גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

32 שנה אחרי החשיפה לאסבסט: טכנאי בזק יוכר כנפגע עבודה

בזק העסיקה טכנאי בניסור אסבסט ללא אמצעי מיגון, וכשחלה בסרטן הריאות, לא מצאה את התיק בעניינו - עד שאיתרו אותו עורכי דינו ■ החברה ספגה ביקורת מביה"ד על חוסר שיתוף-הפעולה שלה עם הביטוח הלאומי, שכעת ויתר "לפנים משורת הדין" על מינוי מומחה שיבדוק את המקרה של הפנסיונר

בזק / צילום: איל יצהר
בזק / צילום: איל יצהר

בעיצומו של הנחשול ששוטף את בכירי בזק בחקירות תיק 4000, ועל רקע העיצומים חסרי התקדים בסך 30 מיליון השקלים שהטילה עליה רשות ההגבלים העסקיים בגין פגיעתה בתחרות, כשמנעה ממתחרותיה שימוש בתשתיותיה - שוב סופגת בזק ביקורת בגין התשתיות הללו, והפעם מבית הדין האזורי לענייני עבודה בחיפה.

המפסיד הפורמלי בהליך היה, אמנם, המוסד לביטוח לאומי, שנתבע בידי פנסיונר של בזק שחלה בסרטן ריאות לאחר שניסר שנים רבות פלטות אסבסט ששימשו את אותן תשתיות, ולאחר ששלושה מחבריו לעבודה נפטרו ממחת הסרטן; אך בין השאר נמתחה בפסק הדין ביקורת על בזק נוכח חוסר שיתוף-הפעולה שלה עם הפנסיונר החולה, יליד 1936, ועם הביטוח הלאומי - שדחה בגלל עמדת בזק, עד לשלב המאוחר של המלצת בית הדין, את תביעת חולה הסרטן להכרה כנפגע עבודה.

בין השאר, הרי שעל אף טענת נציג בזק בהליך בבית הדין כאילו תיקו האישי של הפנסיונר אבד במרוצת השנים - עלה בידי עורכי דינו, עמוס כהן וטל אלבוים ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, לאתר את התיק, לאתר את הבוס הישיר של העובד - היום כבן 88 - ולהביא אותו להעיד בהליך. בבית הדין תיאר המנהל לשעבר כי אכן נחשף הפנסיונר לאסבסט במהלך עבודתו.

"עדיף היה שלא לטעון את הטענות"

"עדיף היה שלא לטעון טענות אלה", ציין בית הדין ביחס לטענות המל"ל - נוכח עמדת בזק - כאילו יש מקום לדחות את טענת הפנסיונר, "מאחר שהוגשה כחלוף 19 שנים לאחר סיום עבודתו, כאשר אין בידי המעסיק מידע לגבי מהות העבודה ותנאיה".

בית הדין הדגיש כי עדיף היה שלא לטעון אותן, "גם אם חלוף הזמן הציב בפני הנתבע קושי ראייתי לבדוק לגופן את טענות התובע בדבר חשיפתו לאבק האסבסט".

הפנסיונר הועסק בבזק כטכנאי בינוי מרכזיות באזור הצפון. במהלך השנים 1985-1970, עבודתו הייתה כרוכה בהובלת פלטות האסבסט ממפעל בנהריה למרכזיות השונות, סימונן באמצעות מברג שפיץ וניסורן באמצעות מסור עבור בניית תעלות התקשורת שבהן יונחו הכבלים. בכל מהלך העבודה עם הפלטות - במשך רוב שעות יום העבודה שלו - הטכנאי שהה בחדר סגור "ללא כל אמצעי מיגון, ללא מסיכות מגן, ללא מודעות לכך שאסבסט זה מסוכן, ללא מתן אזהרה מראש", נכתב בפסק הדין.

כ-19 שנה לאחר שפרש מבזק בשנת 1995, בהליך פרישה מוקדמת, חלה בסרטן ריאות, שלושה מחבריו הלכו לעולמם כתוצאה מסרטן, והוא ביקש מהביטוח הלאומי הכרה בו כנפגע עבודה. זה פנה מצדו לבזק, שכאמור טענה כי אין בידה לסייע לעובד נוכח 19 השנים שחלפו מאז, ואובדן התיק האישי.

לבד מנושא התיק האבוד שלבסוף נמצא, וחוסר שיתוף-הפעולה הבוטה של בזק - ציין בית הדין ביקורת נוספת שהוטחה בבזק: זו שכתב בזמנו היועץ הרפואי של הביטוח הלאומי, ד"ר משה קריא. קריא טען בחוות-דעתו כי "תשובת בזק שטחית ולא אמינה", וכי "גם אם עבר זמן רב מאז עבודתו, יש רישומים על נוהלי עבודה. אם היה חשוף לאסבסט - יש לאשר את התביעה". אך ביקורת הרופא על בזק וחוות-הדעת הזו בכללה - לא עזרה בתחילה לפנסיונר המבוטח, ופקיד התביעות במל"ל דחה את תביעתו. הוא מצדו ערער על החלטת פקיד התביעות לוועדת התביעות במל"ל.

הסאגה המשיכה, יחד עם הטענות מצד בזק: ועדת התביעות האמורה אמנם הורתה לביטוח לאומי לבחון בשנית את התביעה, אך התביעה נדחתה בפעם השנייה, בין היתר בטענה כי לאור הזמן שחלף אין בידי בזק מידע לגבי מהות העבודה ותנאי העבודה אשר יוכיחו שאכן עבד בחשיפה לאסבסט, וכי מחלתו הופיעה 20 שנה לאחר שהפסיק לעבוד באסבסט, אם בכלל עבד באסבסט. זאת, אף שנמסר אישור ממנהלו הישיר בבזק שאישר את החשיפה.

התיק של העובד אותר

מכאן קצרה היתה הדרך להגשת תביעה, כאמור, לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה כנגד החלטת המוסד לביטוח לאומי. אותר התיק האישי של העובד, למרות שבזק טענה לאי-קיומו; זומן לעדות מנהלו הישיר, וזו ביססה את עובדת חשיפת העובד לאסבסט; ולאחר ניהול הוכחות - קבעה השופטת אילת שומרוני-ברנשטיין כי הקושי באיתור נתונים ומסמכים אינו אמור לפעול לרעת התובע (הפנסיונר המבוטח), שהצליח להוכיח במידה הנדרשת כי במסגרת עבודתו בחברת בזק הוא נחשף לאסבסט.

בכך דחתה השופטת, למעשה, את טענת נציג בזק בבית הדין, אחראי הבטיחות, כאילו בשנים אלה בזק בכלל לא הייתה קיימת והעבודות בוצעו ישירות על-ידי משרד התקשורת.

עוד קבעה השופטת כי לאור עדות העובד ומנהלו הישיר, ישנה תשתית עובדתית לפגיעה בעבודה על דרך מחלת מקצוע ומיקרוטראומה, וכי נטל ההוכחה שאין קשר סיבתי - רובץ על הביטוח הלאומי.

בית הדין המליץ לביטוח הלאומי להכיר בתביעה נוכח עמדת היועץ הרפואי קריא, מטעם המוסד לביטוח לאומי עצמו - שכאמור קבע כי אם הייתה חשיפה לאסבסט יש לאשר את התביעה - עמדה שהצטרפה לקביעת בית הדין שהתובע נחשף לאסבסט. המל"ל מצידו השתכנע לבסוף, ויתר על הצורך במינוי מומחה והכיר בפנסיונר המבוטח כנפגע עבודה עקב מחלת סרטן הריאות - "לפנים משורת הדין ועקב הנסיבות המיוחדות בתיק".

הפנסיונר תיאר ל"גלובס" כי "עצוב לי שהייתי צריך להיות מטורטר כל-כך הרבה שנים, כאשר החברה שעבדתי אצלה לא עזרה לי ברגע האמת. אבל אני שמח שלא ויתרתי והצלחתי להוכיח שחליתי במחלה עקב חשיפת לאסבסט בבזק". 

עוד הוסיף העובד כי "אני לא מגן על בזק, אבל לא הייתה תחושה בזמנים ההם שיש סכנה באסבסט; רק בדקו שלא עובדים עם מכנסיים קצרים".

מבזק נמסר: "מבדיקתנו עולה כי בזק טרם נוסדה בשנים שאותן מציין המלין בתביעתו. על כן, אם הדברים המתוארים אכן התרחשו, הם התרחשו במסגרת עבודתו במשרד התקשורת".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי