גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתוק הוא הצבע: לרגל הסילבסטר, שוקולדים בשלל צבעים

חידושים וחדשות לחובבי השוקולד: לראשונה זה 80 שנה נוסף לקלאסיקה של הלבן, המריר והחלבי שוקולד רובי ורוד טבעי, ועל המדפים מצטופפים גם שוקולד "בלונדי" קרמלי ושוקולדים צבעוניים על בסיס של תמציות פירות ■ לרגל הסילבסטר, קינוחים קלים בשלל גוונים, גם לטבעונים

טארט תות עם שוקולד הפרי של ולרונה/ צילום: דני גולן
טארט תות עם שוקולד הפרי של ולרונה/ צילום: דני גולן

"ישנם קווי דמיון בין ההשתוקקות לשוקולד ולצריכת סמים", נקבע לא מזמן במחקר פסיכיאטרי. רק שאת התחושה שאמור לתת השוקולד, מין היי טבעי ומרגיע - אפשר לקבל גם מברוקולי. ומכיוון שבגלל ברוקולי, עם כל הכבוד לו, לא נרשמו מכורים למכוני הטיפול (לשוקולד כן, אבל זה כבר סיפור אחר) - גם חיבה לשוקולד לא נחשבת בספרי הרפואה להתמכרות פר אקלסנס.

אף על פי כן, מעט מרכיבי מזון מעוררים את החושים ואת היצרים כמו תוצרי פולי הקקאו הדרום אמריקאיים - שבמקור שימשו את האצטקים הקדמונים למטרות פולחן, מאות שנים לפני ששווקו חפיסות השוקולד הראשון בשווייץ.

חצי השנה האחרונה הביאה מספר מסחרר של חידושים וחדשות למוקירי השוקולד. לראשונה זה 80 שנה נוסף צבע חדש וטבעי לשלישייה הקלאסית של הלבן, המריר והחלבי - שוקולד הרובי הוורוד, שצבעו מגיע מפולי קקאו מזן "רובי", המיובאים מחוף השנהב, מאקוודור ומברזיל. צבעו הטבעי של השוקולד הוא ורוד, והיצרנית, חברת בארי קליבו השווייצרית-בלגית, מתארת את טעמו כפירותי וחמצמץ-מתוק. לאחרונה הציגה גם חברת ולרונה הצרפתית, מיצרניות העילית של השוקולד בעולם ומהחדשניות שבהן, סדרה בשם אינספיריישן - רביעיית טעמי שוקולדים טבעונית וצבעונית על בסיס תמציות פירות - תותים, פסיפלורה, ערמונים וליים - לשימוש בקינוחים טבעוניים בכלל וגנאש בפרט. מיד נגיע אליהם.

לצד אלה הושק גם שוקולד "בלונדיני" - שאינו מריר, חלב או לבן. זהו שוקולד לבן, שהסוכר בו התקרמל והפך זהוב. גרסת ה"פרה" הישראלית, שהושקה לפני כמה חודשים בשילוב שבבי קוקוס קלויים, זכתה לפופולריות גואה בארץ. גם מאחורי המצאתו עומדת ולרונה הצרפתית, שם קוראים לו דולסיי. ולרונה היא גם זו שהשיקה לפני 31 שנים את השוקולד המריר 70% הראשון (גואנאז'ה).

עולם שלם של טעמים

בחזרה לזהב השחור. כמו עם הקפה, תעשיית השוקולד נמצאת בעין הסערה של מהפכת איכות. אחוזי תכולת קקאו נוספו לעטיפות מרבית החפיסות והשיח על מקור הפולים - גיאוגרפית ומוסרית, בדיוק כפי שקורה בתעשיית הקפה - הולך וצובר תאוצה. לראשונה מוקמים גם מפעלי שוקולד פרימיום בארצות המקור של הקקאו, ולא רק בשווקים שאליהם הוא מיוצא. פקארי האקוודורית (Pacari) היא הידועה בהם ואת מוצריה אפשר למצוא בקונדיטוריות של מסעדות מישלן וקונדיטוריות באירופה ובאמריקה הלטינית.

"עולם שלם של טעמים שרק הולך ומתרחב. מהפכת האיכות של השוקולדים היא ממש מתנה שלא מפסיקה לתת לפטיסיירים ולשוקולייטרים!", אומרת טולי יקותיאל וצוחקת צחוק מתגלגל. "אחרי הרבה שנים של שוקולדים עשירים בטעמים שבהם כמה שיותר מריר, יותר טוב - יש גם מגמה אלטרנטיבית ומקבילה של שוקולד פחות רציני. פתאום יש גילוי מחדש של השוקולד הלבן וגם שוקולדים בטעמים כמו הדולסיי והאינספיריישן", היא מוסיפה. "החידוש הטבעוני של השוקולד הלבן בטעמי הפירות הוא בעיניי מבורך. חלק מהתפתחות כללית בתחום, וגם אישית שלי, שמשלבת בין אוכל בריא ומודע יותר לקולינריה. עברו לבלי חלוף הימים שבהם לא שואלים מה מכיל הקינוח ושל 10 ביצים במתכון קרם בוואריה. זה לא קורה יותר".

קינוחים סלחניים וחומלים

יקותיאל (39) עמדה בעשור האחרון בראש מחלקות הקונדיטוריה של הנחשבות במסעדות ישראל - יפו תל אביב וטוטו הן שתיים מהן. היא גם בנתה את תפריט הקינוחים של בר האוכל המוערך ברוט, שבבעלות אחותה ג'מה נווה והשפים עומר בן גל ויאיר יוספי. בחודשים האחרונים היא אמונה על הקינוחים במתחם המסעדות תל יצחק, שהוקם ביישוב העונה לאותו שם וכולל בית קפה, מאפייה וכן מסעדה ואולם אירועים.

יקותיאל מנצחת על הקינוחים במתחם כולו. לבית הקפה היא מייצרת עוגות ועוגיות בסגנון יהודי-אמריקאי ("משהו שאני מכירה מהבית - סבתא שלי, שהיום בת 93, היא אופת-על שעלתה מארצות הברית כדי להקים את קיבוץ מעיין ברוך, והשפיעה עליי מאוד בתחום הזה"). במסעדה מוגשות המנות שיקותיאל זורחת בהן - מנות קלאסיות וידועות, שאותן מצליחה ליצור בפרשנות אישית עדינה ובאיכויות יוצאות דופן. אל תתנו לשמות לבלבל אתכם: הטירמיסו והמלבי שהיא מכינה הם מהטובים בישראל, וכך גם הגלידות והסורבה. "בכל מקום נוסף לרפטואר שלי משהו: מחיים כהן טעמי הלבנט של הליאלי ביירות, המלבי, הכנאפה וגלידות הקאימק". ממירון שלו, שהחזיר אותי לאלגנטי, נוסף השימוש בקוניאק ובמרכיבים כבדים וצרפתיים יותר.

"למדתי וגרתי בפריז כמה שנים, ומבחינת החינוך במטבח - הבסיס שלי הוא מאוד צרפתי, אולד סקול. אבל בשנים האחרונות, מאז שהפכתי לאמא, נכנס לי לאוכל קורטוב אימהי. הוא נתן לקינוחים שלי - שהיו סופר-מרשימים ומושקעים ומלאים בטעמים ומרקמים - גוון אנושי יותר. סלחנות וחמלה, אפשר לומר, קודם כול כלפי עצמי - משהו שבמקצוע שמושך אליו אנשים מאוד מדויקים, לא מאוד נפוץ".

לרגל הסילבסטר, שעתם היפים של התותים, הכינה יקותיאל עם השוקולדים הטבעוניים החדשים והצבעוניים שלישיית קינוחים - שניים קלים וביתיים ואחד מרשים וקל לא פחות. בצוק העיתים אפשר להחליף את השוקולדים הצבעוניים בשוקולד לבן או אפילו מריר טבעוני. כמעט מיותר לציין שכל מה שטבעוני הוא גם כשר, וכך גם בפני אוכלי הכשר נפתחים מחוזות חדשים של קינוחים אחרי ארוחה בשרית.

עוגיות שוקו צ'יפס ושוקולד לבן

"זו העוגייה הפריכה והמושחתת הכי טובה שלי. אפשר להשתמש בשוקולד מכל סוג והיא יודעת להחזיק הכול, מנחמת וכיפית", אומרת יקותיאל. היא תחזיק במקרר לפני אפייה גם שבועיים ואפשר גם להקפיא - מפשירים לילה לפני האפייה או שעתיים על השיש.

השילוב של שני סוכרים יוצר מרקמים בעוגיות. אפשר להוסיף או להחליף בשוקולד מריר או חלב, פקאנים גרוסים, חמוציות או אגוזי מלך. אבקת הסודה גורמת לבצק להיות אוורירי.

עוגיות שוקולד צ'יפס/ צילום: מיכל רביבו

חומרים (ל-20 עוגיות):

70 גרם סוכר לבן

70 גרם סוכר חום

2 כפות טחינה גולמית (או ביצה למי שאינו טבעוני)

1 1/3 כוסות קמח (170 גרם)

קורט סודה לשתייה (2 גרם)

100 גרם שמן קוקוס קר או חמאה

250 גרם שוקולד צ'יפס (או שוקולד קצוץ דק)

קורט מלח

הכנה: מערבבים עם כף עץ (רצוי במיקסר עם וו גיטרה) שמן קוקוס, טחינה, מלח וסוכר לבן וחום לתערובת תפוחה. מערבבים עד להטמעה ומוסיפים קמח, שוקולד צ'יפס ואבקת סודה. מערבבים רק עד לקבלת בצק אחיד (ערבוב יתר פוגע במרקם של הבצק ומוריד מפריכותו).

מקררים את הבצק שנוצר לפחות חצי שעה במקרר. יוצרים כדורים בקוטר 4-3 ס"מ ומסדרים עם מרווחים - העוגיות מתרחבות, אל תגידו שלא אמרנו - על נייר אפייה. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 160 מעלות בין 9 ל-14 דקות, תלוי בתנור, ועד להזהבה. העוגיות יוצאות זהובות ומעט רכות ומקבלות את פריכותן לאחר שהצטננו היטב. לשמור בקופסה אטומה.

בראוניז פאדג' שוקולד טבעוני

חומרים:

300 גרם שוקולד מריר איכותי, מומס במיקרוגל או בבאן מארי.

200 גרם שמן קוקוס

350 גרם חלב קוקוס

350 גרם קמח לבן

200 גרם סוכר

קורט מלח

לעיטור:

200 גרם שוקולד צ'יפס

הכנה: ממיסים את השוקולד ואת שמן הקוקוס בבאן מארי. יוצקים את חלב הקוקוס וטורפים עד להטמעה. מוסיפים סוכר, קמח ומלח. מעבירים את התערובת לתבנית תנור מחופה בנייר אפייה ומפזרים מעל את נטיפי השוקולד. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 160 מעלות במשך 28 דקות. מצננים חצי שעה בטמפרטורת החדר ועוד שעה במקרר. חותכים לריבועים.

בראוניז פאדג'שוקולד תותים/ צילום: מיכל רביבו

פבלובה עם גנאש שוקולד לבן בצבעים

חומרים לקינוח גדול (4-6 מנות):

500 גרם שמנת צמחית או רגילה

250 גרם שוקולד תות (או 300 גרם שוקולד לבן עם 3 כפות של מרמלדת תות)

בסיס מרנג בקוטר 20 ס"מ לפחות או 6 גביעי מרנג מוכנים - להשיג במרכולים ובקונדיטוריות (או טבעוני בחנויות מתמחות ועל בסיס חומוס)

להגשה:

אבקת סוכר

10 תותים חצויים לאורך

הכנה: יוצקים שמנת לסיר ומביאים לרתיחה על להבה בינונית. מסדרים את השוקולד בקערה ויוצקים עליו את השמנת הרותחת. מערבבים בעזרת כף עץ להמסת השוקולד כך שמתקבל גנאש. מניחים לגנאש שיתקרר בטמפרטורת החדר במשך כחצי שעה ומעבירים לצינון של לילה במקרר.

הגשה: מקציפים את הגנאש עד שהופך לקצפת סמיכה, אך אוורירית. מעבירים למזלף עם צנטר. מזלפים את גנאש התותים על המרנג. מסדרים מעל - ובמעגל המקיף אותו - את התותים הטריים ומעטרים באבקת סוכר (לא חובה).

פבלובה תותים/ צילום: מיכל רביבו

עוד כתבות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי