גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קמפיין של השמצות: כך הפכו את יורם טורבוביץ' למצורע

הקמפיין נגד מינויו האפשרי של יורם טורבוביץ' ליו"ר לאומי הוא קמפיין של הגזמות ושל דאגה מזויפת לציבור

יורם טורבוביץ'  / צילום: יוסי כהן
יורם טורבוביץ' / צילום: יוסי כהן

הקמפיין התקשורתי שמתנהל בחודשים האחרונים נגד מינויו האפשרי של יורם טורבוביץ' ליו"ר בנק לאומי משלב באחת את כל הדמגוגיה-פופוליזם וגוזמאות המנותקות מכל היגיון ומציאות - האופייניות לעיתונות האג'נדה - ולעזאזל העובדות, אין צורך בעובדות ואל תטרחו לבלבל אותנו עם העובדות. המוטיב הכי מוכר בעיתונות הזו הוא מוטיב ההפחדה: כל מינוי או כל תופעה שלא נושאת חן בעיני הקמפיינרים היא בגידה באמון הציבור, פגיעה אנושה באינטרס הציבורי, חבטה בדמוקרטיה, השחתה של המידות הציבוריות ועוד כהנה וכהנה ביטויים המשתמשים במילה "ציבור" או "ציבורי".

לפעמים אני תוהה אם הקמפיינרים שנושאים את שם הציבור לשווא, מכירים כל כך טוב את ה"ציבור" שליבם יוצא אליו. מאיפה הם יודעים מה "הציבור" חושב, מרגיש או רוצה? הם עשו סקר, שאלו, בדקו? מי בכלל החליט שהם מייצגים את הציבור, כולל כל אותן תנועות שקר כלשהו בתחפושת חברתית שמתחבאות מאחורי אינטרסים זרים לחלוטין? אז התשובה היא לא. הם לא מייצגים את הציבור, הם מייצגים אך ורק את דעתם אבל דוחפים את עצמם לתקשורת כאילו הם מייצגי הציבור, הרבה בגלל תאוות פרסום. לא, הם לא מייצגי ציבור. הם מעולם לא נבחרו על ידי הציבור ומעולם גם לא ייבחרו.

במקרה של טורבוביץ' יש לקמפיינרים את הקלף המנצח: הוא עבד אצל (כמעט) כל הטייקונים ולכן אין לו את "היסודות הנפשיים" לייצג את הציבור. כי היסודות האלה, המצע שעליו גדל, הוא מילייה חברתי אחר לגמרי. באמת? רגע, מה זה אומר בדיוק? שטורבוביץ' מצורע רק בגלל שעבר אצל אנשי עסקים בולטים, חלקם כבר לשעבר? שדעתו השתבשה עליו לחלוטין שהוא משרת את אדוניו לשעבר על אוטומט? אז הנה קצת פרספקטיבה אחרת על האפשרות הדי לגיטימית שטורבוביץ' ינחת על כיסא היו"ר בבנק לאומי.

לפי הבהלה באינפלציית המאמרים נגד המינוי האפשרי, אפשר לחשוב שזה עתיד לקרות בימים הקרובים. לא, ממש לא. היום (יום ה') ייערכו הבחירות לדירקטוריון בנק לאומי,שיקבעו למעשה מי יהיו שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד יו"ר הבנק. המתמודדים על התפקיד: סאמר חאג' יחיא, שמכהן כיום כדירקטור, אוהד מראני וד"ר שמואל בן צבי שמכהנים גם הם כדירקטורים. אלא מאי? הקדנציה שלהם הסתיימה ולכן הם עומדים היום לבחירה מחודשת ומתמודדים על שני כיסאות בדירקטוריון ביחד עם יורם טורבוביץ' (מתוך השלושה ייבחרו שניים). כלומר, בחירת היו"ר לא תתקיים היום, זה רק מהלך מקדים. מי שיבחר את היו"ר הבא זה הדירקטוריון בכבודו ובעצמו וזה יקרה רק במהלך השנה הבאה. בדירקטוריון, כמו כל דירקטוריון והנהלה של תאגיד כזה או אחר, יש פוליטיקות ויש אינטריגות ויש גם זמן עד שנה הבאה כדי שכל הפוליטיקות והאינטריגות יפעלו במלוא העוצמה. לכן, בשורה התחתונה: קשה לחזות בשלב זה מי יהיה היו"ר הבא של לאומי.

עד כמה מהותי תפקיד יו"ר של בנק? לפי הרעש שנוצר זה התפקיד הכי חשוב עלי אדמות. אמנם, מדובר באחד משני הבנקים הגדולים בישראל, לכאורה גם מדובר בתפקיד הבכיר ביותר, על אחת כמה וכמה שבתאגיד כמו לאומי שאין בו גרעין שליטה (בניגוד, למשל, לבנק הבינלאומי בו ברור לכולם שהאיש החזק הוא הבעלים צדיק בינו). אלא שבפועל, זה תפקיד שיש בו הרבה פחות כוח משנדמה. אין כיום באמת יו"רים חזקים ודומיננטיים בבנקים, כפי שהיו מאז הפיאסקו עם דני דנקנר בבנק הפועלים ושלמה נחמה לפניו - אין כבר יו"רים חזקים "שמנהלים" בפועל את הבנקים. הכוח עבר אל המנכ"לים, ובלאו הכי בלאומי הוא היה תמיד אצלם.

מה בכל זאת עושה היו"ר? מדובר בעיקר תפקיד ייצוגי, ויותר פיקוחי - שמוודא שהמנכ"ל מתנהל כמו שצריך. הרבה פעמים מאמצים להם היו"רים נושאים מאוד ספציפיים בבנק ומקדמים אותם, אבל על הניהול היומיומי ועל האסטרטגיה מופקדים המנכ"לים. ציון קינן שלט ביד רמה בבנק הפועלים והיום זה אריק פינטו, רקפת רוסק עמינח בלאומי ולפניה גליה מאור ששלטה ללא עוררין בבנק - ובדיסקונט לילך אשר טופילסקי מובילה מהפך בשנים האחרונה, וזוכה בעיקר לגיבוי מצד היו"ר יוסי בכר. כך גם אלדד פרשר במזרחי טפחות ולפניו אלי יונס, ואפילו סמדר ברבר צדיק בבינלאומי שמנהלת את הבנק מעל 10 שנים ונחשבת למקורבת מאוד לבינו.

איזונים ובלמים: דווקא בגלל שהכוח נמצא אצל היום המנכ"לים של הבנקים ודווקא משום שהיו"רים בכל הבנקים נושאים תפקידים ייצוגיים, טורבוביץ', עם הניסיון העסקי העשיר שלו, יוכל לשמש כמאזן לשליטתה של רקפת רוסק עמינח בבנק. מה זה רע? לדעתי זה מצוין. כל יו"ר חלש אחר ייכנס למשבצת שבה רוסק עמינח עושה ככל העולה על רוחה והוא מקבל נאומים בוועידות כלכליות.

האם היו"ר משפיע על זהות המנכ"ל הבא? לפי ההיסטוריה בבנקים ממש לא.

מדובר בעיקר יורש/ מקורב של המנכ"ל הקודם שמפלס לו את הדרך לתפקיד: גליה מאור סייעה לרוסק עמינח להיבחר, יונס סייע לפרשר שהיה יד ימינו במזרחי טפחות וקינן סייע לפינטו שהיה מקורב אליו שנים רבות. היו"ר היחיד שהיה דומיננטי במינוי מנכ"ל היה בכר שהביא למינויה של אשר טופילסקי בדיסקונט.

עיקרון האי-תלות: טורבוביץ' הוא איש עשיר מאוד שעשה הון רב (מאות מיליונים על פי הערכות) ויכול כבר מזמן לצאת לפנסיה. הוא לא צריך תפקיד בבנק גדול בשביל להתחנף למילייה כזה או אחר כדי שיקפיצו אותו לתפקיד מתגמל לאחר סיום הקדנציה שלו. לכן, דווקא אי=התלות הזו והעצמאות הפיננסית משחקת לידיו. הוא לא צריך לעשות חשבון לאיש.

מה הכישורים שצריך יו"ר? אינני מבין איזה סט של תכונות עילאיות מחפשים הקמפיינרים אצל יו"ר אופטימלי. בסופו של דבר, חוק החברות שולט עדיין בכיפה, אם אנחנו אוהבים זאת או לא. לכן, יו"ר של תאגיד, לאומי או אחר, אמור לשרת את בעלי המניות, לדאוג לכך שהבנק יפעל בצורה עסקית נכונה (וכמובן הוגנת), לשפר את התוצאות ולהשיא רווחים לבעלי מניותיו. רגע, בשביל זה המועמד אמור להיות בעל רקע ורקורד עסקי עשיר שיתרמו לבנק להשיג את מטרותיו? הלא כן? ממתי ניסיון, רקורד ועצמאות הופכות אנשים למצורעים. כנראה שרק בישראל.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

כמה מדינות אירופיות צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף חודש מאי

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"