גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם גונן אוסישקין הוא המנכ"ל שיוציא את אל-על מהמשבר?

הוא טייס לשעבר שצמח מתוך המערכת, מוערך ומקושר למקבלי ההחלטות - ובעיקר לחברת הדירקטוריון הדומיננטית, תמי מוזס-בורוביץ' ■ גונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על החדש, יצטרך להתמודד עם משבר הטייסים בחברה, הירידה ברווחים ובנתח השוק ובניית אמון מחדש עם הלקוחות

ב-15 בפברואר יקבל גונן אוסישקין (51) את שרביט הניהול של חברת אל-על. מבין השמות שעלו עת נודע על עזיבתו של דוד מימון את תפקיד מנכ"ל החברה, הוזכר אוסישקין ככזה שמכיל את כל התכונות הנדרשות והמתבקשות לאור האתגרים שמולם ניצבת חברת התעופה: הוא טייס לשעבר, מה שיכול לחבר ולגשר במסגרת המו"מ המתנהל מזה חודשים עם טייסי אל-על; הוא מגיע מתוך המערכת; והוא מוערך ומקושר למקבלי ההחלטות, בעיקר לחברת הדירקטוריון הדומיננטית, תמי מוזס-בורוביץ'.

"הוא האדם הנכון במקום הנכון", אומר גורם בענף. "אם יש מישהו שיכול להתמודד עם האתגרים של אל-על - זה הוא. אוסישקין הוא אדם אנליטי ומחושב, כזה שהאנשים שלו הולכים אחריו. הוא פחות אמוציונלי אולי, אבל זוכה להערכה. הוא מסמן לעצמו מטרה ומסתער עליה. יש לו ידע רחב על מה שקורה בעולם התעופה".

"אי-אפשר להשוות את אל-על לאף חברה ישראלית אחרת", אומר גורם אחר בענף. "זו חברה שניצבת בפני אתגרים עסקיים מובהקים שהם בהחלט לא פשוטים. העובדה שאוסישיקין מגיע מתוך המערכת מהווה יתרון גדול. הוא מכיר את עולם התעופה גם בשפה הטכנולוגית. זה אולי נשמע שולי, אבל כשייערך דיון בנושא בטיחות הוא יבין בדיוק את המינוחים, בניגוד למנכ"לים אחרים".

האם אוסישקין יצליח להוביל את החברה למקום טוב יותר? "גלובס" מנתח את מצבה של חברת התעופה ואת האיש שמונה לעמוד בראשה.

סימן את כיסא המנכ"ל?

13 שנה אחרי שהצטרף לאל-על, מונה אוסישקין לפני שנה לסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. זאת, לאחר שעזב את תא הטייס כקצין ראשון בצי ה-747-400 זמן קצר לאחר שהגיע לחברה, והחליט לעבור לתפקידים מנהליים שונים בין היתר כראש אגף תכנון מסחרי, ראש אגף לו"ז ומערכות הפצה וראש אגף ניהול הכנסות. לפני כשנה אף ביקש לפרוש מאל-על, אולם קיבל רמז עבה שישתלם לו להישאר בשורות החברה, והוא אכן נשאר. "הוא הגיע לאן שהגיע בכוחות עצמו", אומר גורם שמעורה בפרטים שמדגיש כי אוסישקין לא סומן מראש כמיועד לתפקיד. "יכול להיות שהוא סימן לעצמו כמטרה את כיסא המנכ"ל, אבל לא הייתה פה יד מכוונת מלמעלה".

מנגד, יש גם מי שהרים גבה על המינוי. "זה נכון שאוסישקין כיהן בשורה של תפקידים בחברה, אבל הוא קפץ די מהר מתפקיד מינהלי לתפקיד ניהולי", אומר לנו גורם בחברה. "חסרים לו הכישורים האישיים, כאלה שיגרמו לכפופים לו ללכת אחריו בהתלהבות. הוא לא האדם הכי נחמד ורגיש, אבל הוא בהחלט ישרת את הדירקטוריון נאמנה. אולי זה מה שחשוב".

אל-על כאמור, ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים. את שנת 2017 סיימה חברת התעופה עם נתח שוק של 28% - ירידה של 4% לעומת 2016 וירידה גם אל מול הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג שעמדה בשנה שחלפה על יותר מ-20 מיליון - עלייה של כ-16.5% ביחס לשנה קודמת. לפי הערכות בענף, נתח השוק של החברה ימשיך לרדת לטובת גידול בחברות הזרות (כיום פועלות 140 חברות תעופה בנתב"ג), כשברקע מרחף גם האיום על פתיחת קווים חדשים ביעדים שאליהם טסה אל-על בבלעדיות, דוגמת הודו ותאילנד.

בנוסף, לאחרונה החליטה רשות ההגבלים העסקיים לדחות את המיזוג בין אל-על (והחברה-הבת סאן דור) לישראייר, בטענה כי הוא ימנע מאל-על לטוס לאילת (דבר שלא עומד ממילא על הפרק); ולאור העובדה שנושא האבטחה של חברות התעופה הישראליות בחו"ל ניתן בלעדית על ידי אל-על, ועולה החשש לדחיקת מתחרים - בפרט של ארקיע. דוח מלא בנושא עדיין לא הועבר לידי החברות, אולם הן מתכוונות לערער על ההחלטה.

בקרוב צפויה החברה לפרסם את הדוח הכספי שלה לרבעון הרביעי, שככל הנראה יציג גם הפעם שחיקה ברווחיות. זאת, בעיקר על רקע מחירי הדס"ל (דלק סילוני) העולים ושער הדולר הנמוך. כך למשל, את הרבעון השלישי סיכמה החברה ברווח של כ-35.3 מיליון דולר (לתשעת החודשים הראשונים של 2017), לעומת רווח של 83 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016.

לצד אותם אתגרים שכוללים את מחירי הדלק ושחיקת הדולר אל מול השקל, אוסישקין יצטרך גם למצוא את האיזון הנכון ביחסים החמים שיש לחברהעם סוכני הנסיעות בישראל, זאת לאור השינוי הגלובלי שעובר ענף התיירות והתעופה בכל הנוגע לערוצי ההפצה והמכירה.

חברות התעופה, נציין, נאלצות לכווץ את מחירי הטיסות ומחפשות אפיקי התייעלות, בין היתר, באמצעות שיווק ישיר לנוסעים ודילוג על צינור ההפצה בדמות סוכן הנסיעות. לופטהנזה ובריטיש, למשל, כבר ביטלו את העמלות לסוכני הנסיעות, ואילו אל-על עדיין משלמת עמלות.

עם זאת, סביר להניח שגם למנכ"ל החדש ברור שהערוץ הדיגיטלי חייב לנסוק עם אתר משופר ועם מכירה ישירה. האם זה יבוא על חשבון היחסים שאל-על טיפחה לאורך השנים עם סוכני הנסיעות? "אוסישקין יידע ליצור את האיזון", אומר גורם המעורה בפרטים, שמוסיף כי "החשיבות של הסגמנטציה הדיגיטלית ברורה לו (לאוסישקין - מ.ר.ח) והוא לא מתעלם מכך שעולם התעופה מתארגן מחדש, לרבות ערוצי הפצה. הוא ינקוט בצעדים שהם מתבקשים, גם את זה אומר להיות פחות נחמד לסוכנים. זו מגמה עולמית".

"יחסי האנוש שלו טעונים שיפור"

אוסישקין עלה לארץ מרוסיה כילד והיה נשוי בעבר לסופרת מיכל שלו. משנת 2014 כיהן כממונה על האסטרטגיה, תכנון וארגון (תוא"ר) באל-על, והיה מעורב מאוד בכל מה שקשור לרכישת 16 מטוסי דרימליינר - עסקה שתאפשר לאל-על להצעיר את צי המטוסים הקיים שלה מגיל ממוצע של 18.5 כיום ל-6.5 שנים עד לשנת 2021, ולהציע מוצר שירותי ברמה שתואמת לחברות הבינלאומיות הגדולות. "בכל התהליך הזה הוא קנה את עולמו אצל תמי מוזס-בורוביץ', ושם נסללה לו הדרך לעבוד כמנכ"ל תחתיה", אומר גורם שמקורב לחברה.

לדבריו, "אל-על חוותה משבר לא פשוט וכעת הוא צריך לפעול כדי להחזיר את האמון והאהבה של הציבור שנשחקו. החברה חטפה מכה ועל אוסישקין מוטלת חובת השיקום. יש לה הזדמנות לשנות את כל הנושא של השירות והמכירות. אוסישקין הוא אדם אינטליגנט - והוא יודע את זה. הוא חייב יהיה לבנות סביבו מטה חזק שגם יאפשר לו להתמודד עם אתגר נוסף פנים-ארגוני: לבנות אמון עם העובדים ותחושת אינטרס משותף. אל-על היא חברה מנוכרת וחסר שם פרגון הדדי בין המחלקות השונות".

להוציא האתגרים מבחוץ, אל-על מתמודדת כאמור גם עם סוגיות מבית. מזה חודשים ארוכים שהנהלת החברה מקיימת שיחות עם נציגי הטייסים וההסתדרות בכדי להגיע להסכם תנאי העסקה. הרקע להסכם הוא שינוי בתקנות התעופה העולמיות, ה-FTL, הקובעות הגדרות חדשות לשעות העסקה והמנוחה של הטייסים. לאחרונה מונה עו"ד עמוס גבריאלי כמגשר בין הצדדים, והיו מי שטענו שהמינוי של אוסישקין, טייס לשעבר, נועד כדי לרכך את היחסים בין ההנהלה והטייסים, שהגיעו בשנה שעברה לפסים עכורים במיוחד.

"אני לא חושב שהדירקטוריון בחר בטייס לשם כך", אומר טייס בכיר באל-על. "היו כבר מנכ"לים טייסים שלא השכילו להגיע ליחסים טובים עם הטייסים. השיקול החזק יותר הוא שמדובר במנכ"ל שגדל בחברה ושמכיר היטב את המערכת מבפנים. השאלה היא האם הוא ישכיל לנצל את ההזדמנות שמהווה שעת כושר מצד הטייסים ומצד ההנהלה", אומר אותו טייס ובאותה נשימה מוסיף כי "למרות שבפועל מי שמחליט ומנהל את החברה הם שני אנשים - תמי מוזס ופיני גינזבורג".

"העובדה שגונן מגיע מתוך החברה ושהוא טייס לא משנה לנו", אומר טייס אחר. "השאלה היא האם הוא יבין מה החברה צריכה ולא רק הטייסים. הוא צריך לשמוע ולהבין גם מה הדיילים רוצים ומה צריכים אנשי התחזוקה. הוא ליווה הרבה מנכ"לים וראה מה נכון ומה לא נכון לעשות. זו נקודת פתיחה שתיתן לו הכוונה מעניינת".

עם זאת, לא כולם סבורים שמדובר באדם הנכון: "יכול להיות שיש לאוסישקין הבנה במורכבות של הענף, אבל יחסי האנוש שלו טעונים שיפור", אומר גורם מתוך החברה שגם מספר שיחסיו של אוסישקין עם המנכ"ל הקודם מימון, ידעו עליות ומורדות עם השנים. "אפשר להגיד שלא תמיד היה בסיס של כבוד הדדי ביניהם". לעומת זאת, גורם אחר מתוך החברה אומר כי "אוסישקין מספיק מוכשר כדי להבין שיחסי אנוש הם בסיס לשינוי באווירה שיש בחברה. הוא אוהב את אל-על ומודע למעורבות הרגשית של העובדים למותג. הוא יפשיל שרוולים ויתחיל לעבוד. אוסישיקין נמצא בחברה מספיק זמן כדי להבין שהנהלה חזקה שמקבלת גב מהעובדים תאפשר לחברה לצמוח".

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"