גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השקעה בטויוטה, פולקסווגן ו-GM עדיפה על החזקה בטסלה"

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה: "לגבי השקעה בטסלה קיים סימן שאלה גדול, תזרים בעייתי והפסדים שהולכים וגדלים ובכך מסכנים את החברה בטווח הארוך"

עמית ביליה/ צילום: מקס מורון
עמית ביליה/ צילום: מקס מורון

שנת 2018 מסתמנת כשנה בה טכנולוגיית הרכב החשמלי תגיע להבשלה. ההתקדמות הטכנולוגית וירידת מחירי הסוללות הגדילו באופן משמעותי את המכירות ב-2017 ועם כמות הדגמים שהולכת לצאת ב-2018 הגידול במכירות הולך להיות משמעותי. עד סוף אוקטובר נמכרו ברחבי העולם כ-888 אלף רכבים חשמליים כאשר המכירות צפויות לחצות את המיליון יחידות עוד השנה והשאלה היא רק בכמה ומה שיביא לכך שהזינוק במכירות צפוי להסתכם בכ-55% מול שנת 2016.

בשנה הקרובה עלות הכוללת של רכב חשמלי (רכישה, דלק וטיפולים) צפויה להיות זולה משמעותית בהשוואה לעלות של רכב "מסורתי" עם מנוע בערה פנימית. זאת במידה ונוסיף לזה את הסובסידיות הממשלתיות בסין, אירופה ובארה"ב - כך שמבחינה כלכלית במדינות בהן קיימת סובסידיה אין ספק שיותר משתלם לקנות רכב חשמלי.

בניגוד לדגמים של 2017 שהציבו שתי ברירות - או לקנות רכב פרמיום ב-80,000 דולר וצפונה או להתפשר על רכב עם טווח נסיעה של מתחת ל-200 ק"מ שכרוך בזמן הטענה של לילה שלם במקרה הטוב (גם כאשר הביצועים של רכבים אלו נחותים משמעותית מרכבי מנוע בערה פנימית) - בדגמי 2018 העממיים חל שיפור ניכר בטווח הנסיעה ובמהירות ההטענה ולזה מתווספת גם פריסת רשת תחנות הטענה, כך שרכישה של רכב חשמלי הופכת לנוחה יותר. לדוגמא, ניתן לראות את הדגם העממי של טסלה שכ-300 אלף יחידות נמכרו במכירה מוקדמת וזאת במחיר של 35,000 דולר. אותו הדגם (MODEL3) מספק טווח נסיעה של 360 ק"מ וטעינה מהירה של חצי שעה בדגם הבסיסי, כאשר ניתן לשדרג את הסוללה בעלות של 9 אלף דולר ולהגדיל את טווח הנסיעה באופן משמעותי לכדי 496 ק"מ.

עם זאת, התחרות גוברת, וטסלה כבר לא לבד בתמונה, חברות הרכב הבינו שאם לא ירימו את הכפפה הם יישארו מאחור וכך למשל וולוו הכריזה שבשנת 2019 כל דגמי החברה יהיו חשמליים או היברידים. דוגמה נוספת ניתן למצוא ביצרנית הרכב 'ניסן' שהשיקה את דגם 'לייף' שמגיעה לטווח של עד 240 ק"מ עם זמן טעינה של 4 שעות בלבד - בעלות כוללת של כ-30 אלף דולר. כמו כן, דגם 2018 של רנו ZOE מגיע לטווח של 290 ק"מ והמחיר - 25,000 דולר. עם זאת, המתחרה היותר משמעותית של טסלה 3 M היא השברולט 'בולט' שמגיעה לטווח של 370 ק"מ עם 200 כוחות סוס, זמן טעינה של 4 שעות ומחיר נוח יחסית של 37,000 דולר (לפני סובסידיות).

כמובן שיש עוד מספר רב של דגמים אך הרעיון הוא שטווח הנסיעה ומהירות הטעינה השתפרו משמעותית כך שרכב חשמלי לא גורע מהתפקוד והנוחות. ניתן לדמות את זה לטלפונים הניידים שלנו, קשה לתפקד עם נייד שצריך הטענה כל 3 שעות אבל 9 שעות בין הטענה להטענה זה כבר סיפור אחר. בכנס האחרון של טסלה מלבד משאית חשמלית ומכונית רודסטאר הציגה טסלה את הסוללה שתורכב ברודסטאר שמגיעה לטווח של 1000 ק"מ, כלומר סוללה שמפיגה את כל החששות של היכן ומתי נטעין את הרכב.

אז מה הדרך הטובה ביותר להיחשף למהפכה?

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה, מציין כי "במעגל הראשון עומדות כמובן חברות הרכב. טסלה  היא מצד אחד המובילה הטכנולוגית, אך חברות הרכב הבינו שאם הן לא ירימו את הכפפה הן עלולות להישאר הרחק מאחור בשעת השין. חברות שיעבירו תקציבי ענק לטובת מחקר ופיתוח יוכלו להדביק את הפער ולתפוס נתחי שוק. לכן לגבי השקעה בטסלה קיים סימן שאלה גדול, תזרים בעייתי והפסדים שהולכים וגדלים ובכך מסכנים את החברה בטווח הארוך. מצד שני, ישנן חברות רכב רווחיות עם תקציבי ענק להשקעה במחקר ופיתוח ובהן כדאי להתמקד. דוגמה אחת היא ענקית הרכב טויוטה ששולטת בשוק המשפחתיות ההיברידיות ועומלת על פיתוח סוללת 'סולייד-סטייט' שכנראה תוצג רק בסוף העשור. GM ופורד גם שינו את הגישה לגבי רכבים חשמליים וכנראה בדומה לוולוו יעבירו את המיקוד לרכבים החשמליים - כמוהם גם פולקסווגן, אאודי, דיימלר וחברת BMW .

חברות רכב נוספות שצפויות לצמיחה מהירה הן חברות הרכב הסיניות, ביניהן BYD ,GEELY, BAIC, ZHIDOU, SAIC . סין היא כאמור המובילה במכירות רכבים חשמליים בשנת 2017 כשמספר הרכבים החשמליים שנמכרו במדינה חצה את רף ה-400 אלף, בעיקר בעזרת הסובסידיות והמודעות הגוברת לזיהום אוויר בערים הגדולות. הרכבים הסינים לא נופלים בשום פרמטר מהמכוניות החשמליות המערביות ומיקומם בתוך שוק היעד החם ביותר בהחלט עוזר להגברת המכירות (נכון לסוף אוקטובר).

בתוך כך, אומר ביליה, חשיפה למניות הסיניות אפשרית דרך הבורסות בהונג-קונג. חשיפה לתעשיית הרכב ניתן להשיג גם דרך ה-ETF CARZ . "להערכתנו בשלב זה השקעה בטויוטה, קבוצת פולקסווגן, GM ו-BYD עדיפה על החזקה בטסלה". 

במעגל השני, הוא מציין, ניתן לבחון השקעה בחברות שאמונות על שינוי, השבחה והתאמת קו הייצור במפעלי הרכב דוגמת רוקוואל (סימול: ROK ) שמתמחה באוטומציה למפעלים בעיקר בשוק הרכב ( ABB ) שגם מספקת אוטומציה למפעלים ובנוסף מקימה רשתות הטענה מהירה לרכבים חשמליים בכל העולם. חברה נוספת שכדי לבחון היא LEAR (סימול: LEA ), ספקית מובילה של מערכות אלקטרוניות, מערכות חשמל, מערכות ישיבה חכמות, מערכות טעינה לרכב ועוד מספר רב של מוצרים. החברה צפויה להנות בשנים הקרובות מצמיחה בשוק הרכב החשמלי והאוטונומי. "נציין כי לאחרונה רכשה LEAR את EXO הישראלית במטרה לאמץ את טכנולוגיית ה- GPS לרכב האוטונומי של החברה. להערכתנו ROK ,ABB ,LEA יציגו שיפור בהכנסות בשנה הקרובה".

במעגל השלישי ניתן לבחון השקעה בספקי חומרי הגלם. המהפכה החשמלית בתחום הרכב (גם בעזרת מהפכת האנרגיה הסולרית) הגבירו את הדרישה לליתיום, שהינו החומר העיקרי לבניית הסוללה. "בשנים הקרובות הביקוש לליתיום צפוי לשלש עצמו ולכן השקעה במכרות ליתיום עשויה להיות מניבה לטווח הארוך. ניתן לקנות ETF בשם LIT שמאגד בתוכו חברות ליתיום וגם יצרניות סוללות. להערכתנו, המגמה החיובית בביקושים לליתיום תמשיך גם ב-2018".

בשורה התחתונה, אומר ביליה, אין ספק שכמות מכירות הרכבים החשמליים הולכת לטפס ב-2018. הרכב החשמלי נכנס לראש סדר העדיפויות של חברות הרכב ואנו צפויים לראות בשנה הבאה מבול של פיתוחים בדגמי הרכב, הסוללות והמערכות שמותקנות ברכבים. כמו כן אנו עדים לכך שעוד ועוד מדינות מאמצות תקנות למניעת זיהום אוויר מכלי הרכב ע"י עידוד יצרניות הרכב לייצר רכבים ידידותיים לסביבה, Zero Emission Vehicle (ZEV) Program . 

■ אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי להשקיע בנייר ערך כזה או אחר. כל המשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה עושה זאת על דעתו בלבד. 

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?