גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר האוצר מפנה אצבע מאשימה לקבלנים: גזרו קופון

"כבר לא משלמים את המחירים המטורפים שהקבלנים מבקשים, וזה בזכות מחיר למשתכן" אמר כחלון בתדרוך סיכום ענף הנדל"ן לשנת 2017 ■ 42 אלף זכאים כבר זכו בזכות לרכוש דירה מוזלת במסגרת מחיר למשתכן

מסיבת עיתונאים משרד האוצר / צילום: משרד האוצר
מסיבת עיתונאים משרד האוצר / צילום: משרד האוצר

"יש לנו את הסיבה להאמין שהבועה הזו בדרך להתפוצץ ואנחנו ממשיכים לפעול בשיא הכוח. זה יקרה", כך אמר שר האוצר משה כחלון בתדרוך עיתונאים שהתקיים היום (ד') במשרד האוצר בירושלים. "אנחנו רואים את הניצנים, קורה משהו בתחום, כמויות התכנון חסרות תקדים, אבל לא האמנתי עד כמה ההתנגדות מולנו תהיה גדולה. זה בגלל שיש 42 אלף יחידות דיור במחיר למשתכן, ואם עושים חישוב של הנחה ממוצעת של 300 אלף שקל לדירה, מדובר ב-12 מיליארד שקל שנגרעו מחשבון הבנק של הקבלנים. בגלל זה הקרב שלהם נגדנו כל כך גדול. כל היום מזהירים כאן שהכל יתמוטט אם ירדו המחירים אבל הכל שריר וקיים ונמשיך לפעול להורדת המחירים".

תדרוך העיתונאים עסק בסיכום שנת 2017 בענף הנדל"ן, ובו לקחו חלק גורמים בכירים במטה הדיור באוצר, במשרד הבינוי והשיכון בחברת דירה להשכיר ובמנהל התכנון. "הצלחנו לעבור את יעדי השיווק והתכנון", המשיך שר האוצר, "השיח קצת השתנה. מעליות מטורפות במחירים אנחנו רואים היום שהבערה קצת נבלמה. אני מניח שקצב העלייה ימשיך לרדת וזה מגיע מאמון הצעירים. כבר לא רצים לכל פריסייל וכבר לא משלמים את המחירים המטורפים שהקבלנים מבקשים, וזה בזכות מחיר למשתכן. הדירות האלו הן אותן דירות כמו בשוק החופשי, שלא יספרו סיפורים. כשיש את הדירות בהנחה אפשר לראות שמישהו גזר קופון והיה מי שגבה את כל מה שיכל לגבות. הזוגות הצעירים הפסיקו להיות פראיירים וזה הישג".

כחלון התייחס גם למס דירה שלישית, ולגישת משרד האוצר כנגד המשקיעים ואמר: "לגבי המשקיעים, הצלחנו להדיר אותם מהשוק, אבל עדיין לא מספיק. אחד הגורמים המרכזיים לעליית מחירי הדיור זה המשקיעים. לצערי בגלל בעיות פוליטיות ובגלל בג"ץ להעביר מס דירה שלישית ואנחנו ממשיכים לנסות וממשיכים לבחון צעדים נוספים למלחמה במשקיעים שהם אלו שגורמים גורמים לעליית מחירים".

כשנשאל שר האוצר על אילו צעדים מדובר, הוא השיב: "אנחנו בוחנים, אבל בגלל משמעות גדולה לכל צעד והשפעתו על השוק לא נחשוף עכשיו. בג"ץ פסל את החוק של מס דירה שלישית שלא בצדק. לא נפרדנו מהמחשבה או הדעה שדירות זה לא דבר שאוספים. ראיתי את פסק הדין שניתן בעניינו של עו"ד שרגא בירן שמחזיק הרבה דירות, זה לא אמור להיות כך ועבורנו המאבק במשקיעים ממשיך".

במסגרת תדרוך העתונאים נחשפו גם נתונים מלאים אודות תוכנית מחיר למשתכן, ובעיקר נתון שלא היה גלוי על עכשיו המתייחס לא רק לשיווקים אלא גם למספר היתרי הבנייה ומספר הדירות שנבנות נכון להיום בפועל. על פי הנתונים המעודכנים של התכנית, עד היום הוצאו היתרי בנייה ל-11 אלף יחידות דיור, כאשר 8,700 יחידות דיור נמצאים היום בשלבי בנייה שונים בשטח.

עוד על פי נתוני מטה הדיור באוצר, 42 אלף זכאים כבר זכו בזכות לרכוש דירה מוזלת ונכון להיום 216 קבלנים משתתפים בפרויקטים השונים במסגרת מחיר למשתכן. "זה אומר שהקבלנים מגיעים להשתתף בתכנית פעם שנייה, שלישית ורביעית, ויש מי שהפנים שזה העתיד של הבנייה", כך אמר יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי, בהתייחס לנתונים. "85% מהזוכים הם מתחת לגיל 40. התכנית פרוסה לאורך כל הארץ, ב-61 יישובים שונים, גם במרכז וגם מחוץ לאזור המרכז. כדי לשפר את היתרי הבנייה, אנחנו חותמים הסכמי גג. עד היום 26 הסכמים נחתמו, והסיכום הוא שהרשויות הללו ינפיקו היתרי בנייה לפרויקטים שאנחנו משווקים ואז נוכל להתחיל בנייה, גם בשנת בחירות ברשות המקומית וזה לא קל. ברוב המקרים ראשי הרשויות עומדים בהסכמים ואיפה שיש חריקות יושבים ופותרים את הבעיות".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר בתדרוך העיתונאים כי "יש שיא בהיקף ההוצאה של המשרד, 7.2 מיליארד שקל. וזה מעיד על ההיקפים של הפעילות". השר גלנט גם סיפק תחזית לגבי המשך יישום תכנית מחיר למשתכן, "30 אלף זכאים יבחרו הדירות במהלך השנה הקרובה, 12 אלף דירות יהיו בבנייה, ולדעתי סביב 5,000 דירות יאוכלסו. זה הצפי לשנה הקרובה. אם הבחירות יהיו במועדן, עד אז יהיו 20 אלף איש שכבר יגורו בדירות המוזלות. תהיה לזה השפעה מרחיקת לכת על התחום. במקביל, ההתחדשות העירונית תהיה חלק ניכר מהבנייה בשנים הקרובות. שנת 2017 מסכמת שנתיים וחצי בהן שמנו את הרכבת על המסילה, ועכשיו נתחיל לראות את התוצאה".

מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון התייחס בתדרוך העיתונאים להיקפי השיווק של רמ"י: "התרומה שלנו היא בהגדלת ההיצע, בעיקר במחיר למשתכן. שנה שלישית ברציפות עומדים ביעד הממשלתי ואף עולים עליו. פרסמנו מכרזים השנה לכ-70 אלף יחידות דיור, בדומה לשנה שעברה".

על פי הנתונים, 103,645 יחידות דיור שווקו על ידי המדינה במסגרת מחיר למשתכן מאז החלה התכנית. עם זאת, מדובר רק בשיווקים. כאשר מדברים על עסקאות מאושרות, מדובר על 46,313 במהלך 2017 בכל המכרזים, ובמחיר למשתכן מדובר על כ-35 אלף יחידות דיור של מחיר למשתכן במכרזים שנסגרו במהלך 2017. "יש גידול משמעותי מ-33 אלף ל-46 אלף יחידות דיור בעסקאות מאושרות בין 2016 ל-2017. אנחנו גאים בנתון הזה", אמר שמרון.

דלית זילבר, מנהלת מינהל התכנון, דיווחה על פעילות מוסדות התכנון ועל היקף התוכניות שאושרו במהלך השנה החולפת. "למעלה מ-127 אלף יחידות דיור אושרו על ידי מינהל התכנון ב-2017", אמרה. "כל הוועדות המחוזיות עברו את היעדים שהוצבו להם, זאת לעומת 110 אלף יחידות דיור בשנת 2016".

נציין כי 42.5 אלף יחידות דיור אושרו במסגרת הותמ"ל, כך שהוועדה המיוחדת, והתכניות שמקודמות ומאושרות במסגרתה, עדיין מהווה חלק לא מבוטל מהיצע יחידות הדיור המאושרות. 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון חגי רזניק, התייחס לנושא הדיור הציבורי ושיקום השכונות ואמר: "לאורך השנים נושא הדיור הציבורי הוזנח. בתקופת הממשלה הקודמת נרכשו 6 דירות בלבד. אלו השכבות החלשות ביותר של מדינת ישראל. המדינה מכרה דירות של דיור ציבורי ולא חידשה את המלאי. אבל עכשיו יש שינוי. רכשנו 1,310 דירות לדיור הציבורי, 412 מהן בשנת 2017 ובמהלכה שופצו 5,990 דירות ברחבי הארץ, 32,324 דירות מאז 2015. בשיקום שכונות אנחנו מקדמים פרויקטים של שיפוץ דירות, וגם חיזוק בניינים. ב-2016 חוזקו 496 דירות וב-2017 חוזקו 605 דירות".

בתדרוך העיתונאים השתתף גם עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית לדיור להשכרה, שסקר את פעילות החברה בשנה האחרונה: "בשנת 2017 שווקו כ-2,200 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, וזה מעיד שהמודל שלנו עובד. יש ביקוש למכרזים והחברות, טובי היזמים, ניגשים למכרזים וגם בונים ואפילו חוזרים לעוד מכרזים. נכון להיום יש כ-5,000 יחידות דיור להשכרה בבנייה וישנן למעלה מ-45 אלף יחידות דיור שיגיעו במסגרת הותמ"ל. בשנת 2018 נכפיל את מספר יחידות הדיור שישווקו במסלול של השכרה ארוכת טווח".

האזינו לראיון של אורי חודי בנושא ברדיו 103FM:

עוד כתבות

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"