גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממשלה קטנה ויעילה, מיסים נמוכים - סוד ההצלחה של טייוואן

טייוואן, שהתאפיינה לאורך השנים במגזר ממשלתי קטן ויעיל, נטל מס נמוך ורמת תחרות גבוהה, מושכת משקיעים זרים ■ אבל כשהדרקון הסיני מתעטש, שכנתו הקטנה נכנסת לכוננות ספיגה

שוק בטאיפיי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוק בטאיפיי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

טייוואן, או בשמה השני "הרפובליקה הסינית", היא מדינה המורכבת מקבוצת איים, הכוללת את טייוואן, פנגו, ג'ינמן ומאטסו, השוכנת אל מול חופי סין. טייוואן הוקמה בסוף שנות ה-40 על ידי פליטים סינים, והצליחה להתקדם ממצב של עוני לשגשוג יחסי, בין השאר, הודות למעבר משלטון צבאי לדמוקרטיה. עם זאת, מעמדה הבינלאומי נותר מורכב עד היום.

מצד אחד, מדובר במדינה עצמאית, המנהלת קשרי מסחר רחבים עם העולם ומוכרת כישות עצמאית בארגונים בינלאומיים כמו ארגון הסחר העולמי והוועד האולימפי. מאידך, טייוואן מעולם לא הכריזה על עצמאות ואף לא זכתה להכרה בינלאומית כמדינה, בין השאר, בעקבות איומיה של סין השכנה על פלישה למדינה, אם זו תעז להכריז על עצמאותה. כיום מתקיים סטטוס-קוו, שבמסגרתו רוב מדינות העולם אינן מחזיקות שגרירויות בטייוואן, אבל מנגד מתחזקות משלחות כלכליות שמתפקדות כשגרירויות בפועל.

לחובבי הקונספירציות שבינינו נוסיף כי הימשכות הסטטוס-קוו משרתת את אלה הטוענים כי טייוואן היא מעבדת ניסוי של השלטון הקומוניסטי בסין, שמבקש לדעת איך מתנהל שוק חופשי עם מינימום התערבות ממשלתית.

הכלכלה הטייוואנית עברה גם היא מהפכות מבניות משמעותיות, שהצעידו אותה אל עבר כלכלת שוק חופשי. בעשור הראשון לקיומה התמקדה הכלכלה, באופן לא מפתיע, בתוצרת החקלאית; החל ב-1960 עבר המשק הטייוואני להתבסס על מגזר התעשייה הקלה; ובשנות ה-70 וה-80 פנתה להתמקד בייצור תעשיות כבדות. כל אלה, בשילוב עם פתיחת המשק לסחר בינלאומי, סייעו לכלכלה להתרחב בקצב מהיר מאוד ביחס לשכנותיה - מה שזיכה אותה יחד עם סינגפור, הונג קונג וקוריאה הדרומית בכינוי "ארבעת הנמרים של אסיה". כיום טייוואן מהווה מרכז עיקרי לחברות בינלאומיות במגזר טכנולוגיות המידע והתקשורת (ICT). כ-80% מציוד תקשורת הנתונים העולמית מיוצרים על ידי חברות טייוואניות, ותרומת תעשיית ה-ICT לתוצר עמדה על כ-19% בשנת 2015.

סוד ההצלחה של טייוואן, שמשך אליה משקיעים זרים, טמון בעיקר במבנה המשק, שהתאפיין לאורך השנים במגזר ממשלתי קטן ויעיל, נטל מס נמוך ורמת תחרות גבוהה בשוק המקומי. מאמצי הממשלה למנוע ריכוזיות נשאו פרי, עם דירוגה של טייוואן במקום ה-14 מבין 144 מדינות במדד התחרותיות של הפורום הכלכלי העולמי (WEF). כל אלה כמובן חלחלו אל רמת החיים של התושבים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתוצר לנפש מתואם כוח קנייה, שטיפס בשנת 2016 לרמה של כ-48 אלף דולר - מעל קוריאה הדרומית, בריטניה וגם ישראל.

כוח העבודה מצטמק

ואולם לא הכל ורוד בטייוואן, ויש גם סיכונים. הסיכון המרכזי, שמלווה את המדינה עוד מימיה הראשונים, הוא שהכלכלה מוטת יצוא ונסמכת עליו באופן מרכזי - מה שמגדיל את הרגישות שלה לזעזועים גלובליים. למעשה, משקלו של היצוא, שמהווה לאורך השנים מעל למחצית מהתוצר, נותר יציב באופן יחסי, ורק הרכבו השתנה - מסחורות חקלאיות, דרך תעשיות ועד למוצרי אלקטרוניקה (33%) ומוצרי מידע ותקשורת (11%).

החדשות הרעות הן שהסיפור הזה גם לא הולך להשתנות, מכיוון שככלכלת אי, המנותקת משכנים פרט לים, היא תלויה בעיקר בסחר חוץ. זה כמובן תרם לפיתוח המואץ של נמלי הים, שנמצאים גבוה ברשימה בהשוואה לעולם מבחינת מעבר סחורות.

עם זאת, בניגוד לביזוריות שמאפיינת את המשק, היצוא הטייוואני ריכוזי, ו-40% ממנו מופנים לסין ולהונג קונג. במלים אחרות, כשהדרקון הסיני מתעטש, טייוואן נכנסת לכוננות ספיגה. האינדיקטורים המאקרו-כלכליים שיוצאים מסין, מאותתים באחרונה שהכלכלה נכנסת שוב להאטה. בחודשיים האחרונים הנתונים הצביעו על האטה בקצב הגידול של כמות הכסף (M2), המכירות הקמעונאיות, ההשקעה והייצור התעשייתי. נזכיר כי באוגוסט כתבנו כאן שסין צפויה להיכנס להאטה "טובה", שמקורה ברפורמות מבניות שנועדו לאזן את המשק, ושמדובר בתהליך הכרחי לקראת הפיכתה מכלכלה מתפתחת לכלכלה מפותחת. כמובן שכל זה לא מעניין יותר מדי את הכלכלה הטייוואנית, שתיאלץ, לפחות בטווח הקצר, לספוג ירידה בביקוש הסיני לסחורות המיוצאות שלה.

הממשלה בטייוואן מודעת למצב, ולכן נקטה הרחבה פיסקאלית משמעותית, שמטרתה לתמוך בסעיפי הצריכה הפרטית וההשקעות, באופן שיקזז לפחות חלק מההשפעה השלילית של ההאטה הצפויה ביצוא. בצריכה הפרטית מתמקדת התוכנית בהעלאת שכר המינימום - מה שבהחלט צפוי לסייע לגידול בכוח הקנייה של האזרחים. בהיבט של ההשקעות, יזמה הממשלה תוכנית כוללת לפיתוח ושדרוג התשתיות הקיימות, כשגולת הכותרת היא הטמעת מוליכים למחצה (סמיקונדוקטורים), שמשחקים תפקיד חשוב בענף האלקטרוניקה, האחראי לחלק נכבד בתעשייה המקומית.

השאלה המרכזית בהקשר של ההרחבה הפיסקאלית היא האם לטייוואן יש יכולת להחליק את הבעיה, תוך פגיעה מינימלית בכלכלה? על פניו, נראה שכן. הגירעון הממשלתי כאחוז מהתוצר שהה לאורך השנים האחרונות בטריטוריה שלילית - כלומר, יש עודף תקציבי. גם היחס חוב-תוצר - שעומד על כ-30%, מהנמוכים בעולם - יסייע לממשלה לספק כרית ביטחון ארוכת-טווח לפעילות הכלכלית.

בטווח הארוך יותר, הסיכון הדמוגרפי אורב בפתח. על פניו, שיעור האבטלה, שעומד על 3.8% בלבד, מלמד על עוצמת שוק העבודה, אבל אוכלוסיית כוח העבודה העיקרי מצטמקת בקצב שנתי של 0.5% עד לשנת 2020. בשנים שלאחר מכן, קצב ההצטמקות צפוי להכפיל את עצמו ל-1%, על פי נתוני האו"ם. בהתאם, הגיל החציוני במדינה טיפס לחמישון העליון בהשוואה בינלאומית, ועומד כיום על 40.7. סיכון זה, אם יתממש, צפוי להביא למגבלת היצע מצד העובדים, שאולי תתרום לגידול בשכר, אבל גם עלולה לפגוע אנושות ביכולת הייצור של המשק.

לסיכום, לצד האתגר שמעמידה הדמוגרפיה, ההתבססות על רכיב היצוא כמנוע הצמיחה של הכלכלה תמשיך ללוות את טייוואן גם בשנים הבאות. בתקופות של האטה בסחר העולמי, טייוואן תהיה בין הראשונות שייפגעו; ומנגד, בתקופות של שגשוג, היא מהראשונות שיקצרו את הפירות.

מניה מומלצת: AU Optronics

מסך הכסף

החברה הטייוואנית AU Optronics פועלת בתחום המסכים לתעשיית האלקטרוניקה. החברה נוסדה ב-2001 כתוצאה ממיזוג של שתי חברות, וכיום היא מעסיקה 45 אלף עובדים ברחבי קוריאה הדרומית, סין, יפן, סינגפור, ארה"ב ואירופה.

AUO פועלת בשני סגמנטים עיקריים: ייצור מסכים לתעשיית האלקטרוניקה וייצור פאנלים סולאריים לתחום האנרגיה הירוקה. כמו כן, היא מספקת שירותי הנדסה טכניים ותחזוקה לפרויקטים בתחום המערכות הסולאריות. תחום הפאנלים מהווה פחות מ-10% ממכירותיה, ולכן נתמקד בתחום המסכים בסקירה זו.

המסכים השטוחים שהחברה מפתחת ומייצרת, מיועדים לשימוש בטלוויזיות, טלפונים חכמים, טאבלטים, מחשבים ניידים ושולחניים, ועוד יישומים מסחריים כמו תצוגה במכוניות, מחשבים תעשייתיים, מכונות אלקטרוניות ומכונות אוטומטיות. תחום המסכים מושפע מאוד מתחום מוצרי האלקטרוניקה, שהינו מחזורי מאוד.

החברה הציגה צמיחה שלילית בשנים 2013-2016, נוכח ירידה בהיקף המכירות כמעט בכל אזור שבו היא פועלת - סין, טייוואן, יפן ומלזיה - ונראה כי התאוששות ומעבר למחזור חיובי נפתחו בשנה החולפת. ירידה בהיקף המכירות בתחום אינה בהכרח נובעת מירידה בכמויות הנמכרות, אלא עשויה לנבוע גם מירידת מחירים של מוצרים אלקטרוניים. לכן, חברות בתחום חייבות להיות בחזית הטכנולוגיה ולא להירדם בשמירה.

AUO פועלת להגדלת המחזור והמרווחים שלה באמצעות פיתוח של מוצרים חדשים ושמירה על הפטנטים שלה. באחרונה מתמקדת החברה בייצור מסכי LCD קמורים כדי להתמודד עם ירידה צפויה בביקושים למסכי LCD והתחרות הצפויה מצד מסכי OLED בתחום הטלוויזיה. בכל מקרה, מסכי ה-LCD של החברה צפויים להמשיך וליהנות מביקושים מצד יצרניות הסמארטפונים, המחשבים הניידים והטאבלטים. נוסף על תחומים אלה, מסכי ה-LCD משמשים צגים בכלי רכב, וכיום כמעט כל רכב שעולה על הכביש מצויד במסך תצוגה.

בשנת 2017 נרשמה חזרה לצמיחה חיובית, בין השאר, כתוצאה מעלייה בביקושים למוצרי החברה, בעיקר בתחום מסכי-רחוב לפרסומות, לצד גידול בביקושים למסכים למכשירים ניידים. בהמשך צפוי גם גידול בביקושים מצד תעשיית הרכב. נוסף על אלה, החברה חנכה מפעל חדש בסין, שצפוי להוזיל עבורה את עלויות הייצור.

מניית AUO נסחרת כבר יותר משנה סביב טווח מחירים צר, והמכפילים שבהם היא נסחרת נמוכים (מכפיל EV/EBITDA של פחות מ-2 ומכפיל רווח נקי עתידי נמוך מ-10). נתונים אלה מצביעים על חששות המשקיעים, למרות השיפור שנרשם בביצועי החברה מתחילת השנה. אנו מעריכים כי רמת המחירים נמוכה ונוחה להשקעה בחברה, נוכח העובדה שמכירותיה צפויות לצמוח בשיעור חד-ספרתי והמרווחים צפויים לעלות בעתיד, על רקע פתיחת המפעל בסין, לצד כניסה למוצרים עם שולי רווחיות גבוהים יותר.

חשוב לציין כי ההשקעה במניה אינה מתאימה לטווחים קצרים, ומי שמעוניין ליהנות מהפירות העתידיים, צריך להביא בחשבון שיש צורך בסבלנות בחברות מסוג זה, למרות התמחור הנוח - במיוחד כשמשווים את מכפילי המניה למכפילים בשוק, ובעיקר לחברות טכנולוגיה.

* הכותבים הם אנליסט מערך מחקר ואסטרטגיה בבית ההשקעות פסגות ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

הצמיחה בטאיוואן

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"