גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תסיסה בארץ השמפניה: צרפת מרחיבה את גבולות חבל שמפיין

לראשונה מזה 90 שנה בוחנת ממשלת צרפת להכליל כפרים נוספים באיזור המותר לייצור שמפניה ■ הכפרים המקומיים מחוץ לחבל השמפיין מגיבים בהתלהבות, אבל היצרנים הקטנים חוששים מדיכוי מחירים

בציר בחבל שמפיין / צילום: רויטרס, Benoit Tessier
בציר בחבל שמפיין / צילום: רויטרס, Benoit Tessier

בחבל שמפיין שבצרפת הגפנים של השמפניה המפורסמת נמתחים לאורך עשרות ק"מ לדרום ולמזרח, ומעשירים את בעליהם דרך פירות אדמה חקלאית שהיא מהיקרות ביותר בעולם.
מהעבר השני של גבול חבל שמפיין שנקבע על ידי ממשלת צרפת לפני 90 שנה, אסור לגדל כרמים, וקו בלתי נראה מבדיל בין השפע התוסס של שמפיין לבין העיירה המנומנמת ונטלי (Ventelay), בה החקלאים משיגים פרנסה צנועה מדגנים ובקר. 

אבל כעת אפשר אולי לחלוץ בקבוקי שמפניה. לראשונה זה כמעט מאה שנה, צרפת שוקלת להרחיב את חבל שמפיין.

ונטלי היא אחת מכ-40 עיירות שמועמדות להיכנס ל"טרואר" שמפיין החדש, על ידי המכון הלאומי למקור ולאיכות, INAO. זוהי סוכנות הפיקוח הצרפתית שבאחריותה ההכרעות בנושאים הרי הגורל כמו האם גבינת כבשים מקולקלת היא באמת רוקפור, או אם בקבוק יין אדום הוא בורדו אמיתי.

מותחים את החבל

בארץ השמפניה, העיירה מאיי-שמפיין היא אחת מ-17 עיירות שיכולות להעניק לענבים שלהן את התגית Grand Cru, היוקרתית ביותר במחוז. אקר (כארבעה דונם) של גפנים כאן יכול להימכר ב-800,000 אירו (כ-950,000 דולר), לעומת 4,000 אירו לאקר של אדמה חקלאית רגילה מחוץ לחבל שמפיין.

העיירה, כמו עיירות אחרות בארץ הכרמים, גדושה בכסף. "אלה אנשים שלא חסר להם דבר מבחינה חומרית", אמר ז'אן-קלוד לקור, סגן ראש העיר ונטלי. "וחוץ מזה יש להם שמפניה טובה".

עם זאת, הגבולות הסופיים של ארץ השמפניה כנראה לא ישורטטו לפני שנת 2021, אומרים מקורות רשמיים. INAO מעסיק כעת חמישה מפקחים שסורקים בחשאי את אזורי הכפר.

המומחים בחרו 40 עיירות שאמורות להצטרף לטריטוריה, והסוכנות הזו הוסיפה עוד כמה עיירות. כעת בודקים המומחים בחשאי מאות אלפי נכסים - גם חלקות כרמים לעתיד, וגם את החלקות ב-319 העיירות שכלולות כעת בחבל שמפיין. המומחים יקבעו אילו חלקות יסופחו לשמפיין, בהתבסס על קריטריונים כמו חשיפה לשמש והיסטוריה של גידולי גפנים. צרפת שמרת על אנונימיות המפקחים שלה, וזה מייצר שמועות כאשר בעיירות נראים אנשים לא מקומיים.

"קשה לומר אם אלה המומחים, או בני אדם רגילים שיצאו לטיול בטבע", אמר אלן קלוז, ראש העיר של קונטו, אחת מאלה שמקוות להסתפח לחבל שמפיין החדש. "אנחנו רוצים שהמומחים יעבדו כמה שיותר בשקט", אמר ג'יל פלוטה מ-INAO. "אנחנו לא מודיעים על בואם".

עיירות שלא הובאו בחשבון כמועמדות לסיפוח מרימות קול זעקה. שתי עיירות, ז'רמן ואורבי ל'אבייה, עלולות להיות מגורשות משמפיין, "רק מפני שהטכנוקרטים החליטו, זה לא אומר שהענבים שלנו פחות טובים", אמר אובר פאגו, מגדל ענבים בז'רמן.

כאשר הממשלה תפרסם את המפה החדשה של שמפיין, צפויים ערעורים משפטיים רבים. חקלאים רבים מחפשים כעת בארכיונים בני מאות שנים מסמכים שיכולים להוכיח קשרים היסטוריים לגידול כרמים.

פרנסואה גיו, איכר במון-סור-קורוויל, עיירה בעלת שאיפות להיכנס לשמפיין, אסף מסמכים שמראים שהאדמות של משפחתו היו ידועות באיכות הענבים שלהן במאות השנים שעברו. גיו ניצב בחלקה המשפחתית שבה הוא מגדל דגנים, במרחק יידוי אבן מהכרמים בקורוויל השכנה. "במאה ה-19, הכול כאן היה כרמים", הוא אמר.

ההחלטה לשרטט מפה חדשה התקבלה אחרי שמגדלי כרמי היין חששו שהעיירות שמחוץ לשמפיין ישתמשו יותר ויותר בבתי משפט כדי לחדור לחבל. בשנות התשעים, פונטן סור-איי, עיירה מחוץ לגבול, זכתה בפסיקת בית משפט להכליל אותה בשמפיין. כעבור זמן קצר, התאחדות מגדלי הכרמים בשמפיין ביקשה מהממשלה לשרטט מפת ארץ יין חדשה בהתבסס על קריטריונים אובייקטיביים שאפשר להגן עליהם בבתי משפט. התהליך החל ב-2003.

חוששים למחירים

יצרנים ומגדלי ענבים קטנים יותר בשמפיין חוששים שעונות בציר גדולות ידכאו את המחירים וייטיבו עם מותגים גדולים כמו Moet & Chandon. אחרים אומרים ששינוי המפה עצמו פוגע במסתורין של השמפניה. "זה חלק מהקסם", אמר ברונו פברה, בעלים של כרם קטן בטרואה פואט. "האדמה מוגבלת, ולפעמים אנחנו לא מבינים למה".

הגבולות הנוכחיים של ארץ השמפניה שורטטו ב-1927, כאשר הרשויות בצרפת העבירו חוק של שרטוט גבולות סביב עיירות שמגדלות כרמים. באותה עת, עיירות רבות נטשו את עסקי הענבים. המזיק פילוקסרה הרס כרמים במאה ה-19, וכמה כרמים נהרסו במלחמת העולם הראשונה.

כשהמפה של 1927 שורטטה, גידול חיטה היה רווחי יותר. בשנות ה-60, הביקוש לשמפניה החל לגאות. עם המחירים עלו גם ערכי הקרקעות. עיירות ביקשו רשות להחיות שטחי כרמים לשעבר. בשאנפלרי, עיירה כפרית צמודה לטרואה פואט, מישל בוקטון, מגדל חיטה בן 79, ניסה עשרות שנים לחזור לגידול גפנים. הוא הצביע על רשומות במנזר של דום פריניון, הנזיר מהמאה ה-17 שהיה חלוץ טכניקת היין התוסס, שתיארו רכישה של ענבים מהכרמים של שאנפלרי.

בשנות ה-60, בוקטון ושני אירים מקומיים נוספים הציגו את העדויות בהתאחדות מגדלי הגפנים בשמפיין. "הם אמרו לנו להסתלק", הוא אמר. ההתאחדות לא הגיבה לדברים.

כעת עשוי המחקר של בוקטון סוף סוף להשתלם: שאנפלרי היא בין העיירות שהובאו בחשבון להסתפח לשמפיין החדש.

איך תדעו אם השמפניה שאתם שותים איכותית? תקשיבו לצליל של הבועות

האם השמפניה שאולי לגמתם בערב השנה האזרחית החדשה הייתה משובחת או שמדובר היה בסתם יין נתזים זול? לפי מחקר חדש, לא צריך להתברך בחוש טעם מדויק במיוחד כדי להבחין בין השניים.

חוקרים שהשתמשו במיקרופונים תת-מימיים מדווחים כי הצלילים שמשמיעות הבועות כשהן ניתזות מצדי הזכוכית יכולים לספק רמזים עתירי משמעות לגבי גודלן של הבועות - גורם שנחשב זה זמן רב לאינדיקטור של איכות היין. מחקרים שנערכו לאחרונה העלו כי בועות זעירות אינן מאפשרות שחרור ארומה אופטימלי, אך התיאוריה היא שבועות גדולות נמצאות ביינות הזולים יותר.

הצלילים אינם נובעים מקול הנפץ שנשמע עם חילוץ הפקק מהבקבוק, אלא מהתהוותן של הבועות, לדברי קייל ספראט מ-Applied Research Laboratories באוניברסיטת טקסס ביוסטון.

"בועות מתהוות על הזכוכית וכשהן משתחררות ועולות למעלה הן רוטטות בתדר מסוים שנקבע על בסיס הגודל שלהן", אמר קייל לאחרונה ל"גארדיאן". "הן מצלצלות בתדר מסוים. למעשה הן מצלצלות כמו פעמונים. ככל שהבועה קטנה יותר כך הצליל שהיא משמיעה הוא גבוה יותר".

המחקר, שהוצג בפגישת האגודה האקוסטית של אמריקה, נמצא עדיין בשלבים מוקדמים, אך ספראט אומר כי התוצאות שהושגו מהשוואת צלילים של שמפניה במותג Brut מתוצרת קליפורניה ושמפניה במותג Moet & Chandon Imperial מתוצרת צרפת, מראים כי לגישה זו יש בסיס.

"הנתונים האקוסטיים אפשרו לנו לגלות כי הבועות בשמפניה האיכותית יותר היו קטנות במקצת, כי יש פחות שוני בגודל הבועות, וכי פעילות הבועות הכללית הייתה רבה יותר", אמר ספראט. עם זאת, הוא ציין כי ההבדל בקוטר הבועות היה כ-5% בלבד בשני מותגי השמפניה.

אנדריאה סלה, פרופסור לכימיה אנאורגנית באוניברסיטת קולג' בלונדון, אמר כי מדובר בניסוי מתוחכם באופן שלא ייאמן, והשווה את צלילי הבועות השונים לקומקום רותח.

"אתה מתחיל עם שריקה בתדר מאוד גבוה מבועות קטנות, והצליל הולך ויורד עד שבסופו של דבר אתה מקבל קול של בועות גדולות ומרעישות", אמר סלה.

סלה מדגיש גם את חשיבות הכלי שממנו שותים את השמפניה. "השימוש בכוסות פלסטיק, למשל, הוא באמת לא טוב מכיוון שהבועות נדבקות די חזק לדופנות זכוכית, ולכן הן גדולות יותר לפני שהן מרחפות כלפי מעלה".

סוגי הענבים לייצור שמפניה

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד מדווח כי ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי