גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי ראלי של 32%, האם השווקים המתעוררים יחזרו לנמנם?

מדד MSCI של השווקים המתעוררים הוסיף ב-2017 לא פחות מ-32% ■ לאחרונה מתרבים האנליסטים שמפקפקים ביכולת השווקים לשמור על הקצב הזה

קראקס ונצואלה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קראקס ונצואלה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השווקים המתעוררים חזרו בשאגה ב-2017, על רקע העלייה בצמיחה הכלכלית העולמית והריביות הנמוכות שהציתו חיפוש עולמי אחרי תשואה.

מדד MSCI של השווקים המתעוררים עלה ב-32%, הביצוע הטוב ביותר שלו מאז 2009. מדד EMBI Global Diversified של ג'יי.פי מורגן, שמשקף מחירי אג"ח, עלה ב-10%, כמו ב-2016 וב-2012.

הנה חמישה דברים לעקוב אחריהם ב-2018, שיכולים לקבוע אם הגאות הזו תימשך:

1. זרימות הון: רווחים חזקים ותמחורי מניות נמוכים יותר בהשוואה למניות בעולם המפותח יכולים לשמור על זרימת הון חזקה לקרנות מניות ואג"ח בעולם המתעורר.

קרנות מניות בשווקים המתעוררים שבמעקב EPFR Global רשמו צבירה חיובית ב-45 מ-51 השבועות האחרונים. זהו קצב רצחני שכמה אנליסטים אומרים שיהיה לו קשה להימשך. השוורים לגבי העולם המתעורר משיבים על כך, שיש מרחב לעלייה נוספת, מפני שנכון לשבוע שהסתיים ב-13 בדצמבר, כמות הנכסים בקרנות שווקים מתעוררים עדיין נמוכה ב-26% מהשיא של 300 מיליארד דולר, שנרשם בפברואר 2013.

2. מדיניות מוניטרית עולמית: כאשר הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים גדולים אחרים מתחילים לסיים שנים של המרצה מוניטרית, תשואות האג"ח עשויות לעלות, ולהפחית את הביקוש לנכסים בעולם המתעורר.

אם תשואות אג"ח בטוחות יותר יתחילו לעלות כאשר בנקים מרכזיים יסיימו את המדיניות המוניטרית הסופר-מקלה שלהם, כמה משקיעים עשויים להחליט שהם לא יצטרכו לקחת כל כך הרבה סיכון כדי לקבל תשואה הגונה.

אבל אדוארד קרשנר, אסטרטג התיקים הראשי של קולומביה תרדנידל, אומר שההיסטוריה מראה שלאפקט של עליית ריבית לוקח זמן להגיע לשווקים המתעוררים.

קרשנר איננו צופה מצב שבו הריביות בארה"ב יעלו מהר מספיק עד כדי כך שיורידו מהפסים את השווקים המתעוררים בשנה החדשה.

3. פוליטיקה: המשקיעים יעקבו אחרי בחירות לנשיאות באמריקה הלטינית, ויישארו במעקב אחרי מתיחויות פוליטיות בארה"ב.

הברזילאים ילכו לקלפיות באוקטובר 2018 כד לבחור יורש לנשיא מיכאל טמר, שאינו מעוניין בכהונה נוספת. הוא קידם רפורמות פנסיה שעוזרות לשווקים בברזיל, והמשקיעים אומרים שחשוב שהנשיא הבא ימשיך אותן. העלייה בסנטימנט נגד טראמפ במקסיקו עשויה להביא לבחירת נשיא פופוליסטי ביולי, ולהגברת חששות המשקיעים מפני ממשל ידידותי פחות לעסקים. אם ארה"ב תנקוט קו תקיף ותצא מהסכם הסחר הצפון-אמריקאי נאפט"א, זה עלול לפגוע ביצוא המקסיקני ובכלכלה.

4. סין: מדינה זו עשויה היכנס למדד אג"ח עולמי חשוב ב-2018, ולמשוך כספי משקיעים משווקים אחרים בעולם המתעורר.

ב-2016 הציב ג'יי.פי מורגן צ'ייס במעקב את שוק האג"ח הממשלתיות הסיני המקומי, 3.75 טריליון דולר, כדי להחליט אם להוסיף אותו למדד מחירי האג"ח בעולם המתעורר הפופולרי של בנק זה, לאור הצעדים האחרונים להסרת הגבלות על מעורבות משקיעים זרים.

הוספת האג"ח הממשלתיות הסיניות למדד האג"ח הממשלתיות של ג'יי.פי מורגן במדינות מתעוררות, Emerging Markets Global Diversified, יכולה אוטומטית להעביר מיליארדי דולר לשוק האג"ח ביואן של סין, מפני שאחרי המדד הזה עוקבים משקיעים שמנהלים נכסים בסך של 303 מיליארד דולר, לפי הערכת הבנק. "סין תהיה בסופו של דבר 10% מהמדד", אמר דייוויד לוינגר, מנכ"ל קבוצת השווקים המתעוררים של TCW. צפויות העברות הון משווקים כמו מלזיה ותאילנד, בעוד שהמשקיעים "יעשו מקום" לסין בתיקים שלהם.

5. ונצואלה: האם החמצת תשלומים ועיצומים אמריקאיים יובילו למאבק מסובך על נכסים?

אחרי החמצת כמה תשלומי ריבית בחלק האחרון של 2017, קיבלה ונצואלה דירוג של חדלות פירעון על-ידי סוכנויות דירוג אג"ח, ותשלומים נוספים התבצעו באיחור, או לא התבצעו כלל. בעלי האג"ח יכולים לדרוש כעת גל של פירעונות, אבל ייתכן שהם יעדיפו לקבל את כספם באיחור, מאשר להסתבך במה שיכול להתפתח לאחת מפשיטות הרגל הגדולות והמסובכות בהיסטוריה. כל פריסה מחדש של החובות תסתבך בגלל העיצומים של ארה"ב, שאוסרים מסחר באג"ח חדשות שיונפקו על-ידי המשטר הנוכחי.

אבל גם כך, משבר החוב הוונצואלי לא צפוי להשפיע על שאר העולם המתעורר. השווקים המתעוררים הפכו למגוונים ומסועפים יותר, והם פחות מושפעים משוק אחד.

הריבית לטווח הקצר תועלה

המתעוררים הגיעו לבגרות?

מדד MSCI של מניות השווקים מתעוררים מתקרב ליום הולדתו ה-30. המדד, המהווה בנצ'מרק עבור משקיעים רבים, הושק במחצית 1988, ויש לו נתונים שהולכים אחורנית עד 31 בדצמבר 1987, ולכן מדובר כבר ב-30 שנה, כאמור.

מהפכים פוליטיים אדירים וגלובליזציה שינו את פני המדד הזה במרוצת הזמן, מציין דניאל סלייטר, אסטרטג מניות בבנק ההשקעות רנסנס קפיטל. בהתחלה הוא הקיף רק עשר מדינות. חומת ברלין עדיין לא נפלה, ולכן מרכז אירופה ומזרחה היו מחוץ לתחום. דרום אפריקה הייתה עדיין תחת האפרטהייד. לא היה, כמובן, מקום לסין, שהיום היא הגדולה ביותר מבין 24 מדינות המדד.

המדינות הללו מהוות היום 24% מהכלכלה העולמית, לעומת 5% בלבד לפני 30 שנה. ולמרות זאת, מניות העולם המתעורר מהוות רק 11% ממשקל המניות העולמי. מדד MSCI של השווקים המתעוררים עלה פי 11 במונחי מחיר מאז ההשקה, מציינים ברנסנס, מול עלייה של פי 5 במדד MSCI של העולם המפותח ב-30 השנים האחרונות.

יש מקום לצמיחה

קווי ההפרדה הברורים בין שווקים מפותחים למתפתחים כנראה כבר לא קיימים. חלפו 20 שנה מאז שהמשבר הפיננסי האסייתי התפשט לרוסיה ולאמריקה הלטינית. האפיזודה הדומה האחרונה הייתה משבר מרחב האירו (יוון, אחת החברות המקוריות במדד MSCI EM, חזרה למדד הזה כתוצאה מהמשבר). ארה"ב, אירופה ויפן היו אלו שאימצו מדיניות מוניטרית בלתי שגרתית לתמיכה בכלכלות שלהן.

המשבר הבא יכול, כמובן, להסתתר ולארוב לנו בשווקים המתעוררים, והנסיעה של 30 השנים האחרונות הייתה רצופת קפיצות. אבל בעולם של תשואה נמוכה, נכסים מתעוררים עולים בחשיבותם בעיני משקיעים בכל מקום.

תשואות חזקות

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?