גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ למחוקקים: "מהגרים צריכים לבוא ממדינות כמו נורווגיה"

נשיא ארה"ב למחוקקים: "למה להביא מהגרים ממדינות מהתחת?" ■ חוליה נוספת בשרשרת התבטאויות גזעניות נגד מהגרים ממדינות מתפתחות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

שני סקרים חדשים מצביעים על כישלון מתמשך של מאמצי דונלד טראמפ לחזק את מעמדו בקרב אזרחי ארה"ב ועל הידלדלות מאגר התמיכה בו גם בקרב אותם פלחי אוכלוסייה שנחשבים המשענת האיתנה ביותר שלו.

משמעות הסקרים חודדה אתמול (ה') על רקע שערוריה חדשה שמטלטלת את הבית הלבן: בשיחה עם מחוקקים הביע טראמפ זעם על כך שארה"ב מכניסה מהגרים שמגיעים מ"מדינות מהתחת", כהאיטי ומדינות באפריקה, במקום להביא מהגרים מנורווגיה. ההתבטאות הגזענית של נשיא ארה"ב - שהבית הלבן לא הכחיש אותה - הותירה אפילו מחוקקים רפובליקאים המומים.

על פי סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק, בקונטיקט, שפורסם ביום ד', סבורים רוב האמריקאים שהכלכלה הלאומית שגשגה ב-2017, אך רוב יחסי גורס שאת האשראי לשגשוג הזה צריך להעניק לנשיא הקודם של ארה"ב, ברק אובמה, ולא לנשיא הנוכחי.

הפירוט: 66% מהנשאלים אמרו שכלכלת ארה"ב נמצאת במצב "מצוין" או "טוב" - עלייה בהשוואה ל-63% שסברו כך בסקר מ-19 בדצמבר. אלה הציונים הגבוהים ביותר שהעניקו נשאלים לכלכלה הלאומית מאז שסקר קוויניפיאק הציג את השאלה על מצב הכלכלה בפעם הראשונה, ב-2001.

יתר על כן, 73% מהנשאלים הגדירו את מצבם הפיננסי האישי כ"מצוין" או כ"טוב" (26% אמרו שמצבם "לא כל כך טוב" או "גרוע").

אבל 49% מהנשאלים אמרו, שאובמה אחראי למצב הכלכלי ה"המצוין" יותר מאשר טראמפ, בעוד שרק 40% סברו, שצריך להעניק לטראמפ את האשראי לאיתנות הכלכלית. למרות טענות טראמפ והמפלגה הרפובליקאית שחוק המיסים החדש יגדיל את ההכנסה הפנויה של רוב האזרחים, בעקבות הקיצוצים בשיעורי המס, אמרו רק 24% מהנשאלים שהמדיניות של טראמפ מסייעת למצבם הפיננסי האישי, 26% אמרו שהיא פוגעת בהם ו-47% אמרו שהיא אינה משנה לכאן או לכאן.

אלה ממצאים מבשרי רעות למפלגה הרפובליקאית. 30 צירים רפובליקאים בבית-הנבחרים, בכללם תשעה ראשי ועדות, הודיעו שלא ירוצו בבחירות הביניים לקונגרס בנובמבר השנה. רובם טענו כי ברצונם להחליף קריירה או להקדיש זמן רב יותר למשפחה. אך הסיבה העיקרית לפרישה ההמונית היא חשש ממה שמכונה "גל כחול", כלומר גל דמוקרטי, שעשוי להציף את הקונגרס בעקבות הבחירות, כפי שמצביעים סקרים רבים. התקווה הגדולה של הרפובליקאים היא הכלכלה הגואה, אבל סקר קוויניפיאק מצביע על אפשרות שהמימרה הידועה "זו הכלכלה, טמבל" לא כל כך תעזור למפלגתם בעוד 10 חודשים.

ממצאים נוספים מהסקר: 53% (לעומת 44%) אמרו שטראמפ אינטליגנטי, הציון הנמוך ביותר שהעניק הציבור האמריקאי לרמת האינטיליגנציה של הנשיא מאז שהושבע לתפקידו. 69% (לעומת 28%) גורסים שהוא אינו מאוזן, ו-57% (בהשוואה ל-40%) חושבים שהוא אינו מתאים לשמש כנשיא. רוב גדול של הנשאלים אמר עוד שטראמפ אינו ישר, שאין לו כישורי הנהגה טובים, שלא אכפת לו מהאמריקאי הממוצע, שהוא אינו חולק את ערכי הנשאלים. יחד עם זאת, 59% (לעומת 39%) חשבו שטראמפ חזק.

סקר אחר, שערכה החברה Morning Consult ושמתפרסם היום (ו') ב"ניו-יורק טיימס", מראה שנרשמה ירידה בשיעור התמיכה בטראמפ בכל פלחי האוכלוסייה האפשריים, לרבות האוונגלים, הקתולים והלבנים (ירידה של 8% בכל פלח), משקי-בית שמתפרנסים מהצבא (ירידה של 7%), תומכי מפלגת "מסיבת התה", בני 65 ומעלה ובני 55-64 (ירידה של 6% בכל פלח). אפילו בקרב היהודים נרשמה ירידה: מ-32% ל-31%.

אך את הכותרות הגדולות היום עושה ההתבטאות הגזענית של הנשיא, בישיבה עם מחוקקים משתי המפלגות שבאו לדון עמו על חקיקת פשרה להסדרת מעמדם של בני מהגרים לא חוקיים שהובאו לארה"ב כילדים קטנים. בני הקבוצה הזו ידועים כ"חולמים" (dreamers).

על פי דיווחים של סנטורים שהשתתפו בישיבה, טראמפ החל להתרגז כאשר הסנטורים העלו כמה הצעות לעסקת חבילה דו-מפלגתית: הענקת מעמד חוקי ל"חולמים", קיצוץ מספר הזכאים להיכנס לארה"ב בהגרלה השנתית המפורסמת מ-50 אלף ל-25 אלף (טראמפ דורש לבטל את ההגרלה כליל),, ומתן הגנות מסוימות למהגרים ממדינות כהאיטי, אל-סאלוואדור ומדינות באפריקה. (מאות אלפי מהגרים מאל-סאלוואדור, שהורשו לבוא לארה"ב בעקבות רעש עז שזעזע את ארצם ב-2001, התבשרו בשבוע שעבר שממשל טראמפ החליט להחזירם לארצם, למרות שהם נכנסו לארה"ב כחוק ביזמתו של הנשיא דאז, ג'ורג' וו. בוש).

כאשר הושמעה ההצעה על ההגנות למהגרים ממדינות מצוקה פקעה סבלנותו של טראמפ: "למה שנביא את כל האנשים האלה ממדינות מהתחת (shithole countries)"? הוא אמר בכעס, בהתכוונו להאיטי ולמדינות העניות האחרות שהוזכרו. "במקום זאת, צריכה ארה"ב להביא יותר מהגרים ממדינות כנורווגיה". (ראש ממשלת נורווגיה ביקרה בבית הלבן יום קודם לכן וארצה זכתה לשבחים מפליגים מפי טראמפ בהופעה משותפת לפני עיתונאים).

הדברים הותירו את המחוקקים המומים, אם כי איש לא עזב מיד את החדר במחאה על ההצהרה הגזענית). לאחר מכן, הדליפו הסנטורים הדמוקרטים את הדברים ל"וושינגטון פוסט" ו"לניו-יורק טיימס" וערוצי החדשות בכבלים הצטרפו לחגיגה. טראמפ פירק במו פיו הצעת פשרה דו-מפלגתית בסוגיית הגירה וחשף את עצמו שוב להאשמות שהוא גזען חסר תקנה.

בתגובה פרסם סגן דוברת הבית הלבן, ראג' שאה, את ההודעה הבאה: "פוליטיקאים מסוימים בוושינגטון בוחרים להאבק למען מדינות זרות, אך הנשיא טראמפ יאבק תמיד למען העם האמריקאי. כמו מדינות אחרות שמדיניות ההגירה שלהן מבוססת על מתן עדיפות למהגרים איכותיים, הנשיא טראמפ נאבק למציאת פתרונות קבע שיחזקו את ארצנו ע"י קליטת אנשים שיכולים לתרום לחברה שלנו, לסייע בצמיחת הכלכלה ולהיטמע בתוך האומה הגדולה שלנו".

ב-CNN וב-MSNBC (אך לא בפוקס ניוז) החלו להעלות על המסך תצלומים של פסל החירות ואנליסטים שונים הקריאו את שירה המפורסם של אמה לזרוס שחרות על לוח נחושת בפסל: "הב לי את בניך היגעים, העניים, ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני חורין את פליטת חופייך האומללה. שלח אותם אלי, חסרי הבית וסחופי הסער, את לפידי אשא לצד שער הזהב". (התרגום מוויקיפדיה, המתרגם לעברית לא ידוע).

ההתבטאות העל "המדינות מהתחת" הייתה חוליה נוספת בשרשרת התבטאויות גזעניות שהשמיע טראמפ בעבר. בפגישה ביוני התייחס טראמפ לקבוצות מהגרים שנכנסו לארה"ב. על פי דיווח ב"טיימס", שהתפרסם שישה חודשים אחרי אותה פגישה, הוא אמר: "האיטי שלחה אלינו 15 אלף אנשים. לכולם יש איידס... 40 אלף באו מניגריה. אחרי שהגיעו לכאן, הם לעולם לא יחזרו לבקתות שלהם באפריקה".

במסע הבחירות שלו, כאשר התחייב להקים חומה לאורך ההגבול עם מקסיקו, הוא אמר: "כאשר מקסיקו שולחת אלינו את אנשיה, היא אינה שולחת את המצוינים.... היא שולחת אנשים עם המון בעיות, והם מביאים אלינו את הבעיות האלה. הם מביאים סמים. הם מביאים פשע. הם אנסים ואני מניח שיש (גם) אנשים טובים".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד ב-2.3% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט