גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ: על ידידים ועל אויבים

כולם מסדרים את אמריקה, מתלונן טראמפ, "ידידינו ואויבינו", אבל האם יש לארה"ב ידידים?

גארי קוהן / צילום: רויטרס, Joshua Roberts
גארי קוהן / צילום: רויטרס, Joshua Roberts

יום עבודתו של נשיא ארה"ב התחיל אתמול ב-7:55 בבוקר, בציוץ. "הנרטיב החדש של פייק ניוז הוא שיש תוהו ובוהו בבית הלבן. כזב! אנשים תמיד יבואו וייצאו, ואני רוצה דו-שיח חזק לפני קבלת החלטה. עדיין יש כמה אנשים שאני רוצה להחליף (תמיד חותר לשלמות). אין שום תוהו ובוהו, רק אנרגיה אדירה!"

זו הייתה תגובתו על ידיעות שהכרזותיו בענייני סחר בחמשת הימים הקודמים עוררו מחלוקת ניכרת בסגל הבית הלבן, והוא לא טרח ליידע חלק מיועציו על כוונותיו.

בצהריים סר אליו ראש ממשלת שוודיה. ב-3:38 אחה"צ התייצבו הנשיא וראש הממשלה לפני המיקרופונים ב"איסט רום" של הבית הלבן, קוראים הודעות מוכנות מן הכתב. טראמפ מקניט את אורחו על תבוסת שוודיה לנבחרת ארה"ב בגמר הקרלינג באולימפיאדת החורף. "זה היה משהו, אה?"

נציגי הפייק ניוז מוזמנים להציג שאלות.

אדוני הנשיא, צייצת היום שהיית רוצה כמה שינויי סגל סביבך. האם זה כולל את התובע הכללי (צירוף אמריקאי רב כוח של שר משפטים, יועץ משפטי לממשלה ושר משטרה), או חברים אחרים בקבינט שלך?

הנשיא: "לא, אני באמת לא מדבר על זה. רק אמרתי שבבית הלבן יש אנרגיה עצומה. יש רוח [צוות] עצומה. אדיר לעבוד שם. הרבה, הרבה אנשים מתחרים על כל ג'וב. אתה יודע משהו, קראתי איפשהו, 'וואוו, אלוהים, אולי אנשים לא רוצים לעבוד בשביל טראמפ?'. אז תאמין לי, כל אחד רוצה לעבוד בבית הלבן. כולם רוצים חתיכה מן הלשכה הסגלגלה; הם רוצים חתיכה מן הווסט ווינג [אגף המשרדים של הבית הלבן]. ולא רק מפני שזה נראה טוב על דף קורות חיים. זה פשוט מקום עבודה אדיר".

טריקת דלת רועמת

ב-5:32 הושלכה פצצה: כלי התקשורת המרכזיים הודיעו כמעט בו זמנית, שיועצו הכלכלי הראשי של הנשיא, גארי קון (Cohn), מתפטר. הסיבה: אי הסכמה נוקבת עם הנשיא על עיצומי סחר.

וכך, היום שהתחיל בגינוי ה"פייק ניוז", ב"אנרגיה עצומה", ב"אנשים מתחרים על כל ג'וב", ב"רוח צוות אדירה", ב"דיאלוג חזק לפני קבלת החלטה", הסתיים בטריקת דלת רועמת של אחד האנשים הבכירים ביותר בסגל הבית הלבן, לשעבר אחד הבנקאים הבולטים ביותר בוול סטריט, איש שנחשב תחילה למועמד העיקרי לכהונת נגיד הבנק המרכזי, האיש הראוי לאשראי מיוחד על רפורמת המס שהקונגרס אימץ בסוף דצמבר והנשיא מיהר לחתום בתרועת ניצחון.

הדלת בבית הלבן התחילה להסתובב על צירה שלושה שבועות לאחר שהנשיא נכנס לכהונתו, לפני שנה ושישה שבועות. הנשיא איבד אז את יועצו לביטחון לאומי, לאחר שנתפס בשקר. מאז, הנשיא איבד את ראש הסגל שלו, את סגנית ראש הסגל, את האסטרטג הראשי שלו, שלושה מנהלי תקשורת, דובר אחד, מזכיר הסגל (לאחר שהתגלה כי שתי גרושותיו האשימו אותו שתקף אותן פיזית); הוא פיטר את מנהל האף.בי.איי, כפה את פרישתו של סגן מנהל האף.בי.איי, ועמד על התפטרותו של שר הבריאות. על זה צריך להוסיף את התקפותיו הפומביות על התובע הכללי שהוא עצמו מינה, על המשנה לתובע הכללי, ועל ראשי קהילת המודיעין. ללא ספק, מקום עבודה אדיר ורוח צוות עצומה.

ישחקו היועצים לפניו

טראמפ מעיד על עצמו פעם אחר פעם עד כמה הוא "אוהב עימותים" בין יועציו. "אני אוהב שיש סביבי שני אנשים עם שתי השקפות מנוגדות... ואז אני מקבל החלטה... אני חושב שזו הדרך הטובה ביותר. אני אוהב הבדלי השקפות".

והוא אמנם קיבל את העימות, כנראה על בסיס יומי, בוודאי בשבוע האחרון. זה היה העימות בין גארי קון לפיטר נאבארו. זה האחרון הוא יועצו הראשי של הנשיא לענייני סחר. הוא בן 68, פרופסור בדימוס למנהל עסקים בקמפוס ארוואיין (Irvine) של אוניברסיטת קליפורניה. הוא אחד הכלכלנים הבולטים המעטים בארה"ב, המדברים בגלוי בשבחה של מדיניות פרוטקציוניסטית.

טביעות אצבעותיו של נאבארו ניכרו בהודעת הנשיא בשבוע שעבר, שהוא יטיל מכסים של עד 25% על יבוא פלדה ואלומיניום. עוד יותר מעצם ההחלטה, רישומו של נאבארו ניכר בהגיונו של הנשיא: לא זו בלבד שמלחמת סחר לא נוראה, אלא היא אפילו טובה, ואפשר לנצח בה "בקלות"; ואתם יודעים מה, אמריקה לא תפסיד בכל מקרה, מפני שיש לה גירעונות סחר עצומים כמעט עם כל שותפיה העיקריים. הם יפסידו.

הנשיא הגדול מאז ומעולם

זה ימים אחדים שמנהיגי מפלגתו של הנשיא בקונגרס מורטים את שערם. הוול סטריט ג'ורנל, שמאמרי המערכת שלו נוטים חסד לנשיא, לגלג על ההיגיון הזה בטון השמור למורה המבייש תלמיד לא מבריק בכיתה. ייסורי הרפובליקאים קיבלו לבסוף פומבי בערב יום ב', כאשר היושב ראש רב הכוח של בית הנבחרים, פול ריאן, קרא לנשיא לחזור בו מן העיצומים הסוחפים. אבל הנשיא אינו מתרשם. אדרבא, הוא עושה מה שעשה מיום נשיאותו הראשון: הוא מתבצר בעמדת הפתיחה שלו (double-down באנגלית אמריקאית).

יושב ראש ועדת הכספים של הסנאט, אורין האץ', הוא מאוהדיו הגדולים ביותר של טראמפ על גבעת הקפיטול. הוא אפילו אמר לטראמפ, שהוא, טראמפ, "הנשיא הגדול ביותר מאז ומעולם". טראמפ חזר על הסיפור הזה בעונג מיוחד. "שאלתי אותו, אפילו יותר גדול מוושינגטוו ומלינקולן? הוא אמר, 'כן'".

ובכן, הסנאטור האץ', בן 81, שיינמך אתמול את טראמפ, והזהיר מפני התוצאות של מלחמת סחר. הוא גם הטיל את אשמת הימים האחרונים על נאבארו.

כולם נצלנים?

נראה שהוא הגזים. הנשיא לא היה זקוק לנאבארו אלא כדי לאושש מה שהוא, טראמפ, חזר והבטיח לעשות עוד ב-2016, במהלך מערכת הבחירות שלו. אתמול הוא אמר, שאת דעתו על קשרי המסחר של ארה"ב הוא התחיל להביע "עוד לפני 25 שנה". בשלושת הימים האחרונים הוא הכריז לפחות פעמיים, כי "ידידינו ואויבינו ניצלו את ארה"ב במשך שנים".

האם זאת אומרת שבעולמו של נשיא ארה"ב אין עוד הבדל בין ידידים לאויבים, וכולם הם נצלנים באותה המידה?

זו שאלה הצריכה להדריך את מנוחתם של אלה החושבים את עצמם לידידי אמריקה. יש לה משמעות מיוחדת בשביל ישראלים בשבוע שבו מכונסת בוושינגטון הוועידה השנתית של אייפאק, השדולה הפרו-ישראלית. זו הפגנת ניצחון וכוח בשביל ידידי ישראל, אבל טעות תהיה להניח שתפיסת הידידים והאויבים של טראמפ בענייני סחר אינה נוגעת לישראל, רק מפני שישראל אינה מייצאת פלדה, אלומיניום ורכב לארה"ב.

היא נוגעת גם נוגעת, מפני שהיא מלמדת את כולנו איך הנשיא חושב ועל יסוד מה הוא מחליט. נאמנויות אינן מעלות או מורידות אצלו.

הכול הוא בחזקת עיסקה, ועיסקה נבחנת תמיד על סמך השורה התחתונה; הכול הוא משחק-סכום-אפס, ולא ייתכן ששני הצדדים ייצאו נשכרים בעת ובעונה אחת. זה מחייב את כולנו לעצור לפחות לצורך הרהור.

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל