גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהעיתונות לייעוץ וחזרה: הדרך של ניר חפץ לחדר החקירות

חיבור למוקדי כוח בתחומי התקשורת השלטון וההון וזגזוג של שנים בין האינטרסים של משפחת נתניהו לאינטרסים עסקיים ■ ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו - מהיום בגדר חשוד בשוחד

ניר חפץ פרשת בזק / צילום:  שלומי יוסף
ניר חפץ פרשת בזק / צילום: שלומי יוסף

הלילה הותר לפרסם כי מאחורי הכותרת בדבר מעצרו של יועץ תקשורת הקרוב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת 4000 עומד לא אחר מאשר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו עד לאחרונה, ניר חפץ.

יש מי שיטען כי מסלול הקריירה של ניר חפץ - שכלל התקדמות מטאורית ויכולת מרשימה להתחבר אל מוקדי הכוח בתחומי התקשורת, השלטון וההון - לא יכול היה להסתיים אחרת. גם אם איש לא ניבא כי חפץ יסתבך בחשדות לפלילים דווקא סביב פרשה מן הסוג הזה, היעדים שסימן לעצמו ואופן ההתנהלות שלו היו גלויים לעיני כל כבר לפני כמעט שני עשורים.

"יותר מפעם אחת שמעו אותו אומר שהעבודה ב'ידיעות תקשורת' היא מבחינתו תחנה בדרך לקריירה פוליטית או עסקית, תחומים שמושכים אותו הרבה יותר", סיפרו לפני למעלה מ-16 שנה עובדים בידיעות תקשורת לעיתונאית שרה לייבוביץ'-דר בכתבה שפורסמה ב"הארץ"; וחפץ אכן הגשים בצורה מרשימה את יעדיו. הכתבה ההיא מ-2001 אמנם הוקדשה לחפץ כשנדמה היה שהוא עתיד להתמנות למנכ"ל רשות שידור, אך גם לאחר שמועמדותו נפסלה על-ידי ועדת רביבי בגלל קשרים פוליטיים, הקריירה של חפץ המשיכה לנסוק.

חפץ העפיל לתפקיד בכיר בעולם העיתונות כעורך "7 ימים", מוסף הדגל של "ידיעות אחרונות", משם עבר לעבוד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולאחר מכן המשיך אל איש העסקים החזק במדינה באותם ימים, נוחי דנקנר. תחת דנקנר הוא השלים את הסיבוב וחזר אל עולם העיתונות כעורך הראשי של "מעריב". בהמשך הפך חפץ ליועץ תקשורת פרטי, שהנכס החשוב ביותר שלו הוא עובדת היותו יועצם של בני הזוג נתניהו וקרבתו אליהם - או אם תרצו קרבתו לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו.

"ניר הצטיין באיתור מוקד כוח והיצמדות אליו כמו עלוקה. לשבחו ייאמר שהוא תמיד ידע לאתר את האדם שאליו הכי נכון להידבק, וגם ידע איך לעשות את זה", אמר היום ל"גלובס" עיתונאי לשעבר.

באמצע 2009 מונה חפץ לתפקיד ראש מערך ההסברה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחל בקדנציה השנייה שלו רק זמן קצר קודם לכן. גם זאת הייתה עדות ליכולת של חפץ - מי שרק כמה שנים קודם לכן עוד נחשב למקורב לאריאל שרון, שבשנות חייו האחרונות היה ביריבות פוליטית עם נתניהו - להתאים את עצמו לנסיבות המשתנות להתחבר אל מוקדי הכוח הנוכחיים.

לא היה צריך להיות קונספירטור בתחום יחסי השלטון-עיתון כדי להבין שחפץ היה אמור להשיג לנתניהו לכל הפחות סביבה אוהדת יותר מכיוון אימפריית התקשורת ("ידיעות אחרונות" ו-ynet) של מוזס. שמו של חפץ עלה גם שנים מאוחר יותר בהקלטות נתניהו ומוזס, שנחשפו בחדשות 2, כשנתניהו הציע אותו כמתווך בין לשכתו לבין אנשי העיתון כחלק מאותו שינוי שיחול בעיתון על רקע ההסכמות שניסו לגבש השניים.

חפץ, כמו רוב מי שהגיעו ללשכתו של ראש הממשלה הנוכחי, לא האריך שם ימים. כבר בכתבה של תומר גנון שפורסמה במוסף "פירמה" של "גלובס" ב-2009, רק זמן קצר לאחר מינויו של חפץ לתפקיד, עלו טענות כי נתניהו מאוכזב מהרכש שהביא מ"ידיעות". "ביבי מאוד לא אהב את ניר ואמר עליו דברים מאוד קשים מאחורי הגב", טען היום בפני "גלובס" גורם שהכיר את מה שהתרחש בלשכה באותה תקופה.

בדצמבר 2010, פחות משנה וחצי לאחר כניסתו לתפקיד, עזב חפץ את לשכת נתניהו בדרכו ליעד הבא, אבל המילה האחרונה בקשר שלו עם בני הזוג נתניהו, ובעיקר עם הרעיה שרה, עדיין לא נאמרה.

ב-2011 החל חפץ לעבוד עם נוחי דנקנר - אז אחד מאנשי העסקים החזקים במדינה - ותוך זמן קצר הפך לאיש מפתח בעיתון אחר, "מעריב". דנקנר רכש את העיתון כדי להכות את "הארץ"-"דה מרקר" שלתפיסתו הכריז עליו מלחמה, ועל-פי פרסומים מאותה תקופה, חפץ הוא זה שניהל את המגעים עם עיתונאים בכירים ב"הארץ" שאותם ביקש דנקנר להעביר לשורותיו. לאחר זמן לא ארוך הוא עבר באופן רשמי לקדמת הבמה ומונה לעורך העיתון במקומו של אבי משולם.

הניסיון של דנקנר וחפץ להפוך את מעריב לכלי תקשורת מרכזי שיפעל בשורותיהם הסתיים תוך זמן לא ארוך בנפילה מהדהדת. דנקנר, שהאימפריה שלו כבר הייתה בשלבי התמוטטות, נאלץ למכור את העיתון תוך כשנה וחצי, לאחר שהחברה הציבורית שבשליטתו הזרימה אליו מאות מיליוני שקלים.

עם הנפילה החלו לצאת גם הסיפורים על המשטר שהנהיג חפץ בעיתון, שכלל לא רק את אותם יחסי אנוש בעייתיים ומוכרים אלא גם צנזורה בוטה ושיעבוד חסר בושה של העיתון לצרכיו של דנקנר. "'מעריב' קרס קריסה מוסרית... סדום נהפכה על חצי ממה שקרה בעיתון", אמר אז אחד מבכירי העיתונאים בו, קלמן ליבסקינד, בראיון לקרן נויבך, עם תום עידן חפץ ודנקנר.  

ב-2014 חזר חפץ אל בני משפחת נתניהו, הפעם תחת הכובע של יועץ התקשורת של המשפחה. "כשהוא הבין מי באמת מנהל את העניינים אצל ביבי, הוא עבר לשרה נתניהו", מסביר הגורם. "הוא הבין שהיא זאת שמתווה את הקו, ומהבחינה הזאת האיש באמת אמן".

קרבתו של חפץ לרעייתו של נתניהו היא, קרוב לוודאי, זו שקושרת אותו גם לפרשה הנוכחית שבמסגרתה, על-פי החשד, חלק גדול מהסיקור האוהד שסיפק האתר לבני הזוג בא לידי ביטוי בהבלטה כמעט גרוטסקית של פועלה של שרה.

במקביל, במהלך שעורר גם הוא ביקורת, המשיך חפץ לשמש, תחת חברה שפתח, "חפץ תקשורת בע"מ", כיועץ תקשורת של גורמים שבאופן טבעי הם גם בעלי אינטרסים במסדרונות השלטון. בכתבה ב"דה מרקר" מ-2015 צוין כי חפץ שימש יועץ של גופים בתחום הבריאות כמו בית החולים אסותא וחברת שראל (חפץ מסר אז בתגובה לעיתון: "אני מייעץ אך ורק בתחום התקשורת, ואיני עוסק בקשרי ממשל, כך שאין - ולא יכול להיות - ניגוד עניינים בשום תחום").

ניגודי העניינים לכאורה לא הסתכמו כאן ובאו לידי ביטוי גם בעובדה שחפץ הועסק בשכר על-ידי תנועת הליכוד, בזמן ששימש כיועץ התקשורת הפרטי של בני הזוג נתניהו. מבקר הפנים של המפלגה מתח ביקורת חריפה על ההסדר הזה, "מחשש שמדובר בעסקה פיקטיבית במפלגה כמקור תשלום לשירותים הפרטיים הניתנים לנתניהו", שלבסוף הופסק.

יש לציין כי חפץ גם ייעץ לאוליגרך דוד דוידוביץ' שהתמודד על רכישת "גלובס", שנרכש לבסוף על-ידי אלונה בר און וענת אגמון.

לאחרונה, באוקטובר 2017, הודיע חפץ כי הוא מסיים את תפקידו כיועצם של בני הזוג נתניהו, אך גם כאן יש מי שטוען כי הפסקת הקשר היא רק על פני השטח, כשבפועל חפץ מעולם לא התנתק מבני הזוג נתניהו. ויש גם מי שמעלה את הסברה שהורדת הפרופיל מלפני כ-4 חודשים קשורה ישירות לפרשה שנחשפה כעת, לאחר שחפץ, בעזרת חושיו החדים, זיהה את המערבולת שעומדת לשטוף אותו - ומיהר לנתק מגע או לפחות לצמצם אותו.

עורך דינו של חפץ, ירון קוסטליץ, מסר ל"גלובס" בתגובה לנושא ניגודי העניינים כי "כל הסדרי ניגודי העניינים של חפץ נבחנו ואושרו על-ידי הרשויות המוסמכות". לגבי כל שאר הפרטים המוזכרים בכתבה לא ניתן היה לקבל את תגובתו של חפץ, השוהה כעת כאמור במעצר.

עוד כתבות

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים