גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השכר הממוצע בענף הביטוח: 11.7 אלף שקל ברוטו לחודש

שכר 28,636 עובדי קבוצות הביטוח עלה ב-2017 בשיעור ממוצע של 4.6% ● השכר הגבוה ביותר נרשם בביטוח חקלאי הקטנה - 14,700 שקל לחודש ● עשרת שיאני השכר בביטוח קיבלו ב-2017 תגמול גבוה פי 18 מזה של העובד הממוצע בענף ● כתבה ראשונה בסדרה

מנכ"ל הפניקס אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי
מנכ"ל הפניקס אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

בתחילת השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני השכר הממוצע לשכירים בחודש ינואר האחרון. במסגרת זו פורט כי 106 אלף העובדים השכירים בענף השירותים הפיננסיים ושירותי הביטוח זכו לעליית שכר ממוצעת (במחירים קבועים) של כ-7.5% "בחישוב שנתי בין החודשים נובמבר 2017 לינואר האחרון", וזאת "בהמשך לעלייה של 10.1% בחישוב שנתי בחודשים אוגוסט עד אוקטובר 2017".

בלמ"ס פירטו בנוסף כי במוסדות ביטוח וקרנות פנסיה עמד בינואר השכר הממוצע של כ-20 אלף העובדים בתחום על סך של 14,492 שקל לחודש. סכום מכובד שעולה על השכר הממוצע במשק בעשרות אחוזים, ושמאפיין תעשייה חזקה. ניתוח "גלובס" לדוחות הכספיים של 13 קבוצות הביטוח והפיננסים הפועלות בשלל תחומי הביטוח מול הציבור הרחב, מצייר תמונה מעט שונה, ולפיה ב-2017 צמח השכר הממוצע לכל אחד מ-28,636 העובדים שמועסקים בקבוצות אלה בשלל תחומי פעילות, בכ-4.6% לעלות שכר חודשית ממוצעת של קצת יותר מ-18 אלף שקל.

נדגיש, מדובר בעלות שכר ולא בשכר, שכוללים גם תשלומי מעביד, למשל לביטוח לאומי, להפרשות פנסיוניות או לקרנות השתלמות. אומדן "גלובס" לשכר הממוצע בענף הביטוח המקומי, בהסתמך על שיחות שקיימנו עם מנהלי כספים בענף, מלמד כי השכר ברוטו הממוצע עמד בסיכומה של 2017 על כ-11.7 אלף שקל לעובד. מדובר ברמה שגבוהה בכ-1.5% מהתלוש הממוצע בענף הביטוח בשנת 2015. בכל מקרה, נדגיש, מדובר בממוצע שמסתיר בחובו שונות אדירה בין מנהלים שמשתכרים יותר ממאה אלף שקל לחודש ופקידות זוטרה שזוכה לשכר חודשי של בסביבות 5,000 שקל.

מה אומרים הממוצעים על הפער בין העובד הממוצע בביטוח לבין המנהלים הבכירים ביותר שנמנים על שיאני השכר בביטוח? ב-2017 הסתכמה עלות השכר של עשרת שיאני השכר בביטוח בכ-38.6 מיליון שקל, מה שמשקף תגמול בהיקף הגדול פי 18 מזה של העובד הממוצע, וזאת לעומת פער של כמעט פי 24 ב-2016 ושל יותר מפי 25 שנרשם ב-2015. אגב, הרף הנורמטיבי שקבעה המדינה בחוק שכר הבכירים בפיננסים, בעלות שנתית של 2.5 מיליון שקל לעובד, גבוהה פי 11.5 מהעלות הממוצעת לעובד בביטוח ב-2017.

אז מהם המספרים החשובים של עובדי קבוצות הביטוח ב-2017 ומיהי החברה ששילמה לעובדיה את השכר הממוצע הגבוה בתחום?

21%. זהו שיעור הירידה בתגמול הבכירים ביותר בענף הביטוח. מה הסיבה? עובדים מאורגנים, עם ועדים של ארגוני עובדים והסכמים קיבוציים, ששיפרו את תנאי העסקה בכמה מהחברות הגדולות בענף. זו דרמה שהתרגשה על הענף בשנים האחרונות ושמשנה את המציאות במידת מה, כשגם בענף זה היו חברות שלמשל הרחיבו את מתן קרנות ההשתלמות לעובדיהן.

כל אלה דחפו מעלה את עלויות השכר הממוצעות, כשבנוסף חלק מהחברות גם העלו מטעם עצמן את שכר המינימום הפנים ארגוני, לרף גבוה משכר המינימום במשק (הראשונה הייתה מגדל אך היא ממש לא היחידה). זה קרה גם לאחר, ואפילו בגלל, שחוק שכר הבכירים בסקטור הפיננסים נכנס לתוקף. מדוע? מכיוון שבגלל החוק השכר הגבוה בחברה נגזר כמכפלה של עד 35 פעמים השכר הנמוך בחברה - מה שמביא לכך שהעלאת שכר לזוטר ביותר בחברה מגדילה את פוטנציאל ההשתכרות של הבכירים ב-35 שקל על כל שקל נוסף שניתן לעובד שמשתכר הכי מעט בארגון.

כך, בעוד שאצל המנכ"לים והמשנים למנכ"ל הוותיקים והבכירים ביותר נרשמת ירידה ניכרת בשכר ביחס לשנים עברו, בשיעורים ניכרים מאוד, הרי שהשכר הממוצע בענף עלה ב-2018 ביחס ל-2017, והוא עדיין גבוה מזה שהיה ב-2016, אז שכר המנהלים היה גבוה בהרבה ודחף את הממוצע מעלה במידה רבה יותר מאשר עתה.

בכל אופן, שכר הבכירים מצטמצם, ולאחרונה אף הראינו ב"גלובס" עד כמה: בשנת 2017 הצטמקה עלות השכר של עשרת מקבלי השכר הגבוה קבוצות הביטוח הציבוריות הגדולות בשיעור חד של 21%, לסך של פחות מ-39 מיליון שקל - הרחק מתחת לשיא של 94 מיליון שקל שנרשם ב-2013. למעשה, ב-2017 חזר שכר עשרת שיאני השכר הבכירים בביטוח יותר מעשור אחורה, אל מתחת לסך של 43 מיליון שקל שנרשם ב-2005, והרבה מתחת לכל שנה שעברה מאז.

שכר הבכירים בביטוח

ואולם, שכר הבכירים בענף הביטוח, על בתי ההשקעות, סוכנויות הביטוח ויתר החברות שנכללות בחלק מהקבוצות הללו, עדיין גבוה מהותית מזה של העובדים "הרגילים". וגם בסיכומה של 2017 שוק הביטוח מתאפיין, כמו בעבר, בשורה ארוכה של מנהלים שמשתכרים סכומים נאים מאוד ולמעלה מכך. עבור חלקם יש רלבנטיות רבה ברף הנורמטיבי של עלות שכר שנתית של 2.5 מיליון שקל, כאשר מולם ניצבת פקידות רחבה וזוטרה שמשתכרת הרבה פחות מהשכר החציוני במשק.

כך קורה שגם אם מנהלים לא מעטים חוו ירידה בתגמול בשנה החולפת, שהייתה השנה המלאה הראשונה שבה חוק שכר הבכירים בסקטור הפיננסים נכנס לתוקף, הרי שברמה מצרפית דווקא נרשם גידול. זה קורה גם על רקע כך שבשנה החולפת רווחי קבוצות הביטוח הגדולות נסקו בכ-91% לסך מצרפי של כ-3.25 מיליארד שקל.

28,636 איש. זהו מספר המועסקים ב-13 קבוצות הביטוח העצמאיות בישראל נכון לסוף 2017. הקבוצה הכי גדולה במונחי עובדים היא מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, עם 5,164 עובדים (חלקם במשרות חלקיות), כשאחריה ניצבת קבוצת הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, עם 4,860 עובדים, חלקם ביוון ובתורכיה. החברה השלישית בגודלה בענף במונחי עובדים היא הפניקס, עם 4,470 עובדים, כשכלל ביטוח קרובה אליה עם 4,433 עובדים. יתר הקבוצות עם יותר מאלף עובדים הן מנורה מבטחים, איי.די.איי ביטוח - שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר" - ואיילון.

למספרים אלה יש שיקוף חלקי בבורסה כשהחברה בעלת השווי שוק הגבוה בענף היא הראל, בעלת שווי של 5.55 מיליארד שקל; אחריה ניצבת הפניקס, עם שווי שוק של 4.7 מיליארד שקל, שלישית מגדל עם שווי של 3.7 מיליארד שקל ובהמשך שכלל ביטוח ואיי.די.איי (3.3 מיליארד שקל כל אחת), מנורה מבטחים (2.7 מיליארד שקל) ואיילון (443 מיליון שקל).

6.2 מיליארד שקל. זהו התשלום הכולל שהוציאו 13 קבוצות הביטוח שפועלות בכל תחומי הביטוח בישראל עבור "שכר עבודה ונלוות" לכל העובדים. מדובר בסכום שמהווה עלייה של כ-9% ביחס לשסום ששולם על ידן לסעיף זה ב-2016 וגם ב-2015.

שכר הבכירים בביטוח

כלל ביטוח מציגה את הגידול הכי חד בהוצאות האלה ב-2017 מקרב החברות הציבוריות והגדולות, שמעסיקות יותר מאלף עובדים - גידול של קצת פחות מ-14%, וזאת לאחר שב-2016 הוצאות שכר עבודה ונלוות ששילמה קטנו ביחס ל-2015. שיעורי העלייה החדים ביותר בהיבט זה מקרב הקבוצות הגדולות, אחרי כלל ביטוח, נרשמו במגדל ובאיי.די.איי ביטוח.

14.7 אלף שקל. זהו אומדן השכר החודשי ברוטו הממוצע הגבוה בענף הביטוח ב-2017, והוא נרשם בחברה הקטנטנה ביטוח חקלאי.

החברה מתאפיינת במספר עובדים קטן מה שמגדיל את ההשפעה של שכר "העובדים המקצועיים", שזוכים לשכר גבוה מזה שמאפיין את הפקידות הזוטרה. כמו כן, החברה מתאפיינת בשיעור גבוה של עובדי סוכנות משקי הקיבוצים מתוך סל העובדים בקבוצה (41 מעובדי הקבוצה הינם עובדי הסוכנות).

מקרב החברות הגדולות, שמעסיקות הרבה יותר עובדים, בולטת במעלה דירוג השכר הממוצע לעובד קבוצת הראל, שאומדן השכר ברוטו הממוצע לעובדיה עמד על כ-14 אלף שקל לעובד. אחריה ניצבות עוד שתי קבוצות גדולות: כלל ביטוח ומנורה מבטחים, כשצמודה אליהן AIG ישראל. אגב, האחרונה הינה קבוצת הביטוח שפועלת מול הציבור הרחב היחידה בישראל שנמצאת בבעלות זרה - של קבוצת AIG, מקבוצות הביטוח הגדולות בעולם.

אומדן השכר בביטוח

בניגוד לבנקים: בענף הביטוח מספר העובדים מטפס בעקביות

בסוף 2017 הועסקו כ-28,636 איש ב-13 קבוצות הביטוח העצמאיות שעובדות מול הציבור הרחב בשלל תחומי הביטוח. מדובר במספר נמוך בהרבה מזה שמועסק במערכת הבנקאית, אך בניגוד למה שקורה בצד השני של הרחוב הפיננסי, בביטוח מדובר במספר שנמצא במגמה ברורה ועקבית של גידול מדי שנה. כך, בדיקת "גלובס" מלמדת כי מספר העובדים בענף הביטוח צמח בשנה האחרונה בכ-4.1%, וזאת בהמשך לצמיחה שנרשמה בכל אחת מהשנים שקדמו בעבר הלא רחוק.

למעשה, בתשע השנים שחלפו מאז 2009, אז הועסקו בקבוצות הביטוח העצמאיות פחות מ-19 אלף עובדים, נסק מספר העובדים בקבוצות הביטוח ב-51%. מדובר בשיעור גידול שנתי של 4.7%, שנובע ממספר סיבות בהן גידול בפעילויות ובמגוון הפעילויות בענף, כמו גם בגלל הדרישות ההולכות ומתרבות של הרגולציה.

כאמור, המגמה הזו לא דומה למה שקורה בבנקים, שם הקידמה הטכנולוגית כבר משנה את המציאות. גם בביטוח יש תפיסה שלפיה הטכנולוגיה המשתפרת עשויה ואף צפויה להביא לקיטון במספר העובדים לאורך זמן. אבל, אנו ממש לא שם. מדוע? ראשית, החזון הדיגיטלי של דורית סלינגר ושל כמה מהמנכ"לים עדיין לא מוכיח את עצמו ולא משנה סדרי עולם בענף, וזאת למרות הוצאות של עשרות מיליוני שקלים ואף מאות מיליוני שקלים, כשאף חברה עדיין לא מציגה בפומבי בשורה של ממש. יש כמה הצלחות, אך כאלה שמתלבשות על הפעילות הקיימת, בעיקר בשיווק, ולא באמת מחליפות אותה.

אבל, שינוי משמעותי בהתנהלות הפנים ארגונית וגם בפעילות החיצונים מול הלקוחות הוא כנראה רק עניין של זמן. הפיקוח על חברות הביטוח כבר פרסם חזון טכנולוגי כשתחום האינשורטק - הסטארטאפים לתחום הביטוח - צומח בקצב אדיר, כשגם חלק מחברות הביטוח לא טומנות את ראשן בחול ומכינות פעילויות דיגיטליות, כולל כאלה שיכולות לייתר את סוכני הביטוח ביום פקודה. כך, כשזה יקרה והשינוי יבוא, נראה כנראה שינוי גם במצבת העובדים בקבוצות הביטוח. עד אז נמשיך לראות את מה שהיה בשנים האחרונות בכל מה שקורה ביחס למספר העובדים.

מספר עובדי ענף הביטוח

לכתבה השנייה בסדרה על שכר עובדי הבנקים

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר