גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי 9 שנים רצופות בשלטון - נתניהו נשאר עם טעם חמוץ

ב-2017 הפך נתניהו לראש ממשלה החשוד בפלילים. בעוד הוא מתקרבן, מקורביו החלו לקדם יוזמות חקיקה בלתי נתפסות. למזלו הוא יכול להתנחם בעוד נסיעה לחו"ל, שם הוא עדיין נחשב לקוסם ■ אנשי השנה של "גלובס"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

ככל שעוברים הימים ושנה מתחלפת בשנה, נדמה שמתקרב הרגע לסכם את תקופת כהונתו של נתניהו כולה - 3,198 הימים, 457 שבועות, שהם שמונה שנים ותשעה חודשים. 2017 הייתה השנה התשיעית ברציפות שבה כיהן בתפקיד ראש הממשלה, אך היא גם המכרעת מכולן.

שנה תמימה חלפה מאז ה-2 בינואר, אז נכנסו מפקד יאח"ה כורש ברנור ופקודיו למעון רה"מ בבלפור וחקרו את נתניהו במשך 4 שעות תחת אזהרה. 2017 היא השנה שנתניהו הפך מראש וראשון להנהגת המדינה לראש ממשלה חשוד בפלילים.

כשלושה שבועות לאחר מכן, ב-25 בינואר, עלה נתניהו על הפודיום במליאת הכנסת והתייחס לשאלות שחברי הכנסת מהאופוזיציה "ירו" לעברו מרחבי האולם. הדיון הזה יירשם לעד בתולדות המדינה: נתניהו הסביר שם, בפומבי ובמפורט, כיצד הוא נאבק לעצירת חקיקת 'חוק ישראל היום', שלדעתו עשוי היה להוביל לסגירת "העיתון היחיד במדינה שמביע עמדות שאינן עמדות הברנז'ה".

בנימין נתניהו / איור: גיל ג'יבלי

אין לו אוויר

באחת מנסיעות נתניהו האחרונות לבירות אירופה, הוא נכנס לחדר תדרוך הכתבים, מיד אחרי פגישתו עם מנהיג זר, ניגש אל החלון וביקש לפתוח אותו לרווחה. "קצת אוויר שייכנס לפה", הוא אמר. אנשי שירות הביטחון המקיפים אותו בכל מקום, לא התלהבו. החלון נפתח ומיד נסגר, ונתניהו ישב לתדרוך עם הכתבים מוקף רק בחמצן הפנים-חדרי, ולא עם ההזרמה של הרוח מן הטבע, מן החוץ.

כעבור 9 שנים רצופות בשלטון, נדמה לעתים שהדבר המרכזי שחסר לנתניהו הוא אוויר צח. לא 5 דקות של שאיפות ונשיפות אוויר ביציאה מן הרכב וכניסה לבניין שרד, או קצת נשימות של הטבע בהליכה קצרה סביב ביתו בקיסריה בשבת. מה שחסר לנתניהו הוא אוויר אמיתי, טרי, בלתי מוגבל.

תחלופת האישים סביב נתניהו גדולה. תמיד הייתה. ויחד עם יועצים שבאים והולכים, יש גם תחלופת מידע ורעיונות ושינויים באסטרטגיה פוליטית. ב-2017 נתניהו הגיע לבתיהם של חברי ליכוד לפגישות אישיות וגם שוחח עם עיתונאים לציטוט מספר רב יותר של פעמים. ובכל זאת, האוויר סביב נתניהו עומד. אנשים אומרים על נתניהו שהוא לחוץ, מוטרד, חושש מהחקירות ורואה לנגד עיניו את המלצת המשטרה על חשדות לשוחד או הפרת אמונים, והדבר מדיר שינה מעיניו.

אך ממה שרואות עיניי, נתניהו ישן בשקט. לא לחוץ ולא מבולבל, אלא ההפך: הוא משוכנע שמדובר בעוד גל חולף ושהוא ימשיך לרכוב על גלי ההצלחה הליכודית שלו לשנים רבות הלאה. מבחינתו, מה שהיה הוא שיהיה. כמות הביטחון העצמי של ראש ממשלה ועומק השכנוע ב"לא היה כלום ולא יהיה כלום כי אין כלום" מגיע עד לכדי אדישות מסוימת, אולי אפילו מנותקת מן המציאות. במובן הזה, נתניהו באמת זקוק לאוויר צח. לשינוי עמוק שיחזיר אותו לחיי היום-יום של אנשים רגילים. לדברים פשוטים מן הטבע. למציאות של 2018, ולא לחפירות ארכיאולוגיות מימי בית שני או התעמקות בספרות היסטורית.

ובחזרה לאותו היום שבו נתניהו עלה על בימת הכנסת - שוב בתוך אחד החללים הסגורים שבהם הוא נמצא במשך שעות ארוכות. דבר במחזה הזה לא היה מאולתר. אחרי שתיקה ארוכה ורועמת בכל הנוגע לחקירות ויותר מזה לפרסומים מדי ערב במהדורות החדשות בטלוויזיה, הגיע נתניהו חמוש בדפים שהוכנו מראש - מוכן מזומן לכל השאלות שהומטרו עליו.

כשהוא חמוש במשקפיים (בכנסת הרי אין טלפרומפטר) ירה נתניהו אש לחלל אולם המליאה: "אין מי שנלחם נגד חוק 'ישראל היום' יותר ממני", הוא אמר, "ועשיתי את זה מטעמים של חופש הביטוי, גיוון ופלורליזם. אף אחד אחר לא נלחם, ואותי חוקרים? ואותי מאשימים? זו בדיחה גרועה. לפני שחוקרים אותי יש לחקור את כל 43 חברי הכנסת שתמכו בחוק וקיבלו עיתונות מלטפת מנוני מוזס... אני מזהה את הצביעות הזו".

באותה ההזדמנות של שעת השאלות והתשובות הוא התייחס גם לחקירת תיק 1000, פרשת המתנות שכיכבה אז בעיתונים המודפסים, באתרי האינטרנט ומעל הכל במהדורות החדשות בטלוויזיה, שם ניצח קולו של כתב חדשות 2, גיא פלג, כמעט מדי ערב על תזמורת הפרוטוקולים, ההקלטות וההדלפות. תגובתו של נתניהו נועדה לציבור הרחב. *מותר לקבל מתנות מחברים", הוא התרעם והוסיף, "וזו אותה הצביעות. כי יש חוק אחד לנתניהו וחוק אחד לכל השאר...".

הנאום הזה מסגר את התייחסות נתניהו ומקורביו לפרשיות השחיתות, אולי למעט פרשת 3000, פרשת הצוללות.

מאז אותו אירוע מכונן בכנסת, התדפקו חוקרי המשטרה על דלתות בית ראש הממשלה עוד שש פעמים. החקירות והתשאולים הצטברו. שלוש פעמים נוספות, במהלך כנסי ליכוד גדולים סיפק נתניהו לציבור לחם ושעשועים. בדיחות בנאומים על חשבון מתנגדים פוליטיים, מפגינים בולטים ועיתונאים, ותשובות טווח קצר - כאלה המתעלמות ממעשיו אך מבליטות את אלמנט הרדיפה נגדו.

נתניהו הרדוף, הקורבן, צץ ועלה על הבמה בכינוסים פוליטיים. כל פעם מחדש, הוא בנה בנאומיו מגדל של טיעונים. רק אותו רוצים לרדוף, רק נגדו מייצרים אכיפה בררנית. רק הוא (ומשפחתו) מסכנים. האיש החזק במדינה, שכנע את הבסיס הפוליטי שלו שיש מזימת ענק נגדו. מנדלבליט, אלשיך, ברנור, ניצן, בן-ארי, יצחקי - כולם עשו יד אחת והקימו רשת אפלה שמטרתה השמדת 3,198 הימים שהוא בשלטון.

אולם בהמשך השנה, חודש אחר חודש, החלו הטיעונים של נתניהו, שאותם בנה ביזע, רטוריקה ודמעות, לקרוס כמו מגדל קלפים. במיוחד אחרי שהאס, ארי הרו, ראש הסגל שלו לשעבר, חתם על הסכם עד מדינה תמורת מסירת מידע.

נגד רעייתו, שרה נתניהו, התגבשה המלצה להגשת כתב אישום על עבירות של קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. חבריו ומקורביו, המיליארדרים חובקי העולם ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, תושאלו על מתן מתנות, חשד לשוחד ושורת עבירות נוספות. במקביל, הרשות לניירות ערך המליצה להעמיד את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, אחד ממקורביו הגדולים בתוך הליכוד, על עבירות מרמה והפרת אמונים לטובת חבר נוסף של נתניהו - שאול אלוביץ' בעל השליטה בבזק.

הרשימה התארכה: גם שני עורכי הדין, השליח המדיני האישי יצחק מלכו, ובן הדוד מדרגה שנייה ואיש סודו, דוד שמרון, נחקרו באזהרה; נגד ראש לשכתו לשעבר דוד שרן ניצבים חשדות כבדים מתקופתו בשירות נתניהו; בתיק הצוללות נחתם עסקת עד מדינה עם המתווך מיקי גנור; והמשטרה אף המליצה על כתב אישום בחשד לשוחד נגד מי שהיה היועץ לביטחון לאומי למשך חודש אחד, אבריאל בר-יוסף.

הצרות והחקירות המשיכו להיערם גם במעגלים רחבים יותר: חקירות נגד השר חיים כץ; פתיחת חקירה פלילית נגד דני דנון, שגריר ישראל באו"ם ומינוי אישי של נתניהו; חקירות פליליות נגד האיש שהוא החזיר למשרד הפנים, אריה דרעי; ואחת החקירות המכבידות ביותר ברמה האישית על נתניהו - נגד יו"ר הקואליציה דוד ביטן - שמשמעותה אובדן אחד הכוחות הפוליטיים החזקים ביותר שפעלו למענו של ראש הממשלה.

במקביל, החל מאוגוסט 2017, פצחו נתניהו ומקורביו ביוזמות חקיקה בלתי נתפסות. הצעת חוק לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן - חוק שנתפר למענו וטובתו; הצעת חוק איסור סיכום המלצות משטרה וכמובן חוק לאיסור פרסום המלצות משטרה, אשר עברה כבר את רוב שלבי החקיקה. הצעות חוק נוספות לפגיעה במעמדו של בית המשפט העליון, של מבקר המדינה הועלו במהלך התקופה.

חצי השנה האחרונה של 2017 תהיה שם דבר בהיסטוריה של המאבקים הפוליטיים במדינה. נתניהו זיהם ופגע כמעט בכל חלקה טובה.

בינתיים, בעולם

הסיפור הפוליטי הפנטסטי הזה, מחייב להתייחס לנופך אחר, שסותר כמעט לגמרי את החלק הראשון, והוא הסיפור החיצוני. בעוד שפנים התפוח שורץ בתולעים דווקא הקליפה בוהקת.

מי שיצא עם נתניהו לחלק ממסעותיו המדיניים ברחבי העולם נחשף לאדם אחר כבר מהשנייה הראשונה שנתניהו טיפס על גרם המדרגות של המטוס. מבודח, נעים, חברי ומיומן. רגוע, מרשים, ממוקד ומתפלסף. לא מתפתל, לא נחקר, לא מזיע ולא עצבני. פעם קראו לו הקוסם. הקסם נשאר כנראה חבוי במזוודות שמיועדות לחו"ל ונשלפות תדיר מהבוידעם יחד עם האישיות שהקסימה והרגיזה את מתנגדיו. למרות הביקורות, בכל מה שנוגע ליחסי חוץ, נראה שנתניהו קוצר הצלחות לא מעטות.

כראש הממשלה של מדינה קטנה אך חזקה במזרח התיכון, נתניהו הוא איש מבוקש. בשנת 2017 הוא שכלל את מסעותיו ואף התגאה בכך בנאומו בעצרת האו"ם. הוא יצא לאוסטרליה, סין, אפריקה (פעמיים), ארה"ב (פעמיים), מזרח אירופה (הונגריה ואוסטריה), ומערב אירופה (יותר מפעמיים). הכל בשנה אחוזת א*מו*ק אחת וכל זאת למרות, ויש שיגידו בגלל, החקירות המשטרתיות. נעים בחוץ וקשה בפנים. משגשג בכולי עלמא ומידרדר ב**פ*נו*כו*. זו הייתה שנת 2017 של בנימין נתניהו. 365 ימים שהאפילו על 2,833 הימים שקדמו להם.

עוד כתבות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים