גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות נראה השפעה על מחירי הטיסות"

סמנכ"ל אייר אירופה מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה ■ "ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים"

ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה
ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה

אתמול (ב') הודיע משרד התחבורה כי חתם על הסכמי תעופה עם 10 מדינות, במסגרתם צפויים בין היתר להיפתח קווי תעופה חדשים לצ'ילה ולברזיל. האם השוק הדרום אמריקאי מתחמם בגזרת התייר הישראלי? לצד החברות החדשות גם החברות הפועלות מישראל מחממות מנועים עם תכניות להגדלת הפעילות בישראל. אחת מהן היא החברה הספרדית אייר אירופה, המפעילה טיסות ישירות מתל אביב למדריד וממנה לעשרות יעדים בדרום ובמרכז אמריקה. החברה מתעתדת לצמוח לתדירות של 8 טיסות שבועיות למדריד בעיקר במטרה שהנוסעים הישראלים ימשיכו עם החברה ליעדים במרכז ובדרום אמריקה ולא רק - בכוונת החברה להפעיל טיסות ישירות ממדריד לאילת ולהצטרף לכ-14 חברות תעופה שמפעילות טיסות ישירות לאילת במסגרת קמפיין החורף של משרד התיירות (המעניק סבסוד של כ-60 אירו לנוסע). במסגרת הקמפיין הגיעו לאילת 70 אלף תיירים.

ריצ'ארד קלארק, סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה, מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה. לדבריו, "40% מהנוסעים מישראל ממשיכים לארגנטינה, הונדורס, אורגוואי, ברזיל פרו ועוד. זה עדיין מספר נמוך לעומת הממוצע העולמי שלנו שעומד על 82% שממשיכים ליעד אחר מספרד. נפעל להגדיל את המספר של הישראלים שימשיכו דרכנו גם ליעדים בארה"ב באמצעות שעות טיסות נוחות יותר ותחרות גם על יעדים בארה"ב דוגמת ניו יורק מיאמי ובוסטון. במקביל, אנחנו פועלים להגדלת מספר הנוסעים בקו לישראל בתיירות נכנסת. בעבר התיירים שבאו לישראל מספרד היו בעיקר צליינים אבל זה מתרחב לכיוון של תיירות פנאי".

- עד כמה מאתגר לשווק את ישראל כיעד תיירותי?

"זה לא כמו לשווק את מיורקה או יעדי חופשה קלאסיים אחרים. אבל מי שבא לכאן רואה את ההבדל בין מה שחושבים על ישראל ובין מה שרואים בפועל. ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים".

אייר אירופה נוסדה ב-1986 בפלמה דה מיורקה והחלה את פעילותה עם טיסות צ'ארטרים. ב-1993 נכנסה לפעילות עם טיסות סדירות בשוק שהיה בשליטת חברת איבריה. "לאט לאט נגסנו לאיבריה בנתחי השוק. אנחנו לא החברה הכי גדולה אבל אנחנו החברה הספרדית הכי גדולה ויש לזה משמעות", אומר קלארק.

צי המטוסים של החברה צמח במהירות ל-53. "לפני שנה קיבלנו החלטה לרכוש עוד עשרות מטוסים. נצעיר את הצי, נזדכה על מטוסי האיירבוס ונישאר רק עם דגמי בואינג החדישים. מעבר לחיסכון בתצרוכת דלק ובאחזקת המטוסים, הנוסעים יודעים להעריך את המוצר כשמדובר במטוסים חדשים".

- האם לנוסעים באמת חשוב לטוס במטוסים חדשים או במחירים מוזלים לאור היצע הלואו קוסט הגדל?

"גם בספרד יש התחזקות מכיוון הלואו קוסט אבל אני לא חושב שזה יבוא על חשבון החברות המסורתיות. כמו שאתר בוקינג שינה את פני הזמנות בתי המלון ועדיין זה לא ביטל את עולם סוכני הנסיעות גם בענף הטיסות נגיע למצב של איזון. הגידול של הלואו קוסט יתמתן מתישהו ועם זאת החברות המסורתיות חייבות להמציא את עצמן מחדש. אנחנו לא אותה חברה שהיינו לפני כניסת הלואו קוסט. שיפרנו את הצי, המסחור שלנו השתנה, השירות השתנה ויש לנו מענה לנוסעים שרוצים לשלם מעט בלי שירות (מזוודות, מזון)".

- כלומר שיצרתם מוצר שהוא לואו קוסט לאור דרישות השוק?

"נכון. לחברות המסורתיות יש היכולת לכלול מוצר שהוא לואו קוסט יחד עם טיסה בשירות מלא. שוק הלואו קוסט גרם לכך שבמובן מסוים המצאנו את החברה מחדש כשיש מסלולים בהם נוסע צריך לרכוש את האוכל שלו בטיסה. במקביל פעלנו לכיוון ששם דגש על החוויה. למשל בקו לישראל שילבנו את מטוסי הדירמליינר כדי להעניק בידול בחוויית הטיסה למרות שזו טיסה קצרה".

- עד כמה הנוסעים העסקיים הם נתח גדול באייר אירופה?

"כ-15% מהמחזור הם מכירות לשוק העסקי - זה כפול ממה שזה היה אבל זה עדיין לא מספיק. הסטטוס שלנו כיום הוא כאופציה שנייה לחברה הגדולה בספרד והיתרון הוא שבתור חברה קטנה, יש לנו את היכולת להציע מחיר הוגן יותר ואת זה אנשי העסקים יודעים להעריך. הגדלנו את מספר המושבים במחלקת העסקים מ-12 ל-22 ושיעורי התפוסה גדלו במקביל".

- איך אתם מתנהלים בתחרות מול איבריה?

"התחרות היא לא מול איבריה. ההסתכלות היום היא אחרת. אני מתחרה בריאנאייר באיזי ג'ט ב-וולינג. אנחנו מתחרים נגד כל השוק האירופאי ובכלל. הקו לתפיסתנו הוא לא נעצר בתל-אביב-מדריד לשם הדוגמה, אלא תל אביב-מדריד-בואנו סיירס. היום אנחנו מבצעים 8% מתנועת הטיסות למרכז אמריקה וכל זה עם פחות מ-60 מטוסים. הראייה של חברות התעופה כיום צריכה להיות גלובלית ולא נקודתית הלוך ושוב ליעדים שהיא מבצעת מנמלי הבית שלה".

- מה יקרה למחירי הטיסות ב-2018 עם עליית מחירי הדלק?

"לשמחתנו עדיין שער הדולר-אירו הנמוך מאזן מעט את העלייה במחירי הנפט. ובכל מקרה לא נראה שינוי מיידי. רוב החברות מצוידות לפחות למחצית הראשונה של 2018. אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות במחצית השנייה של 18 נראה השפעה על המחיר. מחירי הטיסות ירדו במרוצת השנים לא רק כפועל יוצא של מחירי הדלק, צמצמנו בעלויות והתאמנו את עצמנו לשוק המשתנה. יש דברים שבהם אי אפשר לחסוך כמו בעלות הצוות או בביטחון/תחזוקה אבל יש דברים שכן תחת מטריית ההתייעלות. במקביל סגמנט הקרגו גדל עם הקניות אונליין שגם זה תורם להכנסות בקרב כל חברות התעופה שהשכילו לחזק את הערוץ הזה".

עוד כתבות

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

קרן קוריאנית צפויה להשקיע באנלייבקס לפי שווי של 100 מ' ד'

קרן KIP הובילה בספטמבר גיוס לחברה מקבוצת הדסית, לפי שווי של 50 מיליון דולר לפני הכסף

רמי לוי / צילום: איל יצהר

ביהמ"ש לרמי לוי: הורד מהמדף מוצרים שמחקים את ברילה

שופט העליון נעם סולברג: "תהליך העיצוב אומר דורשני; נראה שרמי לוי ביקש לכאורה להתקשט בנוצות זרות ו'להתעטף' במוניטין של ברילה"

סניף וולמארט בניו ג'רסי \ צילום: רויטרס

בדרך לישראל? נציגי וולמארט יבקרו השבוע בארץ

בין הנציגים שיגיעו לביקור בישראל - מנהלת בכירה בחברת-הבת של וולמארט סאמ'ס קלאב, האחראית על תחום הסייבר ● בפברואר האחרון דן נתניהו עם הנהלת החברה על פתיחת חנויות והשקעה בישראל

אג"ח / תמונה שאטרסטוק

מי הזיז את איגרות החוב שלי?

הפעם יצאנו לבדוק את התשואות שהשיגו קרנות אג"ח כללי ● במדד שארפ, שבודק את התשואות בהשוואה לסיכון, יש יתרון ברור לקרנות הנאמנות על מדד הייחוס ● הפער הגדול בתשואות בין הקרנות השונות מלמד כי יש מנהלים שבהחלט מצדיקים את שכרם

כיכר אתרים /  צילום: איל יצהר

תוכנית כיכר אתרים חוזרת לוועדה לשמירה על סביבה חופית

בית המשפט המליץ לצדדים כי התוכנית, שכללה במקום 25 קומות ביעוד מלונאות 40 קומות ביעוד מגורים ומלונאות, תובא לאישור הולחו"ף

החטיפים החדשים של נסטלה / צילומים: סטודיו אסם, סטודיו םפלדמן ויח"צ

נסטלה מפסיקה לייצר שלגונים עם מתנות לילדים

הנחיות חדשות של הקונצרן העולמי אוסרות קידום ממתקים לילדים באמצעות דמויות ממותגות ● המתחרה הגדולה, גלידת שטראוס של יוניליוור, ממשיכה לשווק ארטיקים עם הפתעות

נשים ערביות בשוק העבודה / צילום: שאטרסטוק

נתניהו: 20 מיליון שקל הקצאה להייטק ביישובי מיעוטים

ראש הממשלה והשרה לשוויון חברתי הציגו תוכניות להשקעה בתחומי ההייטק במגזר הערבי, כחלק מתוכנית כוללת בהיקף של 15 מיליארד שקל ● נתניהו הגיב לסרטון מאמש וציין: לא נסבול הפרות חוק, מדינה אחת - חוק אחד לכולם

רצפת המסחר של הבורסה בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עליות בוול סטריט; תשואות האג"ח ממשיכות לעלות

חברת הצעצועים הסברו נופלת ב-4% ● גוגל תפרסם את דוחות הרבעון הראשון בתום המסחר

נוחי דנקנר / צלם: איל יצהר

העדות הגנוזה של נוחי דנקנר בפרשת רשות המסים

קונצרן אי.די.בי שילם מס מופחת עבור רכישת מניות סלקום ● "גלובס" חושף כי ב-2007 הגיע דנקנר לתשאול ב"פרשת רשות המסים", אך לא נשאל לגבי הטבת מס של מאות מיליוני דולרים שקיבל קונצרן אי.די.בי ● דנקנר הודה בחקירה כי נפגש עם ג'קי מצא מרשות המסים ● היום יחל הדיון בבית המשפט העליון בערעורו של דנקנר בתיק הרצת מניות אי.די.בי

עזריאלי / צילום: איל יצהר

קבוצת עזריאלי ממשיכה להשתלט על ציר מנחם בגין בתל-אביב

הקבוצה רכשה את בבניין המשרדים שבבעלות מבני גזית ברחוב מנחם בגין 148, הממוקם בסמיכות לפרויקט עזריאלי טאון, תמורת 260 מיליון שקל

איל וולדמן / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל מלאנוקס איל וולדמן נבחר כ"מוביל תעשייה עולמי"

הפרס יוענק לוולדמן בכנס התעשייה  ChipEx2018 ● לפי הודעת מלאנוקס, וולדמן נבחר בשל תרומתו הנכבדה לקידום התעשייה, חזונו, ועשייתו רבת השנים

תל אביב / צילום: shutterstock

ירידות בסיום המסחר בבורסה; ביקום עלתה ביותר מ-2%

המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות ● עזריאלי רוכשת מבנה בת"א ב-260 מיליון שקל ● בי. קום סגרה בעליות

נפתלי בנט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

משרד החינוך יבחן האם להמשיך בהפרדה מגדרית, אך לא השנה

כמחצית ממנהלי בתי הספר היסודיים בת"א הודיעו כי לא ישתתפו בהפנינג שבו נהוגה הפרדה בין בנים לבנות ● משרד החינוך: נמנה ועדה שתבחן מתווה לשנה הבאה, שיבטיח מענה ראוי והולם לכלל התלמידים

נוחי דנקנר איתי שטרום / צילום: איל יצהר (ללא קרדיט צלם)

הפרקליטות בערעור דנקנר: "אין לנו שודד עם כובע גרב ואקדח"

(עדכון) - כשנה וחצי אחרי שנידונו למאסר בגין הרשעתם בהרצת מניות אי.די.בי, דן היום העליון בערעוריהם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום ● עורכת דינו של דנקנר: "לא היה לו מניע להריץ מניות"; "העונש חמור מדי - זה לא התיק להניף את דגל המסר לעבריינים" ● עורכת דינו של איתי שטרום: "המחוזי התעלם מראיות; ההרשעה יצרה תחושה של עוול קשה" ● הפרקליטות בערעור דנקנר: "הסנגורים טוענים שההנפקה לא הייתה קריטית לאי.די.בי? היא הייתה כמו חמצן עבורם"

יאיר רביד ודן מנו/ צילום: יח"צ

גיוס של 3.5 מיליון דולר לחברת הפינטק REACH

החברה שהוקמה ע"י יאיר רביד ודן מנו פיתחה פלטפורמה לניהול טרנזקציות מרחוק ● הגיוס הנוכחי מביא את החברה לסך גיוסים של 5 מיליון דולר

רן שולקינד ויאיר פינצי - מייסדי securedtouch/ צילום: אולג אלון מורביץ

הסטארט אפ SecuredTouch השלים גיוס של 8 מיליון ד'

הסטארט אפ שהקימו יאיר פינצ'י ורן שולקינד השלים סבב גיוס ראשון בהובלת ענקית הפיננסים הגרמנית Arvato, יחד עם RDC של רפאל ואלרון ומשקיעים נוספים

פרופסור חיים לוי  / צילום: פרס א.מ.ת מתוך ויקיפדיה

קשר השתיקה וטיוח המסמך הסודי על התנהלות דירקטוריון בנק לאומי

מכתב ששלח דירקטור בבנק ליו"ר ברודט ובו ביקורת חריפה על התנהלות הדירקטוריון, הגיע ליו"ר רשות ני"ע ולמפקחת על הבנקים - שלא עשו דבר

תחנת דלק בארה"ב / צילום: רויטרס

ארקו מתרחבת: רכשה ושכרה עוד 267 תחנות דלק וחנויות נוחות

העסקה כוללת את רכישת רשת חנויות הנוחות E-Z Mart ● בעקבות השלמתה גדלה פעילות GPM ל-1,224 אתרים בהפעלה עצמית ברחבי ארה"ב

קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מודיעין מזנקת ב-13%: סימני נפט בקידוח בורדו בקליפורניה

השותפות דיווחה היום כי הקידוח בו היא שותפה בפרויקט Grapevine בקליפורניה הגיע לעומקו הסופי, ועפ"י ניתוח הממצאים שנאספו ודוגמאות סלע שנלקחו מהקידוח, קיימים בו סימנים להימצאות נפט

שאול אלוביץ', צילום: שלומי יוסף

תיק 4000: נדחתה בקשת בני הזוג אלוביץ לשחרור כספים ורכוש

עם זאת, במסגרת החלטתו מתח השופט ביקורת על האופן שבו ביצעה המדינה חלק מהתפיסות והחזקת הרכוש של שאול ואיריס אלוביץ