גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שאלת השאלות: מתי הזמן הנכון ביותר להזמין כרטיס טיסה?

מהו התזמון הנכון ביותר לרכוש את כרטיס הטיסה במחיר המשתלם ביותר: האם להמתין לרגע האחרון או דווקא להזמין מראש? ● אמנם אין פה כלל אחד גורף, אבל יש כמה כיוונים שכדאי לקחת בחשבון

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שאלת השאלות בקרב הנוסעים לחו"ל היא מהו התזמון הנכון ביותר לרכוש את כרטיס הטיסה במחיר המשתלם ביותר: האם להמתין לרגע האחרון או דווקא להיות מתוכננים מראש? כבר נגלה שאין כלל שהוא גורף, אבל יש כמה כיוונים שכדאי לקחת בחשבון.

ברקע נציין כי חברות התעופה ממבצעות מעין חלוקה של המושבים בכל מטוס ובכל טיסה למחלקות וירטואליות שמשקפות מחירים שונים לכרטיסי הטיסה. המחלקות הללו דינמיות, כך שהן משתנות בין כל טיסה לפי היעד והמועד (ביחס לביקוש). הכרטיסים מובחנים ביניהם לפי קודים באותיות באנגלית. לפיכך, אין פלא שבטיסה מסוימת רק מעטים שילמו מחיר זהה, ולמעשה ההפך הוא הנכון - קיים שוני בין המחירים ששילמו הנוסעים, כאשר יש מקרים בהם הפערים גם מגיעים לעשרות אחוזים.

הכרטיסים שהוקצו במחירים הזולים יותר הם שנמכרים ראשונים, וכך מידרוג המחירים עולה ככל שהמכירה ממשיכה. בנוסף, חלק מהמושבים במטוס משריינים סוכני הנסיעות בדילים שהם כורתים מול חברות התעופה, והאחרים נותרים למכירה לציבור הרחב - דרך סוכנים או ישירות מחברת התעופה. לפי התחשיב הזה, ככל שמועד הטיסה קרב - המושבים שייוותרו פנויים (ללא קשר היכן באמת יושבים במטוס) הם היקרים ביותר. אלא שלא תמיד הכול נמכר - ואז בגרף שנראה כמו מעין גבעה, המחירים מתחילים לרדת ככל שקרב מועד הטיסה, מתוך הבנה כלכלית ברורה שמושב שטס ריק הוא הפסד כספי לחברת התעופה.

סיטואציה אחרת שמתרחשת לא אחת היא שסוכן הנסיעות נשאר עם מושבים שרכש מראש, ואז הוא יציע אותם למכירה בהנחה. אם נותרו מושבים ריקים בקרב חברת התעופה, לרוב היא תעדיף להעבירם לסוכני הנסיעות, כדי שהם יהיו אלה שיימכרו את הכרטיסים הנותרים במחיר מוזל (אפליקציית "חוליו" היא דוגמה לכך). החברות עצמן לא ירצו להרגיז את הנוסעים ולהציע בעצמן את הכרטיסים הנותרים בחצי מחיר מזה ששילמו מרבית הנוסעים במטוס.

זאת ועוד, בכל הנוגע לחברות הלואו קוסט, התחשיב לרוב יהיה שונה: כאן מי שיקדים להזמין, לרוב ישלם פחות, אבל יש תחשיבים אחרים שמשפיעים על המחיר, ואלה נוגעים בעיקר למועדי הטיסה. לשם כך ההמלצה היא להסתכל על מחירי הכרטיסים בטווח של כמה ימים מהמועד הרצוי ולבחון האם שווה להזיז את הטיסה ולחסוך - לעתים המחיר יכול להיות גם כפול בהפרש של יום במועד הטיסה.

ובכל זאת, הנוסעים מחפשים אחר תשובות יותר קונקרטיות. חלקן מספקות אפליקציות דוגמת "הופר" (Hopper), המציעות לקבל התראות על מחירי הטיסות ליעד הרצוי בהתאם לאלגוריתם שמנתח את מגמת המחיר (ההתראה תייעץ לכם האם להמתין עוד או להזמין לפני שהמחיר יתייקר).

באתרים אחרים (גוגל למשל) אפשר לבצע מעקב אחר הטיסה הרצויה ולקבל התראות על המחיר שמתחיל לעלות, ועדיין - המועד הכי נכון להזמין טיסה נותר בגדר חידה עלומה - שאולי כעת יהיה לה פתרון.

אתר CheapAir.com ניתח יותר מ-917 מיליון תעריפים של כרטיסי טיסה ביותר מ-8,000 שווקים, והגיע עם מסקנות חותכות שפורסמו באתר "פורבס". הבדיקה התמקדה בשוק בארצות-הברית, אולם ניתן להקיש ממנה את הרעיון לכלל ענף התעופה העולמי.

לפי ממצאי הבדיקה, עבור הרוכשים טיסה בתוך ארצות-הברית, הזמן המשתלם לרכוש את הכרטיס הוא בטווח של 70 ימים בממוצע לפני מועד הטיסה. בחלוקה לפי עונות השנה, בכל הנוגע לרכישת כרטיסי טיסה בתוך ארצות-הברית יש שונות: בחורף הזמן הנכון לרכוש את הכרטיס הוא בטווח של 62 ימים, באביב כדאי לקחת טווח של 90 ימים, בקיץ יורד הטווח ל-47 ימים אם תרצו את המחיר המשתלם, ובסתיו הטווח המשתלם יוצא בטווח של 69 ימים לפני מועד הטיסה.

לא מפתיע לגלות כי עונת החורף באופן כללי היא הזולה ליעדים בארצות-הברית (למרות שהיא כוללת את ימי השיא של חג המולד בתוכה). התזמון הנכון בא לידי ביטוי במחיר הכרטיס - הבדיקה האתר מגלה כי הפער במחיר לאותו הכרטיס בהתחשב בתזמון הנכון, כלומר המועד הנכון ביותר לעומת המועד הגרוע ביותר להזמנה מגיע ל-260 דולר לכל כרטיס.

אחת מהאקסיומות שבדק האתר מתייחסת לשאלה האם המקדימים להזמין בהכרח ישלמו פחות. ובכן, באופן כללי התשובה היא כן, אבל לא ככלל-אצבע. הסיבה לכך, כאמור, היא מושבים שלא נמכרו ועשויים להיות מוצעים בזול לספונטניים שהמתינו. יתרונות ההזמנה המוקדמת הם כמובן הגמישות באשר לבחירת הטיסה הרצויה והמועד הנוח.

בדיקת האתר CheapAir חילקה את ההמתנה לפי מספר החודשים/שבועות שלפני מועד הטיסה הרצוי. לפי בדיקה זו, מי שמחפש את הדיל המשתלם, ירצה להתמקד בטווח של 4 חודשים ועד 3 שבועות לפני מועד הטיסה - טווח זה הוגדר כ"חלון ההזדמנויות הטוב ביותר".

ככל שמועד הטיסה קרב, הסיכון גדל: את הטווח של 2-3 שבועות שלפני הטיסה מגדיר האתר כ"התגרות במזל", משום שאז יש סיכוי סביר לכך שהאלטרנטיבה שהייתה ראשונה מבחינתכם לטיסה - אינה זמינה עוד.

את הממתינים לרכוש כרטיס בטווח של 1-2 שבועות לפני הטיסה הגדירו באתר כ"משחקים באש" - זהו הזמן שהמחירים מתחילים ככל הנראה לעלות, אבל הם עדיין לא ישקפו את התעריף (הרגיל, כלומר לא במבצעים) של הכרטיס שיוצע בטווח של כמה ימים לפני הטיסה; שלב זה מכונה כ"הל מארי", שבו יש להודות אם בכלל נותרו מקומות על הטיסה שרציתם - אלה יעלו כ-200 דולר יותר בממוצע. אלא שיש אבל גדול - יכול להיות מצב שתמצאו את עצמכם דווקא ברי-המזל שהצליחו דווקא למצוא דיל משתלם במיוחד רגע לפני הטיסה - בעיקר אם הם גמישים באשר ליעד ולמועד הטיסה.

מסקנות נוספות אליהן הובילה הבדיקה הן שהימים שהכי משתלם לטוס בהם הם שלישי ורביעי - הפער בין אותה טיסה שמתקיימת ביום ראשון לעומת יום רביעי, לפי המחירים בארה"ב, עומד בממוצע על 76 דולר.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן