גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיול של אלף לילה ולילה בבאקו, מיני-דובאי הקווקזית

באקו, בירת אזרבייג'ן, הפכה בשנים האחרונות לכרך מודרני וקוסמופוליטי עם אסלאמיות נינוחה וכמעט חילונית, ועם אוצרות טבע עוצרי נשימה במרחק לא רב מהעיר

באקו / צילום: אינגה מיכאלי
באקו / צילום: אינגה מיכאלי

ברחוב Salatin Asgarova בבאקו ניצב פסל של אישה שפושטת מעליה את הרעלה, ונדמה שהוא מזקק ליצירה סמלית אחת את פניה השונות והמנוגדות של העיר העתיקה-חדשה הזאת, המוסלמית-שיעית אבל אוהבת ישראל, שנועדה להיות פריז של הקווקז, אך מתהדרת היום בקו רקיע שהולך ומזכיר את דובאי. מסע דילוגים קצר בין אוצרותיה של באקו חושף יעד מושלם לביקור של ארבעה ימים, במרחק טיסה קצרה מישראל.

בירת אזרבייג'ן הפכה בשנים האחרונות לכרך מודרני וקוסמופוליטי ולחממה אדריכלית פורצת דרך: במרכזה יש שדרות רחבות, נטועות עצים ורצופות בוטיקים אופנתיים, ובלילות היא מוארת ותוססת להפליא. אך בשוליה נותרו הרבה מאוד סממנים סובייטיים - בעיקר הבנייה הסובייטית המוכרת והמכוערת, הבתים המוזנחים עם החצרות הפנימיות, כמו שרואים בכל עיר בברית המועצות לשעבר. אם תעמיקו אל תוך שכונות המגורים של באקו, תגלו שתושביה עדיין דבקים במסורות של פעם. מאחורי הבתים, תגלו לדוגמה, שקיות של לחם תלויות על עצים או על ווים, הרחק מפחי האשפה. באזרבייג'ן, הלחם נחשב לקדוש, ולא מקובל להשליך אותו לפח. אם נופלת פרוסת לחם על הקרקע, מקובל לנשק אותה.

אלט-נוי באקו

נדמה שהניגודיות היא בנשמתה של העיר, ושל אזרבייג'ן בכלל. שהרי דתו של זרתוסטרא - הדוגלת בדואליות (טבע כפול) - התפתחה בין השאר גם כאן, והיא חלק בלתי נפרד ממורשתה של באקו, כפי שמעידים גם מגדלי הלהבה המפורסמים, סמל לאש התמיד של הזרתוסטרים, וגם לגז הטבעי הפורץ מתוך האדמה, אחד ממקורות עושרה של אזרבייג'ן המודרנית, בנוסף לנפט כמובן.

הרי הגעש הבוציים של דאשגיל פולטים גזים / צילום: אינגה מיכאלי

האזרים של היום הם אומנם מוסלמים שיעים, אבל רובם חילונים לגמרי. כמעט לא תראו נשים בחיג'אב ברחובות העיר, ובכל מקום אפשר להזמין בירה ואלכוהול בלי בעיה. וכמו גיאורגיה, שכנתה הנוצרית, גם אזרבייג'ן השיעית תקדם את פניכם באהבה רבה, בזכות קשרי מסחר וידידות ענפים עם ישראל.

אזרבייג'ן היא רפובליקה נשיאותית, אבל זה לא אומר שהיא דמוקרטית. היידר אלייב נחשב עד היום לאבי האומה המודרנית, ואת דרכו ממשיך בנו אילהאם. והיחס כלפי הנשיא גובל בפולחן אישיות: תצלומיו מתנוססים בכל מקום, ובכל עיר ועיירה יש מרכז תרבות ופארק הקרויים על שמו. ככלל, לא מומלץ לדבר סרה באלייב, וכדאי להימנע מוויכוחים פוליטיים.

מרכז התרבות על־שם היידר אלייב / צילום: רויטרס - AI Project

מסביב לכל אלה, יש קו רקיע חדשני ועטור גורדי שחקים, שלא ישאיר אתכם אדישים גם אם אינכם מחובבי הז'אנר. בזכות כספי הגז והנפט, הפכה באקו למעין מיני-דובאי, וטובי האדריכלים של ימינו בנו בה מבנים פורצי-דרך, בהם גם מגדלי הלהבה, שלישייה של גורדי שחקים שהפכו לסימן ההיכר האדריכלי של באקו המתחדשת.

יצירת מופת אדריכלית שאסור להחמיץ היא מרכז התרבות על-שם היידר אלייב (Heydar *liyev Cultural Centre), שתכננה זאהה חדיד המנוחה, מבנה מופשט, זוויתי וגלי כאחד. אחרי שתצלמו אותו מכל זווית, כדאי להיכנס פנימה ולהתרשם מכמה תערוכות מעניינות - כולל תערוכה של תלבושות, של כלי נגינה וגם של דגמי מבנים מפורסמים מרחבי המדינה. בעת ביקורנו במרכז, הוצגה במרתף תערוכה ענקית ומרהיבה ביופייה של מכוניות עתיקות.

תצפית לעיר ולעבר

יש בעיר מבחר נאה של מוזיאונים - כולל מוזיאון השטיחים, המרשים במיוחד בזכות המבנה עצמו, שנראה כמו שטיח מגולגל. במרחק צעדים ספורים ממתחם הארמון יש מוזיאון לספרים מיניאטוריים, שיעניין גם ילדים גדולים ומתאים למי מכם שלא אוהבים מוזיאונים - יש בו אוסף ייחודי של מאות ספרים ממוזערים, בהם גם ספרי קודש בעברית. אבל אחד המוזיאונים השווים בעיר הוא המוזיאון לאמנות מודרנית, אוסף נרחב של אמנות אזרית עכשווית, לצד שלוש יצירות מקוריות של פיקאסו. המבנה החדשני מרווח ושטוף אור, והביקור מומלץ מאוד לשוחרי אמנות.

הטיילת (Bulvar) המרשימה שלשפת הים הכספי עשירה במזרקות ובפסלים ורצופה בניינים חדישים ומלונות יוקרה. הטיילת הארוכה והנקייה אהובה מאוד על משפחות, על אמני רחוב ועל זוגות צעירים; ויש כאן גם מרכז קניות (Park Bulvar Mall), ערוגות פרחים ועצים נדירים (כולל קקטוסים), מתקני שעשועים ובתי קפה עם שולחנות בחוץ.

פסלי השבלולים ליד מרכז התרבות / צילום: אינגה מיכאלי

בסמטת הקדושים נמצאת אש התמיד של קבר החייל האלמוני והאנדרטה לזכר הנופלים באירועי ינואר השחור, כשהסובייטים פלשו לבאקו בינואר 1990, בניסיון לעצור את קריסת ברית-המועצות. מאות אזרחים נהרגו ונפצעו באותה פלישה. חמש שנים אחר-כך התנצל מיכאיל גורבצ'וב בפני העם האזרי, ואמר שהפלישה לבאקו הייתה הטעות הפוליטית הגדולה ביותר שעשה בכל הקריירה שלו.

חוויה יהודית יוצאת דופן

חוויה מיוחדת במינה הזדמנה לי באחד מימי הטיול, כשהצטרפתי לישראלית ילידת באקו בחיפושיה אחר קברו של בן משפחה. בית הקברות היהודי, הסמוך למגדלי הלהבה, התגלה כמקום ענק ממש, ובו אלפי מצבות שחורות-אפורות, החרוטות בכתובות בעברית, ברוסית, באזרית וביידיש - ובמקרים רבים גם בתמונות של הנפטרים - עם חלקות משפחתיות המוקפות בגדרות. המקום אומנם מוזנח מעט, וצפוף להחריד, אבל המחיש לי היטב כמה גדולה ומפוארת הייתה הקהילה היהודית במדינה.

בית הקברות היהודי / צילום: אינגה מיכאלי

בנוסף, ביקרנו גם במה שנקרא ברוסית "העיירה האדומה" (Krasnaya Sloboda), ליד העיר גוב*ה (Quba). העיר אומנם רחוקה מבאקו, אי-שם בצפון המדינה, אבל כדאי לבקר בעיירה היהודית העשירה הזו, המכונה "ירושלים של הקווקז", ובה שני בתי כנסת פעילים. זהו מושבם של יהודי ההרים, המכנים את עצמם ג'והור, וטוענים שהם חיים באזור עוד מימי שלמנאסר החמישי (סביבות 770 לפנה"ס). הם משמרים את יהדותם בקנאות רבה זה אלפי שנים.

מסגד / צילום: אינגה מיכאלי

עצם קיומה של העיירה נתפס לא פעם כהוכחה לסובלנות הדתית שקיימת באזרבייג'ן לאורך ההיסטוריה. והאזרים אכן מתגאים מאוד בסובלנותם הדתית, גם כלפי הקהילה היהודית. מספרם המדויק של היהודים שחיים כיום במדינה אינו ברור. תלוי את מי שואלים. יש האומדים אותו ב-5,000, ויש הטוענים שהמספר קרוב יותר ל-30,000. בבאקו יש בית כנסת ומרכז של חב"ד, וגם בית ספר יהודי שהוקם בשיתוף פעולה עם לב לבייב. לדברי הרב סגל, שמנהל את המקום, בבית הספר לומדים מעל 200 ילדים יהודים, החל מגיל הפעוטון ועד סיום התיכון, המעניק לתלמידים תעודת בגרות. לדברי שגריר ישראל, דן סתיו, שעימו נפגשנו במהלך הביקור, יש באזרבייג'ן חופש פולחן ודת מלא, ומעולם לא היו פוגרומים.

מידע מעשי | 

טיסות: לחברת ישראייר וכך גם לאזרבייג'ן איירליינס; יש טיסות שבועיות ישירות לבאקו, משך הטיסה כשלוש שעות.

אשרה: הקשרים בין ישראל לאזרבייג'ן טובים מאוד, ועדות לכך היא העובדה שרק אזרחי טורקיה וישראל יכולים להנפיק אשרת כניסה למדינה עם נחיתתם בנמל התעופה. לשם כך, הצטיידו ב-40 דולר ובשתי תמונות פספורט.

צילום: האזרים לא אוהבים שמצלמים אותם. כדי להימנע מעימותים, כדאי מאוד לשאול לפני שמצלמים.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר