גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד שמרון, מיקי גנור, מיכאל הרצוג ועסקת הצוללות בקווקז

איש העסקים מיכאל הרצוג ל"גלובס": העסקה אמנם נכשלה, אבל התרשמתי שמיקי גנור ראה בעו"ד דוד שמרון שותף עסקי ■ "גנור אמר לי שיש לו עורך דין, ושזה אותו עורך דין של ראש הממשלה"

עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום
עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום

עד המדינה בפרשת הצוללות, מיכאל (מיקי) גנור, והחשוד העיקרי בפרשה, עורך הדין דוד שמרון, היו מעורבים לטענת איש עסקים גרמני בעסקה שיזם למכירת צוללות למדינה ידידותית לישראל באזור הקווקז. איש העסקים, ד"ר מיכאל הרצוג, סיפר ל"גלובס" כי העסקה אמנם נכשלה, אבל הוא התרשם שגנור ראה בשמרון שותף עסקי.

שאלת הקשר בין השניים עומדת במרכז חקירת המשטרה בפרשה, שבה הודה גנור בהעברת כספים לבכירים במערכת הביטחונית והציבורית, בין השאר כדי לקדם את עסקי חברת טיסנקרופ שאותה ייצג. לפי דיווחים על החקירה, בעוד גנור טוען כי הוא ושמרון היו שותפים ועמדו להתחלק בכספים שיזרמו מעסקי הצוללות, שמרון טוען כי פעל אך ורק כעורך דינו.

הדברים שמספר ד"ר הרצוג מאפשרים הצצה אל היחסים העסקיים בין גנור לשמרון, עוד לפני שהפרשה נחשפה. הרצוג עומד בימים אלה למשפט בגרמניה על הונאת מיליונים, וגם מעורב בפרשת ועדת צמח למשק הגז, בה המליצה המשטרה להעמיד לדין את המשנה לשעבר לראש המל"ל, אבריאל בר יוסף, בחשד שקיבל שוחד מאיש העסקים הגרמני כדי לקדם את עסקיו בוועדה.

"אני הייתי זה שפנה לגנור בסוף שנת 2014 עם הצעה ליוזמה עסקית בתחום הצוללות", סיפר הרצוג ל"גלובס" בפגישה שנערכה בביתו בשבוע שעבר, "זה היה אחרי שקיבלתי מידע שהמדינה בה מדובר מעוניינת להשקיע בצי שלה, ולקנות כלי שיט וצוללות". היוזמה העסקית היתה כרוכה במכירת צוללות קטנות יחסית, המיוצרות על ידי חברת טיסנקרופ הגרמנית, ובהעברתן אליה באמצעות מספנות בישראל ובמדינה עצמה. לפי מסמכים שהראה ל"גלובס", בעסקה היו מעורבות גם חברות אמריקאיות וחברות מהמפרץ הפרסי.

"הכרתי את גנור מוועדת צמח וידעתי שהוא נציג טיסנקרופ בישראל", סיפר הרצוג. בעבר תיאר ל"גלובס" כיצד נפגש עם גנור במשרדו לפני הדיונים בוועדת צמח בנוגע לייצוא הגז משדות הגז שנמצאו במים הטריטוריאליים של ישראל. "גנור הביע עניין בעסקה שהצעתי. לא נפגשנו אישית בהקשר זה. שלחתי לו כמה מיילים בנושא והוא לי, אבל בעיקר דיברנו בטלפון".

"גנור אמר לי שיש לו עורך דין, ושזה אותו העורך דין של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחרי שבדקתי את שמו של שמרון, גיליתי שהוא גם קרוב משפחה של נתניהו (שמרון הוא בן-דודו מדרגה שנייה, א.א), אבל את זה גנור לא אמר בפגישה בינינו".

האם הוא אמר בפירוש ששמרון שותף שלו?

"זה היה הרושם שאני קיבלתי מגנור. אתה יכול להיות עורך דין פרטי, או עורך דין המשמש כמעין יועץ קבוע, שתמיד עובד איתך וכמעט שייך לחברה. היה לי הרושם שגנור חושב ששמרון הוא סוג של שותף שלו, אבל בגלל שהוא עובד בין השאר בשביל ראש הממשלה, כפוליטיקאי וכאדם פרטי, הוא לא עובד רק איתו. לא באופן אקסקלוסיבי".

הרצוג ממשיך ומספר כי ניסה לקדם את העסקה מול המדינה בקווקז, ובמסגרת זאת אירגן ביקור בה של נציגים מגרמניה, ישראל, ארה"ב והמפרץ הפרסי. הוא שלח הודעה לנציג בכיר בממשלה של אותה מדינה, שזה לשונה: "רק רציתי לוודא שאתם יודעים שהמשלחות מגיעות ב-14 בינואר... המשלחת הישראלית תובל על ידי מיכאל גנור ודוד שמרון (בן-דודו של ראש הממשלה נתניהו)". המידע שבסוגריים צוין במקור. ההודעה ממשיכה: "הנושאים שעל הפרק: פרויקט צבאי ימי ותשתיות בארצך".

"סריקות הדרכונים הגיעו מאוחר מדי"

לבקשת "גלובס", הציג הרצוג הודעת דואר אלקטרוני שנשלחה לו מהצד הישראלי לקראת הפגישה במדינה הקווקזית. ההודעה, שנשלחה על ידי גנור מכתובת המייל של חברת הולמרק פרופרטיז שבראשה הוא עומד (בנוסף לתפקידו באותה התקופה כנציג טיסנקרופ), מכילה את סריקות שני העמודים הראשונים בדרכון הגרמני של גנור ובדרכון הישראלי של דוד שמרון. היא נשלחה בתחילת ינואר 2015, ולדברי הרצוג הרקע היה צורך להעביר את פרטיהם של גנור ושמרון לנציגי הממשלה כדי שייאשרו את הביקור.

גנור שלח להרצוג מיילים נוספים. יום לפני ששלח לו את הדרכונים, כתב גנור להרצוג בתלונה: "אני חושב שחשוב מאוד שנמלא קודם כל את הדרישה הראשונית, הבסיסית!". כותרת המייל היא האות הראשונה בשמה של המדינה שבה לכאורה ניסו לעשות עסקים יחד, ביחד עם המלה Country. הרצוג אומר כי אינו בטוח למה התכוון גנור, וכי חשב באותה העת שמדובר בתלונה על כך שטרם הוקמה השותפות העסקית של כל הצדדים השונים בעסקה. יום לאחר מכן כתב לו הרצוג כי לא הבין את מהות המייל, וכי בכל מקרה, סריקות הדרכונים הגיעו מאוחר מדי והפגישה של המשלחת הישראלית לא תוכל להתקיים. לדברי הרצוג, "זאת היתה הפעם האחרונה שהייתי איתו בקשר". העסקה, לדבריו, לא יצאה לפועל בגלל חלופות אחרות.

עורכי הדין עמית חדד, אושר רובינגר ונועה מילשטיין ממשרדו של ד*ר יעקב וינרוט, המייצגים את שמרון, מסרו בתגובה: *עו"ד שמרון מעולם לא עסק במכירת צוללות - לא בקווקז, לא בישראל ולא בכלל. לאורך כל הדרך עו"ד שמרון ייצג את מיקי גנור כעורך דין - ותו לא. במהלך ייצוגו העביר עו"ד שמרון למיקי גנור צילום דרכון לצורך נסיעה עסקית (שגם היא לא קשורה לצוללות). אם יש אמת בטענתכם כאילו הדרכון של שמרון נשלח להרצוג, הרי שהדבר נעשה שלא על דעתו של עו"ד שמרון ואף לא בידיעתו.

"אם יש ממש בטענתכם שד"ר הרצוג עשה שימוש בשמו של שמרון והציג אותו כבן-דוד של רה"מ, הרי ששימוש זה נעשה שלא בידיעתו של עו"ד שמרון והוא רואה את הדברים בחומרה רבה. עו"ד שמרון פעל תמיד כחוק ואין לנו ספק שבסיומה של החקירה הדברים יתבררו".

עורכי דינו של מיקי גנור, אלי זהר ואילן סופר ממשרד גולדפרב זליגמן לא מסרו תגובה לשאלות שהופנו בעניין.

"לדאוג שהעניינים יתנהלו חלק"

לגבי פרשת הצוללות, מוסיף הרצוג כי לדעתו ממעיטים בחשיבות התפקיד שמילא תאגיד טיסנקרופ בשחיתות. "זה לא יוצא דופן, שהם משתמשים בנציג מקומי כדי לעשות את העבודה. התפקיד שלו הוא לקבל את הכסף מהחברה, ואז לחלק אותו למי שצריך ולדאוג שהעניינים יתנהלו בצורה חלקה", אמר. טיסנקרופ הכחיש בעבר כל קשר לחשדות לשחיתות, ואמר כי חקירה פנימית שעשה בעניין מצאה כי אף אחד בחברה לא היה מעורב בכך. "זו השיטה שלהם", אומר הרצוג, "אחרת למה אתה צריך נציג שירוויח עמלה על העסקה?"

עוד כתבות

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023