גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיריית לוד מקפיאה מכירת נכסים בעיר העתיקה

ראש עיריית לוד יאיר רביבו ביקש להקפיא מכירת נכסים של רשות הפיתוח בעירו, בטענה כי בכוונת העירייה לפתח את האזור למטרת תיירות ● גורמים בעיר: "ההחלטה מונעת מערבים להיות בעלים של נכסים בעיר"

יאיר רביבו / צילום: שלומי יוסף
יאיר רביבו / צילום: שלומי יוסף

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, דורש להפסיק מכירת נכסי רשות פיתוח בעיר - כך נודע ל"גלובס".

בישיבה פנימית שהתקיימה בחודש מארס האחרון ברשות מקרקעי ישראל ציינו הגורמים שהשתתפו בישיבה, ביניהם מנהל אגף עסקאות ברשות אריאל מזוז, ועו"ד דרור דולב מהמחלקה המשפטית של מרחב עסקי מרכז, כי ראש עיריית לוד ביקש להקפיא את מכירת 500 נכסי עמידר בעיר.

עוד צוין כי מתוך סך היחידות שבבעלות רשות הפיתוח, 56 יחידות דיור פנויות, וביתר היחידות יש דיירים, אשר רובם מתגוררים בדמי מפתח, המבקשים לרכוש את זכויותיהם,אך בקשת ראש העיר מונעת זאת. לדברי גורמים בעיר, במרבית הנכסים מתגוררת אוכלוסייה ערבית, ובפועל בקשת ראש העירייה מונעת מהציבור הערבי לרכוש את הנכסים.

בעיריית לוד מסרו כי הסיבה לבקשה להקפיא את מכירת הנכסים נעוצה בכוונת העירייה לפתח את האזורים שבהם מצויים הנכסים למטרות שונות, בין היתר למטרות תיירות, וכי בכוונת העירייה לפעול להעברת הנכסים לידיה.

אלא של"גלובס" נודע כי עוד לפני שנתיים הוצע לראש העירייה לרכוש בפטור ממכרז את הנכסים עם פריסת תשלומים, אך מאז הנושא לא קודם על ידו. בנוסף העלו הגורמים המשפטיים של רמ"י בישיבה בחוד מרץ את הבעייתיות של בקשת רביבו מאחר ובנוהל רשות הפיתוח לא קיימת אפשרות משפטית להקפאת המצב בשל צפי תכנוני.

כ-6,000 נכסים של רשות הפיתוח

יש לציין כי בניגוד לנכסי דיור ציבורי שנמכרים לזכאים, נכסי רשות פיתוח נמכרים לדיירים מוגנים מתוקף דמי מפתח או במכרזים פומביים המתפרסמים על ידי רשות מקרקעי ישראל. דירות הדיור הציבורי הן דירות שהמדינה בנתה או רכשה במהלך השנים לטובת אוכלוסיות מוחלשות שאין ביכולתן לעמוד אפילו בתשלום שכר דירה בשוק החופשי. כיום ישנן כ-55 אלף דירות כאלה ברחבי הארץ.

מנגד, רשות הפיתוח פועלת לפי חוק נכסי נפקדים משנת 55 עם תיקונים שבאו אחר כך, המבוסס על כך שהמדינה קיבלה לאחריותה דירות שהאוכלוסייה הערבית פינתה בזמן שברחה סמוך להקמת המדינה בשנת 1948 והלאה. כיום ישנם כ-6,000 נכסי רשות פיתוח הנמצאים בעיקר בערים מעורבות, קרוב ל-10% מהן בעיר לוד. גם את הנכסים האלה מנהלת חברת עמידר, אך אין קשר בינם לבין דיור ציבורי.

"בפועל, כאשר מתפרסם מכרז בשכונות מעורבות, זוכים בו תושבים ערבים שמציעים הצעות גבוהות יותר מיהודים מהסיבה שאפשרויות הדיור שלהם מוגבלות", מסר גורם בעיר. "לכן ההחלטה של ראש העריייה מונעת בראש ובראשונה מערבים להיות בעלים של נכסים בלוד".

רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד, אומר כי "אנחנו חושבים שאת הדירות צריך למכור או למי שגר בדמי מפתח הרבה שנים ויש לו זכויות מתוקף דמי מפתח או להכניס אותן למאגר הדירות הדיור הציבורי ולהקצות אותן לזכאים".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "הרשות ביקשה מעיריית לוד להעביר רשימת נכסים שלגביהם מבקשת העירייה להקפיא טיפול וזאת לצרכי פיתוח העיר. סוכם בין הצדדים כי העירייה תעביר בתוך זמן קצוב רשימת נכסים. בשלב זה, רמ"י אינה פועלת לשיווק נכסים פנויים. לכשתועבר הרשימה על ידי עיריית לוד, הנושא ייבחן בכללותו על ידי הגורמים המוסמכים ברשות".

מעיריית לוד נמסר בתגובה: "בנכסי רשות הפיתוח בלוד גרים תושבים מדתות ומעדות שונות, ונתוני עמידר מוכיחים זאת, כך שאין כל מקום לטעון על אפליה על רקע כזה או אחר. פניית העירייה לעמידר אינה נוגעת לדיירים המתגוררים בנכסים אלה, אלא לנכסים פנויים רבים בניהול עמידר שהמציאות הוכיחה שבשל מצבם, שיווקם אינו משרת את העיר ואת האזור בו הם נמצאים - המיועד לפיתוח, בין היתר לצרכי תיירות.

"העירייה, אשר נמצאת במגעים מתקדמים עם רמ"י ועמידר, עומדת על כך שנכסים אלה יועברו לשימושה כדי שיפותחו וישמשו את הציבור בעיר, בהתאם לתוכניות הפיתוח. זאת ועוד, חלק מהנכסים כוללים עבירות בנייה ועיריית לוד עומדת על כך שקודם יוסדרו עבירות הבנייה".

מרכז לוד / צילום: שלומי יוסף

תנופת פיתוח: 17 אלף דירות בלוד בשנים הקרובות

העיר לוד עומדת לפני תנופת פיתוח אדירה בשנים הקרובות, שתשנה את העיר, את גבולותיה ואת הרכב אוכלוסייתה.

במאי 2017 נחתם הסכם גג בין העיר לוד לבין משרד האוצר, שהציב יעד לבנייה בעיר בהיקף כולל של 17,237 יחידות דיור בשנים הקרובות. 3,130 יחידות הדיור אליהן מתייחס הסכם הגג ישווקו בשכונות חדשות בעיר, בעוד עיקר ההיצע העתידי, 14,107 יחידות דיור, ישווקו על שטחים שעתידים לעבור מהמושבים בן שמן וניר צבי לעיר לוד. על פי הסכם הגג, תתאפשר תוספת של כ-3,000 דירות במסגרת התחדשות עירונית, בין השאר באמצעות התחייבות המדינה למתן קרקע משלימה.

כחלק מההסכם הגג ישודרגו תשתיות התחבורה של העיר, ויחוברו חלקיה המזרחיים והמערביים עם מרכזה. ההסכם כולל את סלילתו של כביש 200 המחבר בין כביש 431 לכבישים 1 ו-40; תוקם תחנת רכבת שלישית בעיר באזור התעשייה הצפוני; יבוצעו שתי הפרדות מפלסיות ויוקם מרכז תחבורתי משולב בתחנת הרכבת המרכזית. עוד כולל הסכם הגג גם קידום הקמת שני פארקים תעסוקתיים בעיר.

באוצר העריכו כי ההיקף הכספי של ההתחייבויות במסגרת הסכם הגג עם לוד עומד על כ-6.9 מיליארד שקל, מה שהופך אותו לאחד ההסכמים היקרים ביותר שחתמה המדינה מול רשות מקומית במסגרת הסכמי הגג.

לאחרונה, כדי להסיר את ההתנגדות מושב ניר צבי לפיתוח שכולל הפקעת שטחים נרחבים מהמושב, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה היתר למושב לבנות 180 יחידות דיור, מהלך שלווה בלא מעט ביקורת. תוספת יחידות הדיור למושב סללה את הדרך לקידום תוכנית לתוספת 11,300 יח"ד בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל).

עוד כתבות

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע