גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשתות המזון נכנסות למכירה למכולות: מי ירוויח ומי יפסיד?

עם כניסת 4 מיזמים למכירה סיטונאית למכולות ועסקים קטנים, הם הפכו באחת מהחוליה בעלת כוח המיקוח הכי קטן בשרשרת האספקה לאחת שחוסה בצל הענקיות ■ האם שינוי מאזן הכוחות יתגלגל להתייקרות בחנויות הדיסקאונט? ■ ניתוח "גלובס"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

בשבועות האחרונים נחשף ב"גלובס" כי שלוש רשתות המזון הגדולות בישראל - שופרסל, יינות ביתן ורמי לוי - מסמנות לעצמן מגרש פעילות חדש שבו גם יתחרו זו בזו. מדובר בתחום המכירה הסיטונאית לקמעונאים קטנים כגון מכולות ומזנונים, שצפוי להסתכם במכירות של מאות מיליוני שקלים מדי שנה.

המהלך הדרמטי האמור של שלוש הרשתות נוגע בראש ובראשונה בתחום המזון, אך אינו עוצר שם והוא רלוונטי גם לתחומי פעילות נוספים ובראשם הטואלטיקה. מה יקרה בעולם הקמעונאות בעקבות כניסת הרשתות לשיווק למכולות? "גלובס" ממפה את שש הזוויות החשובות:

1. הרשתות: מחפשות מנועי צמיחה

רבות מהקמעונאיות והספקיות הגדולות בנו בשנים האחרונות מרלו"גים רחבים (מרכזים לוגיסטיים), מתוך ציפייה - שלא התממשה במלואה - ששוק הקמעונאות ימשיך לצמוח בקצב שאליו הורגלו לאורך שנים, וחלקן לא בהכרח מצליחות למלא אותם. נקודה זו, לצד עודף שטחי המסחר, התגברות התחרות והגבלות מצד הרשות להגבלים עסקיים על התרחבות באמצעות רכישות, הביאו את הקמעונאיות לחפש מנועי צמיחה פוטנציאליים, ושלוש השחקניות מוצאות את עצמן כעת נאבקות על לבו של בעל המכולת הקטן והלכאורה זניח ביחס אליהן.

יתרון ברור למהלך הוא הגדלת שורת המכירות. מדובר בחברות ענק שיש להן יחסים עבותים עם הבנקים, שוק ההון וגורמים נוספים שבוחנים אותן בין היתר לפי המחזור העסקי - וככל שהוא גבוה יותר מצבן לכאורה טוב יותר. לסוגיה זו השפעה על עלות המימון שלהן וגם על השווי שלהן. בנוסף, רשתות הקמעונאות נמצאות בעיצומו של שינוי טקטוני שאי-אפשר להגזים בחשיבותו: הטרנספורמציה הדיגיטלית הפכה את רכישות האונליין לעובדה ולכך יש להוסיף את המודעות ההולכת וגוברת ליוקר המחיה.

מי יזכה בעסקים הקטנים

הפנייה לקהל לקוחות חדש, במקרה זה המכולות, במקום לכוון רק ללקוחות הקצה, מהווה אפיק צמיחה נוסף, וגם צעד משלים לרשתות השכונתיות והעירוניות שהרשתות כבר הקימו. מדובר בנקודות מכירה בעלות פוטנציאל לרווח נוסף על פעילות הליבה שלהן, ולא במקומה.

בנוסף, אם התוכניות של רשתות המזון הגדולות יתגשמו, זה עשוי לחזק את יכולות המיקוח שלהן מול הספקים, מה שיוכל לאפשר להן לשפר את תנאי הסחר ואת שיעורי הרווחיות.

אבל במהלך הזה יש גם אתגרים לא פשוטים: יש ליצור שרשרת אספקה עם בקרת איכות גבוהה, לא רק בתוך הרשת, אלא גם בתוך החנויות הקטנות, ולוודא שההובלה אליהן נעשית בסטנדרטים גבוהים, למשל בכל הקשור למזון הדורש קירור או הקפאה. הרי מבחינת הצרכן אין זה משנה אם המותג הפרטי של רשת הקמעונאות שהוא ירכוש במכולת התקלקל במהלך ההובלה על-ידי בעל המכולת או בשלב אחר בשרשרת. מה שהוא יזכור הוא שהמותג הגיע אליו מקולקל, וזה יכול להוביל לבעיות מוניטין.

2. הספקים: יגבו את המחיר

המהלך של שלוש הרשתות מציב אתגר של ממש ומציאות חדשה לספקיות בישראל, בין אם מדובר ביצרניות מזון מקומיות או ביבואניות. למעשה, הרשתות מאיימות לקחת מהם חלק מהלקוחות הרווחיים ביותר - אלה בעלי כוח המיקוח הקטן. ואולם, אין מדובר בחברות קטנות וחלשות, כי אם בחברות ענק עם מהלכים משל עצמן ועם רצון לשמר את הרווחיות הגבוהה שלהן. זה אומר שהמהלך של רשתות הקמעונאות דווקא עלול להוביל לייקור ברשתות הדיסקאונט שלהן עצמן מכיוון שהספקים יצטרכו לפצות את עצמם על אובדן הרווחיות, ויש להם הידע והיכולת לעשות זאת.

כמו בענפים אחרים, גם לספקיות המזון יש מחירון ספר שעל פניו שוויוני לכולם. ההבדלים בין הלקוחות השונים של הספקים - הקמעונאים - באים לידי ביטוי בהבדלים אדירים בשיעורי ההנחות ביחס לאותו מחירון קבוע. כך, לאסם, לשטראוס, ליוניליוור, לסנו, לליימן שליסל, לקימברלי קלארק יש מחירון אחד הכולל קשת של הנחות. מי שנמצא למעלה ומקבל את ההנחות הגבוהות ביותר הם הענקים דוגמת שופרסל, ואילו מי שבתחתית הרשימה מקבל את ההנחות הכי נמוכות, דהיינו בעלי המכולות.

עתה, משהכריזו שופרסל, יינות ביתן ורמי לוי שהן מציבות להן כיעד את בעלי העסקים הקטנים, הן מאיימות לפגוע לספקים בשכבה שבתחתית הרשימה, זו שקונה מהן בהנחות הקטנטת ביותר - כלומר, בסגמנט עם שיעור הרווחיות הגבוה ביותר. כך, על-מנת לתת לשופרסל, למשל, הנחה גבוהה, הספק לוקח עוד מההנחות שבתחתית הרשימה כדי לייצר איזון. אבל ברגע שבעלי המכולות שבשכבה התחתונה יפסיקו למשל לקנות מאסם, ויעברו לקנות משופרסל, אסם תצטרך למצוא איזון חדש. מה שכן משתנה הוא המבצעים שנקבעים מדי חודש - עמוקים יותר או פחות - שם לספק יש מקום לגמישות.

אבל, הספקים הם לא רק חברות ענק כמו תנובה, אלא גם חברות קטנות בהרבה, שאין להן כוח מיקוח מול רשתות הענק ושיש להן כוח מיקוח מול מכולות. מה יקרה עם אלה? כנראה המשך הקונסולידציה. לבד יהיה להם קשה. הספקים הקטנים ירגישו את מלוא העוצמה של רשתות הקמעונאות. לא יהיה להם מהיכן לפצות ולאזן את הירידה בתמורה שיקבלו עבור המוצרים שלהם מהמכולות, אך הם גם לא יוכלול להרשות לעצמם להסתכסך עם הרשתות הגדולות. למעשה, העתיד המאיים מבחינת הגופים הקטנים כבר פה - רשתות הקמעונאות הגדולות כבר מאיימות להכניס אותם לתוך המותג הפרטי שלהן, שם המחיר מכווץ והרווח ברובו הולך לרשת.

3. המכולות: אליה וקוץ בה?

בטווח המיידי, הצעד של רשתות המזון הגדולות מיטיב עם המכולות. המהלך לכל הפחות מגדיל להם את כוח המיקוח מול הספקים, ומשפר להם את שולי הרווח. כמו כן, עצם העובדה ששלוש רשתות המזון הגדולות פוצחות במהלך שכזה במקביל יוצר למכולות אופציות מגוונות לרכישות.

ואולם, בשלבים מתקדמים יותר, אם וכאשר המכולות יתרגלו לקנות רק מהרשתות הגדולות, הן גם יהיו תלויות באותן שחקניות שהן לפני הכול המתחרות הגדולות שלהן. כך, ייתכן כי בעוד כמה שנים המכולות שירכשו את המוצרים שלהן מרשתות המזון הגדולות, יפתחו יחסים מובהקים עם רשת מסוימת (למשל, לטובת הנחות), ולמעשה ייהפכו למעין סניפים בזכיינות.

לכך יש להוסיף שבשלב הראשון הרשתות הגדולות בחרו להתחיל בפיילוטים באזורים שונים ולא חופפים, מה שכנראה ייצור התפלגות אזורית ברורה, ועמה התלות ברשת שתהיה דומיננטית בקרבת מקום למכולת. כך, לרמי לוי יש פעילות מכירה למכולות רק באזור ירושלים ואילו לשופרסל יש פעילות כזאת באזור השרון.

4. הסיטונאים: סכנת הכחדה

זהו הגורם המתווך שנמצא בלב הסכנה, ואולי אפילו בסכנת הכחדה. מדוע? הסיטונאים התמקדו לאורך השנים, באופן טבעי, לא ברשתות המזון הגדולות שיש להן מערכי הפצה ותפעול משומנים ויעילים, אלא במכולות הקטנות הפזורות בכל הארץ. הסיטונאים למעשה ממלאים את הוואקום שבין המכולות לספקים. הרי חלק ניכר מהספקים לא יתאמץ להגיע עד למכולת הקטנה ביותר בעיר ספר או בקיבוץ, והסיטונאי מהווה גורם מפיץ בעל ערך לשני הצדדים: מצד אחד הוא זוכה להנחה שהמכולת לא תקבל לבדה, ומצד שני הוא מקל על ההפצה, באופן ששלל מכולות מפוזרות לא יכולות להיתפס אצל הספק.

בדומה לספקים הקטנים, כוח המיקוח הגדול ביותר של הסיטונאים מול הקמעונאים הקטנים. ואולם כוח זה עומד ללכת לאיבוד, ועמו גם המודל העסקי שלהם. ההנחות שהסיטונאי מקבל מהספק נמוכות מאלה שרשת המזון מקבלת, ומתברר כי למעשה המחיר שאותו סיטונאי משלם לספק עוד לפני עמלת התיווך, גבוה יותר מהמחיר שבו בעל המכולת קונה אותו מוצר משופרסל או מרמי לוי.

5. הציבור: פוטנציאל להוזלה

במהלך מגולם פוטנציאל להפחתת מחירים כוללת, ובוודאי ברמה הממוצעת, על גב הספקים. אבל, פוטנציאל לא אומר בהכרח שיש מימוש מלא שלו. הרי איש אינו מבטיח שהמכולות יגלגלו הלאה את ההנחה שהן יקבלו ביחס למה שהן משלמות היום אל הלקוח. זה תלוי בהרבה נסיבות וגם ברצון הטוב של בעליהן. בנוסף, ייתכן שהמהלך גם יביא לייקור של מוצרים בחנויות הדיסקאונט - כמפורט בחלק הראשון.

6. הרגולציה: התחרות נשמרת

שחקן משמעותי נוסף בכל הקשור למאזני הכוחות בשוק המזון הוא הרגולטור, ובמיוחד הרשות להגבלים עסקיים. הרשות הגבילה את יכולת ההתרחבות של שופרסל, השחקן הגדול בשוק, ובמקביל הרשתות האחרות בעצמן נמצאות במצב של עודף שטחי מסחר ואזורים שבהם יש סניפים עם תנועה מועטה. כל עוד היה מדובר רק בשירות של שופרסל, היה חשש לגבי התחרות בעתיד, מכיוון שאז עלול היה להיווצר מצב שבו המכולות הופכות בפועל למעין תת-רשת של מרכולים של רשת המזון הגדולה בישראל.

ואולם, עם כניסת הרשתות יינות ביתן ורמי לוי לתחום, כבר יש תחרות גם שם, ולמכולות תהיה אופציה להמשיך לפעול לבד או לבחור באחת משלוש הרשתות. במקרה כזה נראה שפוטנציאל ההתערבות של הרשות להגבלים עסקיים הולך ופוחת.

מה כן עשוי לעניין את הרשות? הפיכתן של הקמעונאיות לספקיות גדולות לפי חוק המזון באמצעות מכירות המותג הפרטי שלהן למכולות. כשמכירות אלה יגיעו לסכום של 300 מיליון שקל בשנה, חוק המזון, המגדיר מי נחשב לספק גדול ומי לקמעונאי גדול, ידרוש מהרשות לקבוע אם הקמעונאיות יהפכו בהגדרה גם לספקיות גדולות. בקצב הנוכחי, נראה שזה רק עניין של זמן.

שרשראות האספקה למכולות

מאזן הכוחות המשתנה בעולם קמעונאות המזון בישראל

מהו היקף השוק שכל-כך מעניין את הקמעונאיות? כדי להבין את הפרופורציות בין שוק הסופרמרקטים לשוק המכולות - שמרכיבים יחד את צריכת המזון שלנו - יש לבחון בכמה כסף והיכן רכשו הישראלים מזון ב-2017. מניתוח שביצע תמיר בן שחר מחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, עולה כי שוק מוצרי הצריכה חולל מכירות בהיקף כולל של כ-69 מיליארד שקל, מהם כ-50 מיליארד של מזון לא כולל פירות וירקות. עוד עולה כי ב-2017 חלה עלייה של 2.7% במכירות, לאחר עלייה של כ-3.2% ב-2016, כך שבשנתיים האחרונות מכירות מוצרי הצריכה צמחו בכ-6%.

כלל מכירות מוצרי הצריכה ב-2017

על-פי אומדן הלמ"ס, ב-2017 חלה עלייה של 3% בסך התוצר המקומי הגולמי, וזאת לאחר שב-2016 חלה עלייה של 4% בתמ"ג. כך, בסך-הכול התוצר עלה בשנתיים הללו בכ-7%, מה שאומר כי קניות מוצרי הצריכה קטנו בשנתיים האחרונות ביחס לתוצר.

על-פי נתוני צ'מנסקי בן שחר, ב-2012-2017 גדל שוק המזון ריאלית בכ-9 מיליארד שקל, "למעט האטה ב-2009, בשל המיתון במשק, וב-2011, בשל המחאה החברתית", אף שב"מונחי פדיון לנפש השוק סטטי".

לצמיחה המתונה יחסית בהיקף הכספי של המכירות יש כמה סיבות. לפי בן שחר, "הגידול הנמוך בפדיון של הרשתות נובע בעיקר ממעבר לרכישת מוצרים זולים יותר, למשל מותגים פרטיים של הרשתות, וירידה ברכישת מוצרי מזון שאינם טריים". בהקשר זה מצוין כי "הקיטון בפדיון בעקבות רכישת מוצרי המותג של הרשתות 'מוחזר' לרשתות על-ידי גידול ברווח הגולמי" כך ש"כולם מרוויחים".

הרשתות רוצות לנגוס בנתח של צרכני הנוחות

ומה קרה לשחקניות הגדולות ב-5 השנים האחרונות? לדברי בן שחר, "שופרסל משיגה את השוק, קובעת את הכללים וגם מתאימה את עצמה היטב לשינויים". ומה לגבי המכירות העתידיות של שופרסל, בדגש על האונליין? לדבריו, "אלה בהכרח יורחבו עם מכירת מוצרי הרשת החדשה שבבעלותה, ניו-פארם, לצד הרחבת האתר להפצה של מוצרי נון-פוד אחרים, מכל העולם עם שותפתה האמריקאית".

בן שחר מתייחס גם לסוגיית הכניסה של שופרסל לתחום ההפצה, ואומר כי "שופרסל תאסוף מידע שיאפשר לה לרכוש סניפים רווחיים כך ש'רק יחליפו את השלט'. כך או כך, "בשורה התחתונה, היא השכילה לזהות את השינויים בהתנהגות הצרכנית, ויצרה אסטרטגיה שיווקית מעבר לטכנולוגיה ולאון ליין ולא רק בתחומי ממכר מוצרי הסופרמרקט, אלא גם בהכנסת מחלקות אורגניות ובריאותיות לסניפים כמענה להתחזקות המגמה, וחיזוק המותג הפרטי, בהתייחס לסוגיית יוקר המחיה".

ומה לגבי המתחרות? על-פי הבדיקה של צ'מנסקי בן שחר, נתח השוק של החנויות הפרטיות והמתמחות ושל שופרסל עצמה קטן בין 2011 ל-2017 מ-20% ל-17% ומ-43% ל-37%, בהתאמה. מנגד, יינות ביתן גדלה מנתח שוק של 5% ל-8.5% ב-2017, בין היתר הודות לרכישת מגה. באותן שנים גם רמי לוי צמח משמעותית, מנתח של 4% ל-8%. חצי חינם ירדה מ-3% ל-2%, ועם הרשתות שנהנו מגידול, גם על חשבונה, נמנות אושר עד, שמהווה עתה כ-4% מהשוק, יוחננוף, שמהווה כ-2.9%, ורשת ויקטורי, שמהווה כ-2.3%. כלומר, שופרסל אמנם קטנה בשנים האמורות אך היא עדיין הרשת הגדולה ביותר, אחריה יינות ביתן ורמי לוי במקום השלישי.

בצ'מנסקי בן שחר מסמנים שתי קבוצות קצה מובהקות של הצרכן בשוק המזון המקומי: האחת, "הצרכן שרוצה או נדרש לחסוך כסף ומוכן להשקיע מזמנו עבור זאת", המהווה כ-60% מהשוק להערכתם, והשנייה, "הצרכן הרוצה לחסוך זמן ומוכן או יכול לשלם תמורתו, ולרכוש בחנויות מתמחות קרוב לבית", שמהווה כ-40% מהשוק.

זו בדיוק הקבוצה שבה רוצות הרשתות לנגוס באמצעות כניסה לשוק המכולות. על-פי חברת הייעוץ, בישראל יש כ-12 אלף חנויות לממכר מזון. 723 הם סניפי דיסקאונט ושווקים המוטים לקהל הפועל משיקולי מחיר, המגיעות לפדיון של כ-41.1 מיליארד שקל. מתוך שוק זה, כ-664 סניפי דיסקאונט מרכזים פדיון בהיקף כולל של כ-37.5 מיליארד שקל בעוד ש-59 השווקים רשמו פדיון שנתי של כ-3.6 מיליארד שקל.

לעומתם, יש כ-11.5 אלף חנויות לקהל הפועל מטעמי נוחות, ולהן פדיון בהיקף של כ-27.9 מיליארד שקל. כיצד מתחלק שוק זה? 3,367 סניפים "קרובים לבית" הניבו ב-2017 פדיון כולל של כ-14.7 מיליארד שקל (רוב הפדיון הגיע ממכולות ומינימרקטים), למעלה מ-4,000 חנויות מתמחות, שריכזו בשנה החולפת פדיון של כ-6.1 מיליארד שקל, ועוד כ-3,800 פיצוציות וחנויות נוחות. הפיצוציות הניבו ב-2017 פדיון של כ-3.5 מיליארד שקל, והחנויות בתחנות הדלק הניבו פדיון של כמיליארד שקל.

תמיר בן שחר / צילום: פאול אורלייב

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?