גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כולם עושים את זה"

התמודדות עם חוסר מוסר בעבודה – מבוי סתום

בנין בזק רחוב יהודה הלוי פינת לינקולן המיועד למשטרה צילום: אמיר מאירי
בנין בזק רחוב יהודה הלוי פינת לינקולן המיועד למשטרה צילום: אמיר מאירי

סקרים מראים כי כמעט אי-אפשר לברוח משחיתות בארגון. אחוזים גבוהים של עובדים מדווחים על התנהגויות לא מוסריות הגובלות במעשי שחיתות בארגון המעסיק אותם, ועל לחץ מצד הארגון שיתפשרו בעצמם על הסטנדרטים המוסריים שלהם ויבחרו בחירות שלא דמיינו שאי פעם יבחרו.

עצרו, מחסום לפניכם

עובדים רבים נתקלים בחסמים המונעים מהם מוטיבציה לחשוף מקרי שחיתות שהבחינו בהם בארגון. ראשית, עובדים רבים חוששים מנגיעה בנושא בעייתי כשחיתות בארגון, ונמנעים מכך שמא עיסוק בו יהפכם לקשורים למקרה, ו"ילכלך" גם אותם. מבחינת העובדים זו עשויה גם להיות הסתכנות מיותרת ובלתי בטוחה, בעלת השלכות על מעמדם בארגון: חשיפת השחיתות עלולה לצייר את העובד כפועל נגד הזרם, ולגרום לפגיעה במעמדו ובערכו, ולבידודו על ידי הסובבים.

שנית, ארגונים רבים אינם מעודדים שיתוף מצד העובדים. אפילו ארגונים שבהם מוגדרת מדיניות דלת פתוחה באופן רשמי אינם מקיימים בהכרח את החזון הזה במציאות, ומנהלים בהם עשויים לנהוג בצורה המנוגדת לכך: לא לרצות לשמוע כל מה שמפר את האיזון היחסי שבו הם מצויים, להגיב בתוקפנות לכל מידע שיערערו, ולשדר כי מבחינתם ריבוי דיונים על מה שאינו העיקר - המשימה, העבודה - הוא בזבוז זמן יקר.

שלישית, פגשתי לא מעט מנהלים שהסטנדרטים שלהם בנוגע למה שמוסרי או אינו מוסרי השתנו עם השנים, מתוך הרגל לשהות בסביבה ששחיתות בה היא אינה מילה גסה. עובדים מזהים זאת במנהלם, ויודעים מראש כי אין טעם לפנות אליהם כדי לחשוף מחדל כלשהו, בציפייה לתיקון מצדם. רוב הסיכויים, בעיניהם, שאלה לא יתרגשו מהמידע, לא יאמינו להם, או יסירו מעליהם כל אחריות לנסות לשנות את המצב הבעייתי. זאת במיוחד כשהמנהלים מרבים לצייר מעשי שחיתות כסבירים לגמרי, בגלוי: "לאף אחד לא יפריע שנעשה את זה" בשילוב "יש לנו לקוחות לשרת" ו"אנחנו דבקים במקצוענות, לא במוסר". ומי אם לא המנהל שלנו יודע טוב יותר מאתנו?

" לא הייתי צריך זמן רב בחברה כדי לזהות איך הבוס שלי מגיב למידע שלא 'מתיישב לו טוב' בתוכניות. מהר מאוד למדתי שהוא לא רוצה לשמוע דברים שמערערים לו את האיזון, ושאין שום טעם לפנות אליו עם קושי מוסרי מהסביבה הארגונית, ובעיקר אם אני רוצה לשמור על מעמדי ולא להיות מבודד או מנודה ", מספר ש' מחברה טכנולוגית מצפון הארץ.

בשם היציבות, למען הסדר

המחקר מראה כי אנשים שחוו שחיתות בארגון , חשפו אותה, וזהותם נחשפת סובלים התעמרות והתעללות מידי מנהליהם וחבריהם לארגון.

גם אלה שלוקחים את חשיפת השחיתות צעד אחד קדימה, ותובעים את הארגון על מעשיו, לרוב יוצאים קירחים מכאן ומכאן: לא רק שחשיפת זהותם פוגעת בהם ברמה האישית, כאמור, אלא שברוב המוחץ של התביעות הללו נגמרות בדחייה, ומיעוטן מסתכם בפשרה מגוחכת - כפי שמראה מחקרם של ד"ר מאיר גלבוע, לשעבר יועץ למבקר המדינה למאבק בשחיתות, וד"ר אינה לוי וניר רוזמן מהמרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. החוקרים טוענים כי התביעות הללו אינן מחזיקות מים. ראשית, משום במקרים רבים תוכן התלונה הופך בלתי רלוונטי בזמן הגשתה, לאחר שהעוולה מתוקנת מיד על ידי ההנהלה כדי להימנע מסנקציה, ושנית, בגלל השאיפה לשמור על מצב של סטטוס קוו ויציבות בארגון.

השפעת השחיתות כשגרה על העובדים

ומה קורה לעובד עצמו, אחרי זמן מה שהוא מצוי בסביבה שכזאת? סביבה שבה מקובל לעגל פינות בתחום המוסר ("כי כולם עושים את זה"), ולא כדאי לעשות ממנה עניין? סביבה שבה עדיף "להחליק" על מחדלים ושחיתויות ולנהוג כלא היו?

כשעובד מצפוני נתקל שוב ושוב בהתנהלות לא מוסרית, שתמיד זוכה בתורה להצדקה מצד המנהל, הוא חווה דיסוננס פנימי: " לא רק שהמנהלת שלי גורמת לדברים להישמע לא נוראיים כמו שהם נשמעים בראש שלי, אלא שהיא גורמת לי ממש לתהות לגבי עצמי - אני מיוחדת? אם זה לא מפריע לאף אחד, למה זה צריך להפריע דווקא לי? האם אני טרחנית שמתעסקת בשטויות? האם איני מבחינה בין טפל לעיקר? האם אני, בעצם, לא בסדר? " (ט', עובדת בארגון ציבורי).

הדיסוננס הפנימי הזה מייצר פעמים רבות תהליך של שינוי הדרגתי בסגנונו הטיפוסי של העובד, והוא מתחיל לאבד את הדחף הראשוני לפעול לשם ההתרעה על שחיתות . הוא מסתגל למצב, הסטנדרטים המוסריים שלו משתנים, וגם הוא מתחיל לצפות במחדלים בשוויון נפש.

אז עובד אחד יפסיק להבחין במצבים אלה לחלוטין; עובד אחר יבחין בהם, אך יתחיל לומר לעצמו את מה שמשדרים לו מלמעלה - ש"כך מתנהל העולם"; וישנו העובד שאף ילמד ויפנים כי שחיתות היא לא רק עניין של מה בכך, אלא שכדאי לו עצמו להתחיל להתנסות בה פה ושם, משום שזו הדרך היעילה להצליח, כפי שניכר אצל מנהליו רמי הדרג וההערכה מהסביבה.

שאלת מיליון הדולר, והתשובה המדאיגה

ובעצם, האם יש לעובד הרוצה להצליח סיכוי להתחמק מלהפוך בעצמו למושחת?

בימינו מנהלים נוטים להפנות לעובדיהם ציפיות בלתי ריאליות, וללחוץ עליהם להשיגן תוך שידור המסר כי לא חשובה הדרך - חשובה התוצאה. כך, כדי להצליח, נדרשים עובדים רבים לייצר תוצאות בלתי ריאליות, וכדי לבצע את הבלתי-אפשרי, אי אפשר בלי לעגל פינות.

ב מחקר של אוניברסיטת הרווארד התופעה הזאת מוגדרת כ"ראיית מנהרה" - ראייה צרה של המטרה, מבלי להסיט את המבט לצדדים ולהיחשף למה שלא תקין בדרך אליה. אז דרסתי מישהו בדרך? עיגלתי מספרים כלפי מעלה? המטרה שלי סותרת את מטרתו של חברי לצוות? ובכן, מה זה בעיניו של עובד לעומת הסיכוי שייכשל בתפקידו ויאכזב את הממונים?

ואם נוסיף לכל זאת הימצאות בסביבה מדינית שבה הדמויות שאמורות להוות מודל לחיקוי מתגלות בזו אחר זו כעוסקות בעשייה לא מוסרית, יש לצפות רק לפגיעה ברורה ברמת המוסר בארגונים עסקיים נוספים.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר " המועמד הנבחר " והספר בערבית "העתיד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה , אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל ב פייסבוק או ב אתר .

עוד כתבות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה