גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד מחירי הדירות: ירידות במחוזות ירושלים, צפון, דרום ות"א

הוועדה המייעצת ללמ"ס הציגה את המלצותיה לטיוב נתוני הנדל"ן ■ ההמלצות כוללות דיווח חודשי עפ"י מחוזות ולא רק ארצי; וכן דיווח מהיר, קצר ומפורט יותר מרשות המסים

בנייה בראש העין / צילום: איל יצהר
בנייה בראש העין / צילום: איל יצהר

הוועדה המייעצת ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) הציגה היום (ד') את מדד מחירי הדירות החדש שיפורסם לצד מדד מחירי הדירות המוכר. בעוד המדד התייחס עד כה רק לשינוי במחירי הדירות ברמה הארצית, המדד החדש מתייחס בנפרד לכל אחד מהמחוזות, זאת למעט מחוז יהודה ושומרון, וזאת בשל התנודתיות שבו.

המשמעות היא תמונת מצב מדויקת יותר הנוגעת לשונות מחירי הדירות ברמה החודשית בכל מחוז ומחוז. נדגיש כי מדד זה מתייחס הן לדירות חדשות והן לדירות יד שנייה שנמכרות בשוק, כולל הדירות המוזלות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. עוד נדגיש כי מחיר למשתכן נכנסת אל תוך המדד במשקל שונה מהעסקאות הרגילות וזאת בהתאם למשקלה בשוק בעת עריכת המדד. מדובר בחלק מהמלצות הוועדה המייעצת ללמ"ס לטיוב נתוני מחירי הדירות.

על פי הנתונים שהוצגו בתדרוך העיתונאים הנוגעים לנתוני המדד המחוזי, נראה שהמגמה מעורבת בכל הנוגע לשונות המחירים בעת פרסום המדד האחרון (אוקטובר-נובמבר 2017). בעוד המדד הארצי העיד על ירידה בשיעור 0.3% הנתונים המחוזיים המתייחסים לנקודת הזמן האמורה מעידים כי ב-4 מחוזות נרשמה ירידה משמעותית יותר מזו של המדד הארצי.

מדובר במחוז ירושלים שרשם ירידה בשיעור 1.3%, מחוז הצפון שרשם ירידה בשיעור 1.3%, מחוז הדרום שרשם ירידה בשיעור 1.5% ומחוז תל-אביב בו נרשמה ירידה בשיעור 0.8%. במקביל, שאר המחוזות דווקא מעידים על עלייה במחיר. כך, במחוז חיפה מדובר על עליה בשיעור 0.6% ומחוז מרכז מעיד על עליה בשיעור 0.8% במחירים. מדובר בפעם הראשונה שנתוני שונות המחירים מפוצלים למחוזות והדבר מעיד על תמונת מצב מעט שונה מהמדד הארצי. המדד המחוזי צפוי להתפרסם במסגרת דיווח המדד החודשי החל מהמדד הקרוב מידי חודש.

במקביל למדד המחוזי, נחשף כי בלמ"ס יחלו לפרסם נתונים חדשים שיתפרסמו בקרוב, כלומר מידע חדש על מדדים שמשקפים שינוי במחירי הדירות. כאמור, מדובר במדד חודשי על פי מחוזות, לששת המחוזות בישראל ובנוסף, מדד מחירים ליישובים עירוניים גדולים, מדד רבעוני שיתייחס לשונות המחירים בערים אשדוד, באר-שבע, חיפה, ירושלים, נתניה, פתח-תקווה, ראשון-לציון ותל-אביב. מדובר בערים עם היקף אוכלוסייה משמעותי שמאפשר דגימת מספיק עסקאות. פרסומים חדשים נוספים יהיו מדד לדירות חדשות בלבד (כולל דירות מחיר למשתכן), מדד מחיר דירות יד שנייה מנוכה איכות, גם הוא יהיה מפוצל למחוזות השונים.

פרסומים רבעוניים על רמת מחירים ממוצעת של עסקאות בערים הגדולות, רמת מחירים של עסקאות בדירות חדשות והפרדה של דירות בתמיכה ממשלתית, בפילוח המחוזות השונים (מדד שיבחן שונות מחירים רק לדירות המוזלות). עוד פרסומים חדשים יהיו פרסום של רמת מחיר ממוצעת בעלות מאפיינים קבועים ברמה ארצית, מחוזית וגם בששת הערים הגדולות וגם רמת שווי מ"ר בכל אחד מהאזורים בישראל. גם בתחום שכר הדירה ממליצים בוועדה המייעצת לפרסם נתונים רחבים יותר ברמת המחוזות. בוועדה המייעצת אף ממליצים להפריד את מועד פרסום מדדי מחירי הדיור מפרסום המדד הכללי. על פי ההמלצה, בעוד המדד הכללי מפורסם ב=15 לכל חודש, מומלץ לפרסם את מדד מחירי הדיור ב-12 לכל חודש.

שינוי זה ייכנס לתוקף ככל הנראה באפריל הקרוב. נציין כי הוועדה המייעצת ממליצה כי הפרסומים החדשים יפורסמו לציבור החל מהחודש הקרוב, ובמהלך החודשים הקרובים. עם זאת, בלמ"ס מציינים כי עדיין מנסים לטייב הנתונים וייתכן וחלק מהמדדים החדשים לא יפורסמו עדיין במסגרת הפרסומים לציבור. דני פפרמן, הסטטיסטיקן הראשי, אמר על כך: "לא יכול להתחייב שכל מה שיופיע אכן נפרסם. יש דברים שיהיו רק במחולל הדוחות ולא בהודעות שהלמ"ס מפרסמת לציבור. מאוד נרצה לפרסם כל הדברים אבל יש שיקולים שונים שנצטרך לבחון, כמה המדדים השונים יציבים לאורך זמן. עשינו זאת עם המדד הארצי ומדד דירות חדשות אבל עוד טרם עם השאר. אנחנו נצטרך לבחון את כלל הדברים ונשתדל ליישם כל מה שהומלץ".

מדד מחירי הדירות

במקביל, הציגו בתדרוך העיתונאים גם את המדד החדש המתייחס לשונות המחירים בדירות חדשות בלבד. מדובר במדד שפרסומו החל כבר עם פרסום המדד האחרון. על פי נתוני המדד האחרון, מחירי הדירות ברחבי הארץ רשמו ירידה בשיעור 0.3% בעוד מדד מחירי הדירות החדשות רשם ירידה בשיעור 0.6%. מדד זה (הדירות החדשות) כולל גם את דירות מחיר למשתכן וזאת ללא הפרדה בין הדירות במחירי שוק לדירות המוזלות של מחיר למשתכן. עובדה זו בעייתית משום שלא ניתן להפריד בין השפעת המחיר המוזל אותו שינתה הממשלה באופן מלאכותי באמצעות מכרזי מחיר למשתכן לבין הדירות שנמכרות במחירי שוק.

על כך אמרו בתדרוך העיתונאים כי בכוונת הלמ"ס לפרסם מה שיעור דירות מחיר למשתכן מתוך כלל הדירות החדשות שחושבו במדד זה אולם לא יהיה מדד נפרד שיקבע מה שיעור שינוי המחיר בדירות המוזלות ובדירות במחירי שוק בנפרד. מדובר בעובדה בעייתית משום שהתוצאה של מדד זה לעולם לא תשקף את מחירי הדירות החדשות נאמנה אלא תושפע על ידי הדירות המוזלות של מחיר למשתכן. המקרה היחידי בו המדד יהיה נאמן למחירי השוק החופשי יהיה באם בחודש מסוים לא יימכרו דירות מוזלות בלבד, או שתוכנית מחיר למשתכן תופסק.

ד"ר דני בן שחר ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ויו"ר הוועדה המייעצת ללמ"ס התייחס למדד החדש והמלצות הוועדה המייעצת ללמ"ס ואמר: "צריך קודם להבין את הקושי במדידת השינוי במחירים. אין שתי דירות זהות, ובכל תקופה נמכר מדגם שונה של דירות מזה שנמכר בתקופה קודמת. אם היינו מדברים על גבינת קוטג', כל חודש זו אותה הגבינה. אבל בנדל"ן זה לא כך. המטרה שלנו לנקות את האיכות השונה ולהגיע לשינוי הצרוף של המחירים".

מעבר למדדים החדשים עליהם ממליצה הוועדה המייעצת, התייחסו בתדריך העיתונאים גם להמלצות הנוגעות לטיוב הנתונים.

המלצה ראשונה של הוועדה המייעצת מתייחסת לטיוב המידע שמתקבל מרשות המסים. העשרת המידע וגם יצירת שדות חדשים לדיווח כמו האם מדובר בדירה מוזלת, שלב בנייה, מועד צפוי למסירת נכס, האם יש מרפסת חניה ומחסן ועוד. אנחנו מציעים ששדות אלו יתווספו לדיווחים לרשות המסים. בנוסף ממליצים בוועדה המייעצת על עריכת בקרות לוגיות על המידע המדווח לרשות המסים, כלומר לבדוק שהנתונים מהימנים, וגם לטייב ולהעשיר המידע על ידי מקורות מידע נוספים וגם קבלת מידע שוטף ממערכת רישוי זמין שיוביל לזרם עדכני של עסקאות.

ההמלצות מתייחסות גם לשינוי במודל האמידה של מדד מחירי הדירות מזה שהיה נהוג עד כה, כלומר, שני מודלים מקבילים שיבחנו השינוי עם נתונים חלקיים ושינוי עם נתונים מלאים עם ראייה אחורה על פני 36 חודשים והתמקדות באזורים סטטיסטיים שונים כדי לטייב הנתונים. "המודל החדש יגדיל את מספר העסקאות במדידה מ-67 יישובים כיום לכלל היישובים ברחבי הארץ וגם הרחבת סוגי הדירות. מדובר בהגדלה של כ-16%של היקף העסקאות הנמדדות. המדד הארצי יחושב כעת על פי מדדים מחוזיים לצד המדד הארצי, שיביא למדד מדויק יותר", כך ד"ר בן שחר. נציין כי טיוב הנתונים הוא בשורה חשובה, שרק מדגישה עד כמה הנתונים עד היום לקו בחסר.

עוד אמר ד"ר בן שחר: "מדובר בדו"ח ביניים המתייחס לסוגיית המחירים. המלצות הוועדה באות לאחר מאות שעות עבודה, סימולציות ועבודה קשה. יש כאן מהפיכה בכל הנוגע לנתוני המחירים בשוק הדיור. זה אולי נשמע דרמטי אבל יישום מלוא ההמלצות יוכל לתת לציבור הרחב, לרגולטורים ולגורמים המקצועיים בענף הנדל"ן תמונה רחבה יותר ומהימנה יותר על תחום המחירים בענף הנדל"ן בישראל. במהלך למעלה משנה שאני בתפקיד נתקלתי בקבוצה של אנשים שמטפלים בתחום נתוני הנדלן באופן המקצועי ביותר. ביצענו חריש עמוק על כל הנתונים וכל שיטות הבדיקה בתחום".

בשורה התחתונה, ממליצה הוועדה המייעצת כי רשות המסים תעביר הנתונים ללמ"ס מהר יותר, ומוקדם יותר, באמצעות קיצר זמן חובת הדיווח מ-30 יום ל-20 יום. במקביל מוצע מעקב אחר יישום ההמלצה. נציין כי רשות המסים השתתפה בדיוני הוועדה המייעצת והיא מודעת לדברים והשינויים המבוקשים אבל היישום תלוי בסופו של דבר ברשות המסים.

מפת מחוזות

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר