גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל כ"ץ, משה כחלון והפלישה הסינית לחיפה

ב-3 השנים האחרונות מוזרמים מיליארדי דולרים לפרויקטים תחבורתיים בחיפה ובראשם "נמל המפרץ" שינוהל ע"י חברה סינית ■ מה עומד מאחורי ההתעוררות התקציבית והביצועית, מי נהנה מהתחרות בין כ"ץ לכחלון על תקצוב ותכנון פרויקטים בעיר, ואיך משתבץ הנמל במפת האינטרסים של ממשלת סין?

כחלון וכץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
כחלון וכץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

העיר חיפה נחשבה במשך עשרות שנים לחצר האחורית המוזנחת של מדינת ישראל. הפוטנציאל תמיד היה קיים בזכות מיקום אסטרטגי במפרץ טבעי ונכסים גיאוגרפיים כמו חיבור נחשק בין ים להר נוסח ברצלונה. בחיפה יש גם מוסדות אקדמיים ברמה בינלאומית, דוגמת הטכניון, ומרכז תעשיות עתירות ידע בעל שם עולמי. אבל הפיכת מפרץ חיפה לאחד המוקדים התעשייתיים המזוהמים בישראל, והכוח הפוליטי של הגופים התעשייתים הגדולים במסדרונות השלטון, מנעו במהלך השנים את מימוש הפוטנציאל של העיר - ועדיין מונעים אותו. למרות הניסיונות התדמיתיים "להלבין" את סוגיית הזיהום, קשה להתווכח מתקפת הריחות וצריבת העיניים שמזומנת לפוקדים את מפרץ חיפה וסביבותיו הקרובות והרחוקות (תלוי במזג האוויר) ועם נתוני התחלואה שמפורסמים מדי פעם. קשה גם להתווכח עם נתונים שמצביעים על קיפאון מתמשך בגידול האוכלוסייה בעיר, הנמצאת במקום שלפני אחרון בדירוג הצמיחה של 15 ערים הגדולות של הלמ"ס מלפני שנתיים.

אבל לאחרונה נראים סימנים ברורים לשינוי אסטרטגי בגישה הממשלתית כלפי חיפה והוא בא לידי ביטוי בעיקר בשיטפון מרשים של תקציבים לפרויקטים תחבורתיים. בשלוש השנים האחרונות אושרו פרויקטים ממשלתיים בהיקף יותר מ-17 מיליארד שקלים בתחום התחבורה היבשתית, הימית והאווירית. שחלקם מתמקדים בחיפה עצמה ואילו אחרים בהפיכתה למסוף תחבורה מרכזי לכל אזור הצפון. הצצה למתרחש מאחורי הקלעים של "המהפכה התחבורתית" הרחבה מגלה מכלול סבוך של אינטרסים פוליטיים, כלכליים ובעיקר בינלאומיים.

השיבר התקציבי נפתח

חלק מהפרויקטים התחבורתיים הגדולים של חיפה, דוגמת הקמת נמל המפרץ החדש, כבר העלו לא מעט גלים וכותרות. אחרים, שכבר אושרו או מקודמים כיום בתחנות השונות, נמצאים עדיין רחוק מהעין הציבורית, אם כי תחזיות העלות שלהם גורמות לכמה וכמה מאנשי המקצוע באגף התקציבים באוצר להרים גבות.

הנה כמה דוגמאות: רכבל לאוניברסיטה ב-300 מיליון שקל; תחנה מרכזית גרנדיוזית בצ'ק פוסט ב-200 מיליון שקל; הארכת קווי המטרונית - שהיא בעיקרון קו אוטובוס מפרקי סטנדרטי שנע על נת"ץ ייעודי - בתקציב של 2.6 מיליארד שקלים; הקמת קו רכבת מחיפה לנצרת על פני כ-40 קילומטר בתוואי קשה, עם לא פחות מ-17 תחנות ושלל חניונים צמודים, באומדן תקציב של לא פחות מ-5.6 מיליארד שקל, וזאת על בסיס תחזיות נסועה מרחיקות לכת; שיקוע ומינהור הרכבת בעיר התחתית ב-3.5 עד 4 מיליארד שקל; הארכת שדה התעופה ב-300 מטר בעלות של מאות מיליוני שקלים.

אלה כמובן רק סכומים רשמיים חזויים. אם לשפוט על פי התנהלות תקציב פרויקט ה"מטרונית" המקורי בתחילת העשור, שתפח לאורך הדרך כמעט במיליארד שקל, יש להניח שהסכומים הסופיים יהיו מרשימים עוד יותר.

מאחורי הקלעים של ההתעוררות התחבורתית והתקציבית המרשימה אפשר למצוא שם שני שרים בכירים - שר האוצר ושר התחבורה - שלעיתים נראה כאילו הם מנהלים ביניהם תחרות מי ייתן יותר.

משה כחלון הוא שר האוצר החיפאי הראשון של ישראל, וסביר להניח שהסנטימנטים לעיר ולראש העיר שלה - שהיה בעבר ראש מטה הבחירות של כחלון בצפון - מעניקים לחיפה "כתף חמה" במסדרונות האוצר. בראיון לעיתון המקומי "כלבו" בשנה שעברה נכתב כי "כל עוד כחלון יושב בכיסא שר האוצר, חיפה מקבלת את היחס הראוי לה בנושא ההקצאה התקציבית". ומה יקרה כשהממשלה הנוכחית תגיע לקץ כהונתה בעוד כשנתיים? "אנחנו נתפוס מה שנצליח", מצוטט ראש העיר יונה יהב באותה כתבה.

את כל אלה אפשר לסווג במסגרת התחום "פוליטיקה ועסקנות מקומית", שאינו בתחומו של מדור הרכב והתחבורה של "גלובס", אבל העניין שמגלה שר התחבורה ישראל כ"ץ בחיפה הוא כבר חלק מתמונה רחבה ומרתקת הרבה יותר, עם השלכות בינלאומיות. במרכזה נמצא הנמל החדש במפרץ חיפה, שנמצא כיום בתהליכי הקמה מזורזים ואמור להתחיל לפעול בעוד כשלוש שנים תחת ניהול סיני.

הרכבל המתוכנן מצומת הצ'ק פוסט לאוניברסיטת חיפה / הדמיה: חברת יפה נוף

חוליה בשרשרת הסינית

נמל המפרץ החדש יהיה בבעלות המדינה, אבל תפעולו בפועל יתבצע ב-25 השנים הבאות על ידי חברת "שנחאי אינטרנשיונל פורט גרופ" (SIPG), הסינית, שזכתה במכרז החכירה של חברת נמלי ישראל ב-2015. כדי להבין את המשמעות העתידית של נמל מים עמוקים במפרץ חיפה, שיהיה בניהול סיני לפחות עד אמצע המאה הנוכחית, צריך להסתכל על הקונטקסט הבינלאומי.

במאמר נרחב של ה"פייננשל טיימס" הלונדוני בנושא השאיפות הימיות של סין באזור, שפורסם בשנה שעברה, נקשר ניהול הנמל העתידי בחיפה ישירות לפרויקט "דרך אחת, חגורה אחת" (OBOR) שמכונה גם "דרך המשי" של ממשלת סין. מטרתו לבנות גשר תחבורתי יבשתי וימי בין סין לאירופה, בהשקעה של קרוב לטריליון דולר, כדי להרחיב את השפעתה הכלכלית והפוליטית של סין באירופה ובמזרח התיכון.

נמל המפרץ החדש הוא רק חלק אחד ממה שמכונה "שרשרת הפנינים" של נמלים ומסופי מטענים, שנמתחת מהים הסיני והאוקיינוס ההודי עד למפרץ הפרסי, אפריקה והים התיכון. השליטה או הבעלות בנמלים הללו נרכשה בשנים האחרונות בעשרות מיליארדי דולרים על ידי חברות ספנות ותשתית סיניות. ב"רשימת הקניות" שלהן באזורנו ניתן למצוא את רכישת הנמל המטענים הענק של פיראוס, רכישת שליטה במסוף מטענים בנמל השני בגודלו בבלגיה, רכישת נתח משמעותי מחברה שמפעילה מסופי מכולות בנמלי ולנסיה ובילבאו בספרד, החזקות בנמל רוטרדם, רכישת נמלים בטורקיה, רכישת נתח ממסופי מכולות בנמלים מרכזיים באיטליה. השקעות של מיליארדים במתקני נמל לאורך תעלת סואץ, רכישה או הפעלה של נמלים לאורך קו החוף של אפריקה והמפרץ הפרסי ועוד - וכל זה רק בשנים האחרונות.

בתוך נתיב סחר הימי החדש של ממשלת סין, נמל חיפה "סוגר פינה" חשובה ויוצר גשר ימי-יבשתי ישיר, עוקף סוריה ולבנון, מהקצה של נתיב הרכבת היבשתי של "דרך המשי" בטורקיה ועד למדינות המזרח התיכון והמפרץ.

את ה"פינה" הזו, כך נראה, להוט גם שר התחבורה ישראל כ"ץ לסגור במסגרת "חזון המזרח התיכון" החדש שלו, שאותו הציג בפרוטרוט לא אחת בשנתיים האחרונות בפני התקשורת הזרה. כך, למשל, בראיון לעיתון "ניקיי" היפני לרגל ביקורו ביפן באוקטובר אשתקד, צוטט כ"ץ באומרו ש"המיזם ייצור אלטרנטיבה לנתיב תובלה ממזרח למערב, שיהיה קצר יותר, מהיר יותר ובטוח יותר לאור האיום האיראני על נתיבי התובלה הימית במפרץ הפרסי".

בראיון נכתב גם כי "אלפי משאיות מגיעות מדי שנה לחיפה באמצעות מעבורות מטורקיה כשהן נושאות עליהן מטענים שמיועדים לעולם הערבי דרך ירדן. כאשר תוקם המסילה, ניתן יהיה לשלח את המטען ישירות מחיפה ברכבת לערב הסעודית ומדינות אחרות במפרץ".

במאמר מוסגר נציין, שזוהי אחת מגולות הכותרת של המגמה הפרו-סינית, שמאפיינת את כהונתו הממושכת של ישראל כץ במשרד התחבורה. במהלך שלוש הקדנציות שלו נכנסו חברות סיניות לפרויקטים ישראליים של תשתיות תחבורה במיליארדי דולרים, מכרו לישראל קרונות במיליארדי דולרים, כבשו ללא עוררין את שוק האוטובוסים ואף נחתם הסכם הבנות מול ממשלת סין (ב-2012) להקמת קו רכבת מהירה מאשדוד לאילת, בביצוע ומימון סיני, שעלותו נאמדת בעשרות מיליארדי דולרים.

פרויקטים בתחום התחבורה באזור חיפה

מכשירים את השטח

הגשמת חזון הנמל הסיני והגשר היבשתי דורשת לבצע לא מעט צעדים מורכבים ומשלימים בשטח. חלק אחד בפאזל, שכבר הונח במקומו, הוא הקמת מסילת הרכבת מחיפה לבית שאן (בעלות 4 מיליארד שקל), שאמורה להתחבר בעתיד למסוף מטענים בצד הירדני. זה פרויקט שבאגף התקציבים מטילים עד היום ספק בכדאיותו הכלכלית למדינה, אבל הוא כבר עובדה בשטח ומוכן לפעולה.

צעד משלים נוסף היה "עיצוב מחדש" של שדה התעופה בחיפה, שגובל בשטחי הנמל החדש ונמצא בנקודה רגישה מאוד מבחינת בטיחות הנמל. במסגרת התוכנית שמקודמת כיום יוארך המסלול הקיים בשדה ב-300 מטרים בלבד - הארכה שלדברי ההוגים "מתואמת עם חברת נמלי ישראל, המקדמת במקביל את הנמל הימי, באופן בו נמל התעופה והנמל הימי יוכלו לחיות בצוותא". בפועל, הפרויקט מיועד בעיקר להסדיר את כניסת התשתיות, הדרכים והמסילות לנמל המפרץ החדש.

צעדים משלימים אחרים אינם נמצאים בתחום המנדט של משרד התחבורה ודורשים הרבה שיתוף פעולה של הרשות המקומית. אולי על רקע זה התפתח בשנים האחרונות רומן לוהט בין שר התחבורה לעיריית חיפה, שמטרתו המוצהרת היא "ליצור מהפכה של ממש שתשנה לחלוטין את המציאות התחבורתית במטרופולין חיפה". כץ אף זכה לאחרונה באות "יקיר העיר חיפה".

מבט לעתיד

אין לנו שום דבר נגד יישור קו תקציבי וסגירת פערים בין הפריפריה למרכז, ואין ספק שחיפה והצפון ראויים לתשתית תחבורתית מודרנית וראויה. סביר גם להניח שנמל המפרץ החדש, בניהול בינלאומי, יעניק פיתוח תעסוקתי ועסקי לעיר בטווח הארוך. אבל ההתפוררות האורבנית בחלקים לא מבוטלים מהעיר, וחוסר הרצון הממשלתי להתעסק בבעיות בוערות יותר ובראשן הזיהום התעשייתי, מעלים את השאלה שמא סדרי העדיפויות בהשקעות העתק שונים ממה שנראה לעין.

בין שנרצה בכך ובין שלא, נעיצת דגל סיני בנמל המפרץ החדש עתידה להפוך אותו ל"נקודה חמה" במסגרת המאבק הכלכלי, הפוליטי ואולי גם הביטחוני בין המעצמות, שמטרתו להשיג שליטה והשפעה באזור הים התיכון ומעבר לו. לפיכך העין הציבורית, "כלבי השמירה" של יחסי החוץ של ישראל ושומרי התקציב חייבים לעקוב אחרי ההתפתחויות מקרוב, לבדוק האם האינטרס הישראלי מוגשם במקרים אלו.

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל