גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משתתפי הפורום בדאבוס: "נרטיב חדש ומשותף למנהיגי העולם"

ההודעה הרשמית של מארגני הפורום הכלכלי השנתי, שייפתח מחרתיים, מעידה שהם מודעים לסדקים שהופיעו בכל מיני חזיתות ולמשמעויות שלהם ■ השאלה היא אם הם יצליחו, או בכלל יתכוונו, למצוא פתרון שיחלחל לכל שכבות האוכלוסייה

דבוס / צילום: Arnd Wiegmann
דבוס / צילום: Arnd Wiegmann

לפני עשור, בינואר 2008, כינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, היה עדיין המקום שבו כל מי שחשב את עצמו לחלק מהאליטה הכלכלית העולמית היה צריך להיות, לראות ולהיראות. דאבוס לא היה במת דיונים, אם כי לשם כך מתכנסים הבאים אליו מדי שנה. הוא היה מעין מסיבה שנתית, שבה האליטה העולמית חגגה את עצמה, את הערכים שהיא קידמה, את אמונתה בשוק החופשי, את הגלובליזציה ואת עקרונות הממסד הכלכלי הגלובלי.

גם השנה, עשר שנים לאחר מכן, הכינוס השנתי ירכז את מיטב בניה של הכלכלה הגלובלית, פוליטיקאים, בנקאים, תעשיינים, אנשי הייטק, אמנים, וכל מי שהתגית "מעמד שליט" תלויה על דש בגדו. אלא שעשור של משבר כלכלי, אי ודאות פוליטית ולא מעט משברים נוספים, עשו את שלהם, והביטחון העצמי לא מה שהיה.

מארגני הכינוס מודעים, ככל הנראה, לשינוי שהתחולל מסביבם. בדף הכינוס הם מסבירים על מה יסובו הדיונים השנה: "סדקים גיאו-אסטרטגיים הופיעו מחדש בחזיתות רבות ויש להם משמעויות רחבות בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה והחברה". בתרגום לשפה מקובלת אפשר להגיד שהעולם נעשה פחות ידידותי כלפי אנשי דאבוס.

מדובר לא רק על נשיאותו של דונלד טראמפ בארה"ב, והאיום שלו על הפוליטיקה של הסכמה רחבה, שיתוף פעולה בינלאומי וסחר חופשי - כל אלה נושאים שיידונו בוועידת דאבוס. מדובר גם על מהפכות טכנולוגיות כמו הבינה המלאכותית, אשר איש לא ממש יודע מה היא תוליד בתחום הכלכלי-חברתי. מדובר גם על האתגר של חלוקת ההכנסות, והגידול העצום בפער בין עשירים לעניים.

קשה להניח שאנשי דאבוס בכינוסם לפני שנה היו מסוגלים לדמיין עולם שבו הערעור על השליטה הפוליטית של הממסדים הישנים יגיע כל כך מהר, אך עובדה שהערעור זה הוא כאן. עלייתו של הימין הקיצוני באירופה ובאמריקה, האנרגיות המתחדשות של השמאל בבריטניה, והבולטות של פולטיקאים אנטי ממסדיים מצד שמאל, כמו ברני סנדרס או ג'רמי קורבין בבריטניה, כל אלה מדגישים עד כמה יש צורך להגדיר מחדש את מקומה של אותה אליטה כלכלית-פוליטית בעולם.

נוכח אתגרים אלה, כינוס דאבוס לשנת 2018 אמור, על פי ההודעה הרשמית של מארגניו, לקדם "נרטיב חדש ומשותף למנהיגי העולם" אשר ידגיש "את שיתוף הפעולה" בין מרכיבים שונים בחברה האנושית. אם בעבר היה נהוג בכינוס לבקר כל ניסיון להציג תחזיות פסימיות לגבי העתיד, למשל בכיוון הצמיחה העולמית או עתיד שוקי ההון, הדבר פחות אפשרי היום. העובדה היא שלקראת הכינוס מייסד הפורום הכלכלי העולמי, קארל שוואב, דיבר באופן גלוי על "חוסר היכולת הקולקטיבית" של המנהיגות העולמית למנוע את הסדקים, השברים והמשברים בתחומי הכלכלה והחברה. הכינוס השנה, הוא אמר, צריך להשיק שיתוף פעולה מחודש בתחומים אלה.

בהתאם לקריאה הזו הפורום הכלכלי העולמי השיק 14 יוזמות בתחומים כלכלים, חברתיים ופוליטיים אשר כולן מדגישות את המטרה של שיתוף הפעולה ואיחוי השברים שנתגלו. בניגוד לעבר, הכינוס כבר לא שואף לחגוג את הקיים, ולדחות את הפסימיות, אלא דווקא לציין שבתוך המשטר הפוליטי-כלכלי ניתן עדיין למצוא דרכים לקדם שוויון גדול יותר. יש להניח שהמתכנסים מבינים את רצון המארגנים, ויתבטאו בהתאם.

קשה לדעת אם 2,500 המוזמנים לוועידה - כי אליה מגיעים רק אלה שהוזמנו - יצליחו למצוא את הפתרון לעתיד של שגשוג אשר יחלחל לכל שכבות האוכלוסייה כפי שמארגני הוועידה הכריזו. אבל יש להניח שהניסיון למצוא דרך לשפר את הביטחון העצמי של אלה אשר ישתתפו בדיונים אכן ישתקף בסיכומים אשר יושגו.

יוגה על הקרח באדיבות ההודים

משלחת הודו לפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, בהנהגת ראש הממשלה נרנדרה מודי, תציע שיעורי יוגה על מורדות האלפים המושלגים. כך הודיע משרד החוץ ההודי שלשום (ו'). זהו האחרון בשורת ניסיונותיה המתוקשרים של הודו לקדם בחו"ל את מנהגיה המסורתיים של המדינה.

הודו רוצה להציג לראווה את הפוטנציאל שלה כמדינה שניצבת במקום השני לאחר סין ברשימת המדינות המניעות את הצמיחה הכללית העולמית. כמו כן מבקשת הודו להפגין את עוצמתה הרכה, המשתקפת בפופולריות של היוגה ושל המטבח ההודי. שני מורי יוגה מהודו יערכו השבוע שיעורים יומיים במהלך הפורום הכלכלי בדאבוס, שבו ישתתפו עשרות ראשי מדינה וממשלה. בפורום ישתתפו גם ידוענים, מנכ"לים ובנקאים בכירים.

מודי יהיה ראש הממשלה ההודי הראשון שישתתף בפורום הכלכלי בדאבוס ב-21 השנים האחרונות. בתקופה זו צמחה כלכלת הודו ביותר מ-100% ל-2.3 טריליון דולר, והפכה לכלכלה השביעית בגודלה בעולם.

"אנחנו מציגים הישגים שונים. אנחנו גם נספק טעמים מהמטבח, התרבות והמסורת ההודים", אמר לכתבים ראמש אבהישק, הממונה על המדיניות והקידום התעשייתי. "שני מומחי יוגה יפעלו מכאן. אנחנו מציעים גם מתקן לביצוע תרגילי יוגה בהרי האלפים".

מודי ישהה בדאבוס יום אחד בלבד, אך יפגוש מנהיגים ומנהלים בכירים מ-60 מדינות, לדברי אבהישק, שציין כי מדובר, בין השאר, בבכירים מאיירבס, היטאצ'י, IBM, BAE וקרלייל גרופ.

מקרון יארח בכירים בארמון ורסאי

נשיא צרפת עמנואל מקרון יארח בארמון ורסאי המוזהב כמה עשרות מבין מנהלי החברות רבי-העוצמה ביותר בעולם, כדי לקדם את האינטרסים של צרפת לפני הכנס השנתי בדאבוס של חברי האליטה העולמית.

לויד בלנקפיין מגולדמן זאקס, ג'יימי דימון מג'יי.פי מורגן ושריל סנדברג מפייסבוק נמנים עם המנכ"לים שיתארחו בפסגה שאותה עורך נשיא צרפת תחת הכותרת "תבחרו בצרפת" (Choose France).מקורות בארמון האליזה אמרו כי צפויות הכרזות על החלטות השקעה "קונקרטיות".

"בעולם העסקים העולמי, צרפת תהיה מחר (ב') המקום שצריך להיות בו", אמר אחד מיועצי הנשיא. "משקיעים רבים יהיו באירופה לרגל פסגת דאבוס, אז הצענו להם לעשות חניית ביניים בפריז", אמר אחד מעוזריו האחרים של מקרון.

מקרון, לשעבר בנקאי השקעות, וממשלתו מקדמים רפורמות חברתיות וכלכליות לעיצובה המחודש של כלכלת צרפת ולשיקום תדמיתה של צרפת בקרב המשקיעים. מחצית מהחברות שנציגיהן ישתתפו באירוע בארמון האליזה יהיו אירופיות, רבע מהן יהיו אמריקאיות והרבע הנותר מאסיה ומהמזרח התיכון, לדברי פקידים באליזה.

רשימת המשתתפים נראית כמו רשימת המי-ומי של עולם העסקים הבינלאומי, והיא מוכיחה שלמקרון בן ה-40 עדיין יש כוח משיכה חזק שמונה חודשים לאחר כניסתו לתפקיד.

בין המשתתפים יהיו בכירים מ-HSBC, בנק אוף אמריקה, רולס רויס, SAP, UPS, בוש, עליבאבא, JD.com, גלקסו-סמית-קליין, נוברטיס וסיסקו.

עוד כתבות

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, היום (א') / צילום: ניצן שפיר

שופטי בג"ץ מאותתים: נחייב את המדינה לגייס חרדים לצה"ל

בג"ץ עומד להכריע בשאלת גיוס החרדים לאחר שנים של דחיות ● נראה כי השופטים תמימי-דעים שבהיעדר חקיקה ונוכח המצב יש להתחיל בגיוס בהתאם ליכולת צה"ל: "המדינה במלחמה, והצורך זועק" ● ארבע הערות על הסערה שמעסיקה את מקבלי ההחלטות מאז קום המדינה

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

השאלות החשובות בבדיקה לאחור / צילום: Associated Press, Seth Wenig

כאשר ביצועי העבר לא מנבאים אפילו את ביצועי העבר

וול סטריט אוהבת להתרברב בתשואות שהיא לא באמת הניבה ● יש לשאול על כך כמה שאלות חשובות

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

הכלכלן הראשי באוצר מאותת על הגזירות הצפויות בתקציב

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; קית' גיל שוב מקפיץ את מניית גיימסטופ

מדד ניקיי עלה ב-1.3% ● הבורסה בהודו בשיא כל הזמנים, תוצאות מקדמיות של הבחירות מצביעות על ניצחון של מודי ● האינפלציה בטורקיה עלתה ל-75% ● החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות ● הבנקים המרכזיים מגמישים את התנאים להורדת הריבית, באירופה ובקנדה צפויות השבוע הורדות ריבית

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

סוף לסאגה: הושלמה העברת תחנת הכוח אשכול לדליה אנרגיה

אשכול היא הגדולה מבין התחנות שנמכרו ע"י חברת החשמל במסגרת מתווה הרפורמה שנחתם בשנת 2018 ● תמורת העסקה עמדה על סך כ-9.1 מיליארד שקל ותשלומים נוספים, לאחר שבמכרז הראשון הציעה דליה 12.4 מיליארד שקל אך חזרה בה

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

מצרים: חמאס נתן תשובה חיובית לעסקה שהציג ביידן, מחכים כרגע לישראל

צה"ל איתר בניר עוז את גופתו של דולב יהוד ז"ל, שהוגדר כחטוף מאז 7 באוקטובר • דובר צה"ל עדכן כי מערכת "חץ" יירטה טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן למרחב ים סוף, אין נפגעים • הבוקר הופעלו אזעקות גם בחורפיש, 3 רקטות נפלו בשטחים פתוחים - אחת יורטה בהצלחה • דיווח: 12 חברי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפת מפעל בסוריה הלילה • עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

הסוף לחניה חינם בכחול לבן בכל העיר: עיריית תל אביב משנה מדיניות ומעלה מחירים. כל הפרטים

עיריית תל אביב הודיעה על עדכון מדיניות החניה בעיר ועל העלאת תעריפים גורפת ● החל בינואר 2025 יידרשו תושבי העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם - בהתאם לנדרש בחוק ההסדרים משנת 2021 ● מספר אזורי החניה בעיר יוכפל ● אלה התעריפים החדשים

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" ● "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" ● בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה