גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות נראה השפעה על מחירי הטיסות"

סמנכ"ל אייר אירופה מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה ■ "ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים"

ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה
ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה

אתמול (ב') הודיע משרד התחבורה כי חתם על הסכמי תעופה עם 10 מדינות, במסגרתם צפויים בין היתר להיפתח קווי תעופה חדשים לצ'ילה ולברזיל. האם השוק הדרום אמריקאי מתחמם בגזרת התייר הישראלי? לצד החברות החדשות גם החברות הפועלות מישראל מחממות מנועים עם תכניות להגדלת הפעילות בישראל. אחת מהן היא החברה הספרדית אייר אירופה, המפעילה טיסות ישירות מתל אביב למדריד וממנה לעשרות יעדים בדרום ובמרכז אמריקה. החברה מתעתדת לצמוח לתדירות של 8 טיסות שבועיות למדריד בעיקר במטרה שהנוסעים הישראלים ימשיכו עם החברה ליעדים במרכז ובדרום אמריקה ולא רק - בכוונת החברה להפעיל טיסות ישירות ממדריד לאילת ולהצטרף לכ-14 חברות תעופה שמפעילות טיסות ישירות לאילת במסגרת קמפיין החורף של משרד התיירות (המעניק סבסוד של כ-60 אירו לנוסע). במסגרת הקמפיין הגיעו לאילת 70 אלף תיירים.

ריצ'ארד קלארק, סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה, מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה. לדבריו, "40% מהנוסעים מישראל ממשיכים לארגנטינה, הונדורס, אורגוואי, ברזיל פרו ועוד. זה עדיין מספר נמוך לעומת הממוצע העולמי שלנו שעומד על 82% שממשיכים ליעד אחר מספרד. נפעל להגדיל את המספר של הישראלים שימשיכו דרכנו גם ליעדים בארה"ב באמצעות שעות טיסות נוחות יותר ותחרות גם על יעדים בארה"ב דוגמת ניו יורק מיאמי ובוסטון. במקביל, אנחנו פועלים להגדלת מספר הנוסעים בקו לישראל בתיירות נכנסת. בעבר התיירים שבאו לישראל מספרד היו בעיקר צליינים אבל זה מתרחב לכיוון של תיירות פנאי".

- עד כמה מאתגר לשווק את ישראל כיעד תיירותי?

"זה לא כמו לשווק את מיורקה או יעדי חופשה קלאסיים אחרים. אבל מי שבא לכאן רואה את ההבדל בין מה שחושבים על ישראל ובין מה שרואים בפועל. ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים".

אייר אירופה נוסדה ב-1986 בפלמה דה מיורקה והחלה את פעילותה עם טיסות צ'ארטרים. ב-1993 נכנסה לפעילות עם טיסות סדירות בשוק שהיה בשליטת חברת איבריה. "לאט לאט נגסנו לאיבריה בנתחי השוק. אנחנו לא החברה הכי גדולה אבל אנחנו החברה הספרדית הכי גדולה ויש לזה משמעות", אומר קלארק.

צי המטוסים של החברה צמח במהירות ל-53. "לפני שנה קיבלנו החלטה לרכוש עוד עשרות מטוסים. נצעיר את הצי, נזדכה על מטוסי האיירבוס ונישאר רק עם דגמי בואינג החדישים. מעבר לחיסכון בתצרוכת דלק ובאחזקת המטוסים, הנוסעים יודעים להעריך את המוצר כשמדובר במטוסים חדשים".

- האם לנוסעים באמת חשוב לטוס במטוסים חדשים או במחירים מוזלים לאור היצע הלואו קוסט הגדל?

"גם בספרד יש התחזקות מכיוון הלואו קוסט אבל אני לא חושב שזה יבוא על חשבון החברות המסורתיות. כמו שאתר בוקינג שינה את פני הזמנות בתי המלון ועדיין זה לא ביטל את עולם סוכני הנסיעות גם בענף הטיסות נגיע למצב של איזון. הגידול של הלואו קוסט יתמתן מתישהו ועם זאת החברות המסורתיות חייבות להמציא את עצמן מחדש. אנחנו לא אותה חברה שהיינו לפני כניסת הלואו קוסט. שיפרנו את הצי, המסחור שלנו השתנה, השירות השתנה ויש לנו מענה לנוסעים שרוצים לשלם מעט בלי שירות (מזוודות, מזון)".

- כלומר שיצרתם מוצר שהוא לואו קוסט לאור דרישות השוק?

"נכון. לחברות המסורתיות יש היכולת לכלול מוצר שהוא לואו קוסט יחד עם טיסה בשירות מלא. שוק הלואו קוסט גרם לכך שבמובן מסוים המצאנו את החברה מחדש כשיש מסלולים בהם נוסע צריך לרכוש את האוכל שלו בטיסה. במקביל פעלנו לכיוון ששם דגש על החוויה. למשל בקו לישראל שילבנו את מטוסי הדירמליינר כדי להעניק בידול בחוויית הטיסה למרות שזו טיסה קצרה".

- עד כמה הנוסעים העסקיים הם נתח גדול באייר אירופה?

"כ-15% מהמחזור הם מכירות לשוק העסקי - זה כפול ממה שזה היה אבל זה עדיין לא מספיק. הסטטוס שלנו כיום הוא כאופציה שנייה לחברה הגדולה בספרד והיתרון הוא שבתור חברה קטנה, יש לנו את היכולת להציע מחיר הוגן יותר ואת זה אנשי העסקים יודעים להעריך. הגדלנו את מספר המושבים במחלקת העסקים מ-12 ל-22 ושיעורי התפוסה גדלו במקביל".

- איך אתם מתנהלים בתחרות מול איבריה?

"התחרות היא לא מול איבריה. ההסתכלות היום היא אחרת. אני מתחרה בריאנאייר באיזי ג'ט ב-וולינג. אנחנו מתחרים נגד כל השוק האירופאי ובכלל. הקו לתפיסתנו הוא לא נעצר בתל-אביב-מדריד לשם הדוגמה, אלא תל אביב-מדריד-בואנו סיירס. היום אנחנו מבצעים 8% מתנועת הטיסות למרכז אמריקה וכל זה עם פחות מ-60 מטוסים. הראייה של חברות התעופה כיום צריכה להיות גלובלית ולא נקודתית הלוך ושוב ליעדים שהיא מבצעת מנמלי הבית שלה".

- מה יקרה למחירי הטיסות ב-2018 עם עליית מחירי הדלק?

"לשמחתנו עדיין שער הדולר-אירו הנמוך מאזן מעט את העלייה במחירי הנפט. ובכל מקרה לא נראה שינוי מיידי. רוב החברות מצוידות לפחות למחצית הראשונה של 2018. אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות במחצית השנייה של 18 נראה השפעה על המחיר. מחירי הטיסות ירדו במרוצת השנים לא רק כפועל יוצא של מחירי הדלק, צמצמנו בעלויות והתאמנו את עצמנו לשוק המשתנה. יש דברים שבהם אי אפשר לחסוך כמו בעלות הצוות או בביטחון/תחזוקה אבל יש דברים שכן תחת מטריית ההתייעלות. במקביל סגמנט הקרגו גדל עם הקניות אונליין שגם זה תורם להכנסות בקרב כל חברות התעופה שהשכילו לחזק את הערוץ הזה".

עוד כתבות

יעקב לוקסנבורג / צילום: גיזי

סאגת מינוי הדח"צים באיי.די.או: אנטרופי מול לוקסי

בעל מניות המיעוט, יעקב לוקסנבורג, יתקשה הפעם לטרפד את מינוי הדח"צים שלא מטעמו ■ האסיפה לבחירת הדירקטורים תתקיים ב-1 במארס

הדר תחתון/ צילום: גיא ורדי

ועדות הקבלה מגיעות לחיפה: טרנספר של אוכלוסיות מוחלשות?

בהדר תחתון בחיפה עוסקת העירייה ביבוא סלקטיבי של צעירים ■ עוד על הפרק: הנגשה באמצעות דרגנועים ומסעדות ■ חשיפה של אסטרטגיית השיקום למקום הכי ירוד בעיר

מארק צוקרברג/ צילום: רויטרס Stephen Lam

בכיר בפייסבוק: לא בטוח שמדיה חברתית טובה לדמוקרטיה

סמיד חאקרברטי, המוגדר כמנהל המוצר של פייסבוק בתחום המעורבות החברתית: "מדיה חברתית במיטבה מאפשרת לנו לבטא את עצמנו ולנקוט פעולה. במירעה, אנשים משתמשים בה כדי להפיץ מידע שגוי ולחבל בדמוקרטיה"

5 לילות, 5 אפליקציות, יותר מדי נדודי שינה / צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב, באדיבות החברות

לא מצליחים להירדם? בדקנו 5 אפליקציות שיעזרו לכם להירגע - וחזרנו עם מסקנות

סובלים מנדודי שינה? הטלפון צמוד אליכם גם כשאתם נכנסים למיטה? בדקנו 5 יישומים חינמיים שיעזרו לכם להירגע מטרדות היום וללכת לישון

גיל פרי / צילום" ענבר לוי

הפיתוח הישראלי של ID-D ישמור על הזהות שלכם

החברה התל-אביבית פיתחה בינה מלאכותית שתגן עלינו מפני טכנולוגיות זיהוי פנים ■ "התמונות שלנו בכל מקום, ואלגוריתמים לזיהוי פנים נהיו יותר מדויקים מבני אדם"

גלית דיסטל אטבריאן / צילום מסך

כתבה נאומים למירי רגב - ותזומן לבירור בתאגיד השידור "כאן"

הפובליציסטית והסופרת גלית דיסטל-אטבריאן תזומן לבירור אצל מנהליה בתאגיד השידור הציבורי, לאחר שבתוכנית של תחנת הרדיו "כאן תרבות", הפועלת אף היא במסגרת התאגיד, נחשף כי כתבה נאומים עבור שרת התרבות

משרדי חברת טבע / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אכזבה לטבע: התרופה החדשה לאסטמה לא עמדה ביעדים

ניסוי שלב 3 בתרופה המיועדת לטיפול באסטמה לא הראה הפחתה משמעותית של הישנות החרפה קלינית של המחלה ■ המוצר, Reslizumab, הגיע לטבע כחלק מרכישת ספלון ב-2011

רסקיו / צילום: שאטרסטוק

נטלתם רסקיו ולא ממש נרגעתם? אין לכם על מי להלין

ביהמ"ש דחה היום בקשה לתביעה ייצוגית, לפיה מוצרי רסקיו מטעים את הצרכנים ביחס ליעילותם על בסיס מדעי ורפואי

רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי

הצעה חדשה: פטור מלא מדמי טיפול לעסקים חדשים

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה מקדם פטור מתשלום דמי טיפול ארגוני לעסקים קטנים ■ עסקים רבים מתלוננים על ארגונים יציגים שגובים בצורה אגרסיבית, על היעדר תמורה הולמת ועל שיוכם הכפוי של עסקים לאחד מהארגונים היציגים

עורך דין רוני עדיני / צילום: שלומי יוסף

עו"ד רונן עדיני דורש מדירקטוריון בזק להתנגד להסדר הנושים

במכתב ששלח לנציגי בזק הוא כותב שחובה עליהם להתנגד להסדר שמעניק פטור גורף מתביעות לשאול אלוביץ, וזאת לאור ממצאי החקירות נגדו ■ לדבריו, אם הדירקטורים לא יתנגדו להסדר שממלט את אלוביץ', תהיה זו הפרה של חובת האמונים מצדם

רמי שביט / צילום: יחצ

רמי שביט: "אני מרגיש עכשיו כאילו ירדתי מרכבת הרים"

רגע אחרי השלמת מכירת ניו-פארם לשופרסל, רמי שביט, בעל השליטה בקבוצת המשביר, מודה כי תוכניות ההתרחבות הגרנדיוזיות שהוביל למעלה מעשור היו טעות - ומשנה כיוון

נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

הנושים של יורוקום נדל"ן: מתנגדים להסדר המוצע

בין השאר נכתב בתגובת הקונסורציום אותו מוביל מזרחי טפחות: "היתכן באמת שרכישת כל קבוצת יורוקום ובתוכה בזק תבוצע במהלך בזק, ללא משא ומתן, ללא תחרות, ללא רגולציה"

מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס

פנס: שגרירות ארה"ב תיפתח בירושלים לפני סוף השנה הבאה

(עדכון) - סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הגיע בשעת הצהריים לכנסת וקיבל את הפודיום לנאום מרכזי, דבר שהיה נהוג בכנסת עד היום כמעמד השמור לראשי מדינות ■ "ארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות, אם שני הצדדים ירצו בכך"

אחמד טיבי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פסילת נסיעת ח"כים במימון ארגונים הקוראים לחרם על ישראל?

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, התריע: "אני לא מרים כאן דגל אדום, אבל לוועדת האתיקה של הכנסת אין הכלים לבחון בעצמה את מהותם ואופיים של הארגונים המזמינים"

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

סלקום תנסה להשלים גיוס של 470 מיליון שקל באג"ח ארוכות

האג"ח של חברת הסלולר יונפקו לציבור בריבית של עד 2.5% ■ בהתאם לדרישת רישיון הסלולר: דסק"ש תעביר 5% ממניות סלקום לסגן יו"ר החברה ולנושא משרה באי.די.בי

פרסום ברשת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פיצול ערוץ 2 ומשק החלב: כך יצא שוק הפרסום מהקיפאון

היקף הפרסום גדל ב-2017 לראשונה זה שנים ■ אילו מלחמות שיווק עומדות מאחורי הגידול, מי המפרסמים שהפתיעו והגדילו את ההשקעה - ומי אכזבו?

המשביר לצרכן/צילום:תמר מצפי

התוכניות של המשביר: להכניס שותף ולמחוק את חב' ההחזקות

עפ"י הדיווח של החברה, מעתה היא תחזיק רק 3 פעילויות ליבה: מניות המשביר לצרכן בתי כלבו; מועדון 365 פיננסים, לצד השותף נחום ביתן; וחברת 365 טכנולוגיות

יניב כהן הפניקס/ צילום: פביאן קולדורף

2017 הייתה טובה מהממוצע בביטוחי המנהלים ובפנסיה

מנהלי ההשקעות המובילים של 2017 ל"גלובס": 2018 תמשיך להיות חיובית אך עם תשואות צנועות בהרבה מבשנה שקדמה ■ התשואות של קרנות הפנסיה ושל הפוליסות המשתתפות ברווחים עמדו בשנה החולפת על 8.1% ו-8.8%, בהתאמה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השבתת הממשל על סף סיום: לא ברור מה יעשה טראמפ

הושג הסכם בסנאט ■ מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים הסכימו לממן את פעולות הממשל עד 8 בפברואר ■ הדמוקרטים הסכימו לתמוך בסיום ההשבתה; הרפובליקאים התקרבו לעמדת הדמוקרטים בנושא ההגירה

איל דשא / צילום: תמר מצפי

"מתחת לאפם של הרגולטורים מתפתחת חשבונאות מקבילה"

איל דשא, בעבר מנהל הכספים בטבע: "חייבים להסדיר הנושא, כי זו פצצת זמן מתקתקת"■  ברשות ני"ע "בוחנים אסדרה רחבה יותר של הנושא"