גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנג'י זינגר: "הערים כפי שהן היום - לא מוכנות לעתיד"

כך אמר היום מנכ"ל חברת WeWork ישראל בנג'י זינגר בוועידת הנדל"ן של "גלובס" ● קרן פנאן, סמנכ"לית מוצרים חדשים בחברת גט: "שיתוף הוא קריטי בעולם התחבורה כדי לייצר שינוי לעומת הגודש בכבישים שהולך וגדל, והנזק שלו מוערך ב-25 מיליארד שקל בשנה"

מנכ"ל WeWork ישראל, בנג'י זינגר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל WeWork ישראל, בנג'י זינגר / צילום: איל יצהר

"תמיד היו יוזמות שיתופיות, החל מגמ"ח בשטעטל דרך קיבוצים וקולקטיבים שקמו עם קום המדינה וההסתדרות שהקימה את אגד ואת קופות החולים. מה הוביל להיעלמות כלכלת השיתוף ומה כעת גורם לנו לגלות אותה מחדש?" זו השאלה ששאל כתב גלובס גיא נרדי, בפאנל בנושא עבודה ומגורים שיתופיים שנערך היום במסגרת ועידת הנדל"ן של "גלובס".

ד"ר אורלי רונן, חוקרת בית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר באוניברסיטת תל אביב, ובעבר מנכ"ל מרכז השל לקיימות, ענתה: "אם מסתכלים על ההתפתחות של התרבות בטווח הארוך, זה בדיוק הפוך. בני אדם החלו בחברות שיתופיות ושוויוניות יחסית של ציידים-לקטים. כשעברנו את המהפכה החקלאית והמהפכה התעשייתית והתכנסו בעיר, הפכנו פחות שיתופיים, יותר רכושיים. יש לנו יותר מחסנים, גדרות, חומות, ארמונות ומקדשים - אלה המאפיינים הראשונים של העיר. אנחנו רואים בעיר כל הזמן את הדיאלוג בין הרצון להאדיר ולהעצים את הרכוש הפרטי לבין טובת המשותף.

"אחד המאמרים המכוננים בתחום נקרא 'הטרגדיה של נחלת הכלל' שטען שהאדם מונע מן הצורך להאדיר את ההון הפרטי וזה תמיד יהיה על חשבון הנחלה המשותפת ולכן הטרגדיה. אולם, חוקרים אחרים אמרו - זה לא ככה. פרופ' אלינור אוסטרום, למשל, זכתה בפרס נובל לכלכלה כאשר הראתה שניתן ליצור מערכות שהבסיס שלהן הוא שיתוף פעולה.

"מה שקרה בשנים האחרונות אלה שני תהליכים - אנחנו גם נמצאים במגמת האצה של צמצום נחלת הכלל, וזו תגובת נגד לצמצום ולהדרה ולגידור של נחלת הכלל. יש לנו יותר שטח פרטי, הון פרטי שלא היה כדוגמתו אי פעם בידי מספר קטן של אנשים. אולי אנחנו רואים היום תגובה לצומת מאתגרת שאנחנו נמצאים בתוכה".

ד"ר אפרת טולקובסקי, מנהלת מרכז גזית גלובס לחקר הנדל"ן במרכז הבין תחומי בהרצליה, וחברת מועצת העיר תל אביב, ביקשה להיות האופוזיציה: "כלכלה שיתופית. אני לא מבינה מה זה. בנקים התחילו כקואופרטיב. חלקם בעולם עדיין כאלה וגם בארץ כך זה התחיל. לך אין כסף? קח את שלי, תחזיר אחר כך. אפילו בנק הפועלים נמצא בעיקר בידי הציבור. רוב אוכלוסיית העולם עשירה כפי שלא הייתה אף פעם. כשכואבת לנו השן ולא צריך להתאבד מרוב כאב. אני רואה את השירותים המוצעים כאן (גט טקסי, אוטותל, WeWork) קצת כניצול ציני של המילה שיתוף. אלה שירותים שמוצעים בתשלום. השוק החופשי יכול בהחלט להציע אותם. מה בדיוק קהילתי בזה?".

לדברי טולקובסקי, אפילו מיזמי מגורים משותפים כמו WeLive, שיוצג בפאנל על ידי איתן סרבר, מנכ"ל ערים ושותף מייסד בחברת Communit, הם למעשה מיזמי שוק חופשי. "הורך נובע מכך שהעירייה החליטה על דעת עצמה איך צריכה להיראות הדירה שלי. אני יכולה לגור עם ארבעה ילדים אבל לא עם שני שכנים. לו העירייה לא הייתה מתערבת, השוק החופשי היה מפתח גם לתחום הזה אחלה פתרונות".

סרבר סיפר מעט על הפרויקט של קומיוניט, אשר לדבריו הנו הרבה יותר מדירה מחולקת. "אנחנו מתמקדים בפרויקטים לדיור שותפי, בו משתמשים במוצרים בצורה משותפת. למה עכשיו? כי מחירי הדיור עלו וכלכלה שיתופית יכולה לעזור. ביחד אפשר לקחת מבנה שסובל מאיזו שהיא הזנחה, ולנצל לא רק דירה דירה אלא את כל הבניין. כך ניתן להגיע לניצול טוב יותר של הבניין תוך שיפור חיי הדיירים". כך למשל אזורי האחסון, הבישול, גינה של הבניין, מרפסת, כולם יכולים להיות משותפים.

משתתפי הפאנל: ד"ר אורלי רונן, ד"ר אפרת טולקובסקי, עידן שמיר, קרן פנאן, איתן סרבר ובלה אלכסנדרוב / צי

קרן פנאן, סמנכ"ל מוצרים חדשים בחברת גט (בעבר גט טקסי), סיפרה כי: "שיתוף הוא קריטי בעולם התחבורה כדי לייצר שינוי לעומת הגודש בכבישים שהולך וגדל, והנזק שלו מוערך ב-25 מיליארד שקל בשנה. וזה מחמיר. כי אנשים יוצרים מתחבורה ציבורית לרכב הפרטי ולא רק פרטי אלא של אדם יחיד, וזאת משום שאין מספיק חלופות של תחבורה ציבורית שמניקה שקיפות ושליטה כמו התחבורה הפרטית.

"אנחנו הקמנו את מיזם גט טוגדר, שמאפשר לאנשים לנסוע ביחד במודל שקצת דומה למונית שירות. בעתיד אולי כלל לא נוכל להיכנס עם הרכב למרכז העיר אלא נהיה חייבים לנוע בתחבורה שיתופית".

מי שכבר החל לפעול בתחום התחבורה השיתופית אך גם זוכה לאחרונה לביקורת, הוא עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי המפעילה את שירות אוטותל. שמיר מבקש בפאנל שיתנו לו עוד קצת זמן. "אנחנו מאמינים שעל כל רכב שיתופי שיכנס לעיר, ייעלמו ארבעה רכבים אבל זה תהליך. עד שאדם משתכנע למכור רכב או לא לקנות אותו מלכתחילה, זה לא תהליך של שנה שנתיים. אני לא מבין איך אפשר להתעסק בביקורת אחרי שיש חודשים פעילות בלבד. יש לנו 5,300 מנויים. זה מספר בלתי רגיל וממדינות אחרות מתקשרים לשאול אותנו איך עשינו את זה. אבל החלטה לוותר על רכב פרטי לא תקרה תוך שישה חודשים".

עוד מוסיף שמיר כי: "בניגוד לרוב הפרויקטים התחבורתיים, יש לפרויקט הזה נקודת יציאה. תשוו אותו למשל לרכבת הקלה. אין דרך אחורה ממנה. לעומת זאת אם מיזם אוטותל יכשל - לא נורא. מוכרים את המכוניות, צובעים את החניות ולא קרה דבר".

טולקובסקי: "עיריית תל אביב לפחות מנסה לעשות דברים. היא בנתה בעצם את המרחב השיתופי הכי גדול בארץ. ברחוב יש לי חנות, בית קפה, אני הולכת לכל מקום ברגל או מקסימום באופניים. זו חוויית חיים שיתופית כמו שאין בשום מקום במדינת ישראל. וזה כל כך איכותי שנוצרה בעיה של ביקוש יתר וצריך להתמודד.

בלה אלכסנדרוב, מנכ"ל עמותת 'ארץ עיר', סיפרה על רשת המוקמת באר שבע, בה 500 צעירים מקימים ביחד מעין קומונה בשכונה מסויימת, ובה מעדלים שיתופעיים - מחסן שיתופי, נגריה בתוך בית הספר שפועלת כעת גם מחות לשעות הלימודים".

שמיר: "אני מאמין שבעתיד בכלל לא יהיו רכבים פרטיים ובכלל שכל מושג הבעלות יתעמעם. מדוע שמכונת כביסה אחת לא תשרת בניין שלם? אולי גם המטבח יכול להיות משותף? או מתחם משחקים שמשמש את כל הבניין?".

טולקובסקי: "באמת אם בנאדם שוקל 80 קילו, הגיוני לשים טון ברזל סביבו כדי להזיז אותו ממקום למקום? זה לא הגיוני. אני לא חושבת שזה מה שיהיה ב-2048, אבל אני לא חושבת שאהיה איתכם כבר".

בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל, דיבר בפתיחת הפאנל על רוחות של שינוי הנושבות בעולם. "ב-30-40 השנים האחרונות ראינו כניסה של טכנולוגיות חדשות לגמרי בקצב מסחרר, אבל ב-30 השנים הבאות, נראה שינוי מואץ פי כמה, שינבע משילובים חדשים בין טכנולוגיות קיימות.

"אנחנו רואים את השינויים המשמעותיים לאוכלוסיה מגיעים מארבעה תחומים - חינוך, בריאות, תחבורה ומבנה הערים. חינוך - הילדים שלנו בוודאות לא יקבלו את אותה חוויית בית הספר שאנחנו קיבלנו. יהיה טשטוש בין מורה לתלמיד, בין הפסקה לשיעור, בין משחק ללימוד. בתחום הבריאות, מערכות מידע וניטור מתוחכמות יוכלו לדעת שאנחנו חולים לפני שאנחנו חולים בפועל.

"בתחום התחבורה, אנחנו נערכים לתרחיש של היעלמות החניה. רכבים אוטונומיים וסוגים חדשים של תחבורה ציבורית ייתרו אותה. אתם מיואשים היום בפקק? זה לא יישאר ככה. התחבורה הולכת לקראת שינוי גדול יותר מהמעבר מהסוס והעגלה לרכב של היום.

"שינוי מרכז הערים מחויב בשל כניסת מיליארד איש למרכזי הערים בעולם ב-30 השנים הקרובות. כל מי שגר או עובד בעיר יודע שהערים כפי שהן מתוכננות היום, לא יכולות להכיל זאת. העיר צריכה להשתנות, וכשהמכוניות יזוזו בצורה אחרת, גם חוויות המגורים בעיר יוכלו לעבור שינוי דרסטי".

עוד שינוי עליו מצביע זינגר הוא תרבותי: "עד 2020, 50% מכוח העבודה יהיו מדור המילניום והלאה. אלה אנשי ה- We Generation שעבורם בנינו את WeWork. אנחנו לא מדברים על בנינים אלא על קהילות, לא על עיצוב אלא על חוויה, לא על עשיה אלא על השפעה".

עוד כתבות

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

שותף בנדל"ן עם טראמפ ומכר פנטהאוז בקריפטו: הטייקון שמקדם הסדר חוב בת"א

חברת הנדל"ן ספיר קורפ מציעה מתווה הסדר חוב, לנוכח אי יכולתה למכור מלון במנהטן שיממן את התשלום הקרוב בחודש יולי ● הבעלים אלכס ספיר, שנחשב מקורב לנשיא ארה"ב לשעבר, יכניס את היד לכיס ויעמיד לחברה עד 10 מיליון דולר

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר | בדיקת גלובס

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חברה זכתה בקרקע לבנייה. ואז הגיעה הצעה במיליון שקל יותר

בני זוג שחיו כידועים בציבור נפרדו לאחר כשבע שנים, במהלכן נולדו להם שני ילדים - האישה דרשה זכויות בחברות שהקים בעלה ● כונסי נכסים ביקשו לפתוח מחדש הליך התמחרות לרכישת קרקע לאחר שחברה כבר זכתה בו, בשל קבלת הצעה גבוהה יותר ● וגם: למי שייכת דירת מרתף משותפת לבעלי הבניין, שנמכרה מספר פעמים? ● שלושה פסקי דין בשבוע

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מדד הנג סנג זינק ב-2%

מדד ניקיי עלה ב-1.3% ● החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות ● הבנקים המרכזיים מגמישים את התנאים להורדת הריבית, באירופה ובקנדה צפויות השבוע הורדות ריבית

סטודנטים בבראון, באפריל. האוניברסיטה תערוך הצבעה בנושא החרם על ישראל / צילום: Reuters, Anibal Martel

מאות מיליונים בסכנה: אוניברסיטאות העילית בארה"ב ידונו בחרם השקעות על ישראל

שורת אוניברסיטאות בארה"ב הסכימו לדון, ובמקרים מסוימים אף להצביע, בנושא הסטת ההשקעות שלהן מישראל ● לפי מומחים, להחלטה כזו צפויה להיות השפעה נרחבת על ההייטק הישראלי

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

תותח וולקן / צילום: ויקיפדיה Thomas Fedor

6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל שיגרו חיזבאללה יותר מ־2,500 כטב"מים לעבר ישראל, וכעת צה"ל בוחן דרך חדשה להתמודדות ● נשק ההגנה שנשקל הוא תותח הוולקן הוותיק, שיורה תחמושת בקצב של 6,000 פגזים בדקה ועלות היירוט שלו נמוכה מכיפת ברזל

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בן פסטרנק / צילום: ניר אלון

החברה הביטחונית שנמכרת בשווי של עד 100 מיליון שקל

קבוצת ה-IT אמן רוכשת את חברת אר.אס.אל, שלא נהנתה מהגאות בתחום התעשיות הביטחוניות, בעסקה במספר שלבים אשר משקפים לחברה שווי של עד כ-100 מיליון שקל

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה, ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי