גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף תחת איום: שוק הרכב הישראלי משנה את פניו

כניסתן של טכנולוגיות חדישות ומערכי תחבורה שיתופית לשוק הרכב העולמי כבר משפיעה על המכירות והמבנה העסקי של שוק הרכב הישראלי, ותשפיע יותר בעתיד ■ מה יעשו היבואנים? ■ ניתוח

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בתחילת החודש הודיעה דלק רכב, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו, על השלמת העסקה לרכישת השליטה בחברת ורידיס, שעוסקת בתחום התשתיות הסביבתיות והאנרגיות המתחדשות, תמורת כמיליארד שקל. בנימוק לעסקה, שמלווה במעבר למבנה של חברת אחזקות, ציינה דלק רכב כי "במסגרת שאיפות החברה להתפתח לתחומים נוספים, ובין השאר לנוכח האי ודאות לגבי שיעורי הצמיחה לטווח הארוך של יצרניות הרכב, ובהתאמה לגבי ענף יבוא הרכב בישראל, החברה בחנה כניסה לתחומי פעילות מעבר לענף הרכב".

העסקה היא דוגמה בולטת ראשונה, אבל כנראה לא אחרונה, להשפעות העסקיות על ענף הרכב הישראלי של מה שמכונה "חדשנות משבשת" (Disruptive Innovation). המונח הזה הלקוח מעולם הטכנולוגיה מוגדר כ"חדשנות שמובילה ליצירת שוק חדש, ובמשך הזמן גורמת לשיבוש השוק הקיים והמסורתי עד להפיכת הקטגוריה החדשה לדומיננטית, תוך דחיקתה והחלפתה של הקטגוריה המסורתית".

ענף הרכב הישראלי הפגין במהלך עשרות שנים חסינות מרשימה בפני "שיבושים" כאלה, לא מעט בזכות השמרנות המסורתית של לקוחות הרכב בארץ ובזכות האינטרס של הרגולטור "לשמור על האווזה שמטילה ביצי זהב". אבל כיום הולכת ומתחזקת ההכרה, שהשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בתעשיית הרכב העולמית הם מהירים ואלימים דיים להוות איום - בטווח הארוך, הבינוני ואולי אפילו הקצר - על המודל העסקי היציב שמאחורי שיווק, החכרה ותחזוקת של רכב בישראל.

הטכנולוגיה משנה את השוק

הרקע לשינוי המוקד העסקי הוא המהפכה, שמתחוללת בשנים האחרונות בתעשיית הרכב הגלובלית, בסיוע קפיצות הדרך הטכנולוגיות. השקעות של עשרות מיליארדי דולרים מזינות ומאיצות כיום את קפיצות הדרך הללו, ומאות גופי מחקר רציניים בכל העולם חוזים ששוק הרכב העולמי יעבור בהדרגה למודל חדש ושונה, שנשען על "שלוש רגליים": רכב אוטונומי ומקושר; שימוש מואץ בתחבורה שיתופית חכמה על חשבון רכישת כלי רכב חדשים; ונטישה של מנועי הבעירה הפנימית לטובת כלי רכב חשמליים.

רוב התחזיות הן לטווח של 5 עד 12 שנים, וחלקן כה אופטימיות, מרחיקות לכת ותלויות ברגולציה, עד שהן מתקבלות בספקנות בישראל. אבל לא צריך לצפות לעתיד כה רחוק כדי להבין את ההשפעה המעשית והמיידית של "טכנולוגיות משבשות" על התמונה העסקית בענף הרכב.

דוגמה אחת היא הזינוק במכירות של דגמים בעלי הנעה היברידית-נטענת (פלאג-אין), שבא על חשבון רכבי יוקרה "רגילים". כלי רכב עם הנעת פלאג-אין קיימים בשוק כמעט מתחילת העשור וכך גם הטבות המס שניתנות עליהם בישראל, אולם עד לפני כשלוש שנים רבים ראו בהם נישה זניחה. כיום כבר נעים על כבישי הארץ כ-2,500 רכבי פלאג-אין, שרובם נמכרו ב-12-18 החודשים האחרונים בלבד במסלול היבוא הישיר או העקיף.

בהתחשב בנפח המוגבל של שוק רכבי היוקרה במחיר של כ-300 אלף שקל ומעלה, שאליו משתייכים רוב דגמי הפלאג-אין בישראל, מדובר בשינוי מהותי במאזן הכוחות. יבואנים שהתעוררו מאוחר או, שליצרן שלהם עדיין אין מה להציע בתחום, מוצאים את עצמם כיום בנחיתות תחרותית קשה ומאבדים נתח שוק בישראל. זו אמנם לא "חדשנות משבשת" מבוססת טכנולוגיה נטו, ולהטבות המס יש בה חלק לא מבוטל, אבל זו הוכחה טובה למשמעות העסקית של כשל בחיזוי מוקדם של שינוי טכנולוגי. נציין כי אם וכאשר יתממשו התחזיות לחדירה מואצת לישראל של כלי רכב חשמליים "נטו", שיציעו יחס גבוה של שימושיות (טווח בין טעינות) למחיר, אפשר לצפות לשיבוש דומה בפלחים גדולים הרבה יותר של השוק.

עוד דוגמה לחדשנות משבשת, שמשפיעה כבר היום על ענף הרכב הישראלי, היא התרחבות השימוש במערכות סיוע לנהג (ADAS) ובעיקר מערכות להתרעה ולמניעת התנגשות חזיתית (מובילאיי, בלימה אוטונומית וכו'). מערכות כאלה הופכות לסטנדרט בכלי רכב חדשים, ושלא לציטוט מודים גורמים בענף כי התפוצה הנרחבת שלהן הביאה לירידה משמעותית במספר תאונות הפח הקלות בהשוואה לשנים עברו, וכתוצאה גם בירידה בביקוש לחלקי פח לצורך תיקון. זו כמובן בשורה טובה מבחינה לאומית, אבל בהתחשב בעובדה ששוק חלקי הפח נחשב בעבר למוקד רווחים בענף החלפים, אי אפשר להתעלם מההשפעה העסקית של השינוי.

ירידה של עד 50% במכירות

אבל הפוטנציאל הגדול ביותר ל"שיבוש" מקומי נובע מהעלייה המסחררת של שירות שיתוף הנסיעות (Ride Sharing) בעולם. בערים כמו ניו-יורק, סן פרנסיסקו, לונדון, ברלין, שנחאי ואחרות, שירותים זמינים וזולים של שיתוף נסיעות, שמבוססים על מיקום ואפליקציות, הופכים במהירות לתחליף ריאלי לבעלות על רכב ועל רכב חברה בפרט, ויש לכך השלכה ישירה על מכירות הרכב. תחזית עדכנית של בנק ההשקעות UBS, למשל, מעריכה שבאזורים מסוימים בעולם שירותים כאלה יביאו לחיתוך של עד כ-50% מנפח מכירות הרכב עד סוף העשור הבא.

חשוב לציין, ששוק הרכב הישראלי רגיש במיוחד ל"שיבוש" כזה בשל אחוז גבוה מאוד של רכבי חברה צמודים, המשמשים לנסיעות לעבודה. כלי הרכב הללו גם סובלים בישראל ממס שימוש גבוה במיוחד, שמביא לתהליך טבעי של התכווצות השוק ולמספר גדול של מקבלי רכב צמוד ש"יושבים על הגדר" ובוחנים את הכדאיות הכלכלית ביחס לחלופות של תחבורה ציבורית.

אמנם הרגולטור בישראל, בהובלת משרד התחבורה, עדיין מציב חסמים משמעותיים בפני חדירה נרחבת של מודלים לשיתוף נסיעות. אבל אם החסמים הפוליטיים הקיימים יוסרו ושירותים כאלה יהפכו זמינים, זה עשוי להיות טריגר נוסף, שיביא לנטישה מסיבית של רכבי חברה. במקרה כזה גם היבואנים וגם חברות הליסינג ירגישו היטב ההשפעות העסקיות של השיבוש.

במאמר מוסגר נציין, שתרחיש כזה עשוי להיות קרוב בהרבה ממה ממה שנוטים לחשוב. בשקט, מתחת לרדאר מצליחות כיום חברות טכנולוגיה כמו Gett, אובר ו-Waze, להציע בארץ שירותי שיתוף נסיעות בדגש על לקוחות מוסדיים ומעסיקים גדולים. במקביל, מינויו של ערן יעקב למנכ"ל רשות המסים החדש עשוי להעניק דחיפה משמעותית ליישום של מס גודש, שיקטין את הכדאיות של נסיעה בכלי רכב צמודים. נזכיר שבכנס הרכב של "גלובס" לפני שנתיים אמר יעקב, אז עדיין סמנכ"ל רשות המסים, כי "עתיד מיסוי הרכב בישראל נמצא במס על נסועה, שיתבסס על השימוש היחסי של הנהגים בכלי הרכב שלהם".

החוליה החסרה כאן היא ההרחבה צפויה של השימוש בנת"צים בכל רחבי הארץ והחלטת הרגולטור להעניק אישור לנסיעה בנת"צים לכלי רכב מרובי נוסעים. שילוב כל הגורמים האלה הוא מסוג הדברים, שיכולים להניע פגיעה רוחבית בשוק הליסינג ובמכירות רכב חדש בכלל.

פורטפוליו חדש ליבואנים

לא כל יבואני הרכב וחברות הליסינג מוטרדים כרגע מהשינויים שבפתח. חלק לא מבוטל מחברות יבוא ושיווק הרכב הן כבר היום חברות אחזקה, עם פעילות מבוזרת ואחזקות משמעותיות ונרחבות בתחום הנדל"ן, המסחר, הביטוח, הספנות, התשתיות והפיננסים. ובכל זאת, מדובר בשוק בנפח של כ-30-35 מיליארד שקל בשנה, ששיעור הרווח הגולמי ופוטנציאל הדיבידנדים שלו גבוהים משמעותית לעומת הרבה ענפים האחרים. בקיצור, זה לא מקור הכנסות זניח.

לפיכך, ככל שתתבהר התמונה וככל שתתרחב החדירה של הטכנולגיות המשבשות לישראל, סביר שנראה יותר ויותר מהלכי השקעה וביזור עסקי, בישראל ובחו"ל, של קבוצות יבוא הרכב. התהליך כבר החל מאחורי הקלעים ולא מעט חברות בונות כיום פורטפוליו של השקעות בחברות סטארט-אפ, שחלקו לפחות אסטרטגי ולא פיננסי. שחקנים אחרים מהדקים את הקשר עם יצרני הרכב שלהם כדי לעקוב מקרוב אחרי השינויים ולהיות מוכנים לתנועות מהירות. ויש כאלה, שמחפשים אחרי הזדמנויות השקעה בחו"ל.

כך או כך, בהתחשב ברמת הנזילות יוצאת הדופן של השחקנים בענף יבוא הרכב בישראל, לא נופתע אם נראה בעתיד הלא רחוק עוד עסקאות מעניינות בקליבר של רכישת ורידיס, ואולי אף גדולות יותר.

שוק שיתוף הנסיעות בעולם

היקף השוק ב-2015: 3.3 מיליארד דולר (לא כולל זימון נסיעות סלולרי

צפי להיקף השוק ב-2022: 6.5 מיליארד דולר (כ-30% מזה בארה"ב)

מספר המשתמשים בשירותי שיתוף ב-2015: כ-207 מיליון

צפי למספר המשתמשים ב-2021: 539 מיליון

מקור: חברת המחקר ג'וניפר

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

קבינט המלחמה יתכנס הערב לדיון שיעסוק ברובו בנושא החטופים

גלנט במסר לאיראן: "לישראל חופש לעשות מה שהיא רוצה" ● מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר