גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת אריה דרעי: מקורב לשר הפנים עוכב לחקירה באזהרה

המקורב, המתמודד בימים אלה על תפקיד בכיר ברשות מקומית בצפון, היה מעורב בבניית הווילה של משפחת דרעי במושב ספסופה שבגליל, שעומד במרכז החקירה נגד שר הפנים

שר הפנים אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
שר הפנים אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

מקורב לשר הפנים אריה דרעי, המכהן בתפקיד ציבורי, עוכב היום (ג') לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בביצוע העבירות שבהן חשוד דרעי.

המקורב, שבניגוד לפרסומים באחד מכלי התקשורת, לא נעצר (לפחות בינתיים) אלא כאמור רק עוכב לחקירה, היה מעורב בבניית הווילה של משפחת דרעי במושב ספסופה שבגליל. הבית רחב-הידיים בגליל עומד במרכז החקירה נגד דרעי.

המקורב מתמודד בימים אלה על תפקיד בכיר ברשות מקומית בצפון. במקביל לעיכובו לחקירה הגיעו חוקרי להב 433 לביתו והחרימו מסמכים לצורכי החקירה. 

חקירת החשוד היום נעשית במסגרת הישורת הסופית של החקירה נגד השר דרעי. כפי שנחשף ב"גלובס" בדצמבר 2017, החשדות לביצוע עבירות מס נגד דרעי הולכים ומתבססים. זאת, בזמן שהחשד שדרעי קיבל כספים בניגוד לחוק, באמצעות תרומות שקיבלו עמותות שבראשן עמדה רעייתו יפה דרעי, לא התבסס בינתיים בראיות.

דרעי, שבנוסף על משרד הפנים עומד גם בראש תיק פיתוח הגליל, הנגב והפריפריה, נחקר בחשד לביצוע עבירות מס ועבירות על טוהר המידות, כבר יותר משנה וחצי. שר הפנים, שהורשע בעבר בשוחד וריצה עונש מאסר, נחקר 6 פעמים במשרדי יחידת להב-433 של המשטרה.

לפי המידע שבידי "גלובס", החשד הראשון שנחקר ושבו דרעי מסובך מאוד מבחינה ראייתית נוגע לעסקאות נדל"ן שחשפה הכתבת שלומית צור ב"גלובס", ושנעשו בין בני משפחת דרעי לבין עצמם.

המשטרה חוקרת את נסיבות המכירה של זכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול בירושלים מהזוג אריה ויפה דרעי לאחיו של השר, עו"ד שלמה דרעי.

לפני יותר מ-3 שנים, ערב כניסתו לתפקיד שר בממשלה, בתחילת 2015, הגיש דרעי הצהרת הון למבקר המדינה, שלפיה יש לו דירה אחת שבה הוא מתגורר ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים. באוקטובר 2015 חשף "גלובס" כי שנתיים לפני כן מכר השר דרעי לאחיו, עו"ד שלמה דרעי, זכויות בנייה להקמת 5 דירות בשכונת גבעת שאול בירושלים תמורת 4.2 מיליון שקל. נכון למועד הכתבה היו הדירות - שכבר הוקמו, ושוויין מוערך ב-15 מיליון שקל - רשומות עדיין על-שם אריה ויפה דרעי.

בתגובה לחשיפה בכתבה, טען עו"ד שלמה דרעי כי רכש את הזכויות מאחיו אריה ביולי 2013, וכי הן מיועדות לילדיו. לדברי האח שלמה, הסיבה לאי-רישום הדירות על-שם ילדיו היא טכנית, והוא הצהיר כי הדירות עתידות לעבור על-שמם של ילדיו בעתיד.

המשטרה חוקרת את נסיבות המכירה של הזכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול, בחשד כי הדבר נעשה כדי לחסוך תשלום מס בניגוד לחוק.

בנוסף, דרעי חשוד כי הווילה שלו ביישוב ספסופה נבנתה בכסף שלא דווח כיאות לרשויות המס. לפי ההערכותף, חקירת החשוד שנעצר היום מתמקדת בנושא הזה. עוד נשאל דרעי על כספים שקיבל או קיבלו מי מבני משפחתו מגורמים בחו"ל.

החשד המרכזי השני שנחקר נגד דרעי נוגע לפעילות של שתי עמותות, שבהן הייתה מעורבת יפה דרעי, "יהודה יעלה" ו"מפעלות שמחה".

לפי החשד, כספים מהעמותות הללו הועברו לזוג דרעי ולקרובי משפחתם, בני משפחת זילבר; ובנוסף הועברו כספים ממשרד הנגב והגליל, בעת שהשר דרעי נמצא במצב של ניגוד עניינים, לאור היותו השר הממונה, ובעת שבני משפחה של דרעי עובדים בעמותות תמורת שכר.

באחד המקרים שחוקרת המשטרה אישר המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שעליו ממונה דרעי, העברה של כחצי מיליון שקל לעמותה שבניהול יפה דרעי. בסופו של דבר ההעברה לא יצאה לפועל, בעקבות התערבות של גורמים משפטיים שמנעו אותה.

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", הזוג דרעי טוען כי כספים מהעמותות מעולם לא יצאו למשפחת דרעי, לא ליפה דרעי ולא לאריה דרעי. לטענתם, בסך-הכול הועברו כמה עשרות אלפי שקלים מהעמותה לזוג דרעי, כהחזר של הלוואה שנתנה משפחת דרעי לעמותה.

לגבי כספים שהועברו מהעמותה לקרובי משפחתם, משפחת זילבר, לטענת יפה דרעי מדובר בדמי שכירות עבור מבנה שבו עשתה העמותה שימוש. לטענת יפה דרעי, סכום נוסף הועבר למשפחת זילבר, שמתעסקת בנדל"ן, כמקדמה לרכישת מבנה לפנימייה בשם העמותה. לטענתה, הכסף הועבר לזילברים לצורך העסקה עבור העמותה, והוחזר לעמותה כי העסקה נכשלה, והכול תועד ונעשה באופן חוקי וכשר.

עוד טוענת יפה דרעי כי היא מעולם לא משכה כסף מהעמותות, על אף שהיא עבדה בהן והשקיעה שעות רבות של עבודה, והייתה יכולה למשוך כספים לו רק הייתה רוצה בכך. יתר על כן, לטענת הזוג דרעי, בעבר הם נתנו הלוואות נוספות לשתי עמותות שלא הוחזרו, כך ש"דרעי רק הפסיד כסף".

נציין כי העמותה שעמדת במרכז החקירה "מפעלות שמחה" הוקמה לפני 18 שנה, והיא מפעילה רשת של מוסדות חינוך שבהם לומדות 800 תלמידות. הרשת, שתקציבה יותר מ-10 מיליון שקל בשנה, כוללת את תיכון "מרגלית" שבו לומדות 240 נערות לתעודת בגרות מלאה; ואת סמינר "שבילי בית יעקב", שבו לומדות 400 נערות.

השר דרעי מיוצג בידי עו"ד ירון ליפשס ממשרד רם כספי. יפה דרעי מיוצגת בידי עו"ד טל שפירא. התיק מנוהל בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית