גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיצול ערוץ 2 ומשק החלב: כך יצא שוק הפרסום מהקיפאון

היקף הפרסום גדל ב-2017 לראשונה זה שנים ■ אילו מלחמות שיווק עומדות מאחורי הגידול, מי המפרסמים שהפתיעו והגדילו את ההשקעה - ומי אכזבו?

פרסום ברשת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פרסום ברשת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עם פרסום עוגת השיווק של 2017, התברר כי לראשונה זה כמה שנים נרשם בה גידול. אמנם מדובר בגידול מינורי של 4%, אבל אחרי הסטגנציה בשנים הקודמות מדובר בהישג. פרסום הנתונים של יפעת בקרת פרסום על היקפי הפרסום של החברות הגדולות - מאפשר לצלול פנימה וללמוד על מלחמות השיווק שהביאו לכך.

1. רשתות השיווק: איפה מגה?

רשתות השיווק הן עדיין הקטגוריה הגדולה מבחינת היקפי הפרסום המושקעים בה, והשנה נרשם בה גידול של כ-3%. על פניו מדובר בנתון מעודד, אבל אם מביאים בחשבון כי השנה אמורה הייתה לבוא לידי ביטוי הפעילות הפרסומית של יינות ביתן לאחר רכישת מגה, ההתלהבות מצטננת מעט. בשונה ממגה שהשקיעה בפרסום, לרבות בפרסום תדמיתי, הרשת בבעלות החדשה נשארת עם רגל על הברקס ולא מקצה תקציבים משמעותיים לבניית המותג.

המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא עדיין סופר-פארם, שהגדילה במתינות את תקציב הפרסום בכ-4%. שופרסל הגדילה את תקציב הפרסום ב-9%, והיא ממשיכה לחיות בעולם "שופרסלי". היא מפנה הרבה מאמצים לפעילויות שמחזקות את האלמנטים הרווחיים בסל של הלקוח ומול ספקים אחרים, למשל קמפיין מושקע על תוצרת חקלאית טרייה והשקעה במותג הפרטי ובאתר הקניות המקוונות - ופחות מול המתחרות.

קבוצת 365 עוברת חודשים לא פשוטים וזה ניכר היטב בהשקעה בפרסום. הקבוצה שבעבר הייתה מפרסמת ענקית ותקציב הפרסום שלה היווה עילה למלחמות עקובות מדם בין משרדי פרסום, רושמת ירידה של 21%.

2. מוצרים לבית: תחרות באינטרנט?

הקטגוריה השנייה מבחינת היקף ההשקעה היא הריהוט, הרושמת עלייה של 25%. לקטגוריה אמנם יש קטר מוביל משמעותי - איקאה, המשקיעה מאסיבית בפרסום. עם זאת, לא לאיקאה ולא לשאר השחקניות בקטגוריה יש נוכחות מאסיבית מספיק עד כדי שהקטגוריה כולה תדורג כשנייה בהיקף ההשקעה, ונראה כי הסיבה לכך היא דווקא המספר הגדול של השחקנים. סיבה נוספת היא תקציבים גדלים והולכים של שחקניות בקטגוריה (גם קטנות) ש"גילו" את הדיגיטל ומפרסמות בו, בלי לוותר על המדיה המסורתית.

בכלל, נראה כי יצרני המוצרים לבית יצאו בשנה שעברה למלחמה כדי לשמר נתחי שוק - אולי מול הזליגה הגוברת לרכישות מחו"ל באינטרנט. קטגוריית מוצרי החשמל גדלה וכך גם קטגוריות חנויות החשמל והאלטרוניקה.

במוצרי החשמל תתי-הקטגוריות הבולטות הן מזגנים, שבה דומיננטית במיוחד טורנדו ולא מאוד רחוק ממנה אלקטרה. טורנדו השקיעו השנה בפרסום כ-26 מיליון שקל וההשקעה של אלקטרה עמדה על כ-21.2 מיליון שקל. קטגוריית חנויות החשמל והאלקטרוניקה רושמת גידול של 38%. המפרסמת הגדולה בה היא א.ל.מ., ואחריה מחסני חשמל.

הפיצול

3. תחום הטלוויזיה מתלהט

שתי מלחמות מדיה השפיעו מאוד על ההשקעות בפרסום בקטגוריית שידורי טלוויזיה. האחת הייתה הקמפיין המאסיבי שניהלו זכייניות ערוץ 2 לקראת פיצולו, והאחרת הייתה הכניסה המאסיבית של סלקום ופרטנר לתחום הטלוויזיה. התוצאה היא שההשקעה בקטגוריה גדלה ב-29% בעוד ההשקעה בתקשורת סלולרית התכווצה ב-12%. למעשה הקטגוריה שעד לפני מספר לא רב של שנים מוקמה תמיד בין שלוש הקטגוריות המושקעות הופכת לסוג של קומודיטי ופרט לבזק, שאין לה בפועל ברירה אלא להמשיך לייצר ערך, החיפוש של השחקניות אחר משבצות אחרות בא לידי ביטוי היטב בפרסום.

על רקע האיומים החדשים גם הוט ו-yes, השחקניות המסורתיות בתחום הטלוויזיה, לוחצות על דוושת הגז ומגבירות את ההשקעה בפרסום: yes השקיעה כ-39.2 מיליון, והוט, שבשנים האחרונות השקיעה הרבה, נקטה גישה מתונה יותר והוציאה רק כ-19.3 מיליון שקל.

ואולם אחד מקרבות השיווק האימתניים של השנה נסוב סביב פיצול ערוץ 2 ובזכותו רשת וקשת נכנסו לדירוג. ביפעת מעריכים כי ההשקעה של רשת במדיה הייתה 15.5 מיליון שקל, ושל קשת - 15.2 מיליון שקל. פרט להרבה זמן פרומו בערוצים עצמם, השקיעו הזכייניות הרבה בשילוט חוצות.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "תחום שידורי הטלוויזיה חווה מהפכה דומה לזו שעבר הסלולר. פרטנר וסלקום מייצרות כעת אתגר דומה ל-yes ולהוט, המשיקות פלטפורמות מוזלות. היעדר הרגולציה בתחום שידורי הטלוויזיה באינטרנט יאפשר בעתיד לשחקניות החדשות לשדר פרסומות ולשנות את שוק הפרסום בטלוויזיה, העובר גם כך שינוי ממשי עקב פיצול ערוץ 2".

4. לפמ וההסתדרות החדשה מזנקות

ללשכת הפרסום הממשלתית (לפמ) אמנם לא היה חלק גדול מהשנה מנכ"ל, אך היא נהנתה מצמיחה משמעותית של 12%, ל-175 מיליון שקל. הקמפיינים הבולטים שלה היו עבור משרד התחבורה, שקידם את הרעיון ש"כבר אין צורך לבוא למשרד הרישוי", החינוך הטכנולוגי מקצועי ובמקום השלישי מבחינת השקעה נמצא המוסד לביטוח לאומי שקידם את השירותים אונליין.

הרבה כסף הושקע השנה גם במאבקים חברתיים, כמו הקמפיינים של ההסתדרות החדשה לתמיכה במאבק הנכים והזקנים. הקמפיינים, שהיו שטענו כי הם פופוליסטיים ונובעים ממניעים שרואים יותר את טובת ראשי ההסתדרות ופחות את מושאי הקמפיין, הביאו לגידול של הקטגוריה בכ-33%. ההסתדרות החדשה, המפרסמת הגדולה ביותר, כמעט הכפילה את תקציב הפרסום שלה עם השקעה של כ-11 מליון שקל. במקום השני נמצא ארגון המורים העל-יסודיים, שניהל מאבק על גובה שכר המורים המתחילים.

כחלון אולי לא הצליח לרסן את מחירי הדיור אבל הוא יכול לרשום לעצמו הצלחה בריסון ההשקעות של חברות הבנייה בפרסום. אחרי שנים של תקציבים גדולים, אי-הוודאות בשוק הנדל"ן ותוכניות מחיר למשתכן נותנות את אותותיהן ונרשמת צניחה של 21% בהשקעה בפרסום בקטגוריה.

5. שטראוס מתרחבת, תנובה מצטמצמת

שטראוס היא עדיין המפרסמת הגדולה בישראל, והשנה היא הגדילה את ההשקעה בפרסום באופן דרמטי בכ-28%. אל מול העשייה של שטראוס בולטת תנובה העושה מהלך הפוך ומצמצמת את הפרסום ב-19%.

קשה להתעלם מכך שקבוצת בזק, למרות המצב המשפטי הסבוך שהיא נמצאת בו מבחינת בעלי המניות, מסרבת להיכנס לבונקר כמקובל וממשיכה לפרסם. הקבוצה השקיעה השנה כ-96.4 מיליון שקל בפרסום, שהופכים אותה למפרסמת השנייה בגודלה. בנחישות של הקבוצה להמשיך לפרסם ולהעלות קמפיינים אהובים כמו קיץ קטסטרוף של yes או "אצל הדודה והדוד" של בזק יש אולי להסביר את ההפרדה שהציבור הרחב עושה בין בזק על קבוצת מותגיה שלא נפגעו ובין ההנהלה.

בין הבנקים ניכר הבדל גדול בהתנהלות הפרסומית של שני השחקניות הגדוליות. הפועלים היא אמנם מפרסם גדול יותר, אך מאחר שהבנק עסק בעיקר בלהציג את השירותים שהוא נותן דרך פריזמות נוספות (מגזרים נוספים, אמצעים דיגיטליים), היקף הפרסום שלה נשאר כמעט זהה לשנה הקודמת. לעומתה, לאומי יוצאת למהלך דרמטי של השקת הבנק הדיגיטלי פפר, מה שבא לידי ביטוי בהגדלה של ההשקעה בפרסום בכ-17%.

רק שטראוס גדלה בנתח השוק

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו בראיון לד"ר פיל: "ננצח את חמאס, כולל ברפיח - אין לנו ברירה אחרת"

בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי בעזה - הפיתרון: קבלן ישראלי ● דובר צה"ל עדכן כי 3 חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד ברפיח, משפחותיהם עודכנו ● כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורת אזעקות בגליל: נזק נגרם לבית בשלומי ● מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון ● פיצוץ המגעים בקהיר: המשלחת הישראלית חוזרת, משלחת חמאס עזבה לדוחה ● עדכונים בולטים 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"