גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברק כהן לשופטת: פסלי עצמך בגלל קשרי בן זוגך עם הבנקים

עו"ד ברק כהן שעומד לדין בגין המחאה שהנהיג נגד ראשי הבנקים דורש מהשופטת דנה אמיר שהרשיעה אותו לאחרונה בעבירה של העלבת עובד ציבור, לפסול את עצמה מלהמשיך לדון בתיק לאור קשריו של בן זוגה, עו"ד שרון אמיר, עם המערכת הבנקאית

עורך דין ברק כהן / צילום: שלומי יוסף
עורך דין ברק כהן / צילום: שלומי יוסף

בקשה קנטרנית וחסרת סיכוי או בקשה המגלה עילה של ממש? רגע לפני שהשופטת דנה אמיר תגזור את דינו, דורש עו"ד ברק כהן שעומד לדין בגין המחאה שהנהיג נגד ראשי הבנקים מהשופטת שהרשיעה אותו לאחרונה בעבירה של העלבת עובד ציבור, לפסול את עצמה מלהמשיך לדון בתיק. זאת, בטענה כי לבן זוגה של השופטת, עו"ד שרון אמיר, יש קשרים עם המערכת הבנקאית ואינטרס כספי בתוצאות ההליך.

ב"בקשה בטרם עתירת פסלות" שהגיש אתמול (ב') כהן לשופטת אמיר מבית משפט השלום בתל אביב שהרשיעה אותו ועומדת לגזור את דינו, כתב כהן כי נודע לו לאחרונה שעו"ד שרון אמיר, בן זוגה של השופטת, הנו אחד מהבעלים של תאגיד מסחרי, משרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'.

לטענת כהן, לאור האמור יש לעו"ד אמיר הנאה כספית הנובעת מייצוג המערכת הבנקאית. כהן מציין בהקשר זה כי חוק בתי המשפט קובע כי "שופט לא ישב בדין אם יש לשופט עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו או שלבן משפחה מדרגה ראשונה של השופט יש עניין כספי ממשי או עניין אישי בתוצאת ההליך".

לדברי כהן, עוד נודע לו שעו"ד שרון אמיר מצוי בחוג חברתי הכוללת את ראשי המערכת הבנקאית וכן כי פקידים שעבדו בעבר תחת השופטת אמיר ברשות המסים, מקום עבודתה הקודם, מועסקים כיום במשרד נשיץ ברנדייס אמיר של בן זוגה.

כהן מציין בבקשה כי בכוונתו להגיש עתירת פסלות מפורטת נגד אמיר הממוקדת בעילות האינטרס הכספי והעניין האישי מצד בן זוגה של השופטת בהכרעת הדין שיצאה תחת ידה של השופטת אמיר (שכאמור הרשיעה את כהן בהעלבת עובד ציבור).

"יחד עם זאת, לדבריו, "מכיוון שעילת הפסלות הקבועה בחוק דורשת עניין כספי ממשי מתבקש בית המשפט (השופטת אמיר) לפרט מה היקף ההכנסות של משרד נשיץ, ברנדס, אמיר מכלל התאגידים הבנקאיים שהם לקוחותיו". כמו כן מבקש כהן מהשופטת שהרשיעה אותו  לפרט מי מבין ראשי המערכת הבנקאית מצוי עם חוג מכריו וחבריו של בן זוגה, עו"ד אמיר לרבות קיום כנסים מקצועיים משותפים ופרויקטים חברתיים משותפים".

ממשרד נשיץ ברנדס אמיר נמסר: "עו״ד שרון אמיר, כמו כל עוה״ד במשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות׳, מנועים מלהופיע בפני השופטת אמיר, וממילא אינם מגיבים על הליכים הנדונים בפניה".

דוברת מערכת בתי המשפט מסרה בתגובה: "השופטת דנה אמיר אינה דנה בתיקים של המשרד בו שותף בעלה ואכן על שולחנה לא מונח אף תיק כזה. התיק בעניינו של ברק כהן עניינו בעבירת העלבת עובד ציבור שהוא שוטר והפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. הכרעת הדין בעניינו ניתנה ע"י כבוד השופטת אמיר וגזר הדין צפוי להינתן על ידה אף הוא בעוד כחודש. עניינו של ברק כהן אינו נוגע בשום צורה למשרדו של בעלה של השופטת ומשכך אין לשופטת כל מניעות לגביו. בקשה בטרם עתירת פסלות שהוגשה ביום 1.1.18 נדחתה בהחלטת בית המשפט".

"חופש הביטוי אינו חופש השיסוי. אין המדובר בביקורת אלא במסע עלבונות"

ב-11 ביוני 2017 הרשיעה השופטת אמיר את הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן בהעלבת עובד ציבור ובהפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, בגין שיר שכתב ופרסם אודות שוטר מתחנת מוריה בירושלים בשם אלון חמדני. כהן האשים את חמדני, רכז המודיעין של תחנת מוריה, ביחס לא הולם לפעילי מחאה ובשימוש בשיטות פסולות, והוא פרסם שירים בוטים שחיבר והלחין בגנותו של השוטר.

השופטת קבעה כי "חופש הביטוי אינו חופש השיסוי. אין המדובר בביקורת אלא במסע עלבונות. לא מצאתי ממש בתאוריית הקונספירציה של כהן". השופטת ציינה כי היא הסתמכה בפסיקתה על בית המשפט העליון שקבע גבולות לחופש הביטוי.

הרשעתו של כהן זכתה לביקורת מכיוונים שונים. בין היתר, אמר עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח כי: "פסק הדין משדר מסר מדאיג של צמצום חופש הביטוי ומעודד את הרשויות להגיש כתבי אישום נגד אזרחים מן השורה שיעבירו ביקורת על עובדי ציבור". לדברי פינצ'וק, "עבירת 'העלבת עובד ציבור' היא לא יותר מאשר כלי של הרשויות להשתקת הביקורת. חברה דמוקרטית יכולה וחייבת להכיל פרסומים כמו זה של עו"ד ברק כהן. הפתרון הוא לבטל את העבירה המעליבה של 'העלבת עובד ציבור'".

בשבועות הקרובים אמורה השופטת אמיר לגזור את דינו של כהן בתיק הזה. בדיון הטיעונים לעונש שנערך בחודש שעבר הפתיעה הפרקליטות וביקשה מהשופטת להטיל על כהן, עונש של עד שנת מאסר בגין הרשעתו. "חיים ומוות היד הלשון", אמר התובע שטען כי ההתנהגות של כהן פגעה בחמדני ופגעה באינטרס הציבורי של הגנה על עובדי ציבור. עו"ד כהן - המיוצג בידי עו"ד מנחם רובינשטיין - טען כי התנהגותו חוסה תחת חופש הביטוי, וכי לחמדני לא נגרם נזק בשל התנהגותו כלפיו.

בתיק נפרד עומד כהן לדין פלילי בגין עבירות של פגיעה בפרטיות וסחיטה באיומים שביצע לפי האישומים כלפי מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, ומנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן. בין היתר, לפי כתב האישום שהוגש נגד כהן, בעיצומה של המחאה שהוא הנהיג נגד ראשי המערכת הבנקאית הגיעו כהן וכמה מחבריו לבית הספר של בתה של רוסק-עמינח וחילקו כרזות שעליהן הופיעה תמונתה של מנכ"לית לאומי, שכללו כיתוב שלפיו הבת אינה אשמה בכך שאמה פושעת. בפעם אחרת, הגיע כהן לבית הספר, קרא במגפון קריאות בגנותה של רוסק-עמינח והעלה את התיעוד לרשת.

המאבק של עו"ד ברק כהן נגד ראשי מערכת הבנקאית העלה את שמו לתודעה הציבורית, לטוב, ולרע. אבל הרגע שהפך את ברק כהן לדמות מוכרת בכל בית בישראל הוא זה שבו הוא תועד באפריל האחרון כשהתנפל על שרת התרבות והספורט, מירי רגב.

כהן נתקל ברגב שצעדה ברחוב דיזנגוף בתל-אביב עם בעלה ובתה, וצילם את עצמו תוך כדי שהוא מטיח בה טענות ומגדף אותה. מאוחר יותר הוא גם העלה לרשת את הסרטון שצילם וחולל סערה.

בין היתר צעק כהן לעבר רגב: "למה את לוקחת אחריות על המזרחיות? את גיבורה רק על גרבוז, אה? את גיבורה רק על ה'אשכנזיאדה' של מרצ, נכון?" - והמשיך לתקוף את השרה במילים בוטות.

בהמשך, כשרגב ובני משפחתה נכנסו למסעדת מאכלי הים "גוצ'ה", ספק כדי להימלט מכהן, צעק עורך הדין לעברה: "מירי רגב, ב'גוצ'ה' מוכרים שרצים, יא זבל של יהודים, את מדברת. את יהדות את? את הסמרטוט של הגזענים המשת"פים המזרחים. שרת תרבות, עאלק". רגב התלוננה במשטרה נגד כהן.

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים