גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסיגרים עד ספרים: המתנות שקיבלו שופטי העליון

ל"גלובס" הגיעה רשימת המתנות שהעבירו אורחי המדינה לביהמ"ש העליון ולשופטיו מקיץ 2010 ■ רוב המתנות נשמרות במחסן ביהמ"ש, חלקן הוצג בלשכת השופטים או ברחבי העליון

שופט העליון, יורם דנציגר, קיבל במתנה מחזיק עטים משגרירות סין; נשיאת העליון בדימוס, מרים נאור, קיבלה במתנה ספל וצלחת מסגנית שרת המשפטים של רוסיה; נשיאת העליון המכהנת, אסתר חיות, קיבלה פסלון של דובי צבעוני; וגם קופסת סיגרים התקבלה לאחרונה כמתנה בבית המשפט העליון ממקור לא ידוע.

כך עולה מרשימת המתנות שהועברו לבית המשפט העליון ולשופטיו מיולי 2010 ועד היום ושהגיעה לידי "גלובס". יודגש כי לדברי הנהלת בתי המשפט, המתנות שמקבלים שופטי העליון מועברות לרישום במחלקת המוזיאון בעליון, ולאחר מכן רובן נשמרות במחסן בית המשפט ומיעוטן מפוזר בין אגפיו השונים.

מתנות

רשימת המתנות נחשפה בזכות בקשה לפי חוק חופש המידע שהגישה עמותת "הצלחה" באמצעות עו"ד אלעד מן. עם זאת, הנהלת בתי המשפט לא העבירה תיעוד של מתנות שקיבלו שופטים שאינם מכהנים בעליון אלא בערכאות הנמוכות.

כמו-כן, הנהלת בתי המשפט מודה שבשנים האחרונות לא פעלה "ועדת מתנות", וכי רק בעקבות הפנייה של עמותת "הצלחה" "אשר עוררה את תשומת ליבנו בנושא", החליט מנהל בתי המשפט על כינון ועדה חדשה". תפקידה של ועדת מתנות הוא לבצע את רישום המתנות המתקבלות ולהחליט אילו מתנות יכולים השופטים המקבלים לשמור לעצמם ואם יש לפדות מתנה בכסף.

מהנתונים שהעבירה מערכת המשפט עולה כי בשבע השנים האחרונות התקבלו בבית המשפט העליון מאות תשורות ומתנות שחלקן מוענו, כאמור, לשופטים ספציפיים, וחלקן ניתנו לעליון כמוסד. רוב המתנות הן מתנות צנועות וסמליות שניתנו במסגרת ביקורים של מנהיגים זרים בבית המשפט העליון או במסגרת ביקורים של נציגי העליון במוסדות בחו"ל.

דוגמאות נוספות למתנות הן קערית כסף אובלית עם עיטור בית המשפט העליון בהודו בתוך קופת קטיפה אדומה, שאותו העניק ב-2013 נשיא בית המשפט העליון בהודו; שר המשפטים הנורווגי נתן באותה שנה קערת כסף עם ידיות מעוטרות; ואילו בית המשפט העליון של הפיליפינים בחר להעניק לעמיתיו בארץ בולים ממוסגרים; במאי 2015 נתנה סגנית שרת המשפטים של רוסיה ספל וצלחת לנשיאת העליון דאז, נאור; ביולי 2016 קיבלה נאור מהאמנית, עורכת הדין והשופטת לשעבר, דניאלה וקסלר, את ספרה "למה לזרוק?". וקלסר הייתה שופטת עד שנת 2000 וכיום עוסקת באומנות.

באותו חודש קיבלה נאור משגריר יפן בישראל קופסה "דמוית עץ, לכה וקישוט פלורלי"; ב2017 קיבלה נאור גם מניפה, תמונה רקומה, ו"מדליה במתקן זכוכית". הארכיבישוף מקנטרברי העניק לנאור קופסת קרטון עם שלוש קופסיות תה.

לפי נתוני הנהלת בתי המשפט, רשם העליון, השופט גלעד לובינסקי-זיו, קיבל במסגרת ביקור של הוועדה למינוי שופטים בארגנטינה באוגוסט 2017 לא פחות מתשע מתנות - ארבעה ספרים מקצועיים, נרתיק עור שחור, עט שחור בנרתיק ירוק, פסל מתכת מוכסף של אלת הצדק, תמונת סמל המשטרה הפדרלית של ארגנטינה וכן חפץ נוי דקורטיבי דמוי מגן. ספק אם לובינסקי מצא שימוש או מקום על שולחנו עמוס התיקים, לכל המתנות הללו.

על רקע חקירת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שעוסקת בין היתר בקבלת סיגרים במשך שנים מהמילארדר ארנון מיצ'ן, מעניין ואולי גם משעשע לציין כי אחת המתנות שהתקבלו בבית המשפט העליון בשנת 2017 היא "קופסת סיגרים". ברשימה שהעבירה מערכת המשפט נאמר כי מקור המתנה הזאת "לא ידוע".

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", מסר כי "הצורך ברישום מסודר והנגשה לציבור של מידע אודות הטבות, מתנות וטובות הנאה המתקבלות על-ידי איש ציבור צריך להיות נגיש וגלוי לציבור, כדי לאפשר ביקורת אפקטיבית, וכדי להגביר את אמון הציבור במערכת ובפועלים במסגרתה".

ממערכת המשפט נמסר: "הסייגים החלים על השופטים בעניין קבלת מתנות מוסדרים בסעיפים 20 ו- 21 לכללי האתיקה לשופטים, התשס"ז-2007, המחילים גם את חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979. בהתאם לכך, מונתה לאחרונה במערכת בתי המשפט ועדת מתנות לשופטים.

"לצד זאת, יצוין כי בבית המשפט העליון מתנהל מזה שנים רישום של מתנות שניתנו לשופטים ולבית המשפט. הרישום התבצע על ידי מחלקת המוזיאון של בית המשפט העליון, ולאחריו נשמרו רוב המתנות במחסן בית המשפט ומיעוטן הוצג בחדרים שונים בבית המשפט העליון או בלשכת השופט.

"חשוב להדגיש, כי רובן הגדול של המתנות התקבל מאת גורמים רשמיים מחו"ל, בין במסגרת ביקורים של גורמים אלה בישראל ובין במסגרת ביקורים של שופטי בית המשפט העליון בחו"ל . זאת, בהתאם לנהוג ולמקובל בביקורים מעין אלה".

לפי החוק: לעובד מדינה אסור לקחת מתנות שקיבל במסגרת תפקידו

במבט ראשון, חשיפת המידע בדבר המתנות שקיבלו שופטי בית המשפט העליון בשנים האחרונות יכולה להיתפס כרכילותית. זאת, לאור העובדה שלפחות לפי התיעוד הרשמי, רוב רובן של המתנות הן סימבוליות בלבד. וכך, רשימת המתנות שהתקבלו בעליון כוללת שלל פסלים ותמונות שמסמלים את הצדק והאמת (למשל שטיח משפט שלמה או תמונות של מאזניים), ספרים, מטבעות, בולים וכיוצ"ב.

אבל במבט שני, צריך לומר שהקפדה על תיעוד והסדרה של נושא המתנות שמקבלים השופטים היא דבר מאוד חשוב. זאת, בין היתר, על רקע חקירת ראש הממשלה, בנימין נתניהו בתיק 1000 המכונה "תיק המתנות".

פרשיית מתנות נתניהו אינה הפעם הראשונה שבה מתמודדת מערכת החוק עם סיטואציה שבה איש ציבור מקבל מתנות מאינטרסנטים. כך, למשל, בסוף שנות ה-90 נחקר נשיא המדינה לשעבר, עזר וייצמן ז"ל, בחשד שלא דיווח על סכומי כסף גדולים שקיבל מהמיליונר היהודי אדוארד סרוסי. בתגובה ראשונה טען ויצמן כי קיבל את הכספים במתנה מידיד קרוב. ויצמן לא הועמד לדין פלילי. ומה קובע החוק? חוק שירות הציבור (מתנות) קובע כי "עובד המדינה מקבל משכורת ותשלומים אחרים המגיעים לו מאוצר המדינה בלבד, על מנת למנוע שמץ של חשש לפגיעה בטוהר המידות, אין הוא רשאי לקבל בעד עבודתו או בקשר עמה כל מתנה או טובת הנאה, שעלולה להשפיע על מילוי תפקידו ועבודתו בשירות המדינה".

"מתנה" לפי הגדרת החוק הינה הקניית נכס או מתן שירות או טובת הנאה אחרת שלא בתמורה, דהיינו, הכוונה היא לכל דבר שיש לו ערך חומרי, כגון: מתן הנחה במחירו של מוצר כלשהו; נסיעה לחו"ל או אירוח במסעדה, במועדון או בבית מלון; הענקת הלוואה על-ידי מי שעוסק במתן הלוואות בתנאים טובים מן המקובל; הענקת הלוואות על-ידי מי שאינו עוסק בדרך כלל במתן הלוואות - גם אם ההלוואה היא בתנאים המקובלים; מתן ערבות הלוואה וכיוצא באלו.

בבג"צ 7074/93 מאיר סויסה נגד היועמ"ש נאמר כי תכליתו של חוק המתנות היא להבטיח טוהר מידות בשירות הציבורי. "הוא נועד לחזק את אמון הציבור ברשויות השלטון. הוא מכוון למנוע תחושה בציבור שעובד הציבור מקבל את שאינו 'מגיע לו'". לפי פסק הדין, "הוא בא להקדים תרופה למכה ולשלול רינונים כי המתנה נועדה להשפיע על שיקול דעתו של עובד הציבור ושהיא באה לא רק באשר הוא עובד ציבור אלא בעד פעולה הקשורה בתפקידו".

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה; עליות בחוזים העתידיים בוול סטריט

הדאקס יורד ב-1% ● הניקיי צלל בכ-2% ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"