גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף תחת איום: שוק הרכב הישראלי משנה את פניו

כניסתן של טכנולוגיות חדישות ומערכי תחבורה שיתופית לשוק הרכב העולמי כבר משפיעה על המכירות והמבנה העסקי של שוק הרכב הישראלי, ותשפיע יותר בעתיד ■ מה יעשו היבואנים? ■ ניתוח

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בתחילת החודש הודיעה דלק רכב, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו, על השלמת העסקה לרכישת השליטה בחברת ורידיס, שעוסקת בתחום התשתיות הסביבתיות והאנרגיות המתחדשות, תמורת כמיליארד שקל. בנימוק לעסקה, שמלווה במעבר למבנה של חברת אחזקות, ציינה דלק רכב כי "במסגרת שאיפות החברה להתפתח לתחומים נוספים, ובין השאר לנוכח האי ודאות לגבי שיעורי הצמיחה לטווח הארוך של יצרניות הרכב, ובהתאמה לגבי ענף יבוא הרכב בישראל, החברה בחנה כניסה לתחומי פעילות מעבר לענף הרכב".

העסקה היא דוגמה בולטת ראשונה, אבל כנראה לא אחרונה, להשפעות העסקיות על ענף הרכב הישראלי של מה שמכונה "חדשנות משבשת" (Disruptive Innovation). המונח הזה הלקוח מעולם הטכנולוגיה מוגדר כ"חדשנות שמובילה ליצירת שוק חדש, ובמשך הזמן גורמת לשיבוש השוק הקיים והמסורתי עד להפיכת הקטגוריה החדשה לדומיננטית, תוך דחיקתה והחלפתה של הקטגוריה המסורתית".

ענף הרכב הישראלי הפגין במהלך עשרות שנים חסינות מרשימה בפני "שיבושים" כאלה, לא מעט בזכות השמרנות המסורתית של לקוחות הרכב בארץ ובזכות האינטרס של הרגולטור "לשמור על האווזה שמטילה ביצי זהב". אבל כיום הולכת ומתחזקת ההכרה, שהשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בתעשיית הרכב העולמית הם מהירים ואלימים דיים להוות איום - בטווח הארוך, הבינוני ואולי אפילו הקצר - על המודל העסקי היציב שמאחורי שיווק, החכרה ותחזוקת של רכב בישראל.

הטכנולוגיה משנה את השוק

הרקע לשינוי המוקד העסקי הוא המהפכה, שמתחוללת בשנים האחרונות בתעשיית הרכב הגלובלית, בסיוע קפיצות הדרך הטכנולוגיות. השקעות של עשרות מיליארדי דולרים מזינות ומאיצות כיום את קפיצות הדרך הללו, ומאות גופי מחקר רציניים בכל העולם חוזים ששוק הרכב העולמי יעבור בהדרגה למודל חדש ושונה, שנשען על "שלוש רגליים": רכב אוטונומי ומקושר; שימוש מואץ בתחבורה שיתופית חכמה על חשבון רכישת כלי רכב חדשים; ונטישה של מנועי הבעירה הפנימית לטובת כלי רכב חשמליים.

רוב התחזיות הן לטווח של 5 עד 12 שנים, וחלקן כה אופטימיות, מרחיקות לכת ותלויות ברגולציה, עד שהן מתקבלות בספקנות בישראל. אבל לא צריך לצפות לעתיד כה רחוק כדי להבין את ההשפעה המעשית והמיידית של "טכנולוגיות משבשות" על התמונה העסקית בענף הרכב.

דוגמה אחת היא הזינוק במכירות של דגמים בעלי הנעה היברידית-נטענת (פלאג-אין), שבא על חשבון רכבי יוקרה "רגילים". כלי רכב עם הנעת פלאג-אין קיימים בשוק כמעט מתחילת העשור וכך גם הטבות המס שניתנות עליהם בישראל, אולם עד לפני כשלוש שנים רבים ראו בהם נישה זניחה. כיום כבר נעים על כבישי הארץ כ-2,500 רכבי פלאג-אין, שרובם נמכרו ב-12-18 החודשים האחרונים בלבד במסלול היבוא הישיר או העקיף.

בהתחשב בנפח המוגבל של שוק רכבי היוקרה במחיר של כ-300 אלף שקל ומעלה, שאליו משתייכים רוב דגמי הפלאג-אין בישראל, מדובר בשינוי מהותי במאזן הכוחות. יבואנים שהתעוררו מאוחר או, שליצרן שלהם עדיין אין מה להציע בתחום, מוצאים את עצמם כיום בנחיתות תחרותית קשה ומאבדים נתח שוק בישראל. זו אמנם לא "חדשנות משבשת" מבוססת טכנולוגיה נטו, ולהטבות המס יש בה חלק לא מבוטל, אבל זו הוכחה טובה למשמעות העסקית של כשל בחיזוי מוקדם של שינוי טכנולוגי. נציין כי אם וכאשר יתממשו התחזיות לחדירה מואצת לישראל של כלי רכב חשמליים "נטו", שיציעו יחס גבוה של שימושיות (טווח בין טעינות) למחיר, אפשר לצפות לשיבוש דומה בפלחים גדולים הרבה יותר של השוק.

עוד דוגמה לחדשנות משבשת, שמשפיעה כבר היום על ענף הרכב הישראלי, היא התרחבות השימוש במערכות סיוע לנהג (ADAS) ובעיקר מערכות להתרעה ולמניעת התנגשות חזיתית (מובילאיי, בלימה אוטונומית וכו'). מערכות כאלה הופכות לסטנדרט בכלי רכב חדשים, ושלא לציטוט מודים גורמים בענף כי התפוצה הנרחבת שלהן הביאה לירידה משמעותית במספר תאונות הפח הקלות בהשוואה לשנים עברו, וכתוצאה גם בירידה בביקוש לחלקי פח לצורך תיקון. זו כמובן בשורה טובה מבחינה לאומית, אבל בהתחשב בעובדה ששוק חלקי הפח נחשב בעבר למוקד רווחים בענף החלפים, אי אפשר להתעלם מההשפעה העסקית של השינוי.

ירידה של עד 50% במכירות

אבל הפוטנציאל הגדול ביותר ל"שיבוש" מקומי נובע מהעלייה המסחררת של שירות שיתוף הנסיעות (Ride Sharing) בעולם. בערים כמו ניו-יורק, סן פרנסיסקו, לונדון, ברלין, שנחאי ואחרות, שירותים זמינים וזולים של שיתוף נסיעות, שמבוססים על מיקום ואפליקציות, הופכים במהירות לתחליף ריאלי לבעלות על רכב ועל רכב חברה בפרט, ויש לכך השלכה ישירה על מכירות הרכב. תחזית עדכנית של בנק ההשקעות UBS, למשל, מעריכה שבאזורים מסוימים בעולם שירותים כאלה יביאו לחיתוך של עד כ-50% מנפח מכירות הרכב עד סוף העשור הבא.

חשוב לציין, ששוק הרכב הישראלי רגיש במיוחד ל"שיבוש" כזה בשל אחוז גבוה מאוד של רכבי חברה צמודים, המשמשים לנסיעות לעבודה. כלי הרכב הללו גם סובלים בישראל ממס שימוש גבוה במיוחד, שמביא לתהליך טבעי של התכווצות השוק ולמספר גדול של מקבלי רכב צמוד ש"יושבים על הגדר" ובוחנים את הכדאיות הכלכלית ביחס לחלופות של תחבורה ציבורית.

אמנם הרגולטור בישראל, בהובלת משרד התחבורה, עדיין מציב חסמים משמעותיים בפני חדירה נרחבת של מודלים לשיתוף נסיעות. אבל אם החסמים הפוליטיים הקיימים יוסרו ושירותים כאלה יהפכו זמינים, זה עשוי להיות טריגר נוסף, שיביא לנטישה מסיבית של רכבי חברה. במקרה כזה גם היבואנים וגם חברות הליסינג ירגישו היטב ההשפעות העסקיות של השיבוש.

במאמר מוסגר נציין, שתרחיש כזה עשוי להיות קרוב בהרבה ממה ממה שנוטים לחשוב. בשקט, מתחת לרדאר מצליחות כיום חברות טכנולוגיה כמו Gett, אובר ו-Waze, להציע בארץ שירותי שיתוף נסיעות בדגש על לקוחות מוסדיים ומעסיקים גדולים. במקביל, מינויו של ערן יעקב למנכ"ל רשות המסים החדש עשוי להעניק דחיפה משמעותית ליישום של מס גודש, שיקטין את הכדאיות של נסיעה בכלי רכב צמודים. נזכיר שבכנס הרכב של "גלובס" לפני שנתיים אמר יעקב, אז עדיין סמנכ"ל רשות המסים, כי "עתיד מיסוי הרכב בישראל נמצא במס על נסועה, שיתבסס על השימוש היחסי של הנהגים בכלי הרכב שלהם".

החוליה החסרה כאן היא ההרחבה צפויה של השימוש בנת"צים בכל רחבי הארץ והחלטת הרגולטור להעניק אישור לנסיעה בנת"צים לכלי רכב מרובי נוסעים. שילוב כל הגורמים האלה הוא מסוג הדברים, שיכולים להניע פגיעה רוחבית בשוק הליסינג ובמכירות רכב חדש בכלל.

פורטפוליו חדש ליבואנים

לא כל יבואני הרכב וחברות הליסינג מוטרדים כרגע מהשינויים שבפתח. חלק לא מבוטל מחברות יבוא ושיווק הרכב הן כבר היום חברות אחזקה, עם פעילות מבוזרת ואחזקות משמעותיות ונרחבות בתחום הנדל"ן, המסחר, הביטוח, הספנות, התשתיות והפיננסים. ובכל זאת, מדובר בשוק בנפח של כ-30-35 מיליארד שקל בשנה, ששיעור הרווח הגולמי ופוטנציאל הדיבידנדים שלו גבוהים משמעותית לעומת הרבה ענפים האחרים. בקיצור, זה לא מקור הכנסות זניח.

לפיכך, ככל שתתבהר התמונה וככל שתתרחב החדירה של הטכנולגיות המשבשות לישראל, סביר שנראה יותר ויותר מהלכי השקעה וביזור עסקי, בישראל ובחו"ל, של קבוצות יבוא הרכב. התהליך כבר החל מאחורי הקלעים ולא מעט חברות בונות כיום פורטפוליו של השקעות בחברות סטארט-אפ, שחלקו לפחות אסטרטגי ולא פיננסי. שחקנים אחרים מהדקים את הקשר עם יצרני הרכב שלהם כדי לעקוב מקרוב אחרי השינויים ולהיות מוכנים לתנועות מהירות. ויש כאלה, שמחפשים אחרי הזדמנויות השקעה בחו"ל.

כך או כך, בהתחשב ברמת הנזילות יוצאת הדופן של השחקנים בענף יבוא הרכב בישראל, לא נופתע אם נראה בעתיד הלא רחוק עוד עסקאות מעניינות בקליבר של רכישת ורידיס, ואולי אף גדולות יותר.

שוק שיתוף הנסיעות בעולם

היקף השוק ב-2015: 3.3 מיליארד דולר (לא כולל זימון נסיעות סלולרי

צפי להיקף השוק ב-2022: 6.5 מיליארד דולר (כ-30% מזה בארה"ב)

מספר המשתמשים בשירותי שיתוף ב-2015: כ-207 מיליון

צפי למספר המשתמשים ב-2021: 539 מיליון

מקור: חברת המחקר ג'וניפר

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה