השחקנים בשוק הרכב עם גישה אקטיביסטית יותר של הרגולטור ביחס למיסוי הרכב, עלייה בפרופיל הציבורי של שוק ה"אפס קילומטרים" ושינויים מואצים בטעמי הלקוחות ■ ניתוח

יונדאי kona / צילום: רויטרס
יונדאי kona / צילום: רויטרס

ענף הרכב הישראלי מסיים בימים אלה שנת עסקים די יציבה. אמנם ב-2017 נבלמה הצמיחה הדו-ספרתית במכירות שאפיינה את השנים האחרונות, אבל בהתחשב בצפיפות התחבורתית הבלתי נסבלת, בתהליך שהחל בנק ישראל לצינון האשראי לענף ובעודפים של כלי רכב משומשים, יציבות במכירות או אפילו ירידה קלה הן הישג כלל לא מבוטל.

לפי נתונים ראשוניים, גם החודשים ינואר ופברואר 2018 ימשיכו את המסורת של פתיחה מאסיבית. חלק מהמותגים כבר מחזיקים כיום בצבר הזמנות סולידי לשלושה-ארבעה חודשים קדימה בדגמים פופולריים, אבל מעבר לזינוק הראשוני, אופק החיזוי כבר מתחיל להתערפל.

מכירות הרכב בישראל נשענות על יסודות בלתי יציבים מבחינה כלכלית ועסקית, הכוללים אפיקי שיווק מלאכותיים כמו ערוץ ה"אפס קילומטרים", הנסמכים על שערי מטבע נוחים ועל כוחם העודף של המשווקים (יבואנים, חברות הליסינג) ביחס לצרכנים; אשראי זול ונרחב; התערבות הרגולטור בתחרות באמצעות מיסוי; והחלטות קנייה צרכניות, שאינן תמיד רציונליות. בשנים האחרונות, כל העסק הצליח להשיג שיווי משקל מרשים בשיטת "מצליח" הידועה. אבל כאשר היסודות אינם יציבים, די בזעזוע חיצוני גדול כדי להפיל את הקירות. לפיכך, נוותר כרגע על חיזוי ארוך טווח ונסתפק באזכור של כמה "נקודות חמות" שעשויות להשפיע על התנהלות הענף ב-2018, בהינתן סביבה יציבה פוליטית, כלכלית וביטחונית.

ועדת הכספים רוצה שינוי במס

הפעם האחרונה שבה מיסוי הרכב בישראל עבר טלטלה רצינית הייתה בתחילת העשור, בתקופת הרפורמות המקיפות של בועז סופר, סמנכ"ל רשות המסים באותן שנים. מאז בוצעו תיקונים והתאמות, אבל מיסוי הרכב נותר בעיקרון ללא שינוי. זה לא מפליא בהתחשב בהכנסות האדירות שהוא הזרים ומזרים לקופת האוצר.

אלא שכיום הולכים וגוברים הלחצים החיצוניים על רשות המסים לבצע שינויים משמעותיים במיסוי הרכב. אנחנו לא מדברים על מחאה של מיליוני אזרחים קטנים, שכורעים תחת נטל יוקר המחיה המוטורי. אותם אף אחד לא סופר וממילא הם ממשיכים לשלם ולשתוק. אנחנו גם לא מתרגשים מהצהרות טרום בחירות של כבוד שר התחבורה, ישראל כ"ץ, על כוונתו להפחית את מיסוי הרכב.אבל מאחורי הקלעים מתרחשים כיום מהלכים לשינוי מס שווי השימוש על כלי רכב צמודים וכאן חוברת לה קואליציה רבת השפעה של מעסיקים, מנהלים מקושרים, חברות ליסינג ופוליטיקאים, שמזהים הזדמנות.

מי שמובילה את הקו האקטיביסטי היא ועדת הכספים בראשות משה גפני, עם תמיכה לא מוסתרת של מעסיקים ובעלי אינטרסים מהענף. בשבוע שעבר, למשל, דנה הוועדה באישור בקשת האוצר להאריך בשנתיים את תוקף הצו "החברתי" (של יאיר לפיד במקור) להטלת מס קנייה מוגדל על רכבי יוקרה, שמחירם יותר מ-300 אלף שקל. במאמר מוסגר נציין שמבחינה פיסקאלית המס העודף הזה הוא בדיחה. הוא מכניס לאוצר בקושי 100 מיליון שקל בלשנה, מתוך כ-9 מיליארד, והוא לא חל על כלי רכב היברידיים ונטענים (פלאג אין). כיוון שכיום דגמי הפלאג-אין תופסים בערך 60% משוק רכבי היוקרה, המיסוי הזה מנסה לחלוב פרות שמנות, שכבר מזמן ברחו מהרפת.

כל זה לא הפריע לח"כ גפני לנסות להשתמש בהארכת המיסוי כמנוף לחצים על רשות המסים. הוועדה האריכה את המס בחצי שנה בלבד, במקום בשנתיים, וזאת נוכח כוונתה "לבחון את נושא מיסוי הרכב בכללותו". לדברי גפני, "על ועדת הכספים לבחון את המדיניות הנכונה לגבי שווי השימוש ברכב. בדיונים שוועדת הכספים קיימה בנושא עלה שרוב חברי הוועדה תומכים בשינוי המדיניות הקיימת ובכלל זה הפחתת שווי השימוש למי שהרכב הצמוד משמש אותם לצורכי עבודה בלבד. העלאת המיסוי על רכבי יוקרה, אף שהיא נכונה, צריכה להיות חלק מהתמונה הכוללת של מיסוי נכון של ענף הרכב ולאחר שהוועדה תדון עם רשות המסים והאוצר על כלל נושא מיסוי הרכב, נוכל להאריך את הצו העוסק ברכבי יוקרה".

כאמור, ה"מנוף" הזה כבר מזמן לא ממונף ויו"ר ועדת הכספים יודע לא פחות טוב מרשות המסים שמס שווי השימוש מכניס למדינה יותר מ-5 מיליארד שקל בשנה. לכן, מישהו יצטרך לסגור את ה"חור" של מיליארד שקל וחצי בהכנסות, שייווצר כתוצאה מהשיני במיסוי - וזה יכול לבוא גם על חשבון כספי הישיבות.

צריך לזכור שמדובר בהקלות מס הנוגעות לכיסם של הגופים היותר חזקים והקרובים לצלחת במשק, כך שייתכנו הפתעות. אם האוצר אכן יתגמש ויתכופף בשנה הבאה, הדבר עשוי לתת דחיפה לא מבוטלת לענף הליסינג התפעולי, שממשיך להפגין סטגנציה בעסקי הליבה שלו ונמצא תחת לחץ מהוראות צינון האשראי של בנק ישראל.

אפס קילומטרים על המקפצה

עד שיחולו שינויים במיסוי שווי השימוש, אם בכלל, ימשיך ענף הליסינג, לפחות בחלקו הגדול, להתבסס על שיווק רכבי "אפס קילומטרים" כמקור מרכזי ליצירת הכנסות ורווח. השוק הזה תפס חלק נכבד בשוק ב-2017, עם נתח שנאמד בכ-30% על פי כמה הערכות בענף. מה שיאפיין את שנת 2018 הוא "מעבר משלב הבריכה לשלב המקפצה". כלומר, מעבר מאפיק שיווק חצי רשמי, שהפעילות בו מתבצעת בפרופיל נמוך ומוצנע לאפיק רשמי וגלוי, שמשווק את עצמו בצורה גלויה ואגרסיבית.

התהליך הזה כבר נמצא בעיצומו, ובחודשים האחרונים ראינו חברות ליסינג שמרניות יחסית, בשליטה של יבואנים, דוגמת איוויס (בשליטת UMI) וליס 4 יו (בשליטת קרסו) יוצאות בפעילות גלויה בשיתוף מועדוני צרכנות או באתרי אונליין המציעים מגוון דגמים של מותגים במחירי אפס קילומטרים מוזלים משמעותית.

ב-2018 תעלה למרכז הבמה גם חברת קל-אוטו, שכבר היום נחשבת אחת המפיצות הגדולות ה"שקטות" של רכבי אפס קילומטרים, לצד אלבר. היום הודיעה קל-אוטו על מהלך עם פרופיל גבוה בתחום סחר הרכב - השקת אתר רכישה מקוון - וגם הוא יציב את פעילות האפס קילומטרים באור הזרקורים. ייתכן שבעקבותיו נראה חברות ליסינג נוספות, שעד כה הסתייגו עקרונית מהערוץ הזה - דוגמת שלמה-סיקסט - נכנסות אליו בגלוי.

השאלה הגדולה היא איך יגיבו היבואנים, המקור לכלי הרכב ולהנחות מוסדיות, שעל בסיסן חי ומשגשג שוק האפס קילומטרים. בינתיים הדעות מקוטבות. יש יבואנים שכבר "התמכרו" לערוץ הזה והפכו אותו לצינור חמצן מרכזי שלהם. מנגד יש כאלה שעדיין מנסים לשמור אמונים לרשת ההפצה המסורתית וללקוחות הפרטיים, שמשלמים מחיר מלא. ייתכן בהחלט שהפרופיל הגבוה שיקבל הערוץ הזה ב-2018 יביא לצמצום הזרמת הרכב מכיוון יבואנים מרכזיים, אולי אפילו תחת איום של יצרני הרכב להעלות מחירים.

ג'יפונים והיברידיות

שתי מגמות מרכזיות יאפיינו את תמהיל המכירות של שוק הרכב הישראלי בשנה הקרובה. הראשונה היא המשך התרחבות המכירות של רכבי הפנאי על חשבון המשפחתיות המסורתיות ומכוניות הסופר-מיני. מה שיאיץ את המגמה הזאת הוא כניסתם של מותגים "מאחרים" לתחרות בפלחים האלה. מיצובישי כבר עשתה את המהלך שלה עם ASX. בתחילת השנה יצטרף רכב הפנאי הקומפקטי יונדאי KONA וזמן לא רב אחריו יגיע גם האח-המתחרה קיה "סטוניק".

מולם יתייצב רכב הפנאי הקומפקטי של פולקסווגן, סיאט ARONA, שיוצא לשוק בתחילת השנה. בהתחשב במוניטין התמחור האגרסיבי של המותג ופנייתו לקהל "מצטרפים חדשים" נטולי רכב, לא נופתע אם יהפוך לשחקן אסטרטגי בשוק.

אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו המפרטים והמחירים, אבל בהתחשב בכך שהחברות ירצו לשמור על פער מחיר סביר מלהיטי המכירות הקיימים והגדולים שלהם ובהנחה ששערי המטבע ישמרו על יציבות, אפשר להמר על 120 עד 130 אלף שקל, עוד לפני מחירי האפס קילומטרים המוזלים. זהו פלח שוק אטרקטיבי גם לשוק הפרטי וגם לשוק המוסדי, ולהערכתנו ארבע העולות החדשות לבדן עתידות לנגוס מהשוק נתח מצרפי של 12 אלף עד 14 אלף יחידות בשנה.

המגמה השנייה תהיה העמקת הדומיננטיות של כלי הרכב הנהנים מהטבות מס "ירוקות", החל במכוניות ציים היברידיות, עבור במכוניות מנהלים היברידיות, ששוב נמכרות במחירי רצפה, וכלה ברכבי יוקרה ופאר היברידיים-נטענים.

גם החלק היוקרתי והנוצץ של השוק מתחיל לאבד עכבות בשיווק וקידום דגמי פלאג-אין עם הטבות מס ירוקות ויוצא בגלוי בקמפיינים, שמציבים אותם במרכז הבמה. התופעה הזו גורמת לרתיחה ברשות המסים, וזה דבר שהוא אף פעם לא רצוי למשווק רכב בישראל. אבל בינתיים הטבת הפלאג-אין הנדיבה מעוגנת בתקנות עד 2019, אז אם שר האוצר נותן לך מאות אלפי שקלים במתנה כדי לרכוש רכב יוקרה, לא תיקח?

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה