גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תרצו את התגמול שלכם?

מנגנוני תגמול מבוססי העלאת שכר שנתית ותחרות ביצועים שייכים לעולם הישן

תגמול עובדים הוא עניין אינדיבידואלי ומתפתח / צילום:shutterstock
תגמול עובדים הוא עניין אינדיבידואלי ומתפתח / צילום:shutterstock

לפני 200 שנה, לידיים היה תפקיד בקווי הייצור, הן עשו פעולה מסוימת, וככל שעשו אותה מהר יותר, כך פעל קו הייצור טוב יותר. בדרגה מעל הידיים העובדות היו מפקחים ומנהלים שווידאו שהידיים יעבדו במרץ. במהפכה התעשייתית של תחילת המאה הקודמת, כבר התרחב היקף התפקידים של שכירים, במיוחד בתחום הניהול המתפתח, ונכנסו מערכות תגמול על בסיס ביצועים בארגונים שנשענו על תהליכי ייצור. בעידן הידע הנוכחי, אנחנו בסיפור אחר של מערכות לומדות חכמות. רעיון הייצור האחיד נזנח והידיים העובדות של קווי הייצור הפכו למוחות חושבים. ובכל זאת, מערכת התגמול תקועה עדיין עמוק בעידן התעשייתי.

התגמול שאנחנו מכירים מורכב משכר, מתנאים סוציאליים (פנסיה, חופשה, מחלה וכד') ולפעמים גם ממערכות מבוססות ביצועים כמו בונוסים, עמלות, אולי אפילו שיתוף ברווחים, אופציות, מניות. במשך שנים היללנו ארגונים שאימצו מערכות תגמול מריטוקרטיות, כלומר, קושרות בין תגמול לביצועים, להבדיל ממערכות תלויות ותק. אבל על פי ג ' וש ברסין , חוקר מוביל בתחום מערכות עבודה וניהול, גם מנגנון התגמול עובר כעת שינוי והופך למותאם אישית, כלומר מערכת התגמול לא רק מותאמת להעדפות האישיות, אלא נובעת גם מתרומתו של העובד לצוות ולארגון. השינוי הזה דורש ארגון מחדש לא רק של מערכות התגמול אלא גם של האופן שבו מנוהלים הערכות הביצועים והעלאות השכר.

זה שני עשורים שמתרחש שינוי בהערכת הביצועים בארגונים. לפני עשור רוב החברות ביצעו הערכת עובדים תחרותית - מזהים את הטובים ביותר לפיתוח ומנפים החוצה את מי שנמצא בתחתית. היום רוב החברות, על פי ברסין, מאמצות הערכת עובדים מפתחת, כזו שמנסה לעזור לכולם להשתפר ולצמוח. הסיבה לכך פשוטה: המודל הקודם התפתח בעידן התעשייתי, שב רוב הערך הגיע מההנהלה. העובדים היו פחות או יותר בני החלפה ואפשר היה פשוט להיפטר ממי שלא עבד מספיק טוב. לעומת זאת, בתעשיית הידע והשירותים, כל עובד משפיע על חוויית הלקוח מהמוצר או מהשירות, לעתים אף יותר מההנהלה.

בעולם החדש כבר אי-אפשר לקבוע מטרות שנתיות ולמדוד אנשים כנגדן פעם בשנה. במקום זאת צריך לסמן כיוון ולתת לאנשים משוב תכוף הרבה יותר כדי שיצליחו לנוע באותו כיוון שסומן. משוב, אגב, לא מגיע רק מהמנהל, אלא גם מאנשי הצוות, מעמיתים, מלקוחות, מספקים. ומה אם נרצה לתגמל את המומחה הכי טוב שלנו כך שירוויח יותר מהמנהל שלו? בעולם הזה אנחנו צריכים מודלים חדשים לניהול ביצועים ותגמול.

אנחנו כבר יודעים שעובדים מגיבים למערכות תגמול גמישות טוב יותר מאשר למערכת המסורתית של העלאת השכר השנתית. מחקר של Globoforce מצא שעובדים שקיבלו בקביעות תוספות קטנות בצורות מגוונות - כסף, נקודות, הכרת תודה - היו מחוברים לעשייה פי 8 (!) מאשר אלה שקיבלו העלאות שכר ובונוסים שנתיים. לא רק זאת, בתהליכים שנתיים ארגונים מפספסים את האפשרות להבין את העדפות העובדים ו"לתפור" מרחב גדול יותר של פתרונות תגמול. בעולם החדש, הפתרונות צריכים להביא בחשבון את סוגי העבודה בארגון, ואת צורות ההעסקה השונות. לא ניתן לחשוב היום שאפשר להמריץ רק את השכירים ולהתעלם ממגוון האנשים הפועלים לקידום מטרות הארגון.

כלים לאיתור מוטיבציה

לא פחות חשוב, בעולם החדש, השקוף, יש ציפייה גוברת והולכת מצד העובדים להבין את מערכות התגמול ואת האופן שבו השכר מחולק, ויש להם היום יותר מתמיד גישה למידע שפעם היה חסוי ולא מדובר באתרים חיצוניים.

מערכות התגמול החדשות ידרשו מערכת יחסים אישית עם כל עובד ועובד, והן יכללו הרבה יותר מכסף ותנאים. האם אתם יודעים היום מה אתם צריכים ללמוד כדי להשתפר? להתפתח? להתקדם? תחשבו על עולם דמוי נטפליקס, שבו תוכל מערכת להמליץ לנו על לימודים מתאימים. כבר יש כלים ראשונים שאפשר לראות. לדוגמה, ב-Degreed מגדירים למידה ממגוון מאוד גדול של ערוצים ובונים מסלולים בהתאם לתחום העיסוק וליכולות שרוצים לפתח. גם Axonify היא מערכת מיקרו-למידה שמנסה להכניס ליום העבודה השוטף את התכנים הנדרשים לפיתוח העובד ולעודד אותו לצרוך אותם. ו-EdCast כבר עוברת לעולם איסוף המידע וניתוחו, כולל איתור המידע שנמצא לא רק במערכות ההכשרה אלא גם במוחות העובדים, מאתרת את המומחים ומציגה דפוסי ידע ומידע לרוחב הארגון.

מערכות העולם החדש יכולות גם לתת למנהלים כלים להיות מנטורים טובים יותר לעובדיהם. לדוגמה, באמצעות כלי משוב שיאתרו תנודות ביצועים ומוטיבציה בצוותים ויאתרו וימליצו למנהל על הדרך הטובה ביותר להניע כל עובד ועובד; או מנועים פסיכולוגיים כגון הבעת תודה בזמן אמת, שמשדרת לעובד שעשייתו מוערכת. Reflektive, למשל, מנסה לגשר על הפער בין השיח השוטף בעבודה לתהליכי הערכת עובדים שנתיים. הרעיון הוא לאפשר מתן משוב בזמן אמת ואיסוף מידע באופן שוטף. Zugata נבחרה על ידי Gartner בתור דוגמה מעניינת בתחום המערכות הלומדות בעולמות הניהול. מטרתה להשתמש במידע כדי להבין איך עוזרים לעובדים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם ולתת למנהלים מידע שיאפשר להם לנהל ביצועים.

אלה ניסיונות ראשוניים יחסית בעולמות ניתוח המידע, ואפשר לצפות שבעתיד התחום הזה יתפתח וישתלב עם מערכות שמזהות דפוסים, מבינות שיח, מעבדות הבעות פנים, תנודות קול. אולי בעתיד ירכיבו לנו פרופיל שינבא את ההעדפות שלנו לגבי עבודה ואת מנועי המוטיבציה המשמעותיים ביותר לנו.

גמישות ואפשרות בחירה

בינתיים, אנחנו רואים התחלות של תפירה אישית ובחירה, משהו בנוסח תפריט במסעדה, גם בתחום השכר והתנאים. בחברת הייעוץ דלויט מספרים על יצרן בגדים גדול שבנה שלושה מסלולי תגמול על פי העדפה. בבסיסם יש עדיין העלאות שכר אבל אם אנשים רוצים לקבל על עצמם התמודדות עם אתגרים גדולים יותר, הם יתוגמלו בבונוסים ייעודיים. ומי שיבחר להתפתח בכיוון ניהולי יקבל תגמול מבוסס משוב 360 מעלות על תפקודו כמנהל. חברת ייעוץ אחרת נותנת למועמדים חדשים אפשרות להחליף רכיבי שכר באופציות, בימי חופשה או בבונוסים. וחברה נוספת נותנת לעובדיה את האפשרות לצאת לסופשבוע של 3 ימים בכל שבוע שני.

מערכת התגמול בארגון מסוים צריכה להתאים למה שאותו ארגון רוצה להיות. אין דין סטארט אפ, שצריך לעודד יצירתיות ולקיחת סיכונים, כדין חברה יצרנית שצריכה לתגמל בטיחות ועמידה בתהליכים. בעידן החדש, ברור שלא כולם רוצים אותו דבר ומערכות התגמול ילמדו לאפשר לעובדים לבחור את מה שמתאים להם בתוך מסגרת הולכת ומתגמשת. נכון, זו עדיין לא הנורמה, אבל מי שיפצח את המערכות האלה יגלה שיש בידיו יתרון תחרותי שיאפשר לו להביא לארגון את האנשים המתאימים ביותר.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי niritcohen.com

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם