גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמריקה שוב גדולה: השיבה למיני-וואנים האמריקאים

מי שלא יירתע מקשיי התמרון והחניה בערי ישראל הצפופות ומצריכת הדלק הגבוהה של הטראוורס החדש בעל הממדים העצומים, יגלה רכב משפחתי רב-תכליתי שיכול לשנע עד 8 נוסעים על מטענם ברמה מפתיעה של נוחות, ביטחון ובגרות, ואפילו מספק תמורה מרשימה לכסף

שברולט טראוורס / צילום: רבקה קוק, רויטרס
שברולט טראוורס / צילום: רבקה קוק, רויטרס

לא קל להיות תאגיד אמריקאי בימינו. מדיניותו המוצהרת של נשיא ארה"ב הנוכחי מקשה מאוד לשווק מוצרים ושירותים אמריקאים לחלקים גדולים מהעולם אבל גם מי שיאמץ את המדיניות "אמריקה קודם" יעמוד בפני דילמה: עבור איזו אמריקה לתכנן את המוצרים? האם עבור זו הליברלית ושוחרת איכות הסביבה, או שמא עבור אמריקה "הפטריוטית", שמכחישה את קיומה של התחממות גלובלית ושואפת לקדש את "הדרך האמריקאית" המהוללת של צריכה בלי חשבון?

יצרני הרכב האמריקאים, למשל, מנסים לרקוד על שתי החתונות. מצד אחד הם צובעים את העתיד בירוק, אוטונומי וחשמלי עבור וול סטריט ומשקיעי ה-IT הליברלים. מצד שני הם ממקדים את משאבי הייצור בשוק הגדול והרווחי מאוד של לקוחות "אמריקה האמיתית", שסיסמת הצריכה שלהם - ברכב ובכלל - הייתה ונותרה "Super Size Me".

קחו למשל את ג'נרל מוטורס. שבועות בודדים לאחר שהציגה למשקיעים עתיד "יעיל, ירוק ואוטונומי", הודיעה החברה כי היא סוגרת אחד ממפעליה בקוריאה ובקרוב יוכרע גם גורלם של המפעלים האחרים. במקביל מסרה כי היא צופה להרוויח ב-2018 משמעותית מהשקת סדרת דגמי הקרוס אובר החדשים שלה בארצות-הברית, וביניהם הטראוורס.

אין ספק שהטראוורס החדש הוא תמצית של אמריקה הפטריוטית. זהו לווייתן כביש עם אורך של כמעט 5.2 מ', גובה של 1.8 מ' ורוחב של משאית חלוקה והממדים הללו מודגשים על ידי עיצוב כוחני, שנוטש את קווי המתאר העגלגלים לטובת "כתפיים" רחבות וגג שטוח של SUV אמריקאי מסורתי. הוסיפו לכך חלונות מושחרים, כרום בכמות סיטונית וחישוקי 20 אינץ' בגרסה הבכירה, וקיבלתם רכב שמשדר לנהגים בסביבתו את המסר "אפילו אל תחשבו על זה". מנגד, מי שינסה לתמרן את הטראוורס ברחובות החד סטריים של ערי ישראל, יגלה שתל-אביב היא לא קנזס.

הטראוורס נושא בתואר "קרוס אובר", אבל השימושיות של תא הנוסעים אינה נופלת מזו של מיניוואן פול-סייז. בסיס גלגלים באורך של קצת יותר מ-3 מטרים מבטיח ליושבים בכל המושבים שפע של מרחב רגליים. הגישה לאחור אמנם דורשת דילוג על סף כניסה גבוה, אבל מסתייעת בצמד דלתות עצומות ובמנגנון מחוכם להסטת המושבים בשורה השנייה. אפילו הספסל השלישי מאחור מספק שפע של מקום לרגליים, לכתפיים ולראש של שני מבוגרים או שלושה ילדים.

גרסת המבחן שלנו, בתצורת שבעה מושבים (יש אופציה לשמונה), הגיעה עם שני מושבים נפרדים ומרווחים בשורה השנייה, שביניהם מעבר שמאפשר לבצע פעולות חירום כמו השכנת שלום בין ילדים ניצים מאחור. הממדים הנדיבים יספקו גם את חובבי הלוגיסטיקה, עם נפח הטענה של כ-650 ליטר אפילו כאשר כל המושבים מאוישים. קיפול שתי שורות המושבים האחוריות או חלקן כבר יאפשר לערוך מאחור "מסיבת דלת אחורית" נוסח טקסס.

עמדת הפיקוד מעוצבת במתכונת קלאסית וכל המחוונים, המתגים, המראות ומסך המולטימדיה מגיעים במידה אקסטרה-לארג'. למרות הממדים הפיזיים של הכלי, השליטה בו קלה מאוד בזכות ראות טובה לכל הכיוונים, תצפית למרחוק, הגה שמתכוונן בטווח רחב ועזרי פיקוד, כולל מוט הילוכים, שנמצאים במקום צפוי ונוח. זה לא אמור להפתיע אם מביאים בחשבון שבארצות-הברית הטראוורס נחשב "רכב סידורים" פופולרי בקרב אימהות מהפרברים.

דגם ה"פרימייר" הבכיר בו נסענו מאובזר בנדיבות אמריקאית טיפוסית, כולל גג שמש כפול, ריפוד עור, מושבים ודלת אחורית בהפעלה חשמלית, מערכת קול של Bose ומערך מבורך של עזרי בטיחות אקטיביים, ביניהם בלימה אוטומטית והתרעות על סיכונים בכל הנקודות המתות. למרות כל המטראז' הפנימי, איכות הייצור מרשימה וכוללת שפע חומרים רכים בעמדת הפיקוד ובידוד יעיל מאוד של רעשי החוץ ברוב המהירויות.

לישראל מגיע הטראוורס עם הדור האחרון של מנוע ה-V6 בנפח 3.5 ליטר, שמניע גם דגמים שונים קאדילק, והוא משודך לתיבה האוטומטית החדישה ביותר של הג'נרל עם תשעה הילוכים. המנוע, בהספק 310 כ"ס, חלק ונעים לאורך כל טווח הפעולה עם שפע של דחף זמין מסל"ד נמוך. למרות משקל עצמי של כ-2.14 טון בדגם הבכיר, לפני נוסעים ומטען, אין לו בעיה לשמור על דחף ראוי בעליות ארוכות לצאת לעקיפות בטוחות. התיבה החדשה משדרגת עוד יותר את הפעולה החלקה והרגועה של המנוע, עם הורדות הילוכים זריזות וסל"ד נמוך מאוד בשיוט על הכביש המהיר. אבל אפילו תשעה הילוכים לא יכולים לחולל נס בכל הנוגע לצריכת הדלק, שנעה בסביבות 7-8 קילומטרים בנסיעה טיפוסית. אמנם יש לרכב מיכל דלק של 82 ליטר שמעניק טווח נסיעה מכובד, אבל מומלץ בהחלט להצטייד בדלקן על חשבון העבודה.

באגף הדינמי אין הרבה הפתעות. הטראוורס לא תוכנן להניח את גלגליו על קרקע אירופית וכיול המתלים שלו הוא אמריקאי מסורתי. זה אומר ספיגת זעזועים רכה מאוד, שמנטרלת ביעילות מהמורות עירוניות אך גם נוטה להפגין תנודות גליות בשיוט מהיר ומשחררת נטיות מרכב מורגשות בפניות הדוקות. ההיגוי דווקא שודרג משמעותית, ולמרות שהוא עדיין לא מציע היזון חוזר אירופי הוא מרגיש מחובר הרבה יותר לגלגלים מאשר הדור הקודם. הבלמים, לעומת זאת, דורשים לחיצה איתנה והחלטית כדי לעצור את המאסה הדוהרת.

גרסת ה"פרמייר" שבה נסענו מצוידת גם בהנעה כפולה, שתסייע לכם לשמור על אחיזה הולמת בימים המושלגים המתרחשים בישראל פעם בחמש שנים בערך. יש לה גם יתרונות גם בגרירת טריילרים ובנסיעה על דרכים חקלאיות, אבל לרוב השימושים הטיפוסיים של הרכב היא די מיותרת.

כבר מחירה של גרסת הבסיס של הרכב, ללא הנעה כפולה, מתחיל בכ-250 אלף שקל ואילו גרסת הפרמייר הסופר-מאובזרת עולה 330 אלף שקל. בהשוואה להיצע של מותגי הפרימיום בישראל, אלה מחירים ידידותיים מאוד והם יספקו תמורה מלאה, ונדירה בישראל, למי שבאמת צריך לשנע משפחות גדולות על מטענן או זקוק לרכב מפנק רב-תכליתי עם יכולת העמסה מסחרית. ואסור לשכוח שבמציאות הדרוויניסטית של כבישי ישראל, שבה רק החזקים שורדים, הממדים לבדם מציבים את הטראוורס קרוב לראש שרשרת המזון.

חלק מהמתחרות

קרייזלר פאסיפיקה

מעבר לפינה ובדרך לישראל נמצאת כבר קרייזלר פסיפיקה, שהחליפה בארה"ב את הגראנד-וויאג'ר. העיצוב נוטה יותר לכיוון הקרוס-אובר, אך השימושיות היא עדיין של מיניוואן מלא, עם אפשרות לשנע עד 8 נוסעים ומטען. תא הנוסעים מודולרי ושופע טכנולוגיות עדכניות, ולצד מנוע ה-V6 המסורתי קיימת אופציה להנעה היברידית

טויוטה היילנדר

הקרוס-אובר המשפחתי של טויוטה לשוק האמריקאי כבר הגיע לכאן בחסות היבוא העקיף אולם בקרוב יתחיל גם שיווקו על ידי היבואן הסדיר. הוא קומפקטי יותר מהטראוורס אבל עדיין ניצב על בסיס גלגלים ארוך, מכיל שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות ושפע של מרחב אכסון. יש לו הנעה כפולה ומנוע V6 בהספק 285 כ"ס

פורד אקספלורר

במחיר של 300 עד 350 אלף שקל מגיע אלינו הנציג האמריקאי של פורד במשפחת רכבי הפנאי המשפחתיים. בסיס הגלגלים קצר ב-14 סנטימטרים מאשר בשברולט, אך עדיין יש מקום לצמד מבוגרים בשורה השלישית. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר עם 290 כ"ס והגרסה הבכירה מאובזרת בשפע

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

החברה הפסידה 9 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 14 סנט למניה ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"