גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה על הקנסות בכביש 6: שלחו לנהגים SMS על החוב

האם הקנסות המוטלים על הנהגים שהפרו את התקנות בנסיעה בכבישי אגרה הם מופרזים? ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בנושא ■ ח"כ איתן כבל: "המדינה צריכה לשנות את מערכת יחסיה עם הכביש"

כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר
כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר

האם הקנסות המוטלים על הנהגים שהפרו את התקנות בנסיעה בכבישי אגרה הם מופרזים? במסגרת דיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הקנסות שמושתים על ציבור הנוסעים בכבישי האגרה בישראל, בהם כביש 6, טענו נציגי מפעילת הכביש (חברת דרך ארץ) כי בשנים קודמות נגבו מהציבור סכומי כסף עצומים של 25 מיליון שקל בגין קנסות. באותה נשימה הם אמרו כי סכומי הקנסות הופחתו ב-70%. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר: "המדינה צריכה לשנות את מערכת יחסיה עם הכביש". 

הישיבה התקיימה לבקשת חברת הכנסת רחל עזריה וחברי הכנסת אלעזר שטרן, יעקב אשר ואחמד טיבי, שטענו כי אזרחים רבים מגלים כי צברו חובות של אלפי שקלים על חיובים זעומים, וחברת כביש חוצה ישראל צברה, לפי דוח מבקר המדינה, עודפי גבייה של יותר מ-150 מיליון שקל עד סוף 2015.

הנוכחים בדיון הציעו לייעל את הליך ההודעה על צבירת קנסות, בהתאם לרוח הטכנולוגית של התקופה ובהתאם לחוק הבלתי מעודכן כפי שמסתבר. ח"כ עזריה אמרה: "אני פונה למשרד התחבורה - חייבו את כבישי האגרה להודיע לנוסעים על החוב באמצעות מסרון. היום המספרים הסלולריים הרבה יותר צמודים אלינו מהדירות. הדואר לא תמיד מגיע, סמסים הם הדרך שלנו להתעדכן. הוכחת הפנייה צריכה להיות דרך הסלולרי".

לדבריה, "מדובר בתופעה החוזרת על עצמה, אנשים נוסעים, לעתים לא מבחינים כי עלו על כביש אגרה, הם לא מקבלים את החיוב הראשוני - ואחרי כמה חודשים או שנים מקבלים סכום אסטרונומי שהתחיל מ-17 שקל עד כדי עיקול חשבון בנק. זה בכביש 6, במנהרות הכרמל וגם בנתיב המהיר. יש את חוק הגנת הצרכן שמצריך פנייה אל הצרכן לפני שמנפחים את החוב, אך החוק חל על חברות מסחריות ולא על עיריות וכבישי אגרה. צריך לעדכן את החוק כדי שיחול גם על הרשויות האלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, ציין כי "המדינה היא שקבעה כללי משחק כאלה, והמדינה צריכה לשנות את מערכת היחסים שלה מול הכביש. יש חוקים על השולחן, היום אתה עומד בחלק מהמקומות בכביש 6 כמו בכל כביש אחר, ואתה משלם על זה, אמרנו שלפחות בזמן הזה המדינה תכניס את היד, וייקבעו מדדים בהם בזמן העומס תינתן הנחה של 50%, או הסדר אחר, לא הגיוני לשלם על כך את הסכום המלא. אם חברי וחברות הכנסת סבורים כי בחלוף 20 שנה החקיקה הזו אינה מתכתבת עם המציאות - נפנה, והמדינה תביא חקיקה, או שנביא תיקון כחברי כנסת".

ח"כ יעקב אשר התייחס להעדר התראות מקדימות, באומרו כי "אם אין התרעות מקדימות לפני קנסות, פה דופקים את האזרח הקטן".

ח"כ דב חנין התייחס גם לקנסות המושתים על הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ואמר: "בעיית היידוע קיימת גם בנתיבי התחבורה הציבורית. בשעות הלילה קשה לדעת אם החץ הוא צהוב או לבן, אנשים עולים בטעות וצריכים לשלם המון כסף. יש לפנות למשרד התחבורה ולומר שבכל התחום הזה הסימון צריך להיות מאוד ברור. בנוסף, אנחנו צריכים לייצר גבול בחקיקה, ריבית מסוימת שהיא ריבית חוקית, אי-אפשר באופן שרירותי להטיל סכומים שהם סכומים דמיוניים".

עו"ד שרון פלורנטין, היועצת המשפטית של חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, טענה כנגד הטענות כי סכומי הקנסות הם סבירים בהחלט: "החוק קבע מנגנון מסוים לסכומי הפיצוי ללקוחות שלא משלמים במועד, והדבר מפוקח על-ידי חברה ממשלתית, חברת כביש חוצה ישראל. סכומי הפיצוי והחזרי הוצאות הופחתו ב-70%, אנחנו לא במציאות של 2004. אנחנו בנקודת איזון שהסכומים סבירים בהחלט. אם אדם טעה באופן חד-פעמי, הוא לא מחויב בקנסות, אלא רק מי שמתחמק ונוסע שוב ושוב. סיכוי קטן שלא יהיה יידוע לקוח בכביש 6, אלא אם נפלה טעות".

לדבריה, "המדיניות שלנו שלא פותחים בהליכים אלא אם יש לנו אינדיקציה חיובית שאדם מודע לחובו. אני לא יודעת מה סכום הקנסות השנה, בשנים הקודמות זה היה בסביבות 25 מיליון. המנגנון אומר שמה שאנחנו גובים זה מה שזה עולה לנו. הטענה לעודפי גבייה שהובאה בדו"ח המבקר נשענה על נתון של הגוף שבדק אותנו, חברת כביש ישראל ושר התחבורה מצא כי הנתון אינו משקף את המציאות" .

ח"כ עיסאווי פריג' הוסיף: "לא בושה לומר שהגיע הזמן לראות איך אנחנו משנים את כללי המשחק. שאני משלם אגרה אני רוצה איכות. אם כביש 6 איננו אין משק, אין מדינה, הוא הפך העורק הראשי ואני צריך לשלם על זה אגרה, זה לא מסתדר. אני מייעץ ליזום תרופה לפני המכה. אנחנו הולכים להציע מנגנון חלופי, תחשבו על שינוי מנגנון שיבוא ביוזמתכם".

לסיכום ביקש ח"כ כבל לקבל בתוך שבועיים נתונים באשר להיקף האזרחים שלא עמדו בתשלום בזמן ב-3 השנים האחרונות, כמה מהם קיבלו קנסות, מה גובה הקנסות ומה גובה הריבית וההצמדה. "אבקש גם לדעת כמה אנשים שילמו את סך הקנס המרבי העומד על 7,000 שקל מבין מי שלא נוסע תדיר בכביש. מהחברה המפקחת אבקש לדעת בכמה בקשות ועדות הערר קיימו דיונים, מה התוצאות ומה משך ההליך".

המשך הדיון עסק במנהרות הכרמל שם נוצרת בעיתיות לאור בלבול הנהגים בכניסה לנתיב, זה המיועד למנויים והשי המיועד לנוסעים מזדמנים. נוסע מזדמן שנכנס למסלול של מנויים צפוי לקנס (החל בטעות השנייה שיבצע).

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות אמר בהקשר הזה: "מדובר על 2 קטעים לאורך קילומטרים ספורים, הנסיעה בהם בת 5 עד 7 דקות כאשר החלופה היא נסיעה בת 40 דקות עד שעה בתוך העיר. אנחנו רואים גבייה אגרסיבית, יש בלבול בין נתיבי מנויים ונתיבי לקוחות מזדמנים, כאשר בלבול מצד אזרח ונסיעה בנתיב מינויים תוביל לקנסות של בין 200 ל-300 שקל".

אברהם מזרחי, קבוצת כרמלטון, מנהרות הכרמל: "למנויים יש צילום קדמי ואחורי שאנחנו יודעים לזהות, אם עובר רכב בלי מנוי זה יוצר לנו מאמצי איתור וזה יוצר לנו הרבה מאוד הוצאות, מדובר על סדר גודל של אלפי אנשים, הנושא מבוקר על-ידי הרשת הממונה. בנוגע לטענה כי החברה גובה קנסות על כל קטע בנפרד הדגיש כי הדבר נתון בדיון במסגרת בתביעה ייצוגית "אנחנו פועלים לתאם את המערכות כדי שזה לא יקרה".

ח"כ כבל סיכם את הדיון: "היום כבישי האגרה האלה הם מבחינתי צורך בסיסי, זה מזמן לא מותרות, אם הייתה אלטרנטיבה ראויה היינו אומרים שיש לאותם אדם אפשרות בחירה. אני מבקש לקבל את החישוב של אותה גבייה לאיתור משתמש מזדמן, אבקש לקבל כמה אנשים נקנסים בשל כך, איך נקבעת העלות. אבקש לקבל הסברים לעניין הקנס הכפול בכל קטע. נעשה את כל אשר עומד לרשותנו ויותר בתחום כבישי האגרה".

עוד כתבות

ריד הייסטינגס / צילום:Netflix

מנכ"ל נטפליקס ל"גלובס": "אין לנו תוכנית להעלות מחירים או לשלב פרסומות בתוכן"

ריד הייסטינגס, מייסד ומנכ"ל נטפליקס, בשיחה עם שליח "גלובס" לכנס הגלובלי של החברה ברומא: "היינו החלוצים של התחום הזה וכעת כל גאפ"א - גוגל, אפל, פייסבוק, אמזון - יוצרים תוכן ודולקים בעקבותינו" ● "לא נעשה חדשות, ספורט ומוזיקה" ● הכתבה המלאה תתפרסם ביום חמישי

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

נעילה אדומה בבורסה; מניות הטק נסחרו בירידות שערים

אמש נרשמו ירידות בוול סטריט ● תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים נושקות ל-3% ● הדולר קרוב לשבירת רמת התנגדות

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

כאב ראש החדש של המשקיעים: פחות נזילות

למשקיעים קשה יותר כיום לנהל מסחר בכמה שוקי הון, וההתפתחות הזאת מחלישה את יכולתם לגייס כסף או להתגונן מפני ירידות חדות במניות

דוד פתאל / צילום: רפי דלויה

מניית פתאל במסלול המהיר למדד ת"א 35, אחרי זינוק מההנפקה

בעקבות העלייה במניה, חברת המלונות כבר שווה כ-5.8 מיליארד שקל ● שוויה הנוכחי ימקם את פתאל החזקות כחברה ה-25 בגודלה בין חברות המדד

דנה וייס / צילום: רון קדמי

דנה ויס עונה לח"כ בצלאל סמוטריץ' באוניברסיטת בר-אילן

וגם: יוחנן לוקר ועדי סופר-תאני נפגשים במתחם עבודה חרדי

חסרות תשתיות? הפתרון: בואו נקים עוד ועדה

אגף התקציבים נגד החשב הכללי? באוצר הבהירו הערב בעקבות הפרסום ב"גלובס" כי צוות התשתיות החדש שהוקם באגף התקציבים לא יתחרה בצוות העוסק בנושא בראשות החשב הכללי אלא יעבוד בכפיפות לו ● ויש גם צוות שלישי, שאותו מוביל מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר

דוד פתאל / צילום: רפי דלויה

נגזרת ב-39 מ' ש' נגד פתאל: "משכו כספים ללא הרשאה"

חברת אונטריו הקנדית הגישה לביהמ"ש בקשה לתביעה נגזרת כנגד מלונות פתאל ובעלי השליטה ברשת ● פתאל: "מדובר בתביעה קנטרנית של אונטריו, ספיח לסכסוך ישן שהסתיים לא מכבר בפסק דין"

דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

דוד רוזן ממליץ: שוטרים שהורשעו בעבירות שיבוש יפסיקו לשרת

ההמלצה מגיעה בעקבות בדיקה פרטנית שביצע רוזן בתלונה שהגיש עורך דין שייצג אדם שהותקף על ידי שוטר, אשר הוא ושותפתו שיקרו בדו"ח הפעולה שלהם באשר לפרטי האירוע

עיריית ראשון לציון / צילום: אמיר גוטפריד

המשטרה: להעמיד לדין את סגן ראש עיריית ראשל"צ לשעבר

עפ"י החשד, בהיותו ראש האגף לתרבות חרדית בעיריית ראשל"צ, אריה כהן אישר הזמנות להפקת אירועי תרבות והציג לעירייה חשבוניות בסכומים גבוהים מאלה שהוצאו בפועל ● חשוד בקבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי עובד ציבור ורישום כוזב במסמכי תאגיד

פטריק דרהי / צילום: רויטרס

קנס של 125 מיליון אירו לאלטיס במסגרת רכישת פורטוגל טלקום

נציבות האיחוד האירופי הטילה את הקנס על אלטיס, חברת-האם של הוט שבשליטת פטריק דרהי, לאחר שלא המתינה לאישור על השלמת העסקה לרכישת פורטוגל טלקום ב-2015 ● אלטיס דיווחה כי בכוונתה לערער על ההחלטה

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

הטעויות של שאול אלוביץ', האיש שלא ידע לחתוך

העסקים הפרטיים, הטעויות בנדל"ן, חלל, yes ואינטרנט זהב - מינוי מפרק ליורקום הוא הזדמנות לסקור שוב את כל הטעויות שעשה אלוביץ' מאז רכישת גרעין השליטה בבזק ב-2009

חברת אורמת  / צילום: איל יצהר

אורמת: הושלמה העסקה לרכישת U.S. Geothermal

(עדכון) - באסיפת בעלי המניות של החברה האמריקאית, רוב גדול תמך בביצוע העסקה, שהיקפה יהיה כ-110 מיליון דולר

גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

הטבות טיסה לילדי עובדי אל-על? רק אם הם ילדים ביולוגיים

עד כה ילדיהם של עובדי אל-על היו זכאים לטיסות חינם עד גיל 50, אלא שעתה הגבילה החברה את ההטבה מגיל 21 ומעלה לילדים ביולוגיים בלבד ● אל-על: החברה מקפידה על קיום דיאלוג ענייני ורצוף בכל סוגיה שעולה, תוך הקפדה ושמירה על נהלי החברה

מנכ"ל קופאס בישראל כרמינה מנדולה / צילום: יחצ

מנכ"ל קופאס: "יש תחרות מספקת בשוק הביטוח בישראל"

מנכ"ל חברת ביטוח האשראי הקטנה והצעירה קופאס, שכבר מחזיקה בכ-11% מהשוק שבו היא פועלת בארץ, אופטימי לגבי ישראל, ומספר: "בתחילה הופתעתי לראות עד כמה השוק פה ללא שחקנים בינלאומיים, בביטוח ובבנקים"

אפי נוה / צילום: תמר מצפי

מה מפריע לאפי נוה - ולמי הוא באמת פנה כשתקף את סלינגר?

אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין, אמר אתמול על הממונה על שוק ההון והביטוח שהיא "הגרועה בעולם", ושלכנס סוכני הביטוח הבא הוא יגיע רק כדי לוודא שפרשה ● מה בעצם מפריע לנוה? ● פרשנות

איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

אורנשטיין לילדי פישמן: "תגיעו להסדר, אל תיקחו סיכון"

השופט שלח את ילדיו ואת רעייתו של אליעזר פישמן להגיע לפשרה עם הנאמן, עו"ד יוסי בנקל, ומינה את נשיא העליון בדימוס, אשר גרוניס, למגשר בין הצדדים ● אורנשטיין: "אלה הכספים שלכם, הבתים שלכם והגורל שלכם, ואני כשופט אומר לכם שיש פה סיכון"

משרדי להב 433 / אייל פישר

פלסטיני חשוד בניהול אתר המשמש להונאות כרטיסי אשראי

משטרת ישראל עצרה חשוד בניהול אתר אינטרנט בינלאומי ששימש להונאות שונות באמצעות כרטיסי אשראי ● המעצר נעשה במסגרת מאמצי המשטרה להגנה על חברות פיננסיות וחשבונות בנק של אזרחים מפני פגיעות באמצעות הרשת ● בעקבות המעצר - קבלו מספר המלצות למניעת גניבת נתוני כרטיס אשראי

איתמר בן מאיר / צילום: יונתן בלום

סבב מינויי סמנכ"לים חדשים בנתיבי איילון במסגרת ארגון מחדש

ענבר ניצני, טליה כהן וולף ואוהד דורפמן מונו לסמנכ"לים בחברת התחבורה ● המהלך מבוצע ע"י מנכ"ל החברה איתמר בן מאיר

יחיאל (חיליק) טפירו / צילום: שלמה שוהם

"קרן אור" של יחיאל טפירו ואמיר בירמן הורשעה בעבירות ני"ע

חברת ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ, הידועה כחברת "קרן אור", הורשעה היום בגניבה, מרמה ועבירות של הצעת ניירות ערך ללא תשקיף, זאת עפ"י הודאתה במסגרת הסדר טיעון ● ביהמ"ש הטיל על החברה קנס בסך 70 אלף שקל

כרמינה מנדולה / צילום: גיא אסאייג

שינוי בשוק ביטוח האשראי: כלל ביטוח אשראי עקפה את בססח

החברה הוותיקה בשוק, בססח שבשליטת היולר הרמס והראל, ירדה בשנה האחרונה לנתח שוק של פחות מ-44%, בעוד שכלל ביטוח אשראי צמחה נתח שוק של כמעט 46% ● ב-2017 חזר השוק לרמת הפרמיות שרשם לאחרונה ב-2013