גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה על הקנסות בכביש 6: שלחו לנהגים SMS על החוב

האם הקנסות המוטלים על הנהגים שהפרו את התקנות בנסיעה בכבישי אגרה הם מופרזים? ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בנושא ■ ח"כ איתן כבל: "המדינה צריכה לשנות את מערכת יחסיה עם הכביש"

כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר
כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר

האם הקנסות המוטלים על הנהגים שהפרו את התקנות בנסיעה בכבישי אגרה הם מופרזים? במסגרת דיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הקנסות שמושתים על ציבור הנוסעים בכבישי האגרה בישראל, בהם כביש 6, טענו נציגי מפעילת הכביש (חברת דרך ארץ) כי בשנים קודמות נגבו מהציבור סכומי כסף עצומים של 25 מיליון שקל בגין קנסות. באותה נשימה הם אמרו כי סכומי הקנסות הופחתו ב-70%. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר: "המדינה צריכה לשנות את מערכת יחסיה עם הכביש". 

הישיבה התקיימה לבקשת חברת הכנסת רחל עזריה וחברי הכנסת אלעזר שטרן, יעקב אשר ואחמד טיבי, שטענו כי אזרחים רבים מגלים כי צברו חובות של אלפי שקלים על חיובים זעומים, וחברת כביש חוצה ישראל צברה, לפי דוח מבקר המדינה, עודפי גבייה של יותר מ-150 מיליון שקל עד סוף 2015.

הנוכחים בדיון הציעו לייעל את הליך ההודעה על צבירת קנסות, בהתאם לרוח הטכנולוגית של התקופה ובהתאם לחוק הבלתי מעודכן כפי שמסתבר. ח"כ עזריה אמרה: "אני פונה למשרד התחבורה - חייבו את כבישי האגרה להודיע לנוסעים על החוב באמצעות מסרון. היום המספרים הסלולריים הרבה יותר צמודים אלינו מהדירות. הדואר לא תמיד מגיע, סמסים הם הדרך שלנו להתעדכן. הוכחת הפנייה צריכה להיות דרך הסלולרי".

לדבריה, "מדובר בתופעה החוזרת על עצמה, אנשים נוסעים, לעתים לא מבחינים כי עלו על כביש אגרה, הם לא מקבלים את החיוב הראשוני - ואחרי כמה חודשים או שנים מקבלים סכום אסטרונומי שהתחיל מ-17 שקל עד כדי עיקול חשבון בנק. זה בכביש 6, במנהרות הכרמל וגם בנתיב המהיר. יש את חוק הגנת הצרכן שמצריך פנייה אל הצרכן לפני שמנפחים את החוב, אך החוק חל על חברות מסחריות ולא על עיריות וכבישי אגרה. צריך לעדכן את החוק כדי שיחול גם על הרשויות האלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, ציין כי "המדינה היא שקבעה כללי משחק כאלה, והמדינה צריכה לשנות את מערכת היחסים שלה מול הכביש. יש חוקים על השולחן, היום אתה עומד בחלק מהמקומות בכביש 6 כמו בכל כביש אחר, ואתה משלם על זה, אמרנו שלפחות בזמן הזה המדינה תכניס את היד, וייקבעו מדדים בהם בזמן העומס תינתן הנחה של 50%, או הסדר אחר, לא הגיוני לשלם על כך את הסכום המלא. אם חברי וחברות הכנסת סבורים כי בחלוף 20 שנה החקיקה הזו אינה מתכתבת עם המציאות - נפנה, והמדינה תביא חקיקה, או שנביא תיקון כחברי כנסת".

ח"כ יעקב אשר התייחס להעדר התראות מקדימות, באומרו כי "אם אין התרעות מקדימות לפני קנסות, פה דופקים את האזרח הקטן".

ח"כ דב חנין התייחס גם לקנסות המושתים על הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ואמר: "בעיית היידוע קיימת גם בנתיבי התחבורה הציבורית. בשעות הלילה קשה לדעת אם החץ הוא צהוב או לבן, אנשים עולים בטעות וצריכים לשלם המון כסף. יש לפנות למשרד התחבורה ולומר שבכל התחום הזה הסימון צריך להיות מאוד ברור. בנוסף, אנחנו צריכים לייצר גבול בחקיקה, ריבית מסוימת שהיא ריבית חוקית, אי-אפשר באופן שרירותי להטיל סכומים שהם סכומים דמיוניים".

עו"ד שרון פלורנטין, היועצת המשפטית של חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, טענה כנגד הטענות כי סכומי הקנסות הם סבירים בהחלט: "החוק קבע מנגנון מסוים לסכומי הפיצוי ללקוחות שלא משלמים במועד, והדבר מפוקח על-ידי חברה ממשלתית, חברת כביש חוצה ישראל. סכומי הפיצוי והחזרי הוצאות הופחתו ב-70%, אנחנו לא במציאות של 2004. אנחנו בנקודת איזון שהסכומים סבירים בהחלט. אם אדם טעה באופן חד-פעמי, הוא לא מחויב בקנסות, אלא רק מי שמתחמק ונוסע שוב ושוב. סיכוי קטן שלא יהיה יידוע לקוח בכביש 6, אלא אם נפלה טעות".

לדבריה, "המדיניות שלנו שלא פותחים בהליכים אלא אם יש לנו אינדיקציה חיובית שאדם מודע לחובו. אני לא יודעת מה סכום הקנסות השנה, בשנים הקודמות זה היה בסביבות 25 מיליון. המנגנון אומר שמה שאנחנו גובים זה מה שזה עולה לנו. הטענה לעודפי גבייה שהובאה בדו"ח המבקר נשענה על נתון של הגוף שבדק אותנו, חברת כביש ישראל ושר התחבורה מצא כי הנתון אינו משקף את המציאות" .

ח"כ עיסאווי פריג' הוסיף: "לא בושה לומר שהגיע הזמן לראות איך אנחנו משנים את כללי המשחק. שאני משלם אגרה אני רוצה איכות. אם כביש 6 איננו אין משק, אין מדינה, הוא הפך העורק הראשי ואני צריך לשלם על זה אגרה, זה לא מסתדר. אני מייעץ ליזום תרופה לפני המכה. אנחנו הולכים להציע מנגנון חלופי, תחשבו על שינוי מנגנון שיבוא ביוזמתכם".

לסיכום ביקש ח"כ כבל לקבל בתוך שבועיים נתונים באשר להיקף האזרחים שלא עמדו בתשלום בזמן ב-3 השנים האחרונות, כמה מהם קיבלו קנסות, מה גובה הקנסות ומה גובה הריבית וההצמדה. "אבקש גם לדעת כמה אנשים שילמו את סך הקנס המרבי העומד על 7,000 שקל מבין מי שלא נוסע תדיר בכביש. מהחברה המפקחת אבקש לדעת בכמה בקשות ועדות הערר קיימו דיונים, מה התוצאות ומה משך ההליך".

המשך הדיון עסק במנהרות הכרמל שם נוצרת בעיתיות לאור בלבול הנהגים בכניסה לנתיב, זה המיועד למנויים והשי המיועד לנוסעים מזדמנים. נוסע מזדמן שנכנס למסלול של מנויים צפוי לקנס (החל בטעות השנייה שיבצע).

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות אמר בהקשר הזה: "מדובר על 2 קטעים לאורך קילומטרים ספורים, הנסיעה בהם בת 5 עד 7 דקות כאשר החלופה היא נסיעה בת 40 דקות עד שעה בתוך העיר. אנחנו רואים גבייה אגרסיבית, יש בלבול בין נתיבי מנויים ונתיבי לקוחות מזדמנים, כאשר בלבול מצד אזרח ונסיעה בנתיב מינויים תוביל לקנסות של בין 200 ל-300 שקל".

אברהם מזרחי, קבוצת כרמלטון, מנהרות הכרמל: "למנויים יש צילום קדמי ואחורי שאנחנו יודעים לזהות, אם עובר רכב בלי מנוי זה יוצר לנו מאמצי איתור וזה יוצר לנו הרבה מאוד הוצאות, מדובר על סדר גודל של אלפי אנשים, הנושא מבוקר על-ידי הרשת הממונה. בנוגע לטענה כי החברה גובה קנסות על כל קטע בנפרד הדגיש כי הדבר נתון בדיון במסגרת בתביעה ייצוגית "אנחנו פועלים לתאם את המערכות כדי שזה לא יקרה".

ח"כ כבל סיכם את הדיון: "היום כבישי האגרה האלה הם מבחינתי צורך בסיסי, זה מזמן לא מותרות, אם הייתה אלטרנטיבה ראויה היינו אומרים שיש לאותם אדם אפשרות בחירה. אני מבקש לקבל את החישוב של אותה גבייה לאיתור משתמש מזדמן, אבקש לקבל כמה אנשים נקנסים בשל כך, איך נקבעת העלות. אבקש לקבל הסברים לעניין הקנס הכפול בכל קטע. נעשה את כל אשר עומד לרשותנו ויותר בתחום כבישי האגרה".

עוד כתבות

אפל טלגרם  waze וביטקוין /  צילומים: רויטרס, Dado RuvicLucy Nicholson,Nir Elias  Rafael Marchante

בלי סודות: 10 מיתוסים שאנחנו מספרים לעצמנו על מידת הפרטיות שלנו באינטרנט

כמו בכל שנה, גם השנה נגלוש "בצורה אנונימית" בדפדפן, ניתן לדומינו'ס פיצה את פרטי כרטיס האשראי שלנו ונתחבר לכל אפליקציה עם חשבון גוגל ■ כמה בטוחות הפעולות האלה?

IBM / צילום: תמר מצפי

דוחות IBM: אחרי שנים של ירידה בהכנסות, מכירות עלו

ב-22 הרבעונים הקודמים החברה הציגה קיטון בהכנסות (על בסיס השוואה של רבעון לרבעון המקביל לו בשנה הקודמת)

רונית הראל בן זאב / צילום: אוסנת רום

"שוק האג"ח בישראל ריכוזי בעיקר בגלל מגזר הנדל"ן"

"שוק האג"ח הישראלי ריכוזי מאוד", אומרת רונית הראל בן-זאב, מנכ"לית S&P מעלות ■ "יש כאן התמחות בנדל"ן, וזאת עוד סיבה שהחברות האמריקאיות מגיעות"

קרנית פלוג / צלם: איל יצהר

למרות התערבות הבנק: השקל המשיך להתחזק מול הדולר

בשבוע שעבר אמרה הנגידה פלוג בוועידת ישראל לעסקים כי "השקל חזק ומצוי בייסוף ייתר" וכי ייתכן וחלק מההתחזקות בשל פעילות של גורמים ספקולנטים

שומרי הסף של שומרי הסף / צילום: אריאל ירוזולימסקי

שומרי הסף של שומרי הסף: הלוחמים החדשים עם הגלימה

החיכוך המתמיד בין התקשורת לנבחרי ציבור ובעיקר רה"מ, ותחושת חוסר האונים הכללית בציבור מהשחיתות שפשתה בישראל, הביאו להתעצמותו של סקטור חדש-ישן של לוחמים שנשקם הוא ספרי משפט וגלימה ■ אנשי השנה של "גלובס"

מתיאוס ריגאס  יו"ר מייסד ומנכ"ל אנרג'יאן אנרג'ין / צילום: יח"צ

פיתוח המאגרים של אנרג'יאן ימומן ע"י הפועלים ובנקים זרים

היקף העסקה שנאמד בכ-2 מיליארד דולר יתחלק לחוב בכיר בגובה של 1.25 מיליארד דולר, והיתר - הון עצמי

חדר מסחר של אי. בי. איי

אי.בי.אי ואלדובי: ר' ההגבלים אישרה מיזוג הגמל וההשתלמות

עוד נדרש אישור של רשות ני"ע אשר ביקשה באחרונה הבהרות משני בתי ההשקעות לצורך אישור העסקה ■ בעלי המניות של הלמן אלדובי מתכנסים הערב לאשר את המיזוג

אופל אינסיניה   / צילום: יחצ

מסלול מכשולים: לאופל אינסיניה החדשה ממתינה תחרות קשה

האינסיניה החדשה שייכת עדיין לעידן ה"אמריקני" של אופל הגרמנית: יש לה שלדה של GM, ממדים חיצוניים ייצוגיים, תא נוסעים מרווח מאוד, מנוע יעיל והנדסה אירופית מוקפדת ■ אבל בשוק ממתינות לה מתחרות אימתניות, שחלקן נהנות מיתרונות במיסוי ובאבזור

טראוויס קלאניק, ממייסדי אובר והמנכ"ל לשעבר / צילום: שו זאנג, רויטרס

עכשיו זה רשמי: סופטבנק הוא בעל המניות הגדול ביותר באובר

המנכ"ל והמייסד לשעבר, טראוויס קלאניק, הרוויח באופן אישי מהעסקה כ-1.4 מיליארד דולר ■ ע"פ הדיווחים העסקה בוצעה לפי שווי של 48 מיליארד דולר לחברת אובר

חיים הורביץ / צילום ארכיון: עינת לברון

ההסדר עם טבע ראוי - אך צריך לבוא חשבון עם מנהלי החברה

אמנם קנס בסך 75 מיליון שקל אינו כואב מדי עבור חברה כטבע, בגין מתן שוחד לעובדי ציבור ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו, כדי לקדם אינטרסים שלה במדינות הללו - אבל הלכה למעשה, טבע שילמה גם סכום-עתק של חצי מיליארד דולר במסגרת הסדר בחו"ל ■ פרשנות

גיל טופז / צילום: יוסי צבקר

בנק ירושלים ממליץ על הביטוח של שנידמן ואיי.די.איי ביטוח

החברה צומחת בשיעורים גבוהים יותר והשפעת שוקי ההון על רווחיה נמוכה באופן ניכר, אמרו בבנק ירושלים ■  האנליסט גוזר לחברה שווי של כ-3.8 מיליארד שקל, המשקף מחיר של 261 שקל למניה - גבוה בכ-11.6% משווי השוק

שלושה שלטים / צילום:באדיבות בתי קולנוע לב וא. ד. מטלון

קולנוע // העצמה נשית מעולם לא נראתה זועמת יותר

המתמודד המרכזי לאוסקר "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" מצליח לתפוס את רוח הזמן יותר מכל סרט אחר ■ "המשחק הגדול" של ארון סורקין מגיש משחק מצוין ודיאלוגים ב-500 קמ"ש ■ ביקורת

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque

יוצרי הנשיאות בארה"ב רצו חלופה למלך - וקיבלו את טראמפ

איך יכול היה איש כדונלד טראמפ לנצח בבחירות לנשיאות בארה"ב? אולי מוטב לשאול למה ההיסטוריה האמריקאית אינה מלאה אנשים כטראמפ

אייל ולדמן / צלם: תמר מצפי

מלאנוקס פרסמה דוחות חזקים והמניה זינקה במסחר המאוחר

מלאנוקס עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון הרביעי וסיפקה תחזית חיובית לרבעון הראשון ולשנה כולה ■ איל וולדמן: ב-2018 מלאנוקס ממוצבת היטב להתחיל ולקצור את פירות השקעותיה הקודמות

חיים צוף / צילום: רוני שיצר

שותפות יחק הגישו הצעת רכש לאקויטל ב-400 מיליון שקל

חיים צוף ומשפחת לבנת, בעלי השליטה ביחק, מעוניינים להגדיל את שיעור החזקתם באקויטל, לקראת מיזוגה עם יואל ■ אקויטל שולטת בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו

נינטנדו סוויצ' / צילום: טורו האני, רויטרס

צפו: הקונסולה החדשה של נינטנדו פוגשת את העולם שבחוץ

נינטנדו היפנית הכריזה שתשיק תוספת מעניינת במיוחד לסוויץ' ■ צפו

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

גם היועמ"שים במשרדי הממשלה ייהנו מהעלאת שכר

במסגרת היוזמה של שי באב"ד להעלאת שכר המנכ"לים ל-42,556 שקל בחודש, נכללים העובדים ששכרם מוצמד ■ עלות היוזמה: כ-7.6 מיליון שקל

ערפיח באזור תעשיה בצפון סין / צילום: רויטרס,  China Stringer Network

העיר המזוהמת בעולם עומדת להפסיד את התואר

ממשלת סין הפחיתה את זיהום האוויר לרמה הנמוכה מזה חמש שנים בזכות מסע אכיפה אגרסיבי ■ "זו תוצאה של חמש שנות פעולה אינטנסיבית ומאסיבית"

וול סטריט / שאטרסטוק

המסחר בוול סטריט נסגר בירידות; הדאו ירד בכ-100 נק'

מורגן סטנלי, בנק אוף ניו-יורק מלון, אמריקן אקספרס, M&T Bank ו-IBM ידווחו היום ■ כ-300 בתי חולים אמריקאים מתכננים להקים חברת שלא למטרות רווח שתייצר תרופות גנריות; מניות הגנריקה, בניהין טבע ומיילן, מגיבות בירידות

וואטסאפ / צילום: שאטרסטוק

תחילתו של מודל כספי לוואטסאפ? תציע חשבונות עסקיים

החשבון העסקי החדש יאפשר לעסקים לייצר תגובות אוטומטיות, לקבל סטטיסטיקה על ההתכתבויות שלהן ולייצר "פרופיל עסקי" עם שעות הפעילות ומידע נוסף ■ ייתכן והחידוש האחרון באפליקציה ישמש כ"אבן פינה" ליצירת הכנסות משמעותיות מוואטסאפ