גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שוק הנדל"ן בישראל מוגבל": הראיון האחרון עם עו"ד אייבי נאמן

(עדכון): היום, ה-07.02.2018, נפטר עו"ד נאמן בגיל 85. אתם מוזמנים לקרוא את הראיון הזה, שנתן ל"גלובס" כ-3 שבועות לפני מותו ■ עו"ד אייבי נאמן, מוותיקי ענף הנדל"ן, משוכנע ששר האוצר טועה - ובגדול: "בפסטיבל מחיר למשתכן, כולם שכחו שבעלות על דירה היא דבר יקר" ■ "אל תהפוך מי שלא בנוי להיות בעל דירה, לבעל דירה"

עוד אייבי נאמן/ צילום: יוסי כהן
עוד אייבי נאמן/ צילום: יוסי כהן

"שוק הנדל"ן בישראל הוא מוגבל. המדינה קטנה, ולכן ככל שבונים על שטח פנוי, החלק שנותר לבנייה קטן ועולה בערכו. אלה הם הכללים". כך, בפשטות, מתאר עו"ד אייבי נאמן את הגאות הנמשכת בשוק הנדל"ן למגורים בישראל.

נאמן, בקרוב בן 85, הוא מוותיקי ענף הנדל"ן, בעבר מבעלי חברת רסקו ומי שיזם בין השאר את הקמת שכונת אזורי חן ופרויקט מגדלי נאמן בתל-אביב. "כבר בשנות ה-2000 התחילה להתנפח בועת נדל"ן", אומר נאמן בראיון ל"גלובס", "אבל בניגוד לבועות שמתנפחות מהאוויר, פה הבועה נבעה מקרקע מוגבלת וסירבול מטורף של רגולציה, היתרי בנייה, משחקי התנגדויות, טירוף של עירוב בתי משפט בנושאי תכנון, ורצון לעכב כל קידום של בנייה. התוצאה היא בועה. חיכיתי 30 שנה לקבל היתר בנייה באזורי חן ו-35 שנה לקבל היתר בנייה במגדלי נאמן, ותודה לאל שלי היו קשרים. כל הזמן הזה, הקרקע אמנם עמדה לרשותי, אבל יכולתי רק לגדל עליה תפוחי אדמה. כשקשה לבנות קורה דבר אחד - המחירים עולים".
כששר האוצר משה כחלון נכנס לתפקידו, הוא הודיע כי כל קרקעות המדינה יישווקו במסגרת מסלול מחיר למשתכן, במטרה לאפשר לזוגות הצעירים לרכוש דירה בהנחה.

"הרעיון שלו נכשל כישלון חרוץ", קובע נאמן. "כחלון קיבל עליו מטלה קשה מנשוא בשאיפה להוציא אוויר מהבלון, ולהביא להורדת מחירי דירות. כדי שנבין עד כמה נכשל הרעיון הנכון שלו להורדת מחירי דירות, די לראות שסיימנו את 2017 בעליית מחירים של 5%".

אבל מחוסרי דירה זוכים בדירה משלהם בהנחות של מאות אלפי שקלים.

"במקום שבו גדל השר כחלון, בעיירה קשת יום, החלום של כל זוג צעיר היה להגיע לדירה. מכאן כנראה דבק בו הרצון להגשים את החלום עבור כל הזוגות הצעירים במדינה, וכאן לדעתי נעוצה הטעות הגדולה בחשיבה שלו.

"אם בנקודת ההתחלה אני סוטה ימינה או שמאלה, אז ככל שאני מתקדם קדימה אני הולך ומתרחק מהקו הישר. כחלון טעה טעות חמורה בעצם השאיפה שלו להביא לבעלות של כל זוג צעיר על דירה. זה מזכיר לי את תקופת מפא"י שבה הסיסמה הייתה 'דירה לכל פועל', רק שפעם סכום הדירה היה קטן. היום כל דירה במקום סביר שווה לפחות שבע ספרות בשקלים, אף שטיב הבנייה הוא ברמה ירודה. דירה במחיר למשתכן מקטינה משבע הספרות כמה מאות אלפי שקלים, ובכל זאת הזוג הצעיר שבוחר דירה, לעיתים במקום שהוא כלל לא רוצה לגור בו, חייב לדאוג למימון של סכום ניכר מאוד.

"המשמעות היא שהממשלה מכניסה את הזוג הצעיר מראש לנטל טוטאלי. הזוגות הצעירים כלל לא מודעים לכך שהבנקים סוחטים אותם, כי חוב המשכנתא לא קטן באותה מהירות כמו התשלום החודשי. כך נולדת דירה לזוג הצעיר, שחייב לממן אותה כל חייו. המשמעות היא שהכסף שהולך לדירה לא מאפשר לאנשים הצעירים האלה, לאסוף כספים לפתיחת עסק משלהם שיוכלו להרוויח בו כסף, וזה בגלל המשכנתא שכל חודש שואבת להם חלק אדיר מההכנסות. הם גרים בדירה שלהם, אבל הם חנוקים בכסף לכל החיים".

מה הם יכולים לעשות במקום?

"באירופה למשל, מקובל מאוד שזוגות צעירים פותחים עסקים קטנים או בינוניים, שמניבים הכנסה טובה. כחלון מביא לכך שהזוגות הצעירים מתחייבים להלוואות, ולא יכולים להקים עסקים. אני כן בעד שאנשים יקנו דירות - אבל אנשים שיש להם יכולת. לא לגרום לאנשים לקנות דירות, ולספר להם שהם קיבלו הנחה של 300 אלף שקל והרוויחו. הנחה זה יופי, אבל כסף לא יישאר להם.

"הקו הנכון שכחלון היה חייב להתחיל בו היה קו שהוא עצמו פסל מהרגע הראשון, והוא השכרה. היוזמה של חוק מס דירה שלישית, הוכיחה את הכוונה האמיתית של כחלון להקטין את מספר הדירות בשכירות. כאן הוא שגה. אדם שיש לו שלוש דירות גר באחת, לא בשלוש, ומשכיר את השתיים האחרות. כחלון גרם לו למכור דירה ולהקטין את מספר הדירות העומדות להשכרה.

"הוא עשה זאת כדי שהדירות תעמודנה למכירה, אבל למי? בטח לא לזוגות צעירים. מי שמוכר דירה שנייה בתל-אביב ב-4 מיליון שקל, מוכר אותה למישהו בעל יכולת. זה כבר לא הזוג הצעיר שגר בה בשכירות. התוצאה היא שזרקת משפחה שגרה בדירה טובה בשכירות.

"הקטנת מספר הדירות להשכרה היא טעות פנומנלית. הפתרון מצוי בלהגדיל את מספר הדירות בשכירות ככל שאפשר, ולא להקטין את מספר המשקיעים. התשואה על דירות באזורי ביקוש היא לא גדולה, 2%-3%, זאת הריבית המינימלית. לפעמים על השקעה בניירות ערך אפשר לקבל יותר".

בני האדם רוצים לגור בדירה משלהם ולא לנוע ולנוד בין דירות בהתאם לקפריזות של המשכירים.

"באירופה מקובל לגור בשכירות 5-10 שנים במחיר קבוע. אנשים גרים כל חייהם באותה דירה בשכירות. אני מכיר מיליארדרים בארה"ב שגרים בשכירות. זה מקובל מאוד וזה לא מילת גנאי. להפך. בארץ צריך לעודד השכרה ארוכת טווח בעזרת כלים כמו מיסוי. למשל שמי שמשכיר דירה ל-10 שנים ישלם מס רק על הכנסות של חמש שנים. הרעיון שככל שתקופה השכירות קצרה יותר, המס יהיה גבוה יותר, והפוך. אם היו מעודדים אנשים לבנות דירות ולהשכיר אותן, היו זוגות צעירים שהיו גרים בהן, ולאט לאט אותם צעירים גם היו בונים את עצמם, בעסקים, ביצרנות, מרוויחים כסף אמיתי, ובגיל 40 היה להם כסף לקנות דירה. המדינה הייתה נראית אחרת, היה נכנס כסף לעסקים חדשים, היו יותר מקומות עבודה, יותר ייצוא וייבוא, והעסקים האלה היו בונים את האנשים וסוללים להם את הדרך לקנות דירות.

"אבל בינתיים, בפסטיבל הזה של מחיר למשתכן, כולם שכחו שלהיות בעל דירה זה דבר יקר. זה תיקונים, השקעות, ואת זה לא מספרים לזוגות הצעירים שמתכוונים לקנות דירה ולא לגור בה. מה גם שבמחיר למשתכן תידרש השקעה יותר גדולה, בגלל איכות הבנייה. כל הקבלנים יודעים שאפשר לחסוך הרבה כסף בבנייה בלי שאנשים ירגישו בכלל.

"אל תהפוך מי שלא בנוי להיות בעל דירה, לבעל דירה. במו ידיו כחלון יוצר שוק שהוא נגד כל המגמות בעולם כולו, ואני חייתי בארה"ב ובאירופה. שם השוק בנוי על שכירות ורק בעלי היכולת הם בעלי דירות. שולחים את הזוגות הצעירים לגור בכל מיני מקומות בפריפריה, ואלה לא מקומות לעסקים. ומה עם מספר הדירות? בשכונה חדשה של 1,000 דירות מחיר למשתכן, נגיד 300 זוכים יגורו בדירות. מה עם ה-700 האחרים? הדירות האלה יישארו ללא שוכרים, כי לא יבואו לגור שם. השוק לא בא לשם, נקודה. אתה בונה דירות כדי שאנשים יבואו לשם, אבל במציאות אנשים באים לגור איפה שיש עבודה. אז מה יצא? הפכת אותם גם לבעלי דירות, וגם הם לא יוכלו להשכיר את הדירות כי זו כמות גדולה מדי למקומות קטנים מדי.

"ואני אומר לכחלון שהוא עוד יכול להתקרב בחזרה לקו הישר. קודם כל על ידי השכרה. לא לגרום לשוק להיפטר מדירות להשכרה כדי שהן יימכרו. תעודד השכרה על ידי מיסוי נכון לטווח ארוך. שר האוצר לשעבר יאיר לפיד דווקא היה בכיוון הנכון כשדיבר על 150 אלף דירות להשכרה ארוכת טווח. אז למה ללכת נגד מה שקורה בעולם?".

מגדלי נאמן/ צילום: איל יצהר

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון