גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבט מקיף על הרכב המפואר ביותר של קיה שנחת בישראל

הדגם הבכיר והמפואר של סורנטו, שפותח עבור השוק האמריקאי, הוא הרכב המפואר והיקר ביותר של קיה שנחת בישראל ■ יש לו מנוע מכובד, תא נוסעים יוקרתי ומאובזר וגם עיצוב פרימיום, אבל לא בטוח שזה יספיק כדי לנפץ את מחסום התדמית העממית שהתקבעה לתוצרת קוריאה בישראל

חברת קיה מנהלת בשנים האחרונות רומן סוער עם שוק הרכב האמריקאי. בתוך עשר שנים בלבד היא כמעט שילשה שם את מכירותיה ובשנתיים האחרונות היא העלתה על כבישי ארה"ב יותר מ-1.2 מיליון מכוניות חדשות (אם כי נתח השוק שלה הוא עדיין רק 3.5%).

הלקוחות האמריקאים גומלים לה בדירוג גבוה מאוד בסקר JD POWER ונראה, שקיה קצת מסוחררת מהמעמד. ניתן לראות זאת בקמפיינים הפרסומיים שלה בארה"ב, כמו זה שליווה לאחרונה את השקת קיה סורנטו החדש ובו מוצג הרכב כמתחרה ישיר ברכבי הכביש-שטח המפוארים של לקסוס.

בישראל, לעומת זאת, קיה מחזיקה כ-12% מהשוק אך מקור כוחה נמצא בפלח הנמוך (פיקנטו) שלו וברכבי פנאי משפחתיים (ספורטאז'), שמדגישים תמורה לכסף. לפיכך, ההחלטה לייבא ארצה את הגרסה האמריקאית המפוארת של הסורנטו, עם מנוע V6 חזק ותג המחיר הגבוה ביותר אי פעם לרכב של קיה בישראל, היא ניסוי שיווקי במתיחת גבולות המותג. האם לניסוי יש כיסוי?

חיצונית, לסורנטו המחודש יש ממדים לא מבוטלים ועיצוב מרשים שמכוון לטעמם של לקוחות ה-SUV האמריקאים. החרטום מתהדר בשבכה מאסיבית ופנסי LED מתוחכמים. בדפנות יש קימורים נאים ואת הרושם משלימים עיטורי כרום, חישוקי ענק מעוצבים וחלונות צד מושחרים. למרות שזה לא עיצוב מקורי במיוחד, כאשר הוא עטוף בצבע שחור, כמו ברכב ההדגמה שלנו, הוא זוכה לתשומת לב לא מבוטלת על כבישי ישראל, למרות עממיות המותג.

הייעוד האמריקאי של הרכב בולט גם ברמת האבזור והגימור. ריפוד עור מרהיב בשני גוונים, עם דיפוני פלסטיק בגוון תואם על עמדת הפיקוד, הוא לא מה שאנחנו רגילים לראות בכלים מתוצרת קוריאה. גם האבזור התקני העשיר לא מותיר הרבה ריבועים ריקים ברשימת האופציות של קיה, ובכלל. ברשימה אפשר למצוא גג שמש חשמלי, שנמתח ונפתח לכל אורך הרכב, שליטה נפרדת על מערכת האקלים ליושבים בחלק האחורי, חימום וקירור למושבים החשמליים מלפנים ומערך די מקיף של עזרי נהיגה אקטיביים מדור אחרון. 

המרחב בשתי שורות המושבים הקדמיות שופע, עם אפשרות לאכלס ברווחה חמישה מבוגרים שקומתם ממוצעת. המושב האחורי מציע מרחב ראש וכתפיים סביר לשניים, אם כי מרחב הרגליים דורש פשרות ומתוכנן בעליל עבור ילדים/מתבגרים. השורה השלישית עדיין יותר מרווחת מאשר בכלים דוגמת מיצובישי אאוטלנדר שבעה מקומות או ניסן X-TRAIL, שבסיס הגלגלים שלהם קצר יותר, וגם תא המטען עדיין מציע נפח סביר (320 ליטר) כאשר כל המושבים מאוישים, וענק עם קיפולים, אבל משפחות מורחבות לא צריכות לצפות לשימושיות נוסח בן הדוד "קרניבל" לבית קיה.

עמדת הפיקוד משלבת בצורה נאה מד מהירות אנלוגי ענק עם צג מידע רב-תכליתי במרכזו, ולמרות שלא ניכרים מאמצים להפגין יצירתיות, העסק נוח לשימוש ואינו מאתגר קצרי ראייה כמו אצל חלק מהמתחרים, שהיגרו לעולם הדיגיטלי. תנוחת הנהיגה נוחה ונינוחה ומסתייעת בבידוד רעשים מצוין, כפי שהתרגלנו לקבל בדגמי הדור החדש של קונצרן יונדאי.

על הנעת הגרסה הבכירה מופקד מנוע אמריקאי למהדרין: V6 אטמוספרי בנפח של 3.5 ליטר, שמייצר 277 כוחות סוס ו-34 קג"מ. במונחים אירופיים עדכניים, זה בהחלט לא מנוע "פוליטקלי קורקט". אבל בעידן שבו אפילו מכוניות אמריקאיות מגודלות ורכבי פנאי מגודלים מבית פורד ו-GM מצטיידים במנועי טורבו צנועי נפח, טוב להיזכר (בנוסטלגיה) כמה מענג יכול להיות מנוע גדול ממדים ורב-צילינדרים אם עושים אותו כמו שצריך. ה-V6 האמריקאי-קוריאני מתברך בפעולה חלקה ומאוזנת עם זרימה חלקה וליניארית של הכוח לאורך כל קשת הסל"ד והוא מסתייע רבות בתיבה מודרנית בת שמונה מהירויות, שהיא די נדירה במשפחת יונדאי-קיה.

אמנם תגובת הדוושה ללחיצה די עצלה, אבל העברת מחשב המנוע למצב הספורטיבי מעוררת את הסוסים ומחלצת מהמנוע את הפוטנציאל הרדום. למרות משקל לא מבוטל של 1.9 טונות, לפני משקלם של שבעה נוסעים, הרכב לא מתקשה להאיץ בעלייה בליווי פס קול נעים, והשיוט במהירויות גבוהות מתבצע ללא סימנים למאמץ פיזי או אקוסטי. כפי שצפינו, צריכת הדלק מותאמת יותר למדינות בהן עולה הדלק 2.6 שקל לליטר (קליפורניה) מאשר לכאלה שבהן הוא עולה 6.2 שקל לליטר (ישראל). בנהיגה נמרצת, קשה להשיג עם הרכב יותר מ-7 קילומטרים לליטר.

הגרסה הרגילה של הסורנטו זכורה לנו כמכונית מוצקה ומהודקת למדי, שמכוילת היטב לטעם האירופי. הגרסה האמריקאית עברה ריכוך בולט, בהתאם לטעם המקומי, והיא מפגינה זוויות גלגול בולטות יותר בפניות הדוקות, עודף תנודות מרכב אופקיות בנהיגה נמרצת, והיגוי שאינו הכי מהודק ומתקשר. מנגד היא מנטרלת בצורה רכה ומיומנת מאוד את מהמורות החורף של האספלט הישראלי.

ביום הסוער שבו לקחנו את הרכב למבחן, ההנעה הכפולה מילאה היטב את תכליתה ושמרה את הרכב מאוזן ויציב גם תחת רוחות צד עזות ובעת חציה של כבישים מוצפים בצפון. אין לו בעיה גם לדלג על מדרכות ולצלוח דרכי עפר. מנגד, עם מרווח גחון של 19 ס"מ לא היינו ממליצים לנהגי ישראל לנסות ולשחזר את סרטון הפרסומת האמריקאי של קיה, שבו נראה הסורנטו ("כמעט ללא שיפורים" לטענת החברה) זוחל על הסלעים של מסלול "שערי הגיהנום" המפורסם במואב, יוטה. אם במאי הפרסומות רוצה, גם מטאטא יורה.

כפי שכתבנו בפתיחה, עם תג מחיר של 280 אלף שקל, הסורנטו V6 מיועד יותר למתוח גבולות שיווקיים יותר מאשר להימכר במאסות. נכון שאובייקטיבית, אם משקללים את האבזור התקני, את השימושיות ואת איכות הייצור ביחס למחיר, אפשר להגיע למסקנה שהסורנטו החדש מציע תמורה לא פחות טובה - למעשה, יותר - מאשר כמה גרסאות קרוס-אובר בינוניות-קטנות של מותגי פרימיום, שבהן המחיר של כל אופציה נשקל בזהב. אבל כדי לשכנע את הקהל הישראלי שקיה היא מתחרה ללקסוס, יידרש הרבה יותר מקמפיין יצירתי.

קיה סורנטו

חלק מהמתחרות

שברולט טראוורס

במחירים שנעים בין כ-250 אלף שקל לדגם הנעה קדמית התחלתית ועד 330 אלף לדגם הנעה כפולה מפואר, הטראוורס החדש ממצב את עצמו גם כמיניוואן וגם כקרוס-אובר אופנתי. הוא גדול משמעותית מהסורנטו, ניצב על בסיס גלגלים באורך 3.07 מ' ומציע תא מטען מאסיבי גם עם שבעה נוסעים, ומנוע V6 שמייצר 310 כ"ס

פורד אקספלורר

300 אלף שקל הוא מחיר דגם הבסיס, עם הנעה קדמית, של האקספלורר מהדור האחרון. גם זה לווייתן כביש-שטח אמריקאי עם ממדים רציניים ומקום מרווח לשבעה נוסעים בשלוש שורות. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר עם 290 כ"ס ויש גם נפח הטענה מאסיבי, אם כי יכולות השטח מוגבלות

מאזדה 9-CX

הקרוסאובר הבכיר של מאזדה פותח בלעדית עבור השוק האמריקאי אבל ייבואו לארץ נבחן כיום. יש לו ממדים מכובדים, שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות, והעיצוב המוכר הספורטיבי וההדוק של דגמי הדור האחרון של המותג, הן בפנים והן חוץ. המנוע הוא 2.5 ליטר טורבו עתיר כוח וביצועים

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון