גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפלסטינים תמכו בסעודיה בפרשת רצח העיתונאי. וזה השתלם להם כלכלית

סעודיה לא נשארת אדישה לניסיון של קטאר לצבור כוח בקרב הפלסטינים באמצעות העברת מיליוני דולרים לרצועת עזה • בתגובה היא מחדשת את הסיוע לרשות הפלסטינית, הסובלת מגירעון עצום • אבל בעוד יד אחת מחלקת גזרים, השנייה אוחזת במקל: הממלכה הפסיקה לתת ויזות למי שאין להם דרכונים קבועים, מה שפוגע בעיקר בתושבי מחנות הפליטים ומזרח ירושלים

יורש העצר הסעודי בן סלמאן/צילום: רויטרס Handout
יורש העצר הסעודי בן סלמאן/צילום: רויטרס Handout

בתוך המשבר הכלכלי הממשלתי ההולך ומתהווה ברשות הפלסטינית, ולנוכח מיליוני הדולרים הקטאריים העושים דרכם במזוודות לידי אנשי חמאס ברצועת עזה, הגיעה לפני שבועיים זריקת עידוד מפתיעה לאבו מאזן - מסעודיה. שגריר הממלכה במצרים, אוסמה נוגאלי, המשמש גם כנציגה בליגה הערבית, הודיע כי ארצו מחדשת את הסיוע לרשות, ובשלב הראשון תעניק לה 60 מיליון דולר, בנוסף לסיוע חירום של 80 מיליון דולר שהעבירה קודם לכן.

לכאורה, זהו לא סכום משמעותי במיוחד לנוכח בור הגירעון העצום של הרשות, שלפי הערכות משרד הכלכלה הפלסטיני יגיע בסוף 2018 ל-700 מיליון דולר, מתוך תקציב של 5.8 מיליארד דולר שאושר במארס האחרון, כלומר כמעט 12% גירעון. הוא נובע בין השאר מביטול סיוע אמריקאי בהיקף של 200 מיליון דולר, מירידה בהיקפי הסיוע של מדינות אחרות וגם מהקיצוץ בהעברות הישראליות בהיקף של קרוב ל-300 מיליון דולר, תולדה של חוק קיזוז משכורות המחבלים.

ברשות כבר נערכים לקיצוצים בשירותים לאזרחים, ואחת התוכניות הממשלתיות כוללת גל פיטורים רחב, אבל ספק אם הרשות תוכל לממש תוכניות אלה לנוכח התנגדות הציבור. עשרות אלפים הפגינו לפני שבועיים ברמאללה, לא במחאה על ההפגזות הישראליות ברצועה במהלך סבב העימות האחרון, אלא על הכוונה להשית תשלומי ביטוח לאומי. הקיצוץ בעל המשמעות שנותר ריאלי הוא במשכורות עובדי הממשל ברצועת עזה, ואכן הרשות העבירה השנה רק מקצת ממשכורות אלה, והוסיפה בכך למשבר הכלכלי החמור ברצועה.

ברשות בונים על הצהרת השגריר נוגאלי, כי הסכום המדובר הוא רק עבור חלק מהשנה, כלומר שסכום נוסף של 100 מיליון דולר יועבר לכל שנת 2018. אבל הסעודים לא הבטיחו עדיין שכך אכן יקרה. פקיד בכיר במשרד החוץ הפלסטיני אומר כי יש מגעים להבטחת הסיוע השנתי ואף להגדלתו, כשהסעודים מתנים את העברת הכספים למטרות אזרחיות, כמו רווחה, בריאות וחינוך.

בגלל התמיכה בפרשת רצח חשוקג'י

הסיוע הסעודי לרשות הפלסטינית צומצם לפני שנה בעקבות חילוקי הדעות בסוגיית היוזמה האמריקאית לתוכנית שלום חדשה, זו המכונה "תוכנית המאה". בפגישה בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן לאבו מאזן בריאד, התנגד יו"ר הרשות לעקרונות התוכנית ועורר את זעמו של בן סלמאן.

להפשרת הכספים כעת יש שתי סיבות עיקריות: האחת, עמדתה התומכת של הרשות הפלסטינית בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בשגרירות סעודיה באנקרה. הרשות פרסמה בחודש שעבר הצהרה ולפיה היא סומכת על מערכת המשפט הסעודית, ואבו מאזן עצמו הודיע בעיצומם של ימי הביקורת הבינלאומית על סעודיה כי הוא והפלסטינים עומדים לצד הממלכה בכל עת ובכל עניין. הסיבה השנייה היא הפוליטיקה האזורית של המזרח התיכון, ובאופן ממוקד יותר, המאבק מול קטאר ומעצמות אזוריות כמו טורקיה על ההשפעה בעולם הערבי. קטאר הרי מרחיבה את מעורבותה בקרב הפלסטינים, ומעורבות זו הגיעה לשיאה בחודשים האחרונים כשהתחייבה למימון בהיקף של 150 מיליון דולר לרצועת עזה. חלק מסכום זה מממן את הסולר לחשמל ברצועה, וכך עלו שעות אספקת החשמל מ-4 ביום בשנה האחרונה, ל-10-12 מאז חידוש האספקה בראשית נובמבר.

הסעודים מבקשים ליצור כאן משוואת נגד שבה הם מעניקים חבל הצלה כלכלי לאבו מאזן מול אותו חבל הצלה שנותנת קטאר לחמאס, ומצרפים לכך גם הצהרות מדיניות. אם קודם לכן הושמעה בעיקר עמדת יורש העצר התומך ביוזמת השלום האמריקאית, וסימני הפשרה כמו הריאיון של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בעיתון סעודי, המלך סלמאן עצמו הראה שינוי כיוון מסוים. לפני עשרה ימים, בנאום מועצת השורה הסעודית, הוא אמר כי העניין הפלסטיני נמצא בעדיפות גבוהה של ארצו וכי היא תמשיך לתמוך במימוש זכויותיהם הלגיטימיות. יש לציין, כי גם קודם לכן המלך הביע עמדה נגד התוכנית האמריקאית ואמר כי הוא עומד מאחורי היוזמה הסעודית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני שאושרה בליגה הערבית בשנת 2002.

הפקיד הפלסטיני הבכיר אומר כי להבנת הרשות הפלסטינית, הסיוע הסעודי הגיע רק לאחר תיאום עם ארצות הברית ובעקיפין או במישרין גם עם ישראל. ההיגיון כאן ברור: ארצות הברית וישראל, למרות קיצוצי הכספים, לא מעוניינות בקריסה כלכלית פלסטינית גם בשטחי הגדה, ולכן מקבלות ואולי אף מעודדות כל סיוע אחר לרשות הפלסטינית של אבו מאזן. התיאוריה הזו מתיישבת עם מדיניות וצעדי ישראל בעיקר דרך המנהל האזרחי מול הפלסטינים, ובכלל זה הגדלת מכסות העובדים בישראל ושיתופי פעולה בתחומי החקלאות והתעשייה.

תעודות מסע במקום ויזות לפליטים הפלסטינים

בעוד יד אחת מחבקת, השנייה חובטת. בשבועות האחרונים נוקטת סעודיה מדיניות של אי מתן ויזות למי שאין להם דרכונים קבועים אלא רק תעודות מסע. הנפגעים העיקריים הם הפלסטינים הנמצאים במחנות פליטים ברחבי המזרח התיכון שמעמדם הוא מעמד זמני במדינות המארחות. יחד עמם, גם הפלסטינים תושבי מזרח ירושלים שלהם תעודות זהות כחולות אך רק תעודות מסע ולא דרכונים. המדיניות הזו לא הוכרזה רשמית, אלא עברה בהנחיות אל משרדי הנסיעות העוסקים בתיירות הדת המוסלמית. כמאל אבו דיאב מאיגוד סוכני הנסיעות והתיירות בירדן אומר כי ההנחיה נמסרה ישירות מגורמי הממשל הרלוונטיים בסעודיה, וכי היא תפגע ישירות בעולי הרגל נטולי הדרכונים שהתכוונו להגיע למקומות הקדושים ל"עומרה", העלייה לרגל השנייה בחשיבותה באסלאם. בד בבד, ההנחיה מונעת כניסה גם מעובדים פלסטינים ואחרים נטולי דרכונים קבועים, שמקום עבודתם בסעודיה. בסך הכול מדובר בכ-4 מיליון פלסטינים.

בכירים פלסטינים מאשימים את סעודיה בכך שמדובר במדיניות מכוונת. יחיא סעוד, הממונה על העניינים הפלסטיניים בפרלמנט הירדני, אומר כי מדיניות זו נועדה ללחוץ על הפלסטינים הללו לקבלת מעמד קבע בירדן, ועם מעמד זה גם תעודות זהות ודרכונים קבועים - מהלך התואם את עמדת ישראל וארצות הברית בסוגיית הפליטים. עמדה זו הביאה להפסקת המימון האמריקאי של אונר"א, סוכנות האו"ם המטפלת בפליטים הפלסטינים.

חבר הכנסת טאלב אבו עראר מהתנועה האסלאמית מוסיף על כך ואומר כי מטרת ההנחיה היא לגרום לערביי ישראל להשתמש בדרכונים הישראליים ולא בתעודות המסע הירדניות הזמניות המשמשות אותם בדרכם למקומות הקדושים בסעודיה. שימוש כזה יוביל לנסיעה למכה ישירות בטיסות מנמל התעופה בן גוריון, כפי שפורסם בעבר. עד כה דחתה סעודיה את פניות ירדן והרשות הפלסטינית לשנות את מדיניותה זו. 

יורש העצר הסעודי מבסס את תמיכת מצרים, תוניסיה והנסיכויות

יורש העצר בן סלמאן החל במסע בארצות ערב שנועד בין השאר להדוף את הביקורת מבית על מהלכיו, ובעיקר לבסס את תמיכת המדינות הערביות הקרובות אליו. הביקור החל באיחוד האמירויות אצל עמיתו, יורש העצר המקומי מוחמד בין זאיד, אשר כמוהו נחשב לאיש החזק בארצו. אחר כך הגיע לבחריין, שם המשטר זוכר לסעודיה את התערבותה הצבאית אשר מנעה את קריסתו במהלך מהומות ה"אביב הערבי" ב-2011. בימים האחרונים ביקר בתוניסיה, באלג'יריה ובמצרים, שם התעלם ממחאות ארגוני העיתונאים שהפגינו נגדו בשל רצח העיתונאי חשוקג'י.

השליטים, ובעיקר נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי יצאו מגדרם בקבלות פנים מלכותיות, וכך הופצו תמונות של הדגל הסעודי מוקרן על הפירמידות וצובע אותן בירוק. הכבוד הזה נובע כמובן מהסיוע בהיקף של 15 מיליארד דולר שקיבלה מצרים מאז תפס א-סיסי את השלטון לפי חמש שנים. הסיוע הזה נמשך, ובין השאר אמורה סעודיה לממן בניית קריית ממשלה ומנהל ליד קהיר בעלות של 1.5 מיליארד דולר.

המקל והנפט

בן הברית העיקרי של הסעודים הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אשר נסמך על היד הסעודית שעל שאלטר היצוא והמחירים בעולם. טראמפ נמנע מלתקוף אותה בנושא חשוקג'י, ומתגאה במחיר הנפט הנמוך המושג באמצעות הסעודים למרות התחזיות לעלייה חדה בשל העיצומים על איראן.

לפי נתוני החודשיים האחרונים, סעודיה שואבת כ-11.2 מיליון חביות נפט גולמי ביום - הרמה הגבוהה ביותר מאז התחילה הממלכה לשאוב נפט לפני שמונה עשורים. בחודשים שקדמו לכך הייתה תפוקת הנפט הסעודית ברמה של 10.9-10.8 מיליון חביות ביום, והתפוקה הגבוהה מספקת את הביקוש הגובר על רקע הירידה החדה ביצוא מאיראן.

בסוף השבוע ישתתף בן סלמאן בוועידת ראשי ה-20-G בבואנוס איירס ואחר כך במפגש ראשי מדינת אופ"ק בווינה. בשני הפורומים ידונו בין השאר בתפוקת הנפט ובהשפעתה על רמת המחירים העולמית. בעצם ההשתתפות ובמפגשים הצפויים לבן סלמאן עם ראשי המדינות בוועידות הללו, יורש העצר מנסה להוכיח כי משבר חשוקג'י מאחוריו. 

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט; טסלה מזנקת ביותר מ-10%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"