גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבועה החדשה בכלכלה העולמית - מכרה זהב למקורבים לצלחת

כשהבנקים המרכזיים ביקשו לתקן את נזקי בועת הדיור, הם בחרו להחליפה בבועה חדשה של אשראי זול ■ התוצאה היא שהונם של העשירים רק הולך וגדל - על חשבון הצעירים ומעמד הביניים ■ ניתוח

פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כשבועת האשראי לנדל"ן התפוצצה בשנת 2008 להפתעתם הגמורה של הבנקאים ושל הפדרל ריזרב שרקחו אותה, עמדו בפני הממשל והבנק המרכזי בארה"ב שתי ברירות חדות.

האחת, לבצע ניקוי אורוות, צעד שהיה עלול להכאיב ולגבות מחירים אישיים כבדים מכל המעורבים, בנקאים, פוליטיקאים ואנשי הפדרל ריזרב כאחד.

השנייה - הפתרון הקל, להטביע את בועת האשראי המתפוצצת בבועת אשראי חדשה גדולה פי כמה, "לייצר נזילות" בלשון הבנקאים המרכזיים, ובעצם "לבעוט את הפחית במורד הכביש", כלשון הביטוי הציורי. על כן אין פלא כי האופציה השנייה היא שנבחרה.

וכך, בעוד כ-500,000 אמריקאים מועמדים לדין מדי שנה בגין החזקת מריחואנה, עבירה שלבטח לא מסכנת את העולם, פחות מעשרה בנקאים זוטרים נענשו בדרך כלשהי בגין אירועי 2008 שהביאו את הכלכלה העולמית לסף קריסה.

כדי להציל את הבנקים פתח הבנק המרכזי של ארה"ב ב-2009 במתקפת ייצור כסף שכמוה לא ראתה ארה"ב מאז מלחמת האזרחים.

הפעילות כונתה במכבסת המילים "הקלה כמותית", ובמרכזה עמדה רכישה מסיבית של איגרות חוב ממשלתיות (הבנקים המרכזיים ביפן ובאירופה רכשו גם אג"ח קונצרניות) בכסף שהבנקים המרכזיים הדפיסו יש מאין. זאת בנוסף לרכישת המשכנתאות הרעילות מן הבנקים בוול סטריט.

בהמשך נוספו עוד אמצעים ובעיקר הורדת הריבית לאפס - באירופה וביפן היא אף הפכה לשלילית - כדי לעודד לקיחת אשראי מסיבי על ידי הבנקים ולקוחותיהם. הגידול העצום הזה בהיצע הכסף יחד עם הורדת הריבית שגבה הבנק המרכזי מן הבנקים, הוריד את הריבית בכל השווקים באופן דרמטי. הריבית על איגרות חוב של ממשלת איטליה למשל, שהן בכל קנה מידה מת-חי כשמדובר ביכולת פירעון, צנחה מכמעט 8% ב-2011 לפחות מ-1%.

הריבית על "אג"ח זבל" צנחה מ-23% בדצמבר 2008 לכ-5% כיום. המדיניות הצליחה לפחות במובן של ייצור חוב: זה גדל ביותר מ-85 טריליון דולר בתוך עשור, מכ-140 טריליון לכ-230 טריליון דולר היקף חוב עולמי בתחילת 2018.

מי הבעלים של מה

סיפורה של דירה בפתח-תקווה

הייצור העצום של יחידות מטבע גרם לעליית מחירים לאורך כל הכלכלה, הרבה מעבר לשיעור הרשמי, אך הזינוק הגדול במיוחד נרשם במחירי הנכסים. זאת הייתה "אינפלציה של נכסים". אלו עלו במאות אחוזים. הנדל"ן בישראל למשל יותר מהכפיל את מחירו בין השנים 2008 ל-2017. מדיניות הריבית אפס הגדילה את הביקוש לאשראי לדיור. הזינוק באשראי לדיור הזניק את הביקושים במהירות שההיצעים לעולם לא יכלו להדביק, והמחירים החלו לעלות באופן קבוע ומשמעותי. העלייה הנמשכת גרמה לעוד קונים מבוהלים ולמשקיעים בעלי אמצעים לרוץ ולקנות, תוך נטילת אשראי נוסף, וחוזר חלילה במעגל כמעט אינסופי.

בלשונו הסטרילית של בנק ישראל זה תואר כך: "הציבור הגדיל משמעותית את היקף המשכנתאות שנטל, את גודל המשכנתה הממוצע ואת משך המשכנתה הממוצע". במספרים: "תיק האשראי הבנקאי לדיור המשיך להתרחב - יתרתו הסתכמה בכ-300 מיליארד שקל, (נכון לאוגוסט 2016)".

ומה הייתה תוצאת האינפלציה של הנכסים? למי שממשיך להתגורר בדירתו בפתח-תקווה לא הייתה כל משמעות לעליית מחירה. ארבעת הקירות נותרו כשהיו, ארבעה קירות בפתח-תקווה. אך מי שהיו ברשותו שפע של נדל"ן, דירות או מקרקעין, התעשר יש מאין. ונוטלי האשראי? בשבילם מאות מיליארדי השקלים הללו של חוב חדש פירושם שנים ארוכות של הכנסות עתידיות שלא יוכלו ללכת למטרות אחרות. שעות ושנים של זמן, המשאב החשוב ביותר לאדם, שיושקעו בעבודה במקום בבילוי עם משפחה או חברים. הזדמנויות להגשמה עצמית, עסקית ותעסוקתית, שלא יוכלו להתממש כי "יש לי משכנתה על הראש". חופשות שלא יקרו, חסכונות של הורים שנשברו, סכסוכים משפחתיים שפרצו ועוד ועוד מחירים אישיים של מאות אלפי בעלי החוב הזה.

מי הם הנושאים בעול החוב ש"גדל משמעותית"? באופן לא פרופורציוני הצעירים ומעמד הביניים. מי המרוויחים הגדולים משקיעת הדור הצעיר ומעמד הביניים בחובות העתק האלו? הבנקאים נותני האשראי, הממשלה שהיא גם בעלת נדל"ן וגם מטילה מסים כשיעור מערך העסקאות, ומכאן גם עובדי הממשלה והארגונים הסמוכים על שולחנה, וכמובן בעלי הנדל"ן, מנהלי חברות הבנייה והמחזיקים במניותיהן. ואחרונה-חביבה התעשייה הפיננסית שאליה התגלגל הכסף הזה ישירות ובעקיפין.

הדירה בפתח-תקווה היא כמובן רק דוגמה מקומית קטנה, אך העיקרון זהה בכל מקום. כסף מיוצר בדמות של חוב, וייצורו המסיבי מעביר כוח קנייה מההמונים אל המעטים, ובראשם לאלה שקרובים למקור ייצור הכסף-חוב.

מעגל של מפסידים ומתעשרים

כאשר הפדרל ריזרב מלווה כסף לבנקים בריבית של כמעט אפס, והם מלווים פי עשרים מהסכומים שקיבלו מהבנק המרכזי (באמצעות בנקאות ברזרבה חלקית) בריבית של 6% ואף 16%, ברור מי מרוויח מריבית אפס ומי מפסיד מייצור החוב האינסופי. יתר על כן, בועת האשראי גם תורמת, בפני עצמה, לעליית מחירי המוצרים הרלוונטיים וכך נוצר מעגל אינסופי שבו נוטלי האשראי לעולם מפסידים והמקורבים לזרנוקי הכסף החדש הולכים ומתעשרים.

על היותו של חוב סוג של עבדות מודרנית עמד המשורר האמריקאי עזרא פאונד, שציין כי "בזמנים הקדומים מלחמות נועדו להשיג עבדים. הדרך המודרנית לאכוף עבדות היא באמצעות חובות". חוסר המוסריות והעוול בעבדות מהסוג הישן ברורים לעין המודרנית, אך עבדות החוב המודרנית מתוחכמת פי כמה. על עבדות שכזו אמר פעם הפילוסוף הגרמני יוהן וולפגנג פון גתה: "אין משועבדים ללא תקווה מאלו שבטעות מאמינים שהם חופשיים".

המגמה ברוב העולם זהה. בארה"ב למשל, לראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה שלושת האנשים העשירים במדינה (וורן באפט, ג'ף בזוס וביל גייטס) מחזיקים יותר עושר מאשר 160 מיליון איש, ה-50% התחתונים, יחד.

שוק המניות אומנם הלך והתנפח באינפלציה של נכסים, אך על פי מחקר של פרופ' אדוארד וולף מאוניברסיטת ניו-יורק לכ-50% ממשקי הבית בארה"ב אין כלל מניות בעוד ש-40% מהמניות מוחזקות בידי האחוזון העליון. אין פלא כי חלקו של האחוזון העליון בארה"ב בעושר הלאומי הגיע לשיא חדש של 38.6%, כך על פי פרסום של הפדרל ריזרב מספטמבר 2017. וכך בשעה שה-5% העליונים שבבעלותם 73% מסך הנכסים הפיננסיים מתעשרים מהאינפלציה של הנכסים, חובות משקי הבית בארה"ב עלו במשך 13 רבעונים רצופים, וחצו ב-2017 שיא חדש של 13 טריליון דולר, יותר מהשיא הקודם ב-2008 (דוח הפדרל ריזרב של ניו-יורק, נובמבר 2017).

הכלכלן שזיהה בעיה לפני 300 שנה

העשור האחרון האיץ מגמה בת דור. בשנות ה-70, לפני התחלתה של השיטה המוניטרית הנוכחית, עמד חלקו של האלפיון (0.1%) העליון באמריקה על כ-10% בהכנסה הלאומית. היום עומד הנתון על 20%. בה בשעה חלקם של כל ה-50% התחתונים נפל בתקופה זו ל-12%.

העובדה כי גידול בכמות הכסף מעביר כוח קנייה מההמון למקורבים למכונת ייצור הכסף התגלתה לפני כ-300 שנה על ידי צרפתי-אירי בשם ריצ'רד קנטיליון, והיא נקראת על שמו "אפקט קנטיליון". אפקט קנטיליון פוגע בכל האזורים בארה"ב. על פי נתונים שפרסמה סוכנות הידיעות בלומברג, הפער בין 5% המשתכרים העליונים למעמד הביניים (ה-20% שבאמצע) גדל באופן קבוע ומשמעותי ב-96 מתוך 100 המרכזים העירוניים בארה"ב בין השנים 2010-2015.

בראש רשימת המרכזים העירוניים שבהם הפערים הגדלים עומדת, אין פלא, סן פרנסיסקו. הבאה אחריה היא סן חוזה, גם היא בעמק הסיליקון, המקום שאליו התנקז הרבה מהכסף החדש, יציר בועת האשראי הנוכחית.

האם יש קשר בין העובדות שלעיל לבין התופעה שקיבלה בשנה האחרונה ממדים של מגיפה, של אלפי אנשים-עובדים מ"אזור המפרץ" (עמק הסיליקון המורחב), אחד המחוזות העשירים באמריקה, שמתגוררים במכוניות וברכבי RV גדולים, לבין עשרים מקרי הירי על אוטובוסים של עובדי אפל וגוגל שדווחו באזור מאז ינואר השנה? ישפטו הקוראים.

אפקט קנטיליון הוא כנראה התוצאה המזיקה ביותר שהייתה למדיניות ריבית האפס ולגידול העצום בכמות הכסף שבא בעקבותיה. חוסר השקט החברתי המתפשט בעולם המערבי, והמכונה בפי התקשורת הממוסדת "פופוליזם", רחוק מלהיות נחלת העבר.

בחירתו של נרקיסיסט טלוויזיוני, גס רוח וחסר כל ניסיון לבית הלבן הייתה בלתי סבירה ובלתי הגיונית בעבר, אך התופעה תחזור ותתרחב ככל שהשפעותיה המזיקות בועת האשראי חסרת התקדים ימשיכו ויתפשטו.

מי מרוויח מבועות האשראי

■ הכותב הוא משפטן העוסק ומעורב בטכנולוגיה. חוקר השוק המוניטרי ומטבעות קריפטוגרפיים ומנהל קרן להשקעות בתחום. מתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" וממגישי הפודקסט KanAmerica.Com בנושאי כלכלה, חברה וכסף קריפטוגרפי KanAmerica2020@gmail.com

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"