גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גיל הפרישה לנשים חייב לעלות

הפחדנות של הפוליטיקאים וגרירת הרגליים שלהם פוגעת קשה בציבור, ובמיוחד בצעירים

אישה הפורשת לגמלאות בגיל 62 צפויה לחיות כ-24 שנים נוספות / צילום: Shutterstock
אישה הפורשת לגמלאות בגיל 62 צפויה לחיות כ-24 שנים נוספות / צילום: Shutterstock

התהליכים הדמוגרפיים ברורים וחד-משמעיים:

היחס בין מספר האנשים בגילאי 20-64 למספר האנשים בגילאי 65 צפוי לרדת בארבעת העשורים הקרובים מ-4.2 ל-2.8.

בשנת 2014 עמדה תוחלת החיים עבור אדם שהגיע לגיל 65 על 86.2 עבור נשים ועל 84 עבור גברים. גבר שפורש לגמלאות בגיל 67 צפוי לחיות כ-16 שנים נוספות, ואישה הפורשת לגמלאות בגיל 62 צפויה לחיות כ-24 שנים נוספות.

תוחלת החיים בגיל 65 גדלה בקצב כמעט קבוע של כחודשיים בממוצע בשנה וצפויה להמשיך לגדול בקירוב בקצב זה.

ב-26 מתוך 33 מדינות החברות ב-OECD אין פער בגיל הפרישה לגמלאות בין גברים לנשים, או שפער כזה, ככל שהוא היה קיים בעבר, ייסגר בשנים הבאות; ב-4 מדינות נוספות יישאר עדיין פער קטן של שנתיים או פחות; ורק ב-3 מדינות (ישראל, צ'ילה ופולין) צפוי, על פי החקיקה הקיימת כיום, פער של חמש שנים.

כל בר-דעת יסיק מהנתונים האלה את המסקנות המתבקשות:

1. החיסכון לפנסיה (גם ברמה הלאומית וגם ברמה האישית) יצטרך לממן תקופה ארוכה יותר של חיים לאחר גיל הפרישה (במיוחד עבור נשים מבוגרות). הדבר יפגע כמובן בגובה הקצבה החודשית (שוב, במיוחד עבור נשים מבוגרות) וידרוש שיעורי חיסכון גבוהים יותר, על חשבון הצריכה הפרטית ורמת החיים בגילאים צעירים יותר.

2. הצעירים של היום יצטרכו לשלם בעשורים הבאים הרבה יותר מסים ותשלומים לביטוח הלאומי כדי לתמוך בקצבאות הזקנה של המבוגרים, ובמיוחד של המבוגרות. לא רק זאת, אלא ההעלאה העתידית בגיל הפרישה של נשים - שבטווח הארוך תהיה בלתי-נמנעת - תמנע מאותן צעירות של היום לקבל את הפריבילגיות שהן נדרשות לממן עבור נשים מבוגרות של היום.

3. נשים מבוגרות ברוב מוחלט של מדינות ה-OECD הסכימו (מבחינה משפחתית, חברתית, ופוליטית) לקבל על עצמן גיל פרישה זהה לגיל הפרישה של גברים, ואינן דורשות פריבילגיות-יתר על סמך המגדר שלהן. זאת, למרות כוחן הפוליטי הרב - במיוחד במדינות אירופה, בהן הן מהוות כוח פוליטי ניכר. הסכמה זו משקפת ככל הנראה הבנה שאפליה בגיל הפרישה בין נשים לגברים פוגעת לא רק ברמת החיים של כלל האוכלוסייה, אלא גם במאבק לשוויון על פי חוק ולשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה.

אך לא כל בר-דעת שמסיק את המסקנות המתבקשות גם אמיץ מספיק על מנת לפעול בעניין - לקדם את החקיקה הנדרשת, או אף ליישם את המתווים שכבר נידונו ונקבעו בעשור הקודם. הפתרון - הקמת עוד ועדה לבחינת הנושא. ואכן, ועדה כזו הוקמה, דנה, שקלה ואף סיימה את עבודתה - כבר לפני למעלה משנה וחצי. בספטמבר 2016 הגישה הוועדה הציבורית לבחינת גיל הפרישה לנשים את הדו"ח הסופי שלה לשר האוצר.

הוועדה קבעה כי בעולם בכלל ובישראל בפרט ישנה התפתחות דמוגרפית והזדקנות האוכלוסייה. בהיבט המאקרו-כלכלי ישנו גידול במספר הקשישים באוכלוסייה, באופן אבסולוטי ויחסית לאוכלוסייה בגיל העבודה. גידול זה גוזר עלייה בהוצאות הממשלה בעיקר בתחום קצבאות הזקנה, דבר אשר עלול למנוע מהביטוח הלאומי לעמוד בהתחייבויותיו ולשלם קצבאות לנשים צעירות בפרט ולדורות הבאים בכלל. באופן פרטני, העלייה בתוחלת החיים גורמת לכך שנשים חיות מספר שנים רב יותר בגמלאות ומערערת את יכולת המימון של רמת החיים אליה הורגלו. נוסף על כך, לגיל הפרישה השפעה רבה על תעסוקת נשים מבוגרות. מעבר להשפעה הרוחבית, גוזרת הקדמת הפרישה של האישה הפחתה של עשרות אחוזים בקצבתה הפנסיונית האישית.

הוועדה קבעה כי לאור המגמות הדמוגרפיות, העלאת גיל הפרישה הינה בלתי נמנעת בטווח הבינוני ובוודאי הארוך, וכי יש להתחיל בהעלאת הגיל כבר כעת על מנת לעשות זאת בצורה מדורגת ומידתית. כך, סברה הוועדה, יימנע זעזוע לשוק העבודה, וכלל העובדות במשק, בכללן עובדות מבוגרות וצעירות, יוכלו להסתגל ולהתכונן לגיל הפרישה החדש תוך פגיעה מינימלית בהן ובציפיותיהן לפרישה.

מסקנות הוועדה היו ברורות: יש להעלות את גיל הפרישה לנשים. כל חברי הוועדה המליצו על העלאה הדרגתית של גיל הפרישה ל-64 לפחות, כאשר רוב חברי הוועדה המליצו על החלטה מראש להמשך העלאה הדרגתית ל-67. מיעוט מחברי הוועדה סברו שיש לבחון את ההעלאה הנוספת (מ-64 ל-67) בעתיד, ולא להחליט עליה מראש.

השארת המצב כפי שהוא כיום והימנעות מהחלטה בנושא פוגע קשות גם בגברים וגם בנשים, גם במבוגרים וגם בצעירים, גם בבעלי אמצעים וגם באוכלוסיות הנזקקות. ההמלצה להעלאת גיל הפרישה אינה "קונספירציה נגד נשים" אלא כורח המציאות, ונשים רבות תומכות בה. בין 12 חברי הוועדה הציבורית היו 7 נשים שכיהנו באותה עת בתפקידים בכירים בממשלה, וחלקן הגיעו מגופים חוץ-ממשלתיים, כולל עמותות וארגוני נשים: דורית סלינגר (הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון); יעל מבורך (סגנית הממונה על התקציבים); יוליה איתן (סגנית ראש המועצה הלאומית לכלכלה); נוגה דגן בוזגלו (מרכז אדווה); ג'ידא זועבי (עמותת אינג'אז); ריבי בלר (עמותת והדרת); מיכל חילי (התאחדות התעשיינים); וגליה וולוך (יו"ר נעמת). כמו כן, נשים רבות התבטאו בשנים האחרונות בעד העלאה של גיל הפרישה לנשים. נזכיר שלוש מהן - קרנית פלוג (נגידת בנק ישראל); אליס ברזיס (פרופסור לכלכלה באוניברסיטת בר אילן); ומירב ארלוזורוב (עיתונאית ופרשנית בכירה).

קרנית פלוג, בראיון ל"כלכליסט", אמרה: "נכון להעלות את גיל הפרישה לנשים וצריך לעשות את זה כבר עכשיו כדי שאפשר יהיה לעשות העלאה יותר הדרגתית, לאור העובדה שתוחלת החיים עלתה במידה ניכרת. [...] אני לא רואה סיבה לפער בגיל הפרישה של נשים וגברים, במיוחד משום שתוחלת החיים של נשים גבוהה יותר. אני רוצה לציין גם כי הניסיון מלמד ששיעורי התעסוקה עולים עם העלאת גיל הפרישה ואין עדות לכך ששיעורי האבטלה של נשים מבוגרות עלו כתוצאה מהעלאת גיל הפרישה".

מירב ארלוזורוב התייחסה מספר פעמים לנושא גיל הפרישה של נשים, ובמאמר שפורסם לאחרונה ב"דה-מרקר" ("טיפשים ושוביניסטים: גרירת הרגליים שעלולה לעלות לנו מיליארדי שקלים", היא כותבת: "התפישה המעוותת־מגדרית, שנשים הן מין חלש ולכן הן חייבות לפרוש מהעבודה מוקדם יותר, צובעת את ישראל באור שוביניסטי מגוחך במיוחד. מחיר ההחלטה הזאת הוא גירעון של 12 מיליארד שקל לפחות רק בקרנות הפנסיה הוותיקות, פגיעה איומה בשוויון ובפריון, וגריעה של שליש מקצבת הפנסיה של נשים (הפער בקצבה בין פרישה בגיל 67 לפרישה בגיל 62 כיום). כלומר, אנחנו גם טיפשים וגם שוביניסטים. המקומם הוא ששר האוצר המכהן, משה כחלון, עובר בשתיקה על השטות הזו (הוא כנראה תומך בה), ושר האוצר לשעבר וראש הממשלה בהווה, בנימין נתניהו, שומר על שתיקה רועמת".

מירב ארלוזורוב גם מנתחת היטב את הצעתו הצינית של יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שמקדם חקיקה לשורת הטבות לנשים, כדי לפצות אותן על העלאת גיל הפרישה. עלות הצעת החוק שלו היא 1.5 מיליארד שקל בשנתיים הראשונות, וכ-0.6 מיליארד שקל לאחר מכן. המשמעות של הצעת החוק היא סבסוד של אי־העלאת גיל הפרישה לנשים, באמצעות הצעות כמו מימון של דמי אבטלה במשך שנתיים לנשים מעל גיל 55. מאחר שדמי האבטלה כפולים לפחות מקצבת הזקנה של הביטוח הלאומי, ההצעה הזו שקולה בפועל לתשלום של ארבע שנים ויותר של קצבת זקנה - כלומר, מעלים את גיל הפרישה מ-62 ל-64, אבל ממשיכים לשלם קצבאות לנשים כאילו הן פורשות בגיל 62. ההצעה הזו, בקיצור, אינה משנה הרבה. היא רק מזיזה את הנזק של אי־העלאת גיל הפרישה מסעיף תקציבי אחד לאחר.

אליס ברזיס התבטאה בראיון ב"גלובס": "העלאת גיל הפרישה לנשים תגדיל את חיסכון הנשים לפנסיה ותקטין את מספר השנים שהן יצטרכו לחיות מחיסכון זה, בשורה התחתונה לא רק מדובר בתיקון עוול היסטורי אלא בדרך שתצליח למנוע מנשים רבות לחיות בעוני לאחר הפרישה", לדבריה, בעבר נקבע גיל פרישה של נשים נמוך יותר משל גברים מסיבה שוביניסטית-פרוזאית כמעט משעשעת: מכיוון שבדרך כלל קיים פער בגיל בין בני הזוג, רצו למנוע מצב שבו גבר פורש לגמלאות ונמצא לבד בבית, בזמן שאשתו עדיין עובדת ואז חלילה לא תוכל לטפל בבעלה ולבשל לו את ארוחת הערב.

הדבר המפתיע ביותר בסיפור העצוב של אי-העלאת גיל הפרישה לנשים הוא שבני הדור הצעיר - שצפויים לשלם את המחיר הגבוה ביותר על פחדנות הפוליטיקאים שגוררים רגליים ואינם אוזרים אומץ לקבל את ההחלטה המתבקשת - לא עושים דבר בעניין. הרי כל מה שעליהם לעשות הוא לצאת להפגנה אחת גדולה, או לחתום על עצומה אחת ברשתות החברתיות, ולהתחייב לדבר אחד פשוט: לא להצביע בבחירות הבאות לפוליטיקאים פחדנים וגוררי-רגליים.

■ הכותב הוא ראש פורום קהלת לכלכלה. 

עוד כתבות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות