גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגרות בהחלפת חיתולים

למה הבגרות בהחלפת חיתולים היא באורט בית שאן ולא באורט רמת-גן למשל?

למה צריך ללמוד להחליף חיתולים כבר מגיל 16? על פי רשת אורט, זהו המפתח לזכייה ב"אסמכתא לתעודה היוקרתית למקצוע מטפלת סוג 1+2, וסייעת בגנים ובכיתות לימוד", וזאת במסגרת פרויקט שמטרתו "חיבור ייחודי בין תעשייה לחינוך בישראל". מהות הפרויקט היא שילוב תלמידות תיכון בעבודה בגני ילדים, התנסות עליה הן תיבחנה לבגרות, כדי שתוכלנה "כבר עם סיום הלימודים להשתלב בעולם התעשייה".

אם תשאלו אותי, מה שבאמת כתוב מאחורי המילים היפות האלה הוא: לקחנו נערות בנות 16-17, גזלנו מהן את הזכות לבחור את עתידן המקצועי ודנו אותן כבר מגיל העשרה לעבודה קשה בשכר רעב. סיפרנו להן שבעתיד הן תוכלנה להמשיך ללימודים אקדמיים ולהפוך גננות (כאילו בשביל זה נדרשת "התעודה היוקרתית" של אורט), אבל בסוף רובן ככולן תשארנה סייעות ומטפלות (ואם ימאס להן, לא חסרים עוד עיסוקים בשכר מינימום).

מה פתאום נזכרתי בזה עכשיו? במקרה נתקלתי בידיעת יחסי ציבור של אורט המתפארת בפרויקט הנ"ל ("בפעם הראשונה בגרות בדרך לגן הילדים - רוחות של שינוי לגנים"), והחלטתי לבדוק איזה עוד עוולות הם עושים.

שלוחה של הטכניון

נכנסתי לאתר שלהם ולשמחתי התבדיתי. רשת אורט היא כבר לא רשת בתי-הספר המקצועיים של פעם, זאת שדחפו אליה את כל התלמידים החלשים ששום בית ספר עיוני לא רצה. היום אורט זו שלוחה של הטכניון.

מלמדים שם רק טכנולוגיות ומדעים - 35 תחומי 'מדע וטכנולוגיה', 21 תחומים המוגדרים 'מדעי החברה והרוח', ובנוסף 5 מיומנויות המוגדרות 'מיומנויות המאה ה 21'.

ואיפה מגמת המטפלות והסייעות? אותה קברו עמוק עמוק, יחד עם שלל המקצועות שלא מתאימים למיתוג מחדש - הרשת הטכנולוגית-המדעית המובילה בישראל - שלא נגלה שבאורט עדין מלמדים להחליף חיתולים ולשטוף כלים, טובלים את הידיים בגריז, חופפים שיער ועושים פן. לשם כך קישטנו את מכונאות הרכב במגמות אוטוטרוניקה ואוטוטק, וכיבסנו את שאר "המפלילות" שהפכו למגמת חינוך הגיל הרך (במקום מטפלות וסייעות), מלונאות (במקום בישול והאפייה), עיצוב שיער וטיפוח החן (במקום ספרות), חשבונאות (במקום הנהלת חשבונות) וכן הלאה.

אבל "הסוד" הגדול באמת הוא הפילוח הדמוגרפי - סוציו-אקונומי - עדתי של המגמות השונות, שחושף אמת עגומה ומדכדכת: אורט לא רק "נושאת את דגל החינוך המדעי-טכנולוגי", היא בעיקר משמרת את חולשתה של הפריפריה ותורמת תרומה אדירה לחיזוק הפערים בישראל. ולא רק היא, גם רשת עמל (שבחרה גם היא במיתוג טכנולוגי-מדעי-אומנותי, מעלימה במכוון את תחומי הלימוד) ושאר בתי הספר המקצועיים המבטיחים השתלבות מיידית בשוק העבודה, אבל ממשיכים להסליל נערים ונערות לקריירות של חוטבי עצים ושואבי מים, כמו בשנות ה-50.

ואם עדין יש לכם ספק, אז הבגרות בהחלפת חיתולים היא באורט בית שאן ולא באורט רמת-גן, כשההבדל בין אורט באשקלון (עיצוב שיער, הנהלת חשבונות, מסגרות מבנים, מערכות תיכון, אוטוטרוניקה, חשמלאי מוסמך, חשמלאי ראשי, אומנויות הבישול המלונאי), לאורט בתל-אביב (מגמה מדעית-הנדסית, מדעי המחשב, טו"ב אלקטרוניקה, טו"ב חשמל, תעשייה וניהול, חשבונאות, תקשורת וקולנוע, ניהול עסקי, מדעי החברה, שערי משפט), גם הוא כנראה לא מקרי.

אז מה צריך לעשות? לחסל את בתי הספר המקצועיים שמשרתים רק את האינטרסים של עצמם ושל שורה של גופים כלכליים, ציבוריים וממשלתיים, ואם אורמת ממש צריכה ידיים עובדות שתכשיר אותם במסגרת מכללות על תיכוניות ותניח לנערי יבנה והסביבה (אורט אורמת יבנה). כנ"ל הצבא - שיתכבד ויכשיר לעצמו מכונאי רכב, חשמלאים ומבנאים במסגרת השירות הצבאי, בדיוק כמו שהוא מכשיר טייסים.

ומה עם אלה שלא מתאימים למערכת חינוך רגילה? רוב הגדול מתאים בהחלט, בתנאי שישקיעו בו את המשאבים הנדרשים כבר מגן הילדים, ויבנו תוכניות לימוד ייעודיות שיתאימו גם לתלמידים שמתקשים. כסף יש בשפע, רק צריך להסב אותו מהחינוך המקצועי למקומות הנכונים, ולהחזיר לילדים בני 14 את השליטה על עתידם. אם הם נורא ירצו להיות טבחים, נהגים, מסגרים, ספרים או מכונאים, שירכשו את המקצועות האלה אחרי הצבא ומתוך בחירה. מספיק לייצר דורות של ילדים 'לא מספיק טובים' כחומר גלם (שלא לומר 'בשר תותחים') לבתי הספר המקצועיים. זה לא מוסרי, ובסופו של דבר גם לא כלכלי.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

אילוסטרציה: shutterstock

הריבית תישאר גבוהה, ומה יקרה למדדי המניות? התחזית של 100 יועצי השקעות

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקה: האם מיזם הטלוויזיה של קשת ו־RGE הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50־60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים שזה תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך זה לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנכסים של הציבור גדלו פי ארבעה ב־20 שנה. איפה מוחזק רוב הכסף?

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל