גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אי-אפשר לשרוד במצב שבו יש 5 מפעילי סלולר במדינה"

הולין זאו, יו"ר איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (ITU): "המדינות מרוויחות מהמכרזים על תדרים, אבל לחברות לא נשאר כסף"

הולין זאו / צילום: רפי קוץ
הולין זאו / צילום: רפי קוץ

הולין זאו, יו"ר איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (ITU), הגיע בשבוע שעבר לביקור ראשון בישראל. זאו הוזמן לישראל על ידי שר התקשורת, האגף לקשרי חוץ במשרד התקשורת ומשרד החוץ. בראיון ל"גלובס" מספר זאו שמבחינתו מדובר בהגשמת חלום ובהקשר הזה אפשר להוסיף שהחלום מורכב גם מכך שהפלשתינאים קיבלו תדרי דור שלישי, בתמיכת ה-ITU.

מהי בעצם המטרה של ה-ITU?

"מטרת הארגון היא לחבר את העולם ולעבוד על טכנולוגיות וסטנדרטים בתחומים רבים של תקשורת כמו סלולר, תדרים, מיחשוב, סייבר וכו'. ל-ITU יש תפקיד חשוב ביצירת סביבה שתאפשר חדשנות והשקעה בתשתיות בכל העולם".

איך מתבצעת העבודה שלכם? יש לכם מעבדות עצמאיות?

"בעבר היו לנו, אבל היום אנחנו מתבססים על תרומה של חברים בארגון. רשימת החברים כוללת מפעילי סלולר, ממשלות, מוסדות אוניברסיטה ומכוני מחקר. הארגון בנוי על יצירת קונצנזוס לפיו כל חברה מביאה את הרעיונות שלה לתקינה ולשירותים ואנחנו מנסים להוביל הסכמה רחבה על ידי רוב החברים. בעיקרון התעשייה היא זו שמכתיבה את הסטנדרטים ואנחנו מאוד גאים בכך שהארגון עובד ככה. אתה חייב סטנדרטים.

"פורומים ובריתות יש 'אד הוק' ובכל העולם, אבל מבחינה בינלאומית אתה חייב תקינה משותפת. ה-ITU הוא הארגון היחיד שגם ממשלות מעורבות בו וזה מה שיפה בפלטפורמה שלנו. אנחנו כמובן מעורבים גם בספקטרום תדרים ולוויינים. כמעט בכל תחום בחיים שלנו חייבים ספקטרום וה-ITU הוא היחיד בעולם שמסוגל לתאם בין מדינות בכל העולם בנושא של תחומי תדרים. בדרך כלל זה קורה בוועידה הארבע שנתית שלנו, שבה אנחנו מלבנים את הסוגיות. צריך לזכור ששירותי התקשורת הפכו לפרטיים אחרי שבמאה הקודמת הם היו בבעלות ממשלתית ולכן נדרש תיאום גדול יותר".

"לייעל את השימוש בתדרים"

מה בעניין הקצאות תדרים לדור החמישי? נראה שארה"ב רצה קדימה לפני כולם, ללא תקינה רשמית.

"זה לא שאמריקה רצה יותר קדימה מאשר אחרים. לפני 20 שנה היו חברות גדולות ששלטו בתעשייה. הן פיתחו טכנולוגיות שכבשו את העולם. בשנות ה-70 וה-80 ראינו דווקא את האירופאים מובילים את התעשייה העולמית. כל גוש ניסה לדחוף את הסטנדרטים שלו ואחר כך היה לנו את היפנים שהובילו. בשלב הבא הצטרפו שתי הקוריאות וסין עם התקנים שהן פיתחו.

"השוק שלהם התקדם מהר יותר אבל מתחילת המאה זה הופך להיות יותר מורכב. יש חברות קטנות שמתחילות לייצר פעילויות שנובעות מהצרכים המקומיים, כמו בהודו למשל. מה שיפה בדור החמישי של הטכנולוגיה הוא שהוא לא מוגבל רק לחברות הגדולות. לכן ההכרזות היום בדור החמישי הן בכל העולם. היום חייבים להגיע לסיכום וזה מה שחשוב בהרמוניזציה של התדרים. כולם נזקקים לתדרים שנמצאים במחסור. יש גם בעיות של תדרים צבאיים וזה גם תהליך שאנחנו עובדים עליו, לעבור מאנלוגי לדיגיטלי כדי לייעל את השימוש בתדרים".

החזון שלך הוא לפתור בעיות תדרים בכל העולם?

"אין דרך אחרת. בלי תיאום לא נפתור בעיות".

איך אתם עושים את זה?

"אנחנו דוחפים חדשנות. הפורומים שלנו אף פעם לא מפסיקים לעבוד. הוועידה הגדולה שלנו כל-כך חשובה שאתה חייב לתאם את האג'נדה ארבע שנים לפני שהיא נערכת. את הוועידה ב-2019 בז'נבה קבעו ב-2015, כדי שכל אחד יגיע עם החומר מוכן. הנציגים באים כשהם יודעים שמדובר בפלטפורמה גלובלית וצריך לעשות ויתורים".

"אירופה נמצאת קצת מאחור"

איזה מדינות מובילות היום את עולם בתקשורת?

"ארה"ב, יפן, דרום קוריאה וסין. הקוריאנים אגב מאוד מזכירים לי את הישראלים. אין להם הרבה משאבים והם נדרשים לעבוד על חדשנות כל הזמן. שוק חזק מאוד נוסף הוא רוסיה, ששמה את האסטרונאוט הראשון בחלל. למרבה הצער אירופה נמצאת קצת מאחור. כמו שאמרתי, הם היו פעם בחזית והאמריקאים לא. לאירופאיים היה את ה-GSM, אבל אחר כך הם כבר נסוגו. גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון הן אמריקאיות, ומה שהאירופאים עושים זה לקחת אותן לבתי משפט.

"אם האירופאיים לא אוהבים את הטכנולוגיות האמריקאיות אז שיפתחו משהו באופן עצמאי. אתם לא יכולים לחסום את הטכנולוגיות האמריקאיות ואת התחרות והחדשנות שהן מביאות, דרך בתי משפט. תביאו פתרונות. אתה חייב להציע לאנשים שלך את הפתרונות שלך. אי-אפשר לחסום את אפל, גוגל ופייסבוק רק בגלל שאין לכם משהו דומה. בישראל יש חדשנות אבל היא שוק קטן ולכן טכנולוגיות שמפותחות כאן נרכשות ומוטמעות בשווקים גדולים".

מה לדעתך על כנס הסלולר בברצלונה השנה?

"דיברו בשנה שעברה על 4K ו-K8 אבל השנה לא ראינו את זה, זה היה משונה. השנה דיברו בעיקר על דור חמישי ועל אפליקציות חדשות באזור הזה. צריך לזכור שזאת תערוכה מסחרית. הכנסים שלנו אינם מסחריים. בדור החמישי אנחנו נקבע את התקנים בשנה הבאה באופן סופי".

מה לגבי הרשות הפלשתינית?

"אנחנו עובדים איתם ועכשיו יש שם דור שלישי. אנחנו ממשיכים לעבוד גם עם הישראלים וגם איתם כדי שיהיו תדרים גם בעזה".

מתי נראה השקות של הדור החמישי?

"במדינות רבות נראה השקות כבר השנה. בלטביה יש השקה של דור חמישי. הנשיא של טלנור, מפעיל סקנדינבי גדול, אמר שהוא השקיע בדור הרביעי והוא לא החזיר את ההשקעה שלו. לטענתו אין לו כסף להחליף טכנולוגיה. הזמן בין החלפת טכנולוגיות היה פעם 10 שנים בערך. אחרי 7-8 שנים להחליף טכנולוגיה זה מהר מדי עבור חלק מהמפעילים".

אולי יש יותר מדי תחרות?

"באירופה למרבה הצער יש יותר מ-100 מפעילים. זה יותר מדי וקשה להרוויח. ראינו שהמדינות מרוויחות מהמכרזים הרבה כסף על תדרים אבל בסוף למפעילים לא נשאר כסף להשקיע".

הקונסולידציה חיונית?

"אי-אפשר לשרוד במצב שבו יש 5 מפעילים במדינה".

ITU

שנת הקמה: 1865. הארגון הוקם בפריז ונקרא בתחילת הדרך "איגוד הטלגרף הבין לאומי"

תחום פעילות: הארגון, ששייך לאו"ם, מקצה תדרי רדיו וסלולר וגם מסלולים בחלל עבור לוויינים

הולין זאו (68)

מגורים: נולד בסין, מתגורר בז'נבה

השכלה: לימודי הנדסה באוניברסיטת נאנג'ינג

אישי: נשוי+1

רזומה: הצטרף ל-ITU בשנת 1986

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אלישע מדן. החברים / צילום: פרטי

"בזכות החברים": למרות שאיבד את שתי רגליו בעזה, אלישע מדן יצא לטייל בערבה

אלישע מדן נפצע אנוש בעזה ● בשבוע שעבר החברים שלו סחבו אותו כדי שיוכלו לטייל יחד בערבה: "אני יודע שאוכל לחזור להיות יותר ממה שהייתי" ● פרויקט מיוחד

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו